bytte ut subbene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Du har god greie på kalibrering og plassering av sub. Så du hadde selvfølgelig fått en Ken Kreisel 2x12 eller SVS PC13 Ultra til å spille råere.
    Ha meg unnskyldt hvis jeg har villedet noen til å tro at Rythmik 12 er output monster. Det er ikke der de har styrken.
    Men hos han så spilte den nok bedre på alle områder. Og til hans normale lyttenivå. Dvs -20 som Master Volume på en Denon receiver. Da med boosting i form av Dynamic EQ og 6 db tillegg på subnivå etter kalibrering.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har fått noen PM-er angående Rythmik det siste døgnet, så jeg kan like godt svare alle her, så slipper jeg å svare alle like utdypende.

    Det er brytere på 14, 20 eller 28 hz som bestemmer hvor dypt den skal gå. Målinger jeg har sett utendørs viser at denne har sitt -3 db punkt ved 12.5 hz. Jeg tror ikke så mange matcher den. SVS og JL Audio matcher ikke den.
    Men i 14 hz modus tåler den mye mindre enn i 28 hz modus. I 28 hz skal det mye til å tømme denne subben-hvis du klarer det.
    Stramheten kan velges inn i Low, Medium og Hard.
    14 hz og Hard vil spille penest til musikk.
    Til filmbruk valgte jeg å bruke 20 hz og Medium for å gjøre den mer leken. Og så hadde jeg på Rumble Filteret som kutter frekvenser under 20 hz. Da har man hele tida kontroll på hvor mye subben tåler.

    Denne støyer aldri eller lager ulyder. Så man kan lett si at dette er en veldig rentspillende sub.
    Som et ankepunkt ville jeg sagt at det er ikke en sub som er så hardtslående eller kall det punchy som f.eks DefTech SuperCube Reference og JL Audio.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13
    Jeg vil tro utfordringene til de fleste ikke er og finne en subwoofere som ikke er gode men heller å få kalibrert de riktig ifht til rom og decay. Flere drivere satt i høyden utgjør også en vesentlig bedre respons i min dedikerte kino, bransjeaktører advarte meg mot å ha så mange drivere i ett så lite rom men merkelig nok er mange av motsatt mening, nå er jeg i tenkeboksen på og doble driverantallet i kinoen fra 6x12 til 12" x 12. Det virker skje noe helt spesielt med bassgjengivelsen når hver enkelt driver såvidt har utsving selv om trykket tilsier over 100db med en snorett respons. Single eller dual subbere blir aldri det samme igjen.

    Litt slitsomt og hele tiden skal "passe på" hvor mye subbene tåler, den leken er jeg ferdig med.
     
    Sist redigert:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13
    Du har god greie på kalibrering og plassering av sub. Så du hadde selvfølgelig fått en Ken Kreisel 2x12 eller SVS PC13 Ultra til å spille råere.
    Ha meg unnskyldt hvis jeg har villedet noen til å tro at Rythmik 12 er output monster. Det er ikke der de har styrken.
    Men hos han så spilte den nok bedre på alle områder. Og til hans normale lyttenivå. Dvs -20 som Master Volume på en Denon receiver. Da med boosting i form av Dynamic EQ og 6 db tillegg på subnivå etter kalibrering.
    Vil tro dere hadde en svulmende bass da ja.Dynamic eq ved -20 har en rimelig høy virkningsgrad og booster i mine ører altfor mye - jeg prøvde en periode med offset satt til -10 men selv dette ble for mye. Om rommet tillater det vil jeg tro de fleste vil ha bedre resultater med volumet nærmere referansen uten bruk av deq - ofte er det nok her subwooferene sprenger grenser og rommet går i kompresjon med alle peaker og bumper som finnes - et riktig akustikk behandlet rom og en subwoofer med nok headroom er mer viktig enn merkenavnet som står på den.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.789
    Antall liker
    1.126
    Torget vurderinger
    2
    Ja masse membranareale har jeg tro på , og hadde jeg hatt eget rom med str nok , så hadde det nok blitt 3 x 12 :)

    Men nå er mine 2 1x12 oppe å går :)
    Har tatt en rask kalibreringsrunde runde , og sitter å småspiller litt musikk nå og førsteinntrykket er bra :)
    Veldig fornøyd med finishen hvertfall :)
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13
    Dæven det gikk fort, grattis - de gjorde seg i stuen din :) !! Husk og la de spille noen timer da, de løsner og for trykket opp lettere med litt innspilling er mine erfaringer.

    Kan være at de også trenger litt luft til frontveggen :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13
    Håper det kommer noen målinger etterhvert .. :eek:
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.789
    Antall liker
    1.126
    Torget vurderinger
    2
    Dæven det gikk fort, grattis - de gjorde seg i stuen din :) !! Husk og la de spille noen timer da, de løsner og for trykket opp lettere med litt innspilling er mine erfaringer.

    Kan være at de også trenger litt luft til frontveggen :)
    Ja det lønner seg å jobbe i transport bransjen :)
    Bestilte dem på torsdags kveld kl 22 , og kl 08.30 i mårres dukket dem opp på døra :)

    Dem har ca 15 cm avstand til frontveggen. Jeg har ikke mye å justere på , men får forske litt på det lille jeg har.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13
    Tror mine står 20cm ifra, så bare mindre ut på bildene enn in real real life :)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.789
    Antall liker
    1.126
    Torget vurderinger
    2
    Var jo rimelig nysgjerrig på disse jeg også , så det ble rigget opp utstyr i full fart.
    Dette er måling kun gjort med den begrensede PEQ'en til Yamaha'en og x-over 80 hz.
    På subene har jeg tatt ut bassproppene , og satt room EQ til on - det ble litt flatere i bunn da.
    Det er brukbar respons ned til 16 hz i dette rommet , og det er ikke så ille :)
    xtz første måling.jpg
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har også satt eq til"on" og det funker helt knall - ser jo meget bra ut dette, hadde kanskje vært ønskelig og løfte området mellom 30 og 50 noe eller kanskje lettere å dra den lille toppen på 55 for å flate enda litt ut men bevares er jo bare flisespikkeri da det er ingen store problemer med FR i bunnen som jeg klarer å se. Har troen på at dette kan bli bra etter at du for spilt noen timer. Jeg er sikker på at ytelsen og detaljeringen vil bli bedre med litt innspilling. Har du vannfall målinger ? 16hz bør jo holde for de fleste vil jeg tro.. :)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.789
    Antall liker
    1.126
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har også satt eq til"on" og det funker helt knall - ser jo meget bra ut dette, hadde kanskje vært ønskelig og løfte området mellom 30 og 50 noe eller kanskje lettere å dra den lille toppen på 55 for å flate enda litt ut men bevares er jo bare flisespikkeri da det er ingen store problemer med FR i bunnen som jeg klarer å se. Har troen på at dette kan bli bra etter at du for spilt noen timer. Jeg er sikker på at ytelsen og detaljeringen vil bli bedre med litt innspilling. Har du vannfall målinger ? 16hz bør jo holde for de fleste vil jeg tro.. :)
    Enig med deg her ja. Men jeg mangler noen muligheter i prosessoren her , så jeg får teste dette litt , og se om jeg setter inn Dualcoren etter hvert :)

    Har ingen seriøs vannfallmåling enda , da det var for mye støy fra varmepumper osv i stad , så jeg får komme tilbake med det senere.

    Jeg måtte ta en liten test med "banke på akvariet scenen" fra Finding Nemo her nå , og jeg må si jeg ble meget imponert - bedre enn jeg hadde turt å håpe på faktisk :) Så hvis disse kommer seg merkbart ved mer innspilling også , så blir dette meget bra tror jeg :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13
    Godt å høre, XTZ gir imponerende mye for prisen er min oppfatning og er drivere, kasse og amp tilpasset hverandre skal det også være mulig å få meget god bassgjengivelse uten at det skal koste skjorta, dette er jo DIY`erene her på forumet ett godt eksempel på og hadde ikke jeg avlet en liten barnehage skulle jeg også bygd selv men tiden strekker rett og slett ikke til.
    Nå har jo XTZ vært i gamet en stund og når de når gir ut Cinema serien er jeg sikker på at kompetansen er såpass høy at de vet hva som kreves for å holde tritt med resten av bransjen. Jeg er også sikker på at når disse "løsner" vil de imponere ytterligere, det er ihvertfall betydelig forskjell på mine etter 100 timer. Mine spiller med trøkk med det som er enda viktigere er at trykket er definert og luftig og blir en egen greie uten å bli en sausete grøt i lydbildet.
    Enders game er ett eksempel på dette og bassgjengivelsen i denne filmed ble en gåsehudaktig opplevelse, vanvittig morro selv om filmen er tilegnet til de på min sønns alder.. :)

    En annen film er Godzilla og selv om de har mikset denne filmen med ett 30hz filter er det en helt annen opplevelse og se denne filmen for andre gang med XTZ`ene i kjeden, vanvittig morro og det må være mye trykk som er lagt til akkurat i den frekvens som gjør at stolene mine resonerer noe voldsomt i enkelte scener..
     
    Sist redigert:

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.789
    Antall liker
    1.126
    Torget vurderinger
    2
    Ja det virker som XTZ har truffet blink her altså.
    Jeg har tidligere hatt 10.16 , og hørt på 12.16 , og det har vært for dårlig. For lite dypbass , og for mye portstøy.
    Men dette er nå eliminert virker det til , og jeg vil nå påstå at disse subene gir veldig mye for pengene.
    Og dem har truffet veldig bra med design også etter min smak. Den konkurerende SVS PB2000 ser jo ut som eldgammel låve i sammenligning.

    Og jeg har oppnådd akkurat det jeg håpet - jeg kan nå selge både KK subene og SVS tuba uten å miste noe. Og det vli jeg påstå gjelder både på musikk og film :)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.789
    Antall liker
    1.126
    Torget vurderinger
    2
    Etter å ha vært satt litt ut av spill noen dager , så har jeg nå fått finpusset litt mtp. kalibrering og integrering av de nye XTZ subene .
    Og nå begynner det å sitte ganske bra her. Dette er delt mot frontene ved 80 hz , og uglattet .
    Har fått spilt litt mer på dem også nå , og sier meg fortsatt meget fornøyd med denne handelen. Dem gjør en veldig god jobb til både film og musikk :)

    xtz uglattet.jpg
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13
    Etter å ha vært satt litt ut av spill noen dager , så har jeg nå fått finpusset litt mtp. kalibrering og integrering av de nye XTZ subene .
    Og nå begynner det å sitte ganske bra her. Dette er delt mot frontene ved 80 hz , og uglattet .
    Har fått spilt litt mer på dem også nå , og sier meg fortsatt meget fornøyd med denne handelen. Dem gjør en veldig god jobb til både film og musikk :)

    Vis vedlegget 304483
    Nå prater vi :) !!

    Kjører du LFE sporet "Hot" Jeg syntes selv at den trengte en boost med en så rett linje så mine havnet på +4db.

    Bruker AM ?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.789
    Antall liker
    1.126
    Torget vurderinger
    2
    Etter å ha vært satt litt ut av spill noen dager , så har jeg nå fått finpusset litt mtp. kalibrering og integrering av de nye XTZ subene .
    Og nå begynner det å sitte ganske bra her. Dette er delt mot frontene ved 80 hz , og uglattet .
    Har fått spilt litt mer på dem også nå , og sier meg fortsatt meget fornøyd med denne handelen. Dem gjør en veldig god jobb til både film og musikk :)
    Nå prater vi :) !!

    Kjører du LFE sporet "Hot" Jeg syntes selv at den trengte en boost med en så rett linje så mine havnet på +4db.

    Bruker AM ?
    Dette er den kurven jeg bruker til både film og musikk. Men når jeg kjører film , så bruker jeg en egen "pattern" som det heter hos Yamaha. Og der der bruker jeg noe som heter sub-trim , og den står på plus2 , så da blir det litt mer skyv i subene.
    Og ja , jeg har koblet i mellom Dualcoren og bruker den til å ta EQ på subene manuelt.
     

    bj0rkn3s

    Medlem
    Ble medlem
    28.11.2014
    Innlegg
    26
    Antall liker
    4
    Er selv på utkikk etter sub og etter litt lesing står det vel egentlig mellom xtz cinema og svs pb-2000.
    xtz ser jo ganske mye bedre ut, og ut i fra målingene dine går den vel også lite dypt som svs?
    Er det slik at du annbefaler xtz over svs?
    Lest så mye bra om svs, men falt ganske mye for den xtz når jeg leste tråden din her nå.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.789
    Antall liker
    1.126
    Torget vurderinger
    2
    Er selv på utkikk etter sub og etter litt lesing står det vel egentlig mellom xtz cinema og svs pb-2000.
    xtz ser jo ganske mye bedre ut, og ut i fra målingene dine går den vel også lite dypt som svs?
    Er det slik at du annbefaler xtz over svs?
    Lest så mye bra om svs, men falt ganske mye for den xtz når jeg leste tråden din her nå.
    Tja , det er jo litt vanskelig å svare på , siden jeg aldri har hatt to PB2000 i hus.
    Men jeg hadde en SVS PC12 plus , og den var et dypbassmonster den uten tvil. Men jeg savner den ikke i det hele tatt med to av disse XTX'ene. Men nå har jeg jo litt annen plassering også , samt at jeg har to og det er ko alltid en fordel.
    Var litt utseende som gjorde utslaget for min del også , så jeg var ganske spent når jeg fikk disse i hus. Men jeg ble positivt overrasket , og angrer ikke i hele tatt - fungerer meget bra til både film og musikk i mine ører.

    Men det kan jo godt hende at det hadde blitt minst like bra med to PB2000 , men det har jeg jo aldri fått testet.
    En PB har vel enda en liten tanke mer å by på fra 25hz og nedover , men derfra og opp var vel XTZ'en minst like bra på maks spl mener jeg å huske. Sto det ikke en sammenligning lengre bak i tråden her ?

    Men for min del som skulle ha to , så følte jeg meg ganske trygg på at det ble nok i dypet også , og det stemte meget bra heldigvis . Har presset dem rimelig hardt til tider , men dem har aldri vist tegn til å kaste inn håndkleet samme hva jeg har testet dem med.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13
    Er selv på utkikk etter sub og etter litt lesing står det vel egentlig mellom xtz cinema og svs pb-2000.
    xtz ser jo ganske mye bedre ut, og ut i fra målingene dine går den vel også lite dypt som svs?
    Er det slik at du annbefaler xtz over svs?
    Lest så mye bra om svs, men falt ganske mye for den xtz når jeg leste tråden din her nå.
    XTZ Cinema fungerer veldig bra hos meg og jeg har ingen savn etter mine to SVS SB-13 har forlatt kinoen. Nå er jo dette to forskjellige konstruksjoner men som kinosubber er XTZ med sine 6stk 12" drivere overlegen SVS`ene til tross for omtrent samme pris.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn