Byttefrekvens på bil.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.018
    Antall liker
    4.139
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    startet en tråd om ekstrautstyr som er verdt å ha med seg på ny bil, men velger og starte en ny tråd om dette.

    Nå tenkte jeg å høre med dere hva dere mener er fornuftige bytteintervaller på bil. Dette er et spørsmål til dere som bytter bil jevnlig og som liker comforten med en vedlikeholdsfri hverdag.

    Hvordan bør regnestykket se ut når dere bytter bil? Inbyttepris/nybilpris/avdrag osv osv.

    Grunnen til at jeg spør er for å realitetsorientere meg selv i dette landskapet av jevnlig bytte av bil.



    Thomas
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.274
    Antall liker
    10.310
    Sted
    Trondheim
    Griffenfeldt skrev:
    Dette er et spørsmål til dere som bytter bil jevnlig og som liker comforten med en vedlikeholdsfri hverdag.
    Veldig OT:
    Jeg har en vedlikeholdsfri bilverdag, og jeg bytter ikke bil jevnlig. Jeg kjører en 17 år gammel SAAB 9000. Jeg fyller bensin ca hver 14. dag, og bytter olje en gang i året. (Må innrømme at jeg nettopp måtte skifte clutch, da originalclutchen begynte å klage litt, men da hadde bilen gått 250 000 km, så det er vel ikke mye å klage på).
    Så gammel bil betyr ikke vedlikeholdsmareritt - det kommer litt an på bilen!
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.421
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    4
    otare skrev:
    Griffenfeldt skrev:
    Dette er et spørsmål til dere som bytter bil jevnlig og som liker comforten med en vedlikeholdsfri hverdag.
    Veldig OT:
    Jeg har en vedlikeholdsfri bilverdag, og jeg bytter ikke bil jevnlig. Jeg kjører en 17 år gammel SAAB 9000. Jeg fyller bensin ca hver 14. dag, og bytter olje en gang i året. (Må innrømme at jeg nettopp måtte skifte clutch, da originalclutchen begynte å klage litt, men da hadde bilen gått 250 000 km, så det er vel ikke mye å klage på).
    Så gammel bil betyr ikke vedlikeholdsmareritt - det kommer litt an på bilen!
    Helt enig.

    Min forrige bil var en ordentlig Mercedes E-klasse, 88 modell W124 med >500k på telleren og den fungerte uten feil eller problemer de to årene jeg eide den, eneste problemet jeg hadde på to år var at det gikk hull i eksosanlegget.

    Bilen jeg har i dag er en 8 år gammel Toyota Yaris med diesel og registerkjede (1.4 d-4d). Har hatt bilen i 2 år, bytter olje og filtre selv og utover det har det ikke vært behov for vedlikehold. Hadde eu-kontroll tidligere i vinter med 0-feil.

    Jeg tror at så lenge en har en "ordentlig" bil som blir vedlikeholdt er det få/ingen rasjonelle grunner til å bytte til en nyere bil.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.174
    Antall liker
    561
    Hadde jeg hatt f.eks. 500.000 kroner her og nå, så hadde jeg heller prioritert som dette:

    300.000 til bil
    200.000 til audioutstyr og fotoutstyr

    heller enn

    400.000 til bil
    100.000 til audioutstyr og fotoutstyr

    Men det er nå slik jeg ser det. Greit med bil til 400.000 også, men da måtte man hatt en større sum som utgangspunkt.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    627
    otare skrev:
    Griffenfeldt skrev:
    Dette er et spørsmål til dere som bytter bil jevnlig og som liker comforten med en vedlikeholdsfri hverdag.
    Veldig OT:
    Jeg har en vedlikeholdsfri bilverdag, og jeg bytter ikke bil jevnlig. Jeg kjører en 17 år gammel SAAB 9000. Jeg fyller bensin ca hver 14. dag, og bytter olje en gang i året. (Må innrømme at jeg nettopp måtte skifte clutch, da originalclutchen begynte å klage litt, men da hadde bilen gått 250 000 km, så det er vel ikke mye å klage på).
    Så gammel bil betyr ikke vedlikeholdsmareritt - det kommer litt an på bilen!
    Min er bare 16. Vil du oppgradere?
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.018
    Antall liker
    4.139
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    For meg er en del av vedlikeholdet, vedlikehold. Ikke kjør til det ryker. Skifter dere ikke bremser, følger serviceheftet, registerreim osv?
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Hvor ofte avhenger av hvor mye penger man vil/synes det er verd bruke på bil.
    Med ny bil er kostnadene i stor grad kjent, drift, forbruk, avskrivning og kapitalkostnader gir kostnader pr km eller tidsenhet. Sjelden de store overraskelsene. Ut fra biltype og hva man er villig til å betale kan man enkelt beregne hvor ofte man kan bytte bil.

    For eldre biler er det vesentlig større usikkerhet, når slitedelene har nådd sin levetid må de erstattes. Man får lavere, men mindre forutsigbare kostnader. Har man reserver til å ta reparasjonene når de kommer og aksepterer lavere driftssikkerhet er det noe billigere å kjøre gammel bil.

    Å kjøpe 1-3 år gamle biler som selges når de er 5 år gamle er ganske optimalt.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Skal man til enhver tid ha "ny" bil bør den byttes når garantien går ut. IMO
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.018
    Antall liker
    4.139
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg er enig med deg i det Guru. Garantien på min bil gikk ut i fjor. Nye Opeler har 5 års garanti.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Min arbeidshest er nå 20 år og går som ei klokke. Har eid den i 8 år og totalt har den kostet meg 16500 utenom drivstoff og avgifter. Kun byttet radiator (250,-) og lambdasonde (1000 ca) og bremseklosser. Deilig.

    For å svare på spm så er det sikkert lurt å selge mens man enda har igjen noe garanti, vil tro det hjelper på salget.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.274
    Antall liker
    10.310
    Sted
    Trondheim
    Griffenfeldt skrev:
    For meg er en del av vedlikeholdet, vedlikehold. Ikke kjør til det ryker. Skifter dere ikke bremser, følger serviceheftet, registerreim osv?
    Du har selvfølgelig rett. Slitedeler må skiftes, så hvis du ikke vil ha noe vedlikehold i det hele tatt bør du vel bytte hvert 3. til 4. år. Da slipper du vedlikehold av bremser og nye dekk og slikt.

    På min SAAB må jeg vel skifte bremseklosser hvert 5. år, og nye dekk omtrent samtidig. Motoren har registerkjede, så den behøver ikke skiftes. Så noe vedlikehold blir det jo.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.018
    Antall liker
    4.139
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Saken er den for min del at jeg har fått innbyttepris for min egen 07 Vectra. Denne prisen utgjør ca 55 prosent av prisen på den nye bilen. Den nye har større motor og et bredere spekter av utstyr.
    Neste år vil innbytteprisen synke og den nye bilen bli dyrere. Klart det vil være et tap i den nye bilen. Den synker 20 tusen bare man har vridd om nøkkelen.

    Det er virkelig ikke bestandig like lett å være fornuftig når lysten på noe nytt sliter i kroppen.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Har stort sett alltid hatt gamle SAABer som jeg har skrudd på selv. ( Det står et anglofilt sidesprang foran garasjen, og en vakker dag skal Range Roveren på veien igjen! )

    Alle bilene er kjøpt for småpenger sammenlignet med nybilpriser. SAABene har forøvrig alltid overasket meg med hvor gode og komfortable de har vært sammenlignet med helt nye biler. SAAB V4 og 99 ligger mitt hjerte nær da min aller første bil var en V4, de neste var 99 i ulike utgaver før jeg tok kvantespranget til 9000. Alltid "noe" å skru på en gammel bil, men slett ikke noen håpløs oppgave, men til slutt gikk jeg lei og som mange av dere sikkert har fått med dere gikk jeg for litt over to år siden til det drastiske skritt å kjøpe en av landets dyreste Skodaer. En helt maxet Superb. Ikke så dyrt i og med at den heter Skoda og ca 300-350K mindre enn en tilsvarende A6. Men selvsagt galskap fra et rent økonomisk perspektiv. Tapet så langt gidder jeg ikke regne på fordi jeg planlegger å ha den i mange år til. Kan selvsagt selge den om et lite år og da er den ca 3 år og har nok gått nærmere 85-90K km. Det skal være greit å selge deromkring, men det blir faktisk så dyrt å ha bil på den måten at det gidder jeg ikke gjøre. Blir nok å stelle godt med den til den dør om 20-25 år skulle jeg tro. Avhenger selvsagt av levetiden på elektronikken som moderne biler er belemret med!

    Men i utganspunktet synes jeg at gutta gjør feil når de bytter bil hvert 5 år og fortsatt sliter med den samme gamle kjerringen. Det er jo omvendt det bør være! Gammel bil og bytte kjerring hvert 5 år! ;D
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.018
    Antall liker
    4.139
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Å bytte ut kona vil bli vesentlig dyrere! Da må jeg betale avdrag i 14 år og gi bort halvparten av alt jeg eier. Tror regnestykket blir billigere med ny bil gitt..
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Griffenfeldt skrev:
    Å bytte ut kona vil bli vesentlig dyrere! Da må jeg betale avdrag i 14 år og gi bort halvparten av alt jeg eier. Tror regnestykket blir billigere med ny bil gitt..

    Har du sikkert helt rett i. Lever nok ikke etter læresetningen selv heller :D. Har byttet en gang og da dro halvparten av inventaret :p. Men jeg fikk da en CD fra Dagbla' da jeg sendte inn bytteteorien til "sterke meninger"! ;D

    Når kjerringen( :-* ) klager på at jeg tar vare på de gamle bilene får hun gjerne beskjed om at hun skal være glad for at jeg ikke er bitt av "byttebasillen"! :D Om hun kjøper argumentet 100% vet jeg ikke men hun slutter i allefall å klage en stund. Argumentet kan også brukes på den måten at man "bruker opp" byttebehovet på nye HiFi komponenter og at "mor" derfor lever "tryggere"! ;D
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.908
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Den nye strategien er å kjøpe dem 2-3 år gamle - betaler gjerne litt ekstra for lav km-stand - og så kjører jeg dem til de er 10-12 år gamle.

    Før pleide jeg å kjøpe dem nye, men beholdt dem likefullt i rundt 10 år.

    Ellers er det oljeskift hver 10.000 km, og service i h.t. km-stand - uavhengig av hvor mange måneder det går mellom servicene.
     

    Ambings

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    307
    Antall liker
    5
    Jeg har også lurt på det samme, når det lønner seg. Når jeg ser tilbake på de bilene jeg har kjøpt fra 1995 fram til 2010 - ser det ut til at fem år kan være optimalt i forhold til innbyttepris og en bil som ikke begynner å få for mange feil.

    Eks 1: Kjøpte 2,5 år gammel bil i 2002 - byttet denne igjen tre år senere. Da hadde jeg tydeligvis hatt den et halvt år for lenge, fikk følelsen av at den datt litt fra hverandre.

    Eks 2: Kjøpte ny i 2005. Helt feilfri i fem år, til jeg byttet i 2010. Sjekket innbyttepris høst 2008 (3,5 år) - 270.000. Fikk 220.000 juni 2010. Ergo var verditapet mye mindre de siste 20 måneder. Merket da at lit småting gikk litt opp i liming. Jeg kjører rundt 40.000 i året og er helt avhegnig av en bil jeg kan stole på.

    Har du en driftssikker bil (les japansk) er det sikkert mest økonomisk å kjøre lenge, men ønsker man å ha en relativt driftssikker nybilfølelse hele veien, virker det på meg som fem år kan være det beste skjæringspunktet på pris/feil som begynner å komme.

    Men fasit er vanskelig å gi - jeg tenker på det hver gang jeg bytter jeg også - når det egentlig er mest lønnsomt i forhold til de kriteriene du har for å bytte.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Byttefrekvens? Frekvens har måleenhet Hz (Hertz) oppkalt etter Heinrich Hertz, og står for sykluser pr sekund.
    Synes da at alle bør bruke denne måleeheten i svarene sine, ikke drive på med lange og uinteressante utredninger....

    For min del er svaret 5,53*10 -9 Hz.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Noen som har regnet på økonomien i å ha bilen til den "dør"? Heller bruke "noe penger" på en generaloverhaling med mellomrom en å bruke mere penger på å kjøpe en ny? Kan det bli billigere?
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Kan hende det blir billigere men fy f..n så kjedelig å ha bil i så mange år da! Hovedbilen som brukes av kjerring/unger byttes når garantien går ut, min kjøpes når garantien er gått ut + 5år ;D Kjøper italiensk for sikkerhetsskyld iom jeg er selvplager 8)
     

    hel-elt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    461
    Antall liker
    100
    Hvis det bare er snakk om økonomi er svaret like enkelt som kjedelig: Kjøp en solid bil som er laget for å vare lenge, gjerne når den er 5år eller eldre, gi den et godt vedlikehold og kjør den til den dør! Jeg har til gode å se et regnestykke der vedlikehold av eldre kvalitetsbil overstiger verditapet på nyere bil! Men vi kjøper stort sett bil etter følelser, da blir alt annerledes og regnestykket vil vi helst ikke vite av :D
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.705
    Antall liker
    10.185
    Jeg er ofte siste eier av en bil. Det bilholdet koster meg ca. 5000 i året. ;D Det beste kjøpet er nok en 5 år gammel bil, da er antageligvis de aller fleste feil utbedret. Behold denne til den dør etter 10-15 år. Kjøp gjerne siste utgave av utgått modell, det er de beste. De dårligste bilene er første årgang av ny modell.
     

    hel-elt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    461
    Antall liker
    100
    Pink_Panther skrev:
    Jeg er ofte siste eier av en bil. Det bilholdet koster meg ca. 5000 i året. ;D Det beste kjøpet er nok en 5 år gammel bil, da er antageligvis de aller fleste feil utbedret. Behold denne til den dør etter 10-15 år. Kjøp gjerne siste utgave av utgått modell, det er de beste. De dårligste bilene er første årgang av ny modell.
    Det skal bli interessant å se om dette fortsatt gjelder om noen år, dagens biler inneholder utrolig mye dilldall for å holde utslippene nede, jeg er ikke så sikker på om vedlikehold av dette vil bli så enkelt som vi vil det skal være.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.705
    Antall liker
    10.185
    Jeg har vurdert å kjøpe opp et lager av passende analoge biler slik at jeg slipper dagens data-monster.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.018
    Antall liker
    4.139
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    hifiguru skrev:
    Kan hende det blir billigere men fy f..n så kjedelig å ha bil i så mange år da! Hovedbilen som brukes av kjerring/unger byttes når garantien går ut, min kjøpes når garantien er gått ut + 5år ;D Kjøper italiensk for sikkerhetsskyld iom jeg er selvplager 8)
    Prøver å skrive at jeg ikke er enig og skal gi deg en fornuftig grunn til hvorfor jeg har lyst på ny bil, men sletter det. Grunnen er vel muligens fordi jeg er klar for noe nytt.. ::) Lysten kjemper mot fornuften denne gang.
    I am a man of reason, god damn it.
     

    hel-elt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    461
    Antall liker
    100
    Hva med privat leasing? Ny bil hvert 3.år, faste utgifter og et bekymringsfritt bihold.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.705
    Antall liker
    10.185
    Tror du leasingselskapene driver veldedighet? Privateasing er det absolutt dyreste bilholdet. Eneste fordelen er at det er forutsigbart m.h.t. utgiftene.
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.588
    Antall liker
    1.249
    Bortsett fra den lille overraskelsen som kommer etter takstmannen har vært over bilen med lupe og finkam for å finne ting de kan skrive på sluttoppgjøret. En bekjent hadde vært nøye med å holde bilen sin best mulig, allikavel ble han presentert for en regning på 30 000,- (!) for utbedringer når leasingperioden gikk ut. Det forventes tydeligvis nystand, noen aksept for tre års bruksslitasje var ikke å spore...
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Veldig mange låner penger når man anskaffer ny bil, hvorfor ikke lease? Binder opp mindre kapital om man skal ha noe annet......

    ......snadder setning for Luksusfellen det der ser jeg..... ;D ;D
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.018
    Antall liker
    4.139
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Privat leasing blir regelrett for dumt med mindre man er enslig, petimeter og veldig glad i mva.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er også aspekter forbi det økonomiske når det gjelder ny vs gammel bil, især for de som transporterer familien sin mye i bil. Noen ekstreme og urealistiske eksempler for moro skyld;



    Og så eksempelvis et langt tryggere valg enn Holden (var vel Euro NCAP's tryggeste bil uansett kategori);


    En eldre, og sikkert veldig økonomisk Caravelle til sammenlikning;

     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.018
    Antall liker
    4.139
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    At barna sitter i en trygg bil betyr alt!
    I dag var jeg innom og kikket på et merke jeg aldri tidligere har vurdert. Madammen ble litt lunken etter testen av Insigniaen. Kan tildels være enig med de tingene hun nevnte. Den falt på en måte mellom 2 stoler når den er såpass krympet i str sammenlignet med vår Vectra.

    I dag kikket jeg på en bil i segmentet "crossover"
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Den Caravelle videoen over er en klassiker :) Det som ikke kommer så godt frem på Youtube er at dette er en test med 1 tonn med sand lastet på planet bak i varebilen og i 80km/h :) Men nye biler er uansett uendelig mere trygge en eldre.

    Men synes hovedproblemet med sikkerhet i kjøretøy er at vi ikke har noen standard på støtfangerhøyde mellom personbiler, varebiler og tyngre transport. Ergo kan man teste seg grønn mot murvegger uten at det reflekter den faktiske kollisjonssikkerheten ute på våre veier. Som i en eldre test visst i bildene under av en Carvelle mot en Volvo 945. Caravellen er høyere og kjører over deformasjons sonene til Volvoen. Kan jo gjette hvem som får beholde livet.

    Det kan dessverre virke som produsenter konstruerer bilene sine etter å kun score høyt i Euro NCAP om dagen. Et bedre samarbeid imellom produsenter og klare grunn konstruksjon regler kunne nok også spart mange mange liv.
    Folksam i Sverige er nok en bedre pekepinne totalt sett for kollisjonsikkerhet. De bruker faktiske ulykker statistikk som referanse og klassifiserer bil typer etter det.

    Beklager offtopic Griffenfeldt.

    Back to topic.
    Jeg kjøper kun nybil og de blir som regel solgt rundt slutten av garanti perioden. Finnes ikke god økonomi i det, men ny bil følesen og driftsikkerheten er jeg villig til å betale for. Veldig kjekt at omtrent alle produsenter har nå 5 år garanti. En passe alder for å skifte til ny bil igjen imo.
     

    Vedlegg

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.018
    Antall liker
    4.139
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Digiman: jeg synes ikke kollisjonstrygghet er off topic i denne sammenhengen. Det er faktisk et godt poeng og ganske fornuftig å trekke frem i denne tråden.
    Det er et ankepunkt faktisk og skal/bør være med i regnestykket når man skal skifte bil. Enten den er 4/8 eller 12 år gammel.

    Har funnet ut nå at skal jeg oppgradere/kjøpe ny bil nå, må jeg tenke med hodet fremfor hjertet.
    I dag skal jeg tråkke nye stier og kikke på Nissan qashqai+2
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.174
    Antall liker
    8.313
    Torget vurderinger
    12
    Vidar P skrev:
    Og så eksempelvis et langt tryggere valg enn Holden (var vel Euro NCAP's tryggeste bil uansett kategori);
    Scoret høyt, men for ren passasjersikkerhet finnes det enda sikrere valg.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    De sa iallefall noe liknende fra EuroNCAP. Jeg vet ikke.

    http://www.klikk.no/motor/bil/article647864.ece

    Vi har skrytt mye av nye BMW 5-serie, og jaggu må vi ikke tillate oss enda litt mer skryt etter å ha lest rapporten om bilene som gjorde det best i kollisjonstester utført av EuroNCAP i 2010.

    5-serie troner på toppen av lista over de sikreste bilene i sitt segment, men er også den bilen som scorer best totalt sett uansett klasse.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Trondmeg skrev:
    Vidar P skrev:
    Og så eksempelvis et langt tryggere valg enn Holden (var vel Euro NCAP's tryggeste bil uansett kategori);
    Scoret høyt, men for ren passasjersikkerhet finnes det enda sikrere valg.
    Hoved problemet er at Euro NCAP kun tester innen samme segment og bil størrelse. Temmlig håpløst imo.
    Det hjelper ikke med ny super sikker bil om en Land Cruiser kjører omtrent over bilen din. Det er flere og flere høye biler ute på veiene i Norge og de har en skummel tendens til og «override» personbiler og knuse passasjer området. Volvo har bl.a tatt dette meget alvorlig og plassert sine absorberende deformasjon-sone så langt nede som mulig. Dessverre er det ikke mange andre bil produsenter som tar hensyn til dette i dag.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.174
    Antall liker
    8.313
    Torget vurderinger
    12
    En annen sak er at en betydelig del av vurderingen til NCAP går på fartsholdere og beltevarslere som ikke i seg selv gir beskyttelse ved kollisjon.

    Nye 5-serie er uansett en meget sikker bil, det er utvilsomt. De har høynet listen betydelig de siste årene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn