Diverse Cannabis..?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • styx

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Innlegg
    806
    Antall liker
    3
    Ble litt inspirert av alle disse alkoholtrådene, og søkte litt rundt på forumet etter dette andre relativt populære, dog ulovlige rusmiddelet. Jøss, dette er noe det ikke snakkes mye om!

    Hvorfor er det slik? Er det en uskrevet regel om at dette er fyfy (med unntak av den skrevne loven, selvsagt), eller er et rett og slett ikke utbredt blant folket her på forumet? Det er kanskje ingen vits i å diskutere eller nevne det? Er folk redd for å bli stemplet som narkiser?

    Jeg skulle tro dette var et ganske populært rusmiddel i musikk- og HiFi-miljøet med tanke på de effektene man i de fleste tilfeller oppnår i forhold til lyd og musikk. 8)
     

    Alas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2004
    Innlegg
    209
    Antall liker
    2
    Hvilke effekter oppnår man? Man glemmer det man har hørt??

    Den uskrevne regelen min er at det er noe dritt som med rette er ulovlig. Har sett et par for mange kompiser "forsvinne" fra denne planeten for å leve på sin egen.

    Men alle skal få gjøre som de vil.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Har hatt mange fine opplevelser med sort nepal, Stax hodetelefoner og Legendary Pink Dots på CD spilleren. Cannabis og musikk kan være en fin avslappingskombinasjon. Samme gjelder film etc. Enste dumme er at etter en stund så gidder man f.eks. ikke se en film uten å røyke noe først, fordi filmen da "nok ville blitt ennå bedre" etc. Etter en stund så går man som oftest lei hele greia.

    I mellomtiden kan man kose seg med denne linken:

    http://www.smokersguide.com/sg/index.html

    Og har man en helg til overs kan jeg varmt annbefale en tur til Amsterdam. Europas kulturelle hovedstad.
     

    glory

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    116
    Antall liker
    0
    Jack Herer er min favoritt ;D
     

    AudioDude

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2006
    Innlegg
    435
    Antall liker
    0
    For den aldersgruppen (og typen mennesker) du treffer på dette forumet er nok alternative rusmidler ikke noe man snakker om i hverdagen.. Min erfaring (fra min egen omgangskrets) er at folk :

    -Mener at "narkotika" er livsfarlig uansett bruk. Temaet fremkaller angst og sinne. (Det er jo dette som var barnetroen for de fleste av oss)

    -Mener at cannabis og andre alternative rusmidler var en (til tider) viktig del av ungdomstiden, men som "voksen" er bruk av disse substansene rett og slett litt slitsomt å forholde seg til (både effektene og den lave toleranseterskelen for ”narkotika” i samfunnet) Dermed er bruken heller ikke særlig høy

    -Mener at lettere og tyngre narcotikum er en av de tingene som gjør livet verdt å leve... og de satser alt på at denne teorien holder.... resten av livet... (De fleste av disse driver egentlig med en eviglang selvmedisinering etter min mening)



    Så hva er min mening om alternative rusmidler ? Tja.. jeg er ikke så opptatt av det lenger, hverken på den ene eller andre måten. Jeg holder meg til kongen av alle rusmidler (Alkohol) som til alt hell er lovlig i Norge ! Til tross for at det sannsynligvis er et av de farligste rusmidlene som omsettes.. Nærmeste sammenligning måtte være Injisert Heroin eller Amfetamin, eller sterke hallusinogener.

    Så skål !! for ruspolitikken i Norge !!!!

    Når det gjelder omtale av rusmidler (foruten alkohol) på dette forumet, så har i alle fall jeg, nevnt det i et par innlegg, om enn med et humoristisk fortegn... :

    http://www.hifisentralen.no/cgi/yab...c;action=display;num=1099489484;start=243#243

    http://www.hifisentralen.no/cgi/yab...pic;action=display;num=1097873202;start=19#19

    En av mine største rus/musikk erfaringer var Pink Floyd - The dark side of the moon. En plate jeg dessverre måtte legge død i lang over ti år grunnen de sterke assosiasjonene med tid/sted/rom....

    Hmm... litt over kanten personlig noe av dette, for en 90 talls ironiker... minnet om mer eller mindre velskrevne rusforebyggende bøker bobler opp i hukommelsen... Men tåpelig eller ei.. slik er nå mine erfaringer angående emnet.
     

    Grace

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.162
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    7
    Har personlig liten interesse av å kjempe mot vindmøller,- velger derfor å forholde meg tilkjempet likegyldig til den hysteriske situasjon som råder vedrørende situasjonsbetingede ulovlige substanser,- og det på tross av det utrolige forhold at alkohol er legalt, mens cannabis både er forbudt, og fordømt. Har selv ikke noen glede av cannabis, men som liberaler ville jeg ønske at stoffet, og bruken av dette, ble legalisert.
     

    quad_lars

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    976
    Antall liker
    4
    Dette får meg til å tenke på boken The Doors of Perception (Erkjennelsens porter) fra 1954 av Aldous Huxley. Boken handler ikke om cannabis, men om bruken meskalin som er det aktive stoffet i peyotekaktusen. Den vokser i Mellom- og Nord-Amerika og er sakramentet i Native American Church. Dette er et kirkesamfunn for indianere som er særlig utbredt i de sørvestlige delstatene i USA. Peyotekulturen har en lang tradisjon blant indianerne.

    Huxley bygger på en teori lansert av filosofen Henri Bergson. Teorien går ut på at den menneskelige hjerne filtrerer inntrykk fra omverdenen, slik at bare en brukbar mengde av fortsåelige inntrykk når fram til bevisstheten. Huxley mente at meskalin og lignende stoffer er istand til å nøytralisere filtermekanismene i hjernen, og dermed åpne oss for erkjennelsens porter.

    Kanskje vi kunne få en artikkel i Fidelity. De har tidligere skrevet skrevet om både sigarer og konjak. 8)
     
    R

    RODA

    Gjest
    Tenker på kommende artikkel i Fidelity... ;D ;D ;D

    For meg som er fra en liten bygd i Nord-Norge er mine umiddelbare tanker når jeg leser navnet på denne tråden: FARLIG og VANEDANNENDE.

    Neste som melder seg er:
    TULLINGER SOM TROR MAN KAN BRUKE SLIKT UTEN Å BLI AVHENGIG!!!!

    Mvh
    Rolf
     

    quad_lars

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    976
    Antall liker
    4
    RoDa, du må ikke lese dette, for du kan bli avhengig. Det er nok at du er hekta på musikk og hifi. 8)
     
    R

    RODA

    Gjest
    Ooooops!

    Der ble jeg dratt tilbake til denne tråden igjen.
    Det har begynt :eek:

    M avhengig h
    Rolf
     

    quad_lars

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    976
    Antall liker
    4
    Svake menneske, jeg sier, du svake menneske.
    Hvorfor er du så svak? Hvorfor er du så svak?
    Ja, du dummer deg ut sånn som du gjør. ;)
    Takk til Gry Jannicke Jarlum for sitatet. ::)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Dette får meg til å tenke på boken The Doors of Perception (Erkjennelsens porter) fra 1954 av Aldous Huxley. Boken handler ikke om cannabis, men om bruken meskalin som er det aktive stoffet i peyotekaktusen.
    Flere som har latt seg inspirere her, bla.a. et av de store banda som har tatt navnet sitt fra denne boken. Forøvrig fasinerende lesning. Annen god literattur i samme genre er skrevet av:

    Terrence McKenna
    Alexander Shulgin
    Timothy Leary
    Albert Hoffmann
    Stanislav Grof
    m.flere

    På nettet er en grei plass å starte: http://www.deoxy.org/


    Kanskje vi kunne få en artikkel i Fidelity. De har tidligere skrevet skrevet om både sigarer og konjak.  8)
    Kunne jo blitt endel intressante blindtester ut av dette :)
     

    Dr_Online

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2002
    Innlegg
    107
    Antall liker
    2
    Det er ganske rart dette med cannabis, for det er et klart tilfelle av misinformasjon ute å går. Misinformasjon som ingen trenger ta ansvar for, for nesten alle tror på det. Folk tror Cannabis er FARLIG etter alle løgnene vi er blitt serverte av lærere på barneskolen og ungdomsskolen. Slikt forsvinner ikke lett. Og vi klarer ikke helt å la det synke inn at nesten all moderne informasjon sier følgende ca følgende "Cannabis-produkter har aldri direkte forårsaket dødsfall av andre slag enn kreft som resultat av tobakken man gjerne blander det hele i"... Folk leser dette slik: Cannabis forårsaker KREFT! og du blir dum og stygg og Gud hater deg!!!!

    For de som er opplyste om temaet respekterer jeg delvis argumentet: Hasj må aldri tillates, for det vil lede til flere misbruker av tyngre russtoffer.

    Jeg må le litt likevel... "Vi trodde hasj var farlig.. men vi prøvde gjerne likevel. Og jøss, vi lever ennå. Lurer på om det er slik med kokain også....?" Hvem er årsaken til hva her?

    Jeg er for en legalisering av hasj, men en skjerpet og direkte kamp mot de tyngre stoffene. Synes dagens kamp er litt halvhjertet.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    789
    Torget vurderinger
    5
    Synes det er skremmende mange her som er for legalisering av cannabis.

    Jeg ser ingen grunn til å innføre lovlig salg og bruk av narkotiske stoffer i det norske samfunnet.

    Argumentene om at alkohol er like farlig eller farligere (ikke en debatt jeg skal ta nå) synes jeg ikke har noe med saken å gjøre. Det er ikke en grunn til eventuellt å tilføye flere vanedannende, farlige og rusende midler på det legale markedet.

    Og hvor skal i såfall grensen settes?
    Hvis cannabis tillates, skal da heroin, lsd mm også tillates?

    Jeg tør også påstå at hvis alkohol per dags dato ikke var lov, ville det heller aldri bli legalisert.

    Jeg er i hvert fall glad for at narkotika ikke er lov i Norge, og tror ikke det kommer til å bli det heller.
     

    styx

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Innlegg
    806
    Antall liker
    3
    Psykisk avhengighet er selvfølgelig et problem som skal tas alvorlig, og jeg tror det lønner seg å begrense seg til bruk "en gang i blant", altså sporadisk bruk ved rette anledninger om man først skal bruke det, kanskje seks-åtte ganger i året maksimum for min del.

    Når det gjelder legalisering tror jeg ikke det hadde hatt en særlig positiv effekt på samfunnet i dag. Det hadde skapt unødvendig mye oppmerksomhet og tiltrukket seg folk som ikke har godt av det, og hadde trolig blitt et ganske mye større problem enn man har med det i dag. Ideelt sett hadde det selvfølgelig vært lov å gjøre akkurat hva man vil med kroppen sin så lenge det ikke skader andre, men det er nok en ganske urealistisk utopi :)

    Noen stor utredning om effektene er trolig ikke fordelaktig og kan nok oppleves som "reklame", men jeg kan si at jeg blir som regel vanvittig oppslukt av musikken og "føler" den på en helt annen måte. Jeg klarer også å konsentrere meg 100% om musikken, og nyter den til det fulle. Og man har ikke problemet med at man glemmer hva man har hørt, det er ikke alle rusmidler som gir den effekten ;)

    Dette er bare mine meninger rundt saken, og jeg respekterer selvfølgelig andre standpunkter 100%!
     

    Humdinger

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.08.2004
    Innlegg
    150
    Antall liker
    37
    Torget vurderinger
    1
    La meg med en gang slå fast at jeg IKKE har noe som helst til overs for verken cannabis eller sterkere stoffer. Litt hasj prøvde man jo i ungdommen, men jeg fant fort ut at det ikke var noe for meg. Det jeg likevel vil påstå er at hovedårsaken til at en del cannabisbrukere går over til sterkere stoffer er nettopp at det er ulovlig og at det suppleres av samme "leverandør" som skaffer til veie langt farligere stoff. Denne ”leverandøren” må man nødvendigvis ha kontakt med hvis man som ungdom er litt nysgjerrig og ønsker å teste ut ting (noe mange ungdommer dessverre ønsker).

    Cannabis i seg selv er ikke så farlig som mange skal ha det til, selv om overdreven bruk kan føre både til dårlig korttidshukommelse og sløvhet (ovenfor meg bevist til fulle av div. kamerater som var litt mer uforsiktig enn meg med bruken i sin ungdom). Min påstand er at akkurat det problemet ville vært mindre hvis cannabis blir legalisert. Faktisk tror jeg at den eneste måten å få bukt med de kriminelle bakmennene er å legalisere hele dritten. Jeg mener IKKE at det skal oppføres egne salgsboder på torvet med dagens pris på heroin, men at for eksempel apotek kunne solgt cannabis.

    Når det gjelder de sterkere stoffene så mener jeg ikke at det ville hjelpe med fri import for hvem som helst, men selv om import og salg fortsatt ble ulovlig så kunne man avkriminalisere bruken. For eksempel kunne eksisterende brukere bli registrert og få kjørt i seg alt det de måtte trenge helt gratis. Hvis staten selv importerte stoffet og raffinerte det under kontrollerte forhold så ville man også bli kvitt alt det urene stoffet som florerer blant landets narkomane. På denne måten ville brukere av tyngre stoffer slippe å gjøre brekk eller prostituere seg for å få tilgang til stoffet, og som en følge av dette igjen vil samfunnet generelt få mindre kriminalitet å hanskes med, og staten ville til syvende og sist ende opp med å spare penger på dette.

    Når så hele den kriminelle virksomheten er borte så kan man begynne å tenke på å gjøre noe med selve narkoproblemet. Før den kriminelle delen er borte så tror jeg det er lite håp om å få gjort noe med selve problemet.
     
    U

    Uno

    Gjest
    Cannabis i seg selv er ikke så farlig som mange skal ha det til, selv om overdreven bruk kan føre både til dårlig korttidshukommelse og sløvhet (ovenfor meg bevist til fulle av div. kamerater som var litt mer uforsiktig enn meg med bruken i sin ungdom).
    Det finnes en annen artig liten bivirkning av overdreven bruk av Cannabis. Schizofreni. Har støtt på en del av disse gjennom arbeidet. Hvem har sagt at Cannabis er et usosialt rusmiddel. Bruker du det mye får du jo permanent selskap.

    Men for all del kos dere, dere som vil. Det skaper tross alt arbeidsplasser. Aldri så gærnt at det ikke er godt for noe.
     

    Raven8

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.09.2004
    Innlegg
    706
    Antall liker
    4
    Det finnes en annen artig liten bivirkning av overdreven bruk av Cannabis. Schizofreni. Har støtt på en del av disse gjennom arbeidet. Hvem har sagt at Cannabis er et usosialt rusmiddel. Bruker du det mye får du jo permanent selskap.

    Men for all del kos dere, dere som vil. Det skaper tross alt arbeidsplasser. Aldri så gærnt at det ikke er godt for noe.
    He he godt sagt. Jeg er enig med deg. Har vært en del sammen med folk fra marita stiftelsen og etter å ha hørt deres historier så skjønner jeg godt hvorfor det er ulovlig i norge.
     

    JE

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    357
    Antall liker
    44
    Støtter de to siste ang. mere arbeid. Jobber med ungdom selv og når vi får inn 12-13 åringer som ruser seg på dette "ufarlige"stoffet på linje med alkohol? Etter kanskje 1 år så kommer den samme ungdommen inn igjen men nå er den riktig utpå. Etter enda et år eller to så kan jeg lese i avisen under dødsfall,Navnet på 3 stk. siste år for min del. :mad: .Det er sikkert greit for en voksen person å bruke driten , de kan stort sett stoppe når de vil .....  :eek: Det samme som bruken av alkohol?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Må støtte skeptikerne her; er selv (nå) fastlege og allmennpraktiker; har vært bl.a vakthavende lege på psykiatrisk akuttavdeling i flere år, i tillegg til å ha arbeidet ved kirurgisk og medisinsk avdelinger.

    Gjestemedlem eller hvem det nå måtte være; kutt ut dette tøvet! Ikke at det er intensjon; men å overbevise meg om ufarligheten av disse substansene... jeg må le.... dette har jeg dessverre sett litt for mye av igjennom årene!

    Dette er livsfarlige substanser ifra et medisinsk-sosialt perspektiv; affiserer såvel bruker som omgivelser i større grad enn hva godt er; den dag idag sitter jeg som fastlege/kommunelege og forsøker å hjelpe folk som engang i tiden bet på dette tøvet om slike substansers uskyldsrenhet.

    Dette med cannabisforherligelse provoserer meg ærlig talt, og jeg får håpe Høvdingen følger denne tråden en smule, og klipper den når vrøvlet totalt tar overhånd..

    Mvh Vidar P
     

    karl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Innlegg
    1.192
    Antall liker
    0
    Bedre liv uten rus. De kan stenge polet også for min del. Selv om jeg kan like øl, vin og brennevin så har det så mange skadevirkninger både på individ og samfunn at det beste var at det ble ulovlig, evt. lovlig gjennom resept. Det gjelder alle rusmidler. Og disse liberalere som vil spare skatt - får da gleden av en betydelig billigere off. sektor som ikke må ta kostnadene ved alkoholmisbruk. For ikke å snakke om barn som gruer seg til hver jul/ helg/ dag... :-[

    Og kom nå ikke med at det ikke har eksistert samfunn uten rusmidler. Inuitene hadde ikke det i sine samfunn.
     

    Humdinger

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.08.2004
    Innlegg
    150
    Antall liker
    37
    Torget vurderinger
    1
    Dette med cannabisforherligelse provoserer meg ærlig talt, og jeg får håpe Høvdingen følger denne tråden en smule, og klipper den når vrøvlet totalt tar overhånd..

    Mvh Vidar P
    Cannabisforherligelse er en absolutt uting, så jeg er helt enig med deg der. Jeg tror også vi er enige om at vi gjerne skulle ha sett at vi fikk gjort noe med problemet. Gang på gang har vi fått bekreftet at skremselspropaganda på skolene IKKE gjør noe som helst med problemet, så det er på tide at man begynner å se på andre mulige løsninger for å få bukt med problemet.
     

    Dr_Online

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2002
    Innlegg
    107
    Antall liker
    2
    Jeg er også VELDIG for sensur!!
    Fjern alle tråder som dreier seg om tema som teller. Kun været og til nød jula får diskuteres!
     

    Grace

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.162
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    7
    Det var da svært til reaksjoner;- ble særlig litt skuffet over utfall fra Vidar P;- jeg skal ikke her forfølge dette tydeligvis så betente tema,- bare en siste bemerkning:- dette med hva som er å betrakte som et narkotikum, er selvsagt relativt og situasjonsbetinget;- strengt tatt er ikke cannabis et narkotisk stoff,- kun opiater er som kjent å betrakte som narkotika,- at det er lykkes å oppnå aksept for en betydelig utvidelse av et spesifikt begrep, er egentlig uheldig, og til hinder for en fri debatt omkring rusproblematikk. Og det var siste ord fra meg i denne saken.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er også VELDIG for sensur!!
    Fjern alle tråder som dreier seg om tema som teller. Kun været og til nød jula får diskuteres!
    Jeg bøyer meg for kunnskapen :D erfaringen :D og de gode argumenter.. :D

    Mvh Vidar P
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    ble særlig litt skuffet over utfall fra Vidar P;-
    Hvorfor?
    Åpenbart at når man sitter inne med nærkontakt til skadevirkninger danner man seg et bilde av de...?
    Dette er jo noe jeg arbeider til daglig med, og besitter betydelig erfaring på, og dermed blir det litt "dumt" å høre amatørmessige synsinger fra en solitær synsvinkel; min intensjon er bare å bidra fra mitt ståsted; og si som sant er; dette er livsfarlige greier!
    Vanskelig for å se hvorfor denne synsvinkel betraktes som sensur og/eller skuffende...

    Mvh Vidar P
     

    Dr_Online

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2002
    Innlegg
    107
    Antall liker
    2
    Jeg føler ikke jeg trenger noen argumenter når motargumentene var "cannabisforherligelse provoserer meg ærlig talt" og "vrøvlet totalt tar overhånd".
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg føler ikke jeg trenger noen argumenter når motargumentene var "cannabisforherligelse provoserer meg ærlig talt" og "vrøvlet totalt tar overhånd".
    Så flink å sakse ut av sammenheng  :D

    Vel; jeg føler meg berettiget til den holdning jeg innehar;- at cannabis er rettmessig illegalt.

    Og jeg håper det aldri legaliseres i kongeriket.

    Videre håper jeg at du eller dine, dr.online, aldri kommer ut for de skjebneluner jeg har sett ved bruk av disse substansene. Og hva tittelen din angår; det er lett å se at det doktorale tilsnitt ikke sikter til din medisinske kompetanse..

    Vil bare skyte inn at du legger deg på en "kranglende" linje nå, og at jeg ikke har til hensikt å persuere en slik debatt på en hifisentral; og at dette var utgangspunktet mitt;- en cannabis-forherligende tråd er ikke hva jeg vil finne når jeg åpner sentralen en søndags morgen...

    Mvh Vidar P
     
    U

    Uno

    Gjest
    Jeg støtter Vidar Ps bastante holdning. Alle som har vært i befatning med psykiatrien vet godt hvordan medaljens bakside ser ut.
     

    Dr_Online

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2002
    Innlegg
    107
    Antall liker
    2
    Mitt poeng er altså at Off-topic området er her for at de mennesker som deler interresser i de øvrige områdene av forumet her skal kunne diskustere _alt annet_ enn det som er dekt av andre avsatte områder.

    Vi står helt klart på hver vår side av denne saken. Jeg personlig bruker ikke hasj; har prøvd det, men det er lenge siden, og det er ikke min ting. Men jeg respekterer andres rett til å bruke det. Og jeg respekterer i allefall andres rett til å _diskutere_ det. Derfor la jeg meg på en kranglete linje, jeg synes det blir feil at enkelte skal avgjøre hva andre skal få lov til å diskutere..

    Forøvrig synes jeg det er helt greit at du er imot bruk av hasj. Jeg er ikke for noen forherligelse og er for å holde reklame for alkohol og tobakk vekk fra TV'en.

    PS: Jeg er selvsagt ikke doktor, jeg er 22 år gammel og har studert IT. Det er bare et nick.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bra innlegg, og fin redegjørelse.
    Er ikke mye å si på det.

    Dog tror jeg at en bastant holdning og en konsekvent avvisning av disse tingene er og blir det rette; mulig tar jeg feil, men jeg tror nå engang det inntil det motsatte er bevist.

    Som sagt; når man ser skadevirkninger blir man ekstra sensibilisert, og man inntar etterhvert en mer og mer kompromissløs sort/hvit holdning. Ingen tvil om det; man gjør seg opp sin mening og låser seg i det. Tror ikke nødvendigvis det er noe galt i det.

    Imidlertid var jo endel av linkene i denne tråden (leste du de?) ren og skjær cannabisreklame... og da føler jeg at man er kommet til feil adresse...

    Ellers støtter jeg deg hva angår reklame; tror det er best for alle om slik reklame fortsatt holdes vekk fra skjermer og sider..

    Mvh Vidar P
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det blir jo litt tøvete ordbruk å snakke om forherilgelse hvis man skulle snakke om dette temaet på en annen måte enn det som er forhåndsgodkjent av "politisk" korrekte naivister.

    Nå mangler bare et innlegg om "signaleffekt", det meste misbrukte ordet i norsk språk.

    Når det gjelder debatt om farlg ufarlig så blir dette også fort tøvete. Det meste brukt av rusmidler er skadelig om man overdriver og relativt harmløst om det brukes med moderasjon. Det at man kjenner til eksemper på ungdom som sliter med rusproblemer forteller lite om cannabis er skadelig eller ikke. Ofte bruker de samme ungdommene det meste av rusmidler de kan kome over, og det er jo selvsagt ikke heldig.

    Når det gjelder årsaker til at folk havner på psykiatriske avdelinger så kunne dette blitt en artig debatt i seg selv. Kjenner flere som jobber på slike institusjoner, og en gjenganger her er ofte folk med religøse kollaps. Kansje man skulle forby livets ord fremfor cannabis, de er i allefall godt representert på Sandviken sykehus.

    Det samme gjelder jo alkohol, men fordi det finnes barn og alkoholikere trenger ikke alle andre å bli behandlet som om de var det.

    Det største helseproblemet med cannabis vil jeg si er at det vanskeliggjør forsøk på å slutte å røyke tobakk. Og her er jo den virkelige faren.

    Om cannabis bør legaliseres er egentlig ikke så viktig. Det hadde jo vært trivelig med coffeeshops a.la. Amsterdam men det hadde vel sikkert blitt så mye bråk fra fanatikerene at det sikkert hadde blitt mer bråk enn det var verdt. Tror nordmenn flest er for innprentet med statlig politisk korrekt propaganda til at tiden er mode for dette. Men jeg kan jo henvise til straffelovsutvalgets rapport, (som selv "liberale" politikere som justitsmin. Dørum ikke turde følge).

    Foreløpig fungerer vel ting greit som de gjør. De som vil kjøpe cannabis kan jo stort sett gjøre det uten så sltfor store vanskligheter, og politiet har jo stort sett innsett at det er mot sin hensikt å straffeforfølge mindre overtredelser. Så en viss pragmatisk liberalisme er nok veien å gå en tid ennå.

    Nordmenn er nokfremdeles for angstfulle, underdanige og mistroiske til å kunne akseptere andre livsstiler enn det de er vant med og har blitt fortalt på TV er politisk korrekt.

    Når sikkert mange er uenlig med mine argumenter osv. så er jo det greit nok. De har nok et annet erfaringsgrunnlag enn det jeg har. Men å hisse seg opp over lenker til nøytral informasjon om cannabis etc. eller rein legaliserinspropaganda for den saks skyld kan jeg bare more meg over.

    Her diskuterer vi hi-fi, og folk kommer med sine erfaringer om hva som er bra og mindre bra. Det samme gjelder øl, vin, whiskey, julemat etc. Men hvis jeg f.eks. varmt vil annbefale reisende til Amsterdam en frokost på Barneys Breakfast Bar der de selger nepalske Temple Balls eller et besøk på Gray area som selger "Grey Mist Crystals" (som er bortimot rene THC krystaller som er finfiltrert og pakket lett sammen og smuldrer fint opp ved den minste berøring og har en meget bra men lett effekt) så skulle dette være noe negativt plutselig...



    For de som er bekymret over helseskader ved røyking av cannabis kan jeg jo presentere denne linken for balansens skyld:
     
    U

    Uno

    Gjest
    Ja du kan få sagt det du, Gjestemedlem!

    Mulig at du kan argumenter for mye positivt med bruk og misbruk av forskjellige snurreplanter. Man kan jo også argumentere for at amfetamin faktisk er det minst skadelige preparatet å kose seg med, slankende er det også.

    Faktumet er at du og alle de andre erfarne (mis)brukerne overhodet ikke kan redegjøre for hvilken mengde man kan innta før disse naturpreparatene er skadelig for helse og sjel. Sannsynligvis mye mindre en det som skal til for å oppnå den deilige rusen. Og du som tydeligvis er så bevandret i naturens alle herlige ressurser og miljøet rundt som nyttegjør seg av disse, har sikkert pratet med folk som har kost seg med dette i en mannsalder. Du kan vel ikke ha unngått å merke at de bærer preg av tydelige bivirkninger. Lang latenstid og grøtete tale. Forsåvidt ligner dette symptomene på psykose. Du benytter deg også av standarargumenter, hvor du fremhever alkohol og alkoholisme for å legitimer din oppfatning. Bare pisspreik. Alkohol er selvfølgelig skadelig som f4en, ingen som kan si noe annet, men dessverre gjør kulturelle betingelser det vanskelig å forby dette. Det har vært prøvd med lite hell.

    Men for all del lev med din livsløgn og fortsett med din selvmedisinering. Men fremstill deg selv ikke som en autoritet på feltet før du har betraktet begge sidene av saken med like stor iver.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Mulig at du kan argumenter for mye positivt med bruk og misbruk av forskjellige snurreplanter. Man kan jo også argumentere for at amfetamin faktisk er det minst skadelige preparatet å kose seg med, slankende er det også.
    Joda amfetamin han nok også sine positive sider, og ble jo tidligere brukt i slankepreparater. Men dette er skumle saker og man skal ha ganske stor selvbeherskelse for regelmessig å benytte dette unten å skaffe seg selv store problemer. Deesuten får man dårlige tenner av det. Ikke noe å ta lett på.
    Bør ikke benyttes mer enn noen få ganger i året som maksimum.

    Faktumet er at du og alle de andre erfarne (mis)brukerne overhodet ikke kan redegjøre for hvilken mengde man kan innta før disse naturpreparatene er skadelig for helse og sjel.
    Nei det kan jo være et problem, så er man usikker er det best å være måteholden her.

    Og du som tydeligvis er så bevandret i naturens alle herlige ressurser og miljøet rundt som nyttegjør seg av disse, har sikkert pratet med folk som har kost seg med dette i en mannsalder. Du kan vel ikke ha unngått å merke at de bærer preg av tydelige bivirkninger.
    Alle som regelmessig/daglig bruker rusmidler blir preget av dette, og mange av disse har jo helt klart tatt skade av dette. Dette gjelder cannabis som andre saker. Et moderat bruk derimot er relativt harmølst i denne sammenhenger. Sikkert større helserissiko med å spise daglig hvetebrød.

    Du benytter deg også av standarargumenter, hvor du fremhever alkohol og alkoholisme for å legitimer din oppfatning. Bare pisspreik. Alkohol er selvfølgelig skadelig som f4en, ingen som kan si noe annet, men dessverre gjør kulturelle betingelser det vanskelig å forby dette. Det har vært prøvd med lite hell.
    Kan være enig med at slike debatter ofte havner i de samme sporene og kan bli litt kjedelige i lengden. Mitt poeng med å referere til alkohol er å vide til at dette og er skadelig ved for stort og/eller for hyppig inntak. Men i små mengder er det helsefremmende og bare av det gode. Hvis du foretrekker alkoholfri rødvin fordi du har sett en fyllik på frelsesarmen .. så deg om det.

    Men for all del lev med din livsløgn og fortsett med din selvmedisinering. Men fremstill deg selv ikke som en autoritet på feltet før du har betraktet begge sidene av saken med like stor iver.
    Siden du nå velger å trekke dette ned på et personlig plan kan jeg bare opplyse om at jeg har selv sluttet å røyke cannabis for lenge siden, og dine insinuasjoner om selvmedisinering får jeg vel velge å ta som et utslag av inndoktrinerte fordommer. Men dette viser jo hvor vanskelig det er å opp en debatt om et slikt tema når argumenter stort sett blir basert på politisk propaganda, anntagelser, sysning og anekdoter iblandet en hellig overbevisning om rett og galt.

    Det tragikomiske i det here er at i denne debatten blir man stemplet som innhabil eller eller mentalt skadet (og dermed diskvalifisert) om man har et litt større erfaringsgrunnlag enn å ha lest et holdningsskapende dokument fra FMRG eller noe slikt.

    Ser heller på meg selv som livsnyter enn livsløgner, men hvis man velger å leve med en papirpose over hodet og vente på sin lønn i himmelen så greit for meg ...
     
    U

    Uno

    Gjest
    Hvorfor slutte med noe som du fremstiller som "relativt harmløst"?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hvorfor slutte med noe som du fremstiller som "relativt harmløst"?
    Fordi jeg har sluttet å røyke tobakk, og cannabis er som oftest best å røyke blandet med tobakk. Så for å være sikker på å ikke bli fristet til mer tobakk så velger jeg å ikke røyke blaut heller.

    Men kan jo som nevnt spise pannekaker etc. m cannabis i, men de virker sent og er vanslig å dosere riktig. Alternativt er å røyke reint i f eks en glasspipe, men dette er litt stramt for halsen og blir lett litt kraftig når man ikke har røykt på en stund.

    Men selv om jeg ikke røyker nå har jeg mange gode minner og fine opplevelser med cannabis jeg ikke ville vært foruten. Å være knokle skev og høre på en god plate i riktige omgivelser kan være helt topp det. Spesielt hash av de mørke typene, gjerne fra India og Nepal er bra til dette formålet.

    Uansett er dette noe man får velge selv, å så lenge man er et selvstendig voksent individ må man selv velge hvilke rusmilder man foretrekker, selv om dette ikke er det samme man har valgt selv. Men janteloven står jo sterkt i Norge ... Å herse med cannabisrøykere er jo like dumt som å forfølge f.eks. homser, muslimer eller surround tilhengere.'

    Rus er en menneskerettighet!
     

    karl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Innlegg
    1.192
    Antall liker
    0
    Rus en menneskerettighet!?! Og hvilken av menneskerettighetene er det da?

    Er det en rettighet for barn å ha rusfrie forelder eller et rusfritt miljø å vokse opp i? Jeg tror jeg vet svaret!

    Lær deg å skille ut hva som er viktig i tilværelsen! :mad:
     

    karl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Innlegg
    1.192
    Antall liker
    0
    -strengt tatt er ikke cannabis et narkotisk stoffquote]

    Hvor langt ute på bærtur går det an å komme? Alle rusmidler er narkotika (og da er alkohol inkludert - for de som ikke vet det) - medisinsk sett!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hvor langt ute på bærtur går det an å komme? Alle rusmidler er narkotika (og da er alkohol inkludert - for de som ikke vet det) - medisinsk sett!
    Ganske langt tydligvis...

    Her er en def. fra leksikon:
    "narcotic, any of a number of substances that have a depressant effect on the nervous system. The chief narcotic drugs are opium, its constituents morphine and codeine, and the morphine derivative heroin."

    Så å inkludere alle rusmidler blir jo da helt feil. Mange har jo stikk motsatt effekt. F.eks. Amfetamin som er sentralstimulerende.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn