Leikis Lyd
Hi-Fi freak
Det er nokk viktig å plassere høyttalere på best mulig plass før man begyner å juster seg bort med dsp ja
Det var et godt betryggende svar. Tankene har vært litt der at dempetiltakene måtte gjøres lett flyttbar, noe som også gjør ting mere utsatt for rammel og skrangling. Å feste ting skikkelig er litt min greie. Ikke akkurat få timer jeg har brukt på å lokalisere små skranglelyder som har irritert noe jævlig. Men må sikkert belage meg på å finne annet rom for den lille arbeidsbenken med masse verktøy og utstyr, og heller dedikere rommet for kun god musikkgjengivelse.Mye være likt ja. Rom moder har med rommet og dens begrensninger å gjøre. Lengde på rommet VS lengde på bølgelengden. Rommet og bølgelengden bryr seg lite om konstruksjon metode av høyttaleren, er min ærfaring ivertfall. Mulig horn bass. OB bass og Slot loaded vil forandre på noe. Her er jeg mer usikker. Men frekvenser under 100hz har en tendens til å samle seg på samme områder. Igjen dette er mine ærfaringer i mitt rom.
TakkerRommet ser jo veldig bra ut. Vil tro det bør være gode muligheter for god lyd her. Har du frie tøyler? Viktig å koble av litt, og Thailand er ikke det verste stedet å reise.
Har foreløbig ikke hørt Euforia enda jeg har siklet på de siden jeg var i tenårene.
Ikke så ulikt nei. Hvor mye plass hadde du bak sweetspot sånn ca? Holder på å rute opp gulvet med tape i ruter på 50x50cm. Blir lettere å orientere seg når man flytter hit og dit. Er vel greit å ta utgangspunkt i likebeint trekant fra diskant!?Ser flott ut dette. Ligner litt på mitt rom. Jeg har vel noe lavere knevegger. Sweetspot og høyttaler plassering først. Ved bruk av målinger.
Forestilte meg en passelig sweetspot på øyemål i tomt rom. Målte etterpå og det var nesten på centimeteren 38% fra bakveggJeg har hodet 38% av rommets lende fra bakvegg.
Takker Skal i alle fall bli bra til slutt. Skal fargesette det litt mere komfortabelt når jeg får mere kontroll på ting. Blir vel akkurat 30m2 om man regner med trappehullet.Spennende med rom med skråvegger. Har dette selv og det har noen utfordringer. Men de er jo bare for å løses. Flott rom for du har. Str?
Regner egentlig med at jeg må til med en del demping. Har sett litt på hvordan Retep har løst det, så det blir kanskje noe i samme leia. En annen mulighet er å prøve en løsning som blir brukt i ganske mange flerbrukshaller rundt om i landet. Isolasjon, veiduk og spaltepanel. Det er jo en billig løsning hvor man kanskje kan kombinere demping og diffusor. Uansett er hele rommet dedikert lyd. Har 2 fulle etasjer til jeg bor å lagrer skrot iMitt er 35, så temmelig likt. Hvordan har du tenkt å. Dempe det? Ikke at du må det, en skal komme bo der og. Når halvparten av husets dyner, madrasser ispedd litt støvete glava er hovedtrekk i interiøret, synes jeg det fort kan bli litt for mye.. Men slike ting finner en ut hvordan en vil ha det etterhvert
Takk for tips.Bruk RTA funksjonen i REW og mål en høyttaler fra 30-1000hz. Der det måler jevnest er det jeg ville brukt til finjustering. Hos meg så spiller de høyttalerene jeg har hatt best enten klin inntil sidevegg. Eller mee ca 90cm diskant til sidevegg.
Buen jeg har anbefaler jeg å kopiere. Ser ikke veldig ille ut. Men er heller ikke direkte pent. Jeg har gjort det på den billigste måten. Kan gjøres finere om man bruker litt penger. Stoff med pent trykk.
Hehe. Ja bare sleng de i en konvolutt så kan jeg få testetFår bare vente litt så kommer det noen feite basstårn til salgs....
Morro at den buen fungerer hos deg også. 8x12Tom skal ha kred for den. Jeg kopierte hans bue.
Hvor tykke er de? Og hvor lange?
Skulle gjerne lånt øre og prøvd de tårna ja. Sitter å leser gjennom både din tråd, 8x12tom's og mange andres tråder. Er jo så enormt mye bra lesestoff, lærdom osv, at man blir nesten svimmel I denne verden er jeg fryktelig ydmyk og skjønner godt at jeg har mye jobb foran meg. Men bare med de tipsene jeg har fått til nå, så har jeg fått noen små hakeslipp. Er på rett spor. Hvor høye er de tårna forresten?Konvolutt ja... Hmmm.
Ja og nei. Har vært altfor opptatt med Thailandsreise, skifte av bordkledning+etterisolering av yttervegger siste mnd, skiftet noen vinduer og dører++. Men nå er det begynt å surre litt rundt loftet igjen. Venter på noen nye vinduer som forhåpentligvis vil gi litt mer lys. På sikt vil det også bli montert et takvindu eller to, men vil først ha kontroll på akustikken. Vil helst ikke drite meg ut med å måtte montere svære dempeplater foran takvindu. Ellers så er gulvet ferdig avrettet, mesteparten av parkett på plass og en øy av teppeflis ligger klar for montering.Skjer det noe her eller?
Hehe. Ja, skal si ifra daBare sifra om du vil ha Wisdom L75 tårna, nytt rom nye høyytalere
Nei. Skjønner nok hva du ville valgt. Har egentlig ingen formening om det blir snaut eller ikke. Frekvensområde tenker jeg fra 35-40 til 800 maks, men deler muligens mye lavere. Problemene står i kø pga skråtaket (tror jeg) og maks 145 cm ute ved knevegger.Trenger jeg å si att jeg ville valgt dipol men 3 stk 15" pr side ? Snaut kanskje. Hvilket frekvensområde tenker du å dekke ?
En tanke jeg kom innpå når jeg testet LX521 var att en gulv til tak søyle med de bassene der hadde jort en god jobb. De er eq'et ganske mye med bare 2 pr side, noe som hadde vært unngått med 6pr side