Bytting av rør i rørforsterkere.

olebrum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2006
Innlegg
139
Antall liker
85
Sted
Kristiansund
Hva skal jeg se etter ved bytting av rør i rørforsterker.
Hvis jeg skal oppgradere forsterkeren min med nye og bedre rør Hva skal jeg se etter og hva er "nos".
Forserkeren min er en Shanling stp-80. Den har El 34 EH rør fra harmonix som standar rør.
Har noen tips om sider på internett som kan være til hjelp?
Hva med de 3 andre røra i forsterkeren min i front tror det står "6 N 3 J" på røra. Er det noe å hente på å bytte de?
Får snart også ny cd spiller med rør i utgangen som også har tenkt å bytte fra det som er standar.

 

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
848
Antall liker
332
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
3
Hei

Nos er New old stock Dvs gamle rør som er nye (les -ubrukte). Her er ett par leverandører av rør som kan anbefales. www.partsconnexion.com og www.tubeworld.com/index_high.htm
Du har jo også norske www.demostenes.no og www.gulesider.no/tk/search.c?q=arnold+goks%F8yr
Det er stor forskjell på å bytte standardrør som kommer med produktene til noen DYRERE NOS rør som regel.
Det er også forskjell på fabrikantene også så her går det an å tune lyden mot det en liker også.

Sonicfrontiers
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Jeg kjøpte rør til min Shanling CD-T80 hos www.boiaudioworks.com i USA. Greier priser og kjapp levering. Kjøpte riktignok rimelige rør for å teste litt, men mener selv at det er forskjell selv på rimelige rør. Hos Boi har jeg også fått kjapt svar med spørsmål ang. rør.

Tubeman.com er vel også et alternativ.

Her hjemme har vi Motron og Demostenes.

NOS betyr "New Old Stock". I korthet betyr dette at det er "gamle" rør (ofte produsert mange år tilbake), som er nye og ubrukte. NOS er ikke et kvalitetsstempel, såvidt jeg har forstått!

Nydelig forsterker forresten ;)

Du kom meg litt i forkjøpet der, Sonicfrontiers!
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.607
Antall liker
154
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
EL34 er kurante rør som er lette å få tak i.
6N3J = 6N3 = WE396A = 2C51 = 5670, hvor "J" betyr at det er en kinesisk militærversjon.

MOTRON/Brynjar Kvanlid har dessverre ikke nettside (og han er dessuten på juleferie fram til noen dager ut i det nye året), men bortsett fra dét har MOTRON (etter min erfaring) det overlegent beste utvalget av audio-rør i Norge. Faktisk er han stor på verdensbasis også med flere hundre tusen rør på lager.
Og kompetanse skorter det heller ikke på.
Du kan sannsynligvis få en del rør billigere andre steder, men jeg ville nok foretrukket å handle hos en norsk leverandør hvor man bl.a kan diskutere rørvalg på forhånd.

Se forøvrig diskusjonsforum på
http://www.audioasylum.com/audio/tubes/bbs.html

Mvh
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.142
Antall liker
5.053
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
noen som kan si meg hva høyere spenning på dette røret vil  bety i praksis?
http://www.tubedepot.com/jj-e34l.html
den passer likevel til alt?
Nei. Men det jeg kan si er at dersom spesifikasjonene avviker fra standard EL34 er det en betingelse at bias kan justeres (sk fixed bias altså i motsetning til auto bias) for å få disse til å fungere optimalt.
 

olebrum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2006
Innlegg
139
Antall liker
85
Sted
Kristiansund
Takker for svar! Har ikke mye kunnskap om rørbytte, men kan jeg bare dra ut rørene av sokkelen og sette inn nye rør. Har lest litt om bias justering er det nødvendig og kan du gjøre dette selv?. Må man bias justere etter rørbytte?
 

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
848
Antall liker
332
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
3
Bias justeres normalt på utgangsrør.
Sjekkes normalt ved rørbytte og normalt 1 x i måneden ellers.

Sonicfrontiers
 

olebrum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2006
Innlegg
139
Antall liker
85
Sted
Kristiansund
Da blir neste spm. hvordan måle det og er det noe jeg selv kan gjøre. Hva må du ha av utstyr for å gjøre jobben?
Hva bruker dere for å justere?
 

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
848
Antall liker
332
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
3
Gjør som meg.
Gå for Sonic frontiers Power 1 2 eller 3
De justeres vha ett lite plastisolert skrujern.
En lysdiode som kan lyse rødt eller grønt og det er ett lite område mellom som den er slukket så har du rett bias ;)
Ellers er det en del som må bruke multimeter og snur forsterkeren rundt med undersiden opp :-/. Andre har innebygde multimeter innebygd.
Du kan helt sikkert gjøre det selv. :)

Sonicfrontier
 

olebrum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2006
Innlegg
139
Antall liker
85
Sted
Kristiansund
Har funnet ut at forsterkeren har atomatisk bias innstilling ;D
Da slipper jeg noe tull med det tenker jeg!
Da er det bare å kjøpe rør og la musikken spille ;)
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Ja du kan bare la musikken spille med autobias. Men prøv deg frem med forskjellige rør på inngangen. Mine erfaringer sier at det er mest å hente på inngangsrør.

Mvh..
 
Topp Bunn