bytte ut subbene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • fluefiskern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2013
    Innlegg
    199
    Antall liker
    57
    Idag har jeg 2stk yamaha yst-sw1500 subber som går dypere enn kjelleren og speller godt nok til at bildene til naboen detter ned av veggene. Men jeg syns det er litt vel mye blåselys fra de subbene og jeg ønsker meg noe uten kols i samme liga, de beista jeg har idag går ned til 16hz og er vist 1000w rms
    https://www.komplett.no/yamaha-yst-sw1500-kirsebr-qd-bass/300576#!tab:info

    Forslag? Hva trur dere om og ta ut forsterkerne og bruke de i DIY subber?
     
    Sist redigert:

    fluefiskern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2013
    Innlegg
    199
    Antall liker
    57
    Eller blir det kansje best og kun bruke disse bak soffaen som jobber i området 16-40hz og 2x15 i front som tar området 40-100hz ? Mange spørsmål fra en nybegynner som er hekta
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Jeg vil anbefale deg og sjekke ut XTZ sin nye Cinema subwoofer serie, jeg har stablet noen tårn med serien og må si de leverer på en overbevisende måte.

    XTZ Cinema SUB 1 X 12 - Surround

    Hva mener du med blåselys ?
     

    Kenol

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2005
    Innlegg
    528
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    12
    Jeg ville sett på siden til lsound. Alle subene deres fra SVS er veldig bra og hyggelig priset. Også bedre enn XTZ..
    Lykke til.
     

    fluefiskern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2013
    Innlegg
    199
    Antall liker
    57
    Jeg har vurdert den 3x12 subben, men siden jeg har blitt bortskjemt med høyre og venstre sub så må jeg nesten ha 2 :/
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Jeg ville sett på siden til lsound. Alle subene deres fra SVS er veldig bra og hyggelig priset. Også bedre enn XTZ..
    Lykke til.
    Morsomt at du skulle nevne denne sammenligningen da prisforskjellen på 12.18 og SB-Ultra 13 er svært stor og når jeg testet de side om side fikk jeg noen overraskende resultater. XTZ hadde overtaket på noen parametre mens SVS vant fram på noen punkter men ser du på prisforkjellen og om de bare skal brukes til film er XTZ med sin råskap helt der nede ett mye bedre valg.

    Edit, jeg testet de i en Dual løsning, altså mine 2x SB-13 VS 12.18 to stk.

    Rettet skrivingen noe..
     
    Sist redigert:

    fluefiskern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2013
    Innlegg
    199
    Antall liker
    57
    Svs er rått, men 13990 for sb13 ultra. Jeg skal oppgradere til atmos også så da må subbene vente siden jeg skal ha 2stk
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Svs er rått, men 13990 for sb13 ultra. Jeg skal oppgradere til atmos også så da må subbene vente siden jeg skal ha 2stk
    Jeg har inntrykk at de lever litt på rykte sitt, og endel målinger underbygger vel dette.
     

    fluefiskern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2013
    Innlegg
    199
    Antall liker
    57
    Cashflowen i orden ser jeg :) det er jo sånn drømme oppsettet ser ut
     

    fluefiskern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2013
    Innlegg
    199
    Antall liker
    57
    20140501_095659.jpg


    Skulle gjerne fått litt mer luft i tryne, kunne ofra litt av lerretet for 6x12
     

    Kenol

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2005
    Innlegg
    528
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    12
    XTZ gir veldig mye for pengene uten tvil, en trenger ikke kjøpe SB13, de rimeligere er også imponerende.
    Har målinger at SVS er helt der oppe blant de kommersielle subene, kun marginalt slått av JL Audio.
    skal se om jeg finner den.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Skal du ha trykket opp må du begynne å stable i høyden, det hjelper betraktelig.
     

    fluefiskern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2013
    Innlegg
    199
    Antall liker
    57
    Blir litt villt med 2tårn og 2-3 subber i høyden i den lille stua her da, er bare 25kvm
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.789
    Antall liker
    1.126
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ville sett på siden til lsound. Alle subene deres fra SVS er veldig bra og hyggelig priset. Også bedre enn XTZ..
    Lykke til.
    Morsomt at du skulle nevne denne sammenligningen da prisforskjellen på 12.18 og SB-Ultra 13 er svært stor og når jeg testet de side om side fikk jeg noen overraskende resultater. XTZ hadde overtaket på noen parametre mens SVS vant fram på noen punkter men ser du på prisforkjellen og om de bare skal brukes til film er XTZ med sin råskap helt der nede ett mye bedre valg.

    Edit, jeg testet de i en Dual løsning, altså mine 2x SB-13 VS 12.18 to stk.

    Rettet skrivingen noe..
    Heisann :)
    Dette vil jeg gjerne høre med om . Jeg har bygget om litt hjemme , og da er jeg i markedet for å kjøpe to nye suber.
    Og siden jeg nå har muligheter for å få symmetri med to ikke så altfor store suber , så er SB13 ultra , og XTZ 12.18 ice/1x12 cinema noen av alternativene mine.
    SB13 ultra er jo ganske mye dyrere ,så hvis XTZ er like bra eller bedre , så er det jo ingenting å lure på.
    Jeg trenger dem egentlig mest til film biten , men hvis dem funker bra på musikk også , så er jo det en fordel selvsagt :)

    Så jeg er takknemlig for innspill.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    XTZ er bedre til film er mitt inntrykk, mer råskap og trykk der nede. SB-13 Ultra vil fungere bedre til musikk og er mer presis. Jeg er ikke i tvil hva jeg skulle valgt om jeg måtte velge om igjen og da tar jeg ikke prisforskjellen med i regnestykket. Mine XTZ Dual 3x12 fungerer faktisk bra til musikk med Audyssey XT32 og en Antimode 8033 i kjeden. Har klart og få til en jevn og fin respons med lite etterslep så det er klart at rommet styrer dette en del om hvordan resultatet blir.

    Mine Dual SB-13 begynte også å få pusteproblemer med outputen, jeg klarte ikke få de til å gi trykket høyt nok når jeg dro på ordentlig. Jeg hadde jo lest masse om disse og det siste jeg drømte om var at jeg ikke skulle få volum nok, dette kan ha sammenheng at jeg har en åpning opp til 2-etasje men jeg sliter ikke med outputen med XTZ i dag - dette er jo en annen løsning men prisen er ikke alt for langt fra hverandre.

    En periode trodde jeg at jeg gjorde noe galt under kalibereringen med SVS`ene men etter mange forsøk ga jeg opp og solgte disse videre. Som musikksubber er nok SB-13 ett meget godt valg om en for integrert disse riktig i forhold til rom og fronter, til film er jeg mye mer skeptisk.

    Når vi gjorde en liten test av 12.18 vs SB-13 fikk bare kompisen min ett fårete glis om munnen og jeg holdt bare kjeft, dette var i hans kino så rommet er noe ukjent men opplevelsen til film var som beskrevet, dette var vel utslagsgivende for at jeg valgte å la de gå og at jeg i dag sitter med XTZ. I dag er også kompisen min i tenkeboksen om det havner 3x12 ned i kinoen hans også.

    Jeg tror XTZ sine Cinema subber vil gi deg deg svært mye morro for pengene og med dine kunnskaper om rom og akustikk er jeg vel ganske sikker på at du klarer å tune inn ett meget godt resultat. Mine inntrykk med Cinema subbene er at de spiller overraskende bra til musikk men det krever som sagt at rom og intergreringen fungerer.

    Jeg vet dog ikke hvordan SVS sine portete subbere fungerer, mine inntrykk er basert utelukkende på SB-13 og det kan være hele saken hadde stilt seg annerledes med SVS sine andre subbere. Jeg er ihverfall knallfornøyd og det er imponerende hvor mye kontroll og informasjon disse klarer å dra ut av lydsporet når de er riktig satt opp og kalibrert, dybden i bassen har jeg aldri klart å få så godt i rommet som nå og dette selv med volumet ned mot -9MV og LFE sporet kjørt 4db hot, dette er kjørt uten lift og flatt som fy. Syntes først dette var litt kjedelig men gud hjelpe når det drar seg til og lydsporet er mikset med skikkelig dynamikk og volum da funker det bare helt rått. Nå har jeg funnet en balanse der jeg slipper å måtte justere lift av og på avvhengig av miksen og hvor voldsomt LFE sporet er matet med materiale, med cinema subbene er det bare å dra på uten å ha betenkeligheter om det holder eller ikke. Morsomt og avvhengighetskapende.. bare synd ikke resten av huset skjønner å sette pris på slikt.

    Vel dette ble litt om alt men håper noe av dette kan gi mening. :)

    Her er noen med Dual (single) Cinema subber, er på en av det siste sidene. Først var han skuffet så ble han visst veldig fornøyd - jeg syntes selv de låt tamt de første 30-40 timene...

    http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=314956
     
    Sist redigert:

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.789
    Antall liker
    1.126
    Torget vurderinger
    2
    Mange takk for utfyllende svar Authentic , setter stor pris på innspillene :)
    Dette høres jo lovende ut ja , ingen tvil om det. Og siden jeg er vant med å ha en SVS pc12 plus i oppsettet , så er jeg litt bortskjemt mtp. dypbass. Og derfor er jeg også litt skeptisk til filmegenskapene til SB13. Den er nok heftig til musikk , men det er også mine PL300 så det er nok filmbassen som bør prioriteres egentlig.

    Har hørt de vanlige XTZ 10.16 og 12.16 , og det var jo ikke så overveldende ift. SVS , og i tillegg så var dem plaget med blåselyder i bassportene under litt press.
    Vet ikke hvordan dette er på de nyere modellene , men regner med det problemet er kraftig redusert , og at disse også lever filmbass på en helt annen måte.

    Så det skal ikke være enkelt dette - SVS VET jeg levere på film når vi snakker om de portede modellene , men dem er store å stygge.
    Så valget står vel egentlig mellom 2x SVS PB2000 , 2x XTZ 1x12 cinema evt 2x 12.18 ice , eller rett og slett beholde det dem jeg har i dag. Er ikke helt ferdig med å kalibrere opp disse heller etter siste ombyggingen her. Har fått KK'ene til å integrere fint foran , men har ikke "tatt med" tuba i systemet enda , da det har vært veldig travelt noen dager.

    Har du noen formening om 12.18 ice vs cinema 1x12 suben da ?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Mange takk for utfyllende svar Authentic , setter stor pris på innspillene :)
    Dette høres jo lovende ut ja , ingen tvil om det. Og siden jeg er vant med å ha en SVS pc12 plus i oppsettet , så er jeg litt bortskjemt mtp. dypbass. Og derfor er jeg også litt skeptisk til filmegenskapene til SB13. Den er nok heftig til musikk , men det er også mine PL300 så det er nok filmbassen som bør prioriteres egentlig.

    Har hørt de vanlige XTZ 10.16 og 12.16 , og det var jo ikke så overveldende ift. SVS , og i tillegg så var dem plaget med blåselyder i bassportene under litt press.
    Vet ikke hvordan dette er på de nyere modellene , men regner med det problemet er kraftig redusert , og at disse også lever filmbass på en helt annen måte.

    Så det skal ikke være enkelt dette - SVS VET jeg levere på film når vi snakker om de portede modellene , men dem er store å stygge.
    Så valget står vel egentlig mellom 2x SVS PB2000 , 2x XTZ 1x12 cinema evt 2x 12.18 ice , eller rett og slett beholde det dem jeg har i dag. Er ikke helt ferdig med å kalibrere opp disse heller etter siste ombyggingen her. Har fått KK'ene til å integrere fint foran , men har ikke "tatt med" tuba i systemet enda , da det har vært veldig travelt noen dager.

    Har du noen formening om 12.18 ice vs cinema 1x12 suben da ?

    Har ikke hørt den single Cinema subben men om film er 1-pri tror jeg jeg hadde gitt Cinema eller SVS PB 2000 en sjanse fremfor 12.18 da dette er nyere modeller og så vidt jeg vet ingen form for "blåselyder" noen plasser. Den matte utførelsen til Cinema er det også klasse over.

    Har du sjekket målearkene Cinema VS PB 2000 ?

    Jeg fant bare SPL målinger av XTZ i farten.





    Skjermbilde.jpg
     
    Sist redigert:

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.789
    Antall liker
    1.126
    Torget vurderinger
    2
    Mange takk for den - dette er jo slett ikke ille.
    Den har marginalt mindre output enn PB2000 ved 20 og 25 hz , mens XTZ'n har noe mer oppover ser jeg.
    Så når det gjelder ren spl , så er det vel egentlig ganske dødt løp , og begge bør duge meget bra slik sett.
    Så er det dette med lydkvaliteten ellers da , og det kommer jo ikke så godt frem på disse målingene.

    Når det gjelder design , så vinner jo XTZ lett over PB2000 , så så langt heller det mot 2 av disse hvis det blir bytte ja :)

    Mange takk nok en gang - hadde ikke sett disse jeg.

    SVS.jpg
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Jeg ser XTZ forhandlere i statene legger til rette for buy and try når det kommer til Cinema subwooferene, gjør ikke den norske forhandleren dette ?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.789
    Antall liker
    1.126
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser XTZ forhandlere i statene legger til rette for buy and try når det kommer til Cinema subwooferene, gjør ikke den norske forhandleren dette ?
    Jeg vet ikke - har ikke hørt noe om dette når et gjelder Surround.no , men jeg får ta en tlf til dem og høre.
    Når dem gjør det i statene , så skulle en kanskje tro at dette var noe produsenten står for , og da burde det jo fungere sånn overalt.

    Dette har jo vært sånn lenge hos Lsound ang. SVS.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.244
    Antall liker
    491
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Har du plass :) ?
    Litt googling av disse viser at dette er svært kapable subber med høy lydkvalitet. Dette er ikke ukjent i USA akkurat.
    Rythmik Audio • 15" servo subwoofer FV15HP[h=3]CEA-2010 Test Results[/h]
    On to the CEA 2010 testing. To understand the meaning behind the graphics below and testing methods used, please refer to the prior article (Subwoofer Shootout Measurements Overview) on this method. The process is a simple one. Drive the input to the system to the point where either the amp, its compressor, or its speaker simply refuses to give you more output, or the distortion created at that output level exceeds the CEA “redline”. In EVERY system tested, the result (if not the peak SPL) was similar in one regard. At the highest frequencies in the sub's bandwidth, we ran out of amplifier power, or the compressor refused to put out more power than the amp could cleanly deliver. At the lowest frequencies, the subwoofer runs out of excursion. This is completely normal and what is to be expected. It may also explain why the CEA standard does not bother testing higher than the center frequency of 63 Hz. Below is a spectrum capture of the Rythmik FV15HP system at maximum usable output from 20 to 63 Hz in 1/3rd octave steps.​


    Rythmik FV-15HP CEA-2010 Distortion Test Results​
    Rythmik FV-15HP CEA Test Performance
    FrequencyMaximum Peak SPL @ 1 Meter RMS SPL @ 2 Meters
    20 Hz116.5 dB 107.5 dB
    25 Hz122.0 dB 113 dB
    32 Hz126.8 dB 117.8 dB
    40 Hz129.0 dB 120 dB
    50 Hz128.9 dB 119.9 dB
    63 Hz128.7 dB 119.7 dB
    Max SPL Output Data of the Rythmik FV15HP Subwoofer (1 meter groundplane)​
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.789
    Antall liker
    1.126
    Torget vurderinger
    2
    Tja , god og god Fru Blom :)
    Dem var litt i overkant dype synes jeg , ellers hadde det nok godt bra.
    Sikkert meget gode disse ja , men det blir jo litt styr med å importere selv også - vet ikke om jeg godder det heller. For det er vel ingen norsk forhandler på disse ?

    Takker for tipset :)
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.244
    Antall liker
    491
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Det er selvimport og veldig besparende. Dette hadde vært dyre saker hvis de hadde blitt solgt fra butikk i Norge. Lsound har prøvd å selge de.
    Jeg har en F12SE liggende og dette er ekstremt gode subber til prisen.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.789
    Antall liker
    1.126
    Torget vurderinger
    2
    Det er selvimport og veldig besparende. Dette hadde vært dyre saker hvis de hadde blitt solgt fra butikk i Norge. Lsound har prøvd å selge de.
    Jeg har en F12SE liggende og dette er ekstremt gode subber til prisen.
    Ok , skjønner :)
    Tviler ikke på at disse er gode. Men hvorfor har du den bare liggende - må da ta den i bruk hvis den er så god ;)

    Men det ser ut til at valget er tatt nå - blir nok til at jeg tester et par XTZ 1x12 cinema :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Blir spennnede og høre hva du syntes om disse, eneste jeg ikke liker er skumgummiputen som følger med - for min del spiller det ingen rolle da jeg ikke bruker disse uansett. Fine saker ihverfall, liker godt den matte utførelsen..


    hfs.jpg
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.789
    Antall liker
    1.126
    Torget vurderinger
    2
    Blir spennnede og høre hva du syntes om disse, eneste jeg ikke liker er skumgummiputen som følger med - for min del spiller det ingen rolle da jeg ikke bruker disse uansett. Fine saker ihverfall, liker godt den matte utførelsen..


    Vis vedlegget 302665
    Ja det blir spennende :)
    Ja det var vel designet i hovedsak som vippet med i denne retningen i stedet for SVS.
    Og så er det jo moro å prøve noe nytt også. Nå er jeg godt kjent med hva SVS står for , men jeg har litt troa på denne altså.

    Vi får se hvordan det blir ang disse skumproppene - regner hvertfall med dem skal ut når det snurres film , så får vi se (høre) hvordan det blir hvis dem skal brukes til musikk.
    Jepp - jeg gleder meg :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Som sagt tidligere låt mine litt tamt i begynnelsen og det er flere som rapporterer det samme så jeg ville gitt de noen timer med oppmykning av membranen før du gjør en seriøs vurdering av disse, syntes dette gikk igjen på mine SB-13 når jeg kjøpte disse.

    For du symmetri i plasseringen av disse ? Bruker du antimoden på disse eller tar du all eq i prossesoren din ? :)

    Jeg for veldig gode resultater med Antimoden og Audyssey.


     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.082
    Antall liker
    20.541
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Spennende, her skal det følges med ser jeg. Johnny, har du begge dine på en kurs? Hvor stor er den og har du noe andre komponenter på samme. Sikker litt etter de 3x12 som du forstår. Mulig jeg må beregne en kurs til.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Spennende, her skal det følges med ser jeg. Johnny, har du begge dine på en kurs? Hvor stor er den og har du noe andre komponenter på samme. Sikker litt etter de 3x12 som du forstår. Mulig jeg må beregne en kurs til.

    Har begge 3x12 på en egen dedikert 16amp kurs.

    Måtte da ha 7-kanals Cary ampen på den andre 16Amp kursen, den bærer også varmekablene i gulvet og LED spottene med dimmer, har ikke merket noe uregelmessigheter heldigvis. Nå har jeg også kjøpt tilbake min gamle Vincent 2x60W klasse A amp på 30kg som skal drive høydehøytalerene så er litt spent på om det holder.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.789
    Antall liker
    1.126
    Torget vurderinger
    2
    Som sagt tidligere låt mine litt tamt i begynnelsen og det er flere som rapporterer det samme så jeg ville gitt de noen timer med oppmykning av membranen før du gjør en seriøs vurdering av disse, syntes dette gikk igjen på mine SB-13 når jeg kjøpte disse.

    For du symmetri i plasseringen av disse ? Bruker du antimoden på disse eller tar du all eq i prossesoren din ? :)

    Jeg for veldig gode resultater med Antimoden og Audyssey.


    Meget pen FR dette ja :)
    Ja jeg får symmetrisk plassering forsåvidt , men på høyre siden er det delvis åpning mot kjøkkenet . Så derfor gir ikke det hjørnet like mye gain i bassen som venstre hjørnet.
    Jeg får se hvor langt jeg kommer med EQ i prosessoren. Jeg bruker kun den nå , og selv om kurvene er helt hundre så låter det fett.
    Men jeg har både en vanlig " sub-Antimode" og en Dualcore , så jeg skal nok komme i mål vil jeg tro.

    Ja litt innspilling må vel til - får prøve å la dem få kjørt seg litt rimelig fort :)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.789
    Antall liker
    1.126
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har fått laget meg ny TV benk nå , og her ser man at at de ny XTZ'ene skal inn i stedet for de lille KK subene :)

    image.jpg
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Antimoden gjør en strålende jobb her hos meg på XTZ ene. Ser ut som symmetrien er iorden hos deg :) Herlig oppsett!!

    Skal du beholde KK`ene eller satser du på at Cinema subbene skal gjøre jobben til musikk også ?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.789
    Antall liker
    1.126
    Torget vurderinger
    2
    Antimoden gjør en strålende jobb her hos meg på XTZ ene. Ser ut som symmetrien er iorden hos deg :) Herlig oppsett!!

    Skal du beholde KK`ene eller satser du på at Cinema subbene skal gjøre jobben til musikk også ?
    Ja Antimoden er ikke dum den , men liker best Dualcoren med manuelle justeringer .
    Jeg håper vel på at XTZ'ene skal klare jobben til musikk også , men vi får se.
    Nå klarer jo PL300 seg meget godt på egenhånd også - dem spiller med fullt skyv ned til 25hz i dette rommet .
    Men jeg får litt jevnere respons med subene inne , så vi får se hvordan det hele blir etterhvert - gleder meg kan du vel si :)
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.244
    Antall liker
    491
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Det er selvimport og veldig besparende. Dette hadde vært dyre saker hvis de hadde blitt solgt fra butikk i Norge. Lsound har prøvd å selge de.
    Jeg har en F12SE liggende og dette er ekstremt gode subber til prisen.
    Ok , skjønner :)
    Tviler ikke på at disse er gode. Men hvorfor har du den bare liggende - må da ta den i bruk hvis den er så god ;)

    Men det ser ut til at valget er tatt nå - blir nok til at jeg tester et par XTZ 1x12 cinema :)
    Jeg kjøpte 2 stk. Og på den ene jeg kjøpte var selgeren fra Hifisentralen så hyggelig at han sendte den med defekt forsterker. Jeg har ikke fått fikset denne enda. Men den skal uansett selges siden jeg nettopp kjøpte 2 stk JL Audio.

    Men en Rythmik 12 i trykkammer har ikke nubbis mot en XTZ 12 Cinema når det kommer til trykk på film. Rythmik 12 er utrolig gode til musikk og OK til film.
    Men til prisen er de uslåelige til musikk.

    Grattis med de 2 nye subbene. Som jeg sa ved nyttår. Jeg skal følge dine nye innkjøp i året som kommer. Det tok 3 uker :)

    Hva gjør du med SVS røret?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.789
    Antall liker
    1.126
    Torget vurderinger
    2
    Det er selvimport og veldig besparende. Dette hadde vært dyre saker hvis de hadde blitt solgt fra butikk i Norge. Lsound har prøvd å selge de.
    Jeg har en F12SE liggende og dette er ekstremt gode subber til prisen.
    Ok , skjønner :)
    Tviler ikke på at disse er gode. Men hvorfor har du den bare liggende - må da ta den i bruk hvis den er så god ;)

    Men det ser ut til at valget er tatt nå - blir nok til at jeg tester et par XTZ 1x12 cinema :)
    Jeg kjøpte 2 stk. Og på den ene jeg kjøpte var selgeren fra Hifisentralen så hyggelig at han sendte den med defekt forsterker.

    Men en Rythmik 12 i trykkammer har ikke nubbis mot en XTZ 12 Cinema når det kommer til trykk på film. Rythmik 12 er utrolig gode til musikk og OK til film.
    Men til prisen er de uslåelige til musikk.

    Grattis med de 2 nye subbene. Som jeg sa ved nyttår. Jeg skal følge dine nye innkjøp i året som kommer. Det tok 3 uker :)

    Hva gjør du med SVS røret?
    Hehe , ja du sa det :) Og jeg sa at jeg ikke hadde noen spes planer , men plutselig så skjer det ting - jaja slik er det med denne hobbyen :)
    Når det gjelder tuba , så håper jeg jo at disse XTZ'ene er såpass tøffe i trynet at jeg kan selge den . Hvis ikke blir jeg skuffet....
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Det er selvimport og veldig besparende. Dette hadde vært dyre saker hvis de hadde blitt solgt fra butikk i Norge. Lsound har prøvd å selge de.
    Jeg har en F12SE liggende og dette er ekstremt gode subber til prisen.
    Ok , skjønner :)
    Tviler ikke på at disse er gode. Men hvorfor har du den bare liggende - må da ta den i bruk hvis den er så god ;)

    Men det ser ut til at valget er tatt nå - blir nok til at jeg tester et par XTZ 1x12 cinema :)
    Jeg kjøpte 2 stk. Og på den ene jeg kjøpte var selgeren fra Hifisentralen så hyggelig at han sendte den med defekt forsterker. Jeg har ikke fått fikset denne enda. Men den skal uansett selges siden jeg nettopp kjøpte 2 stk JL Audio.

    Men en Rythmik 12 i trykkammer har ikke nubbis mot en XTZ 12 Cinema når det kommer til trykk på film. Rythmik 12 er utrolig gode til musikk og OK til film.
    Men til prisen er de uslåelige til musikk.

    Grattis med de 2 nye subbene. Som jeg sa ved nyttår. Jeg skal følge dine nye innkjøp i året som kommer. Det tok 3 uker :)

    Hva gjør du med SVS røret?
    Du har testet de imot hverandre ?

    La meg gjette JL-Audio gruser Rythmik ?
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.244
    Antall liker
    491
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har hatt mange subber i hus. De siste årene i nåværende hus har det i tillegg til Rythmik Audio (kun 1 i drift) vært
    2x SVS SB12NSD...Rythmik knuser begge disse på output og kvalitet alene.
    2x SVS PB12NSD
    2xJL Audio Fathom F113
    2xDef Tech SuperCube Referende
    2xJL Audio E112 (helt nye-kun testet 30 min)

    Som filmsubber og man regner med prisen så er det jo helt vanvittig hvor bra 2 stk SVS PB12NSD yter.
    De nye JL Audio E112 regner jeg ikke med enda siden de er knapt testet siden jeg venter på noen kabler til en nyinnkjøpt strømrenser. Så anlegget er i halv drift noen dager til. Men de virker råe.

    Når dollaren var normal kostet Rythmik F12SE ned i mot 7.500-8.500 stk.
    JL Audio F113 koster nå 30.000 mange steder.
    Så for 2 stk F113 ville man fått nesten 6 stk Rythmik 12.
    Siden Rythmik i tillegg kan stilles inn etter smak angående stramhet, dypbass osv så ville det vært en knusende seier til Rythmik 12 for pengene. Også på lydkvaliteten. Så jeg ville sagt nei.
    Rythmik er helt uten støy og ulyder og er utrolig musikalsk.

    Jeg kalibrerte en Rythmik 12 hos en annen kamerat. Den slo knockout på SVS PC13Ultra, Ken Kreisel 2x12" og XTZ 12,18 som han hadde prøvd før uten å få de skikkelig til. Men det går nok mer på kalibrering selvfølgelig.
     
    Sist redigert:

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.789
    Antall liker
    1.126
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har hatt mange subber i hus. De siste årene i nåværende hus har det i tillegg til Rythmik Audio (kun 1 i drift) vært
    2x SVS SB12NSD...Rythmik knuser begge disse på output og kvalitet alene.
    2x SVS PB12NSD
    2xJL Audio Fathom F113
    2xDef Tech SuperCube Referende
    2xJL Audio E112 (helt nye-kun testet 30 min)

    Som filmsubber og man regner med prisen så er det jo helt vanvittig hvor bra 2 stk SVS PB12NSD yter.
    De nye JL Audio E112 regner jeg ikke med enda siden de er knapt testet siden jeg venter på noen kabler til en nyinnkjøpt strømrenser. Så anlegget er i halv drift noen dager til. Men de virker råe.

    Når dollaren var normal kostet Rythmik F12SE ned i mot 7.500-8.500 stk.
    JL Audio F113 koster nå 30.000 mange steder.
    Så for 2 stk F113 ville man fått nesten 6 stk Rythmik 12.
    Siden Rythmik i tillegg kan stilles inn etter smak angående stramhet, dypbass osv så ville det vært en knusende seier til Rythmik 12 for pengene. Også på lydkvaliteten. Så jeg ville sagt nei.
    Rythmik er helt uten støy og ulyder og er utrolig musikalsk.

    Jeg kalibrerte en Rythmik 12 hos en annen kamerat. Den slo knockout på SVS PC13Ultra, Ken Kreisel 2x12" og XTZ 12,18 som han hadde prøvd før uten å få de skikkelig til. Men det går nok mer på kalibrering selvfølgelig.
    Ja dette høres jo alvorlig imponerende ut. Slo knockout på alle parametre ? Eller kun til musikk ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn