Canal Digital goes digital

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Fikk i dag brev fra Canal Digital at de fra 1-4-2007 går over til digital distribuering for alle abonnenter. Prisen øker noe, ikke mer enn 20 kr. pr. mnd. så det er ikke noe tema. De tilbyr digital dekoder for en billig penge, selvsagt med en årlig kostnad på 200kr. for kortet. De vil en tid fortsatt distribuere analoge signaler, hvor lenge står det ikke i brevet. Jeg finner ikke mye info på hjemmesidene til Canal Digital.

Blir det bedre kvalitet på signalene med digital boks?

Hva slags tilkobling er det på digital boksen,HDMI? SCART? COMPONENT? eller hva?

Kan jeg ta inn andre kanaler med denne boksen?

Er det andre bokser i salg som er bedre, mer high end, for å si det slik?

noen som vet mer her?
 
T

Thomas1

Gjest
Dette var gode nyheter!

Har ikke videre mye greie på slike bokser, men en slik har jeg ventet på :)

Kjekt når man har kjøpt flat-tv
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Digital distribusjon er ikke det samme som digital utgang. Men det er jo lov å håpe at nye dekoderbokser har HDMI...

Jeg for min del er veldig skuffet over lyden på digitalparabolen, hovedsaklig fordi diskanten er spiss og udefinert. Tror dette kommer av generelt lav bitrate på lyden som følger tv-signalene. Det har hendt dette er så ille at jeg har trodd noe har vært galt med utstyret ellers, men en rask sjekk med en CD-plate viser hver gang at det er lyden fra digitalboksen som er dårlig...
 

Mikkel

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.01.2004
Innlegg
57
Antall liker
0
De jeg kjenner som har gått over til digitaldekoder forteller at det er mye bedre signal enn det gamle analoge. Dog vil jeg tro at hvis du allerede har et 100%perfekt signal (noe veldig få egentlig har) så vil du ikke merke noe spesielt på bildekvaliteten.

Med en dekoderboks, analog eller digital, kan du ta inn alle de kanalene du måtte ønske deg, forutsatt at du bestiller de ulike pakkene. Jeg vil tippe at grunnpakka inneholder de samme kanalene som du allerede har i dag.

Når det gjelder dekoderboksen så tror jeg at de tilbyr billigste vesjon, som kun har pal/analog utgang, kanskje scart (men det er forsåvidt det samme). Det var et kabaltvselskap som reklamerte med dekodere til 1 krone i høst en gang. Og da viste det seg at det var en slik boks. Trolig var stuntet en måte på å bli kvitt "gamle" bokser. Skal du ha en boks med digitale utganger så er nok det noe du må kjøpe utenom. Har du flatskjerm eller har planer om å skaffe det så vil jeg påstå at det er et must. For ellers så må kabeselskapet overføre digitalt, hvor boksen konverterer til analogt grensesnitt, hvor TV'en igjen konverterer over til digitalt grensesnitt. For hver gang man konverterer mellom analogt og digitalt grensesnitt så degraderes signalet noe hver gang.


Mikkel
 

MusikkGal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2003
Innlegg
166
Antall liker
0
Jeg selv har en HD boks fra Canal Digital og er virkelig skuffet. Bilde kvalitet er indiskutabel men bare om du har først god signal, så er boksen veldig begrenset: har bare en kortlesere ( glemt mulighetene for å se kanaler fra Viasat eller andre satelliter enn Thor) og ikke nok med det, glem også gratis kanaler fra Thorn ( du får inn bare vanlige kanaler som "du betaler") ikke nok med det du får 16:9 bare i HD kanalene (kun 3: Discovery , +HD og N Geografic fra April) resten av kanalene kan vise programmer og filmer i 4.3 uten omformatering, det betyr med høyre og venstre svarte striper ?????. De lover at de jobber med dette og snart blir ordnet ( tror ikke på det) for å ikke nevne at hele greia koster 8000 + NOK ( kr. 2000 + et år abonnement til Entertainment for 411 kr måned. + kort avgiftet + blablabla. Ren mafia.
Jeg må ha i tilleg min gamle dekoder kobler via utgangen fra HD mottakeren til inngangen til Nokia mottakeren ( den gamle) for å se andre kanaler uten problemer. Faktisk jeg bare bruker HD mottakeren til HD kanaler. Mvh Guillermo
PD. Lyden er FANTASTISK ( bedre en mange mange mange DVD'r (min coaksial kabel til 4 tusen hjelper litt sikkert... jejejeje
 
Topp Bunn