C3850 clone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Pær

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Antall liker
    185
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Glemte å presisere.
    Du skriver 50Hz brum. Sikker???
    OM det er 50Hz brum, da er det nermere innstrålt støj, men har svært å akseptere, at de Bursons skulle være
    mere følsomme på det punktet enn alm. opamps.
    Sikker på, det ikke er 100Hz?? Da ville det passe bedre, med det jeg skrev over.
    Kan sjekkes med "scope".
    Har ikke fått målt om det er 100 eller 50. Har ingen erfaring med scope, men har et lite liggende fra Ali jeg tenkte å teste ut.
    Høres litt ut som støy fra rør, om det er en litt bedre forklaring. Uansett, litt prøving og feiling blir det og heldigvis så låter «orginalen» meget bra. Et bra utgangspunkt😃

Pær

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Antall liker
    185
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    På DiyAudio forum er det diskutert å redusere C10 og C12 fra 100uf til 1uf etter 7915 og 0,47uf etter 7815. noen tanker om det?

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    25.912
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    På DiyAudio forum er det diskutert å redusere C10 og C12 fra 100uf til 1uf etter 7915 og 0,47uf etter 7815. noen tanker om det?
    Har ikke lest diyA tråden på en stund nå, så ikke set det.
    Kanskje det har noe på seg??
    Beste, du kan gjøre er å gå på produsentens hjemmeside for hhv. 7815/7915 og sjekke
    hva de annbefaler i datablad. Finnes alltid noen, som mener de kan gjøre det bedre enn produsenten.
    Ikke hør på de. Om produsenten sier, at en krets performer best med 10µF som avkoppling, da er det
    fordi, de har målt, og da blir det bare dårligere med 0,1/1 eller 100µF.
    At kineserne bare bruker 10/100µF over en bred kam, er sikkert riktigt, så igjen..... sjekk datablad fra den
    produsenten, du bruker. Ikke sikkert at ST/JRC, og hvem som lager de, har samme egenskaper.

Sist redigert:

Pær

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Antall liker
    185
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Har ikke lest diyA tråden på en stund nå, så ikke set det.
    Kanskje det har noe på seg??
    Beste, du kan gjøre er å gå på produsentens hjemmeside for hhv. 7815/7915 og sjekke
    hva de annbefaler i datablad. Finnes alltid noen, som mener de kan gjøre det bedre enn produsenten.
    Ikke hør på de. Om produsenten sier, at en krets performer best med 10µF som avkoppling, da er det
    forsi, de har målt, og da blir det bare dårligere med o,1/1 eller 100µF.
    At kineserne bare bruker 10/100µF over en bred kam, er sikkert riktigt, så igjen..... sjekk datablad fra den
    produsenten, du bruker. Ikke sikkert at ST/JRC, og hvem som lager de, har samme egenskaper.
    1738238494518.png

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    25.912
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Du har vel selv skrevet svaret da ;)
    Det viktigste er å ha 330nF på inngangen og 100nF på utgangen for å dempe
    evt. støy kretsen selv genererer. Du kunne addere med 2,2µF på inngangene og 10µF på utgangene samtidig med
    at du beholder 330/100nF.

Sist redigert:

Pær

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Antall liker
    185
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Du har vel selv skrevet svaret da ;)
    Det viktigste er å ha 330nF på inngangen og 100nF på utgangen for å dempe
    evt. støy kretsen selv genererer. Du kunne addere med 2,2µF på inngangene og 10µF på utgangene samtidig med
    at du beholder 330/100nF.
    1738245042883.png

Kanskje det er en ide å bytte C9 og C12 1000uf til 2200uf med 0.3uf over, samt bytte C10 og C11 100uf til 1/0,1 uf. Blir spennende å prøve. På DiyAudio er det forsøkt å endre C10/11, men det gav noen utfordringer...

"Regarding this MOFI preamp and the change of the 100uF caps near the regulators with 0.47uF film for the 7815 and 1uF for the 7915. The sound quality is dramatically improved, with increased clarity and depth of soundstage. That is until the input level gets too high, then there is clear distortion. The lack of power supply regulation creates a blurriness that is probably masking the distortion. This is with an otherwise stock MOFI with 100R feedback resistors. Fixed 100K resistors on the input. A max input voltage of only 0.235Vrms is distorting."

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    25.912
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    "Regarding this MOFI preamp and the change of the 100uF caps near the regulators with 0.47uF film for the 7815 and 1uF for the 7915. The sound quality is dramatically improved, with increased clarity and depth of soundstage. That is until the input level gets too high, then there is clear distortion. The lack of power supply regulation creates a blurriness that is probably masking the distortion. This is with an otherwise stock MOFI with 100R feedback resistors. Fixed 100K resistors on the input. A max input voltage of only 0.235Vrms is distorting."
    Dette er vel bare personlig synsing av en person, så har ikke den store mening om det ;)
    Ang. bilde over.... NOTE: 17,5 volt inn på 15 volt regulator er ABSOLUTT minimum.
    Om du i tillegg tar høyde for produksjonstoleranse, kan det hende, at 17,5volt er for litt.
    Det enste du oppnår er å få "ikke fuld regulering" og ripple på ut-spenning.
    Vil si, som minimum 18 volt inn.
    I min nye riaa (som også bruker 15v +- reg.) bruker jeg 19,5-20volt inn. Med kjøl på reg. er det helt fint.
    Prøv bare med C9-C12 større (2200 eller 3300/4700).... ikke gjør de minndre.
    Og ALTID de store FØR regulator, ALDRIG etter ;)

Pær

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Antall liker
    185
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Dette er vel bare personlig synsing av en person, så har ikke den store mening om det ;)
    Ang. bilde over.... NOTE: 17,5 volt inn på 15 volt regulator er ABSOLUTT minimum.
    Om du i tillegg tar høyde for produksjonstoleranse, kan det hende, at 17,5volt er for litt.
    Det enste du oppnår er å få "ikke fuld regulering" og ripple på ut-spenning.
    Vil si, som minimum 18 volt inn.
    I min nye riaa (som også bruker 15v +- reg.) bruker jeg 19,5-20volt inn. Med kjøl på reg. er det helt fint.
    Prøv bare med C9-C12 større (2200 eller 3300/4700).... ikke gjør de minndre.
    Og ALTID de store FØR regulator, ALDRIG etter ;)
    Setter stor pris på dine gode betraktninger og at du deler av kunnskapen din. Gleder meg til å dele erfaringene min når jeg jeg kan begynne testing. Nå må jeg bare vente på litt deler, så det tar nok et par uker får jeg få satt sammen alt. Imens tenker jeg at jeg kan øke opp til 2200uf på første versjonen......

Pær

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Antall liker
    185
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Liten stemningensrapport fra solskinnet på Vestlandet. Det er ikke bare solen som gir god stemning, men c3850’en har tatt et stort steg i rett retning. Økte inputtcap fra 1000 til 2000uf samt byttet ut cap’ene på utgangen til opampen til film og det ble mye bedre…. Satte i Burson V5 og brummen som var før er så godt som borte… ørlite når jeg legge øret inntil bassen… Nå trenger den nok noen timer innspilling med disse endringene, men det går i riktig retning….

Vedlegg

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.331
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg har sett verdier på flere titalls til over hundre uF på utgangen av 78/79-serie også i kommersiellle konstruksjoner... uansett bør det også være en filmkondis i størrelsesorden 0,1-1 uF i parallell.... Når det er sagt, så er LM3XX serie regulatorer (eks 317 /337) en god del mer støysvake enn 78-serie...

Pær

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Antall liker
    185
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Jeg har sett verdier på flere titalls til over hundre uF på utgangen av 78/79-serie også i kommersiellle konstruksjoner... uansett bør det også være en filmkondis i størrelsesorden 0,1-1 uF i parallell.... Når det er sagt, så er LM3XX serie regulatorer (eks 317 /337) en god del mer støysvake enn 78-serie...
    Venter på film som skal inn. Tenker du før eller etter? Ser ut som den trenger både og.... hvis jeg har forstått rett.
    Tanken er å teste ut en ekstern LM3xx regulator, men for nå for det som er på bretter holde. Gøyt prosjekt hvor jeg lærer masse ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn