C3850 clone

Pær

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2008
Antall liker
157
Sted
Fyllingsdalen (Bergen)
Har latt meg fascinere av en cloning av Accuphase C-3850 og er nå godt i gang med en prototype. Inspirasjonen er:

Nå som jeg har kommet så langt at jeg har strøm på brettet så dukker det opp noen spørsmål. Jeg har gjort de modifiseringene som er anbefalt.
Jeg måler litt avvik i VDC mellom venstre og høyre side. Måler 14,24vdc på høyre og 14,69vdc på venstre. Noen tanker om det?
1735740165548.jpeg

1735740267528.png
Spent å se om flere har putlet på med den cloningen.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
24.580
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Kult prosjekt. Hva med å endre overskriften til ‘Accuphase C-3850 klone’?
Blir ikke mere "Accuphase" av den grunn. Dette er typisk Kineser-tyveri av et navn, og har like lite med Accuphase
å gjøre, som 4 dekk m. felger har å gjøre med Ferrari.
@Pær
Dermed ikke sakt, at denne ikke kan låte veldig bra...... Bare ikke kall den Accuphase.
De 14,24 vs 14,69 er ingenting å bry seg om.
Om du ikke har matchet alle transistorer og motstander til unner 1% mellem høyre og venstre kanal, er
dette et helt normalt resultat.
Har fulgt med på denne på diyAudio, og ser ut som, at de som har bygget den liker den veldig bra,
og tilsynelatende måler den fint også. Summa Summarum..... En liten "pre" som er "exceptional value for the money";)

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
3.015
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Og den bruker "the grand old" 5532 opampen, interessant...

Pær

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2008
Antall liker
157
Sted
Fyllingsdalen (Bergen)
Blir ikke mere "Accuphase" av den grunn. Dette er typisk Kineser-tyveri av et navn, og har like lite med Accuphase
å gjøre, som 4 dekk m. felger har å gjøre med Ferrari.
@Pær
Dermed ikke sakt, at denne ikke kan låte veldig bra...... Bare ikke kall den Accuphase.
De 14,24 vs 14,69 er ingenting å bry seg om.
Om du ikke har matchet alle transistorer og motstander til unner 1% mellem høyre og venstre kanal, er
dette et helt normalt resultat.
Har fulgt med på denne på diyAudio, og ser ut som, at de som har bygget den liker den veldig bra,
og tilsynelatende måler den fint også. Summa Summarum..... En liten "pre" som er "exceptional value for the money";)
Etter litt mer måling så vil jeg tro det er transistorer (LM7xxx) som muligens ikke er 100% match. Måler +14,84v og -15,25v.
alle motstandere er målt og matchet; overrasket over hvor bra de målte, alt innenfor 1%
Alt i alt et gøy prosjekt til under 500kr når trafo, kabler, rca +++ legges til regnestykket😀

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
24.580
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Etter litt mer måling så vil jeg tro det er transistorer (LM7xxx) som muligens ikke er 100% match. Måler +14,84v og -15,25v.
alle motstandere er målt og matchet; overrasket over hvor bra de målte, alt innenfor 1%
Alt i alt et gøy prosjekt til under 500kr når trafo, kabler, rca +++ legges til regnestykket😀
Helt normalt det også.
Sisste "batch" av 10 x 7815/7915 måler alle 7915 mellem -15,0 og -15,16 volt ut.
Alle 7815 måler mellem +14,68 og +14,79 volt ut.
Måtte sjekke datasheet og faen....... dette er innenfor specs :ROFLMAO::ROFLMAO:

Sist redigert:

Pær

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2008
Antall liker
157
Sted
Fyllingsdalen (Bergen)
Da er testing og lytting i gang og…. Imponerende bra liten sak dette. Som alltid med noe nytt i kabalen må jeg sette på Pink Floyd - Wish you were here (første 2 min) bare får å få et inntrykk av fokus, kommer snufset og kremter mitt i trynet igjennom den sprakende radioen, og så gitaren……. Svaret er JA, her er det fokus, god separasjon og «deilig» varm lyd. Gøy når det låter bra på første forsøk…. Savner kanskje litt i bunnen om jeg skal pirke på noe!!!!
IMG_1546.jpeg

Pær

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2008
Antall liker
157
Sted
Fyllingsdalen (Bergen)
Clone eller klon... er skjema identisk med Accuphase original??
Det tviler jeg på… og er heller ikke så viktig for meg. Har ikke klart å finne noe fora der skjema er bekreftet kopi av orginalen.
Men den måler bra, låter bra og har potensiale… og er et fint prosjekt for en glad amatør som meg😃

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
3.015
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Det tviler jeg på… og er heller ikke så viktig for meg. Har ikke klart å finne noe fora der skjema er bekreftet kopi av orginalen.
Men den måler bra, låter bra og har potensiale… og er et fint prosjekt for en glad amatør som meg😃
DA har jeg lest igjennom tråden på DIYaudio. Byttet du motstanderne og/eller satt inn CRDene for å få opp strømtrekket i kretsen (?)
Ser at det er en dyrere variant komplett med 230 V trafoer osv.
Funderer på å kjøpe et par stykker for å teste , de koster jo ikke stort...

Pær

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2008
Antall liker
157
Sted
Fyllingsdalen (Bergen)
DA har jeg lest igjennom tråden på DIYaudio. Byttet du motstanderne og/eller satt inn CRDene for å få opp strømtrekket i kretsen (?)
Ser at det er en dyrere variant komplett med 230 V trafoer osv.
Funderer på å kjøpe et par stykker for å teste , de koster jo ikke stort...
der er denne jeg gikk for:
I just found this on AliExpress: NOK110.48 | MOFI Accuphase_C-3850 Core Circuit Pre-Amplifie-DIY KIT and Finished Board
Har også en del motstandere, kondensatorer og IC liggende for å teste ulike konfigureringer. Satt på en 5w trafo, den trekker nesten ingen ting…. Husker ikke eksakt, men 5w holder i masse vis… har en 30w liggende….

Topp Bunn