Diverse Cannabis..?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    Uno

    Gjest
    Gjestemedlem, dette har ikke noe med jantelov å gjøre, men med et samfunnslover å gjøre. Du har helt rett, dere narkomane er ikke veldig høyt aktet, og majoriteten av samfunnet har avgjort at deres geskjeft er ulovlig. Denne lovgivningen støtter jeg fullt ut.

    Nå er det heldigvis et fåtall narkomane i samfunnet, men til gjengjeld er dere svært ressurskrevende. Jeg må likevel si at jeg synes det er flott med alle narkomane som har klart å legge det livet bak seg, og igjen klarer å være produktive samfunnsborgere. Så jeg synes vel at samfunnet kunne ha brukt mer ressurser på å hjelpe flere på beina. Og det virker jo som om du Gjestemedlem til tross for å være narkoman klarer deg godt, så jeg ser vel ingen grunn til å henge deg ut på noen måte. Men å sidestille seg med homoseksuelle og muslimer blir vel egentlig for dumt til at jeg gidder å kommentere det.
     
    U

    Uno

    Gjest
    Ganske langt tydligvis...

    Her er en def. fra leksikon:
    "narcotic, any of a number of substances that have a depressant effect on the nervous system. The chief narcotic drugs are opium, its constituents morphine and codeine, and the morphine derivative heroin."

    Så å inkludere alle rusmidler blir jo da helt feil. Mange har jo stikk motsatt effekt. F.eks. Amfetamin som er sentralstimulerende.

    Nakotiske stoffer har 4 hovedeffekter:
    1. Rusende
    2. Sentraldempende
    3. Sentralstimulerende
    4. Hallusinogen
     

    Rockefoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Innlegg
    721
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    jeg blir veldig provosert av folk som mener at diskusjoner som dette burde sensureres av høvdingen. Greit at cannabis er ulovlig, men sensurlysten rundt dette temaet er ofte uforholdsmessig stor.
    Jeg har alltid syntes at det er rart at folk som ikke er filla interessert i denne rusen kan bli sure og vanskelige når det diskuteres.
    La oss gjøre som vi vil så kan dere gjøre som dere vil.
    Det er jo ikke akkurat som om det aldri diskuteres andre ulovligheter her (jmf. tolldiskusjoner)

    Jeg syns også det er dobbeltmoralsk at alkoholdiskusjoner er populære her uten at noen f.eks stiller spørsmålstegn ved det.

    Må avslutte med denne da jeg syns den er morsom

    ’see, I think drugs have done some *good* things for us, I really do.
    And if you don’t believe drugs have done good things for us, do me a
    Favor: go home tonight and take all your albums, all your tapes, and all
    Your cd’s and burn em’. cause you konw what? the musicians who’ve made
    All that great music that’s enhanced your lives throughout the years...
    Rrrrrrrrrrrrreal fuckin high on drugs.’

    --bill hicks ’another dead hero’--

    over og ut fra meg...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Og det virker jo som om du Gjestemedlem til tross for å være narkoman klarer deg godt, så jeg ser vel ingen grunn til å henge deg ut på noen måte.
    Må nok sterkere lut til for å fornærme meg.

    Kan ikke se noen stor injurierende kraft ifra en med tilsynelatende så svekkede skjelsevner og nevrotiske trekk...

    Ser du, jeg også kan fornærme så du må ta hardere i. Jeg har jo også drukket en øl så "jævla alkis" kan jo passe... til og med hatt sex .. så "pedofile voldtektsforbryter" bli vel neste..

    Så kom igjen .. kan sikket lage en usaklig flamewar utav dette hvis du slipper opp for andre argumenter.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.814
    Antall liker
    7.857
    Hva gjelder cannabis er det tydelig at det berører et såpass emosjonelt tabu at jeg finner like liten grunn til at et medisinerstudium per se kan vektlegges mer i denne sammenheng enn en marxistisk sosiologs i en diskusjon om politisk økonomi...

    mvh

    noruego
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hva gjelder cannabis er det tydelig at det berører et såpass emosjonelt tabu at jeg finner like liten grunn til at et medisinerstudium per se kan vektlegges mer i denne sammenheng enn en marxistisk sosiologs i en diskusjon om politisk økonomi...

    mvh

    noruego
    Hehe, om det var myntet til meg må jeg bare opplyse at jeg ikke har hevdet at noe studium vil kvalifisere for meninger bedre enn andres. Min bakgrunn trakk jeg fram som et ledd i erfaringsgrunnlaget; en bilmekaniker med daglig kontakt med slike problemstillinger har like mye erfaring som en medisiner vil jeg tro, dette har vel neppe noe med utdannelse å gjøre, så håper du ikke misforstod noruego..

    Til Rockefoten vil jeg bare si at debatten ønskes ikke sensurert av noen; tvert om er vel de fleste på et debattforum glad i åpne debatter, tror du ikke det :D

    Det er i det øyeblikk man begynner å se reklamering, oppfordringer osv at jeg tror norsk lov samt majoriteten av det norske folks oppfatning av rett er oversteget.

    Er det så vanskelig å forstå mitt ståsted? Pga mange år i behandlingen av plager pga slike substanser, ser jeg farer med det som kanskje ikke er like åpenbare eller "sannsynlige" for de fleste; derfor sier jeg at jeg er glad for vår norske lovgivning, og glad for at majoriteten av det norske folk er imot dette.

    Så kan den minoritet som gjerne vil ruse seg på illegale substanser gjerne røyke seg til himmels for meg; det bryr jeg meg ikke om, men la vær å forsøk å innbille folk at dette er ufarlige greier, og la vær å oppfordre (direkte eller indirekte) folk til å prøve!

    Mvh Vidar P
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.283
    Antall liker
    424
    Sted
    Bergen
    Når ungdomspsykiatrien har blitt overfylt de senere årene, så er det vel ikke hampestrekene som er årsaken? Men snarere de kunstige stoffene som har vært i partydop og xtc (nei ikke den glimrende gruppen XTC) og slike.

    Off-topic: de siste fluortablettene vi kjøpte til vår datter var uten smil :-(. Visstnok for at svenskene ikke skulle bli lurt til å kjøpe fluortabletter i stedet for extacy...
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.283
    Antall liker
    424
    Sted
    Bergen
    ... forresten...

    argumentet med at alkohol og tobakk er farligere holder ikke. Greit nok at det er det; tobakk tar knekken på en stor av befolkningen til slutt..

    Men, hadde disse stoffene blitt introdusert i dag ville de naturligvis blitt forbudt øyeblikkelig. I de samfunn hvor alkohol ikke har vært brukt de siste 10 000 årene, sliter dessuten befolkningen ekstra. Til dels her i Norge, hvor 2% er like disponert for ekstra skadevirkninger som f eks inuittene. Ellers har vi (til dels, ikke akkurat mye i Norge) en kultur til å takle et moderat forbruk og en kompleks kultur i produksjonen. I Nepal har de en tilsvarende kultur for hasj.

    (Hadde raffinert rørsukker kommet i dag, ville det også blitt forbudt. Diabetes, fedme, tannhelse etc)


    En morsom ting:

    I USA fikk man billig hasj til å røyke. Dette var fattigmanns tobakk og populært blant meksikanske innvandrere. 20 år senere, kunne man risikere livstid for en viss mengde av samme stoffet.
     
    O

    om.s

    Gjest
    Når ungdomspsykiatrien har blitt overfylt de senere årene, så er det vel ikke hampestrekene som er årsaken?  Men snarere de kunstige stoffene som har vært i partydop og xtc  (nei ikke den glimrende gruppen XTC) og slike.

    Off-topic: de siste fluortablettene vi kjøpte til vår datter var uten smil :-(.  Visstnok for at svenskene ikke skulle bli lurt til å kjøpe fluortabletter i stedet for extacy...
    he he, så det er derfor alle naboene mine her i Gøteborg går rundt og smiler for seg selv......
     

    Rockefoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Innlegg
    721
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    det er vel ingen kunstige stoffer i ecstacy. mdma finnes naturlig... måtte bare kverulere...

    ellers så er cannabis et gammelt stoff så det er vel ikke snakk om å introdusere det nå, snarere reintrodusere ellerno. nei æsj nå blander jeg meg i den latterlige legaliseringsdebatten...

    grunnen til at jeg mener den er latterlig forresten er at folk ikke klarer å se annet enn svart eller hvitt. Mitt hovedargument for er forresten at det er bedre at staten tar inntektene enn internasjonale skurker, samt at et legalt salg vil strupe den ulovlige tilgangen og dermed hindre at mindreårige blir røyka istykker..

    ole-kjemiker
     

    karl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Innlegg
    1.192
    Antall liker
    0
    Er det et argument for rus, -at god musikk er skapt under påvirkning av et eller annet? Jeg tror slikt er betydelig overdrevet. Å skape førsteklasses kunst krever full konsentrasjon og hard disiplin.
     

    Rockefoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Innlegg
    721
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    hicks var en komiker så du får ta det med det som utgangspunkt
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.814
    Antall liker
    7.857
    Er det et argument for rus, -at god musikk er skapt under påvirkning av et eller annet? Jeg tror slikt er betydelig overdrevet. Å skape førsteklasses kunst krever full konsentrasjon og hard disiplin.
    Nå vet jeg ikke hva du regner som førsteklasses kunst, men særlig mye til felles kan vi neppe ha i våre platesamlinger.

    noruego
     

    holligong

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.12.2002
    Innlegg
    81
    Antall liker
    1
    Syns alle burde kule egget litt nå! Her blir hasjrøykere fremstilt som narkomane. Er alle som har smakt alkohol alkiser? En narkoman er avhengig av stoffet han MISBRUKER!
    Har selv røykt i 15 år, aldri vært avhengig da, men har mange kompiser som er spredd rundt omkring på diverse anstalter etter amfetamin og heroinmisbruk, alle som har holdt seg til hasj er merkelig nok i fast arbeid og gjerne med familie og unger nå.
    Alle ikkerøykere har en illusjon om at man forandrer hele sin identitet og sinnstilstand den dagen man røyker et "red hot chillum trekk".

    Grunnen til at cannabis idag er ulovlig er fordi at det ble bestemt av den amerikanske kongressen og siden ble dette lovverket adoptert til europa.
    Etter forbudstiden på brennevin skulle de nemlig avgjøre hvilket av disse 2 som skulle bli tilgjengelig og det de selv tjente mest penger på alkohol ble lovlig, dermed var cannabis narkotika.

    Forbudspolitikk har skapt kriminelle miljøer som aldri ville oppstått om folk ble betrodd sin egen frihet til å leve sitt eget liv.
    Vi er kanskje mennesker, men også dyr med instinkter og behov over vår egen forstand. Barn begynner jo i tidlig alder å snurre seg svimmel og på dennne måten oppnå en rus. Fugler spiser gjæret bær osv. osv.

    Får ikke meg til å si noe negativt om cannabis, men har til gjengjeld utrolig mye negativt å si om mange av de som bruker det. Man er fullt istand til å ta vare på seg selv fordet om man er stein, ingen unnskyldning for å drite i livet, familien eller andre uskyldige.

    Så røyk med måte! tro ikke at andre stoffer er ufarlige, har du lyst til å prøve sterkere stoffer burde du ikke prøvd i utgangspunktet, men det er kun ditt eget problem, forvent ikke sympati fra meg ihvertfall.
     
    U

    Uno

    Gjest
    Ingen av dine argumenter gir meg lyst til å støtte en lovendring. Grunnen er enkel. Jeg har barn som jeg absolutt ikke ønsker skal prøve Cannabis eller andre narkotiske substanser. Så lenge stoffet er forbudt må en grense krysses før de prøver, en grense som faktisk et fåtall heldigvis er villig til å krysse.
     

    Dr_Online

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2002
    Innlegg
    107
    Antall liker
    2
    Synes du hadde et balansert syn på det hele Holligong, for narkotiker å være.
     

    holligong

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.12.2002
    Innlegg
    81
    Antall liker
    1
    Det burde absolutt gi lyst til lovendring, når politikken som føres idag er den som har gitt liv til de kriminelle miljøene som distribuerer all dritt til de altfor unge forsøkskaniner. Cannabis er en litt spesiell sak, det er faktisk en legeurt og bruk av cannabis er brudd på legemiddelloven og ikke narkotikalovgivning slik det var før. Brennvin over 60% er derimot klassifisert som narkotika.

    Hvor mange familier har blitt splittet av alkohol og hvor mange av hasj? Glem ikke at debatten omhandler denne grønne planten og ikke sterkere kjemisk framstilte stoffer som alle med litt fornuft burde holdt seg unna.
     

    holligong

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.12.2002
    Innlegg
    81
    Antall liker
    1
    Synes du hadde et balansert syn på det hele Holligong, for narkotiker å være.

    Ja takk for det! :pNå skal det sies at jeg bestandig har vært forsiktig med bruken, men den har vært jevn i 15 år. Bruker den av og til som erstatning på kosepilsen, men det blir bare sjeldnere og sjeldnere med årene.
    Man skal jo opprettholde en viss samvittighet overfor sin små også da, de kommer tross alt alltid først.
     

    holligong

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.12.2002
    Innlegg
    81
    Antall liker
    1
    Håper ikke denne debatten skaper splid her på forumet, mange er som sagt ganske ilter når dette emnet dukker opp.

    ps. cannabis har ingen langtidseffekter som alkohol har, dette er jo slått fast i en rapport skrevet av who og vår egen Gro Harlem har til og med skrevet under.

    God jul til alle og forsiktig med linjeafghan ;D

    Her er link til Norsk organisasjon for reform av marihuanalovgivning. www.normal.no
     
    U

    Uno

    Gjest
    Hvor er det du tar alt dette pisset fra Holligong. At du trenger å rettferdiggjøre ditt stoffmisbruk er en ting, men at du farer med usannheter og selvoppfunnet tull er faktisk provoserende. Stoffet THC har påviselige langtidseffekter. Hvis du tror noe annet er du allerede rammet av en av disse.
     

    holligong

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.12.2002
    Innlegg
    81
    Antall liker
    1
    Ja hvilke da? hørte ingen eksempler bare påstander. Hvis man røyker en gang i halvåret er man da misbruker, at du i din nykterne tilstand skal presse meg ned i avfallssorteringen grunnet forskjellige synspunkter, da kan man jo lure hvilke langtidsseffekter som er å foretrekke.
     
    U

    Uno

    Gjest
    Vet du hva. Jeg gir meg der og frigjør meg fra denne debatten. Konstanterer at det fortsatt er ulovlig og er glad for det. Holligong, din røyking har på ingen måte påvirket meg, så kos deg som du ønsker.

    Peace og God Jul :)
     

    holligong

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.12.2002
    Innlegg
    81
    Antall liker
    1
    Hei og takk for det! Er ikke langsint, men må innrømme at det koker litt når ordet misbruker blir slengt ut av folk som aldri har møtt meg. Føler ikke at jeg kvalifiserer til en slik tittel.

    God jul! ;D
     

    styx

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Innlegg
    806
    Antall liker
    3
    Jeg skal ikke nekte for at cannabismisbruk trolig har gjort skade på en del mennesker, men jeg mener nå det går en grense mellom bruk og misbruk av stoffet. Skadevirkningene er langt fra kartlagt, og flere nyere studier viser faktisk tegn på at skadevirkningene ikke er på langt nær så omfattende som tidligere antatt. Dette er bare én studie, og jeg har ikke sagt at resultatet er korrekt, men det er nå i det minste interessant lesning. Jeg tror selvfølgelig ikke at det er helt ufarlig heller, alt tatt i betraktning.

    Jeg mener det er alt for mange fordommer ute og går om cannabis, og jeg tror de fleste ville blitt overrasket over hvor mange oppegående, intelligente voksne mennesker som bruker det i ny og ne. Mange har lett for å skjære all cannabisbruk over en kam, men det blir litt som å sammenligne fjortisfyll med voksne mennesker som nyter et glass cognac med en sigar.

    Og det å stemple noen som velger å ta seg en blås i ny og ne som narkomane og misbrukere synes jeg rett og slett er helt tåpelig, om ikke forkastelig.
     

    Olav_E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2006
    Innlegg
    222
    Antall liker
    1
    Hva får meg til å minnes venner som ikke lenger lever? Til å begynne med var de jo bare nysgjerrige. Farlig nei, det var ikke noe problem å stoppe......

    Ikke alle er like sterke til å møte hverdagen uten rus. Den frihet noen krever, klarer ikke andre å håndtere. Hvem skal vi ta hensyn til?

    God jul!
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.935
    Antall liker
    6.068
    Torget vurderinger
    2
    Ingen sensur herfra, så lenge språket holder seg på et skikkelig nivå.

    Dette er en debatt som skaper masse ulike følelser hos mange, men likevel en grei debatt.

    Jeg tror ikke HFS er det riktige stedet for debatten, men diskuter det gjerne likevel.

    Mvh
    Lille-høvding
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.814
    Antall liker
    7.857
    Ikke alle er like sterke til å møte hverdagen uten rus. Den frihet noen krever, klarer ikke andre å håndtere. Hvem skal vi ta hensyn til?
    Og da er vi brått inne på politikk generelt. Hvor manges "bruk" skal forbys for å hindre noens "misbruk"?

    noruego
     

    Rockefoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Innlegg
    721
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    siste innlegg fra meg..
    youknow: holder ikke WHO som kilde?
    og
    tåredryppende historier om folk som har daua av junk er mindre relevant for diskusjonen.
    de fleste begynner faktisk med alkohol
     

    holligong

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.12.2002
    Innlegg
    81
    Antall liker
    1
    Vil anbefale alle å lese linken til normal, der er mye interessant informasjon om cannabis som legemiddel. Der er seriøse artikler om bl.a ms-pasienter og mennesker med andre lidelser som har bruk for cannabis og en delvis legalisering.

    I første omgang må iallfall de som har medisinsk bruk for planten få tilgang til den.
     
    U

    Uno

    Gjest
    At man ønsker å utnytte Cannabis sine evt. medisinske egenskaper er jo ikke noe problem. Det er likevel ikke et argument for å gjøre det "street legal".
     

    Rockefoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Innlegg
    721
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    nei det er to forskjellige debatter og bør være det av hensyn til de som trenger det som medisin...
     
    U

    Uno

    Gjest
    Det som faktisk jeg synes er litt artig med all denne argumenteringen rundt de medisinske sidene av Cannabis. (Mis)brukerne påstår at den har medisinsk verdi, men er ikke helt sikre på hvilke sykdommer den kan kurere.
     

    holligong

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.12.2002
    Innlegg
    81
    Antall liker
    1
    Dette er selvsagt en todelt debatt, men synes selv at den medisinske delen er mye viktigere enn generelt hobbybruk.
    Mange kunne hevet livsstandarden sin ved hjelp av cannabis, men forbudspolitikk setter jo en stopper for dette også.
     
    U

    Uno

    Gjest
    XTC er forresten fint mot Parkinsons hevdes det av noen. Ingen har påstått at XTC er forebyggende mot denne sykdommen. Likevel er det tydeligvis mange ungdommer som er nervøse for å få Parkinson og tenker "Bedre føre var".
     

    holligong

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.12.2002
    Innlegg
    81
    Antall liker
    1
    At man ønsker å utnytte Cannabis sine evt. medisinske egenskaper er jo ikke noe problem. Det er likevel ikke et argument for å gjøre det "street legal".

    Er ikke interessert i å få det "street legal". Vil få til en avkriminalisering av bruk, ikke salg og innførsel. Samt oppnå at folk som virkelig trenger det som medisin kan få det på resept. Tror ikke det ville skapt noe stort samfunnsforfall.
     
    U

    Uno

    Gjest
    Dette er selvsagt en todelt debatt, men synes selv at den medisinske delen er mye viktigere enn generelt hobbybruk.
    Mange kunne hevet livsstandarden sin ved hjelp av cannabis, men forbudspolitikk setter jo en stopper for dette også.
    Det er vel egentlig "Bullshit". Man benytter seg av langt tyngre stoffer innen medisin. Amfetamin, kokain, morfin+++++. Hadde man uten tvil påvisst at Cannabis er et medisin hadde den og vært brukt.
     

    holligong

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.12.2002
    Innlegg
    81
    Antall liker
    1
    En annen debatt er den industrielle, hamp kan brukes til å fremstille: papir, olje, drivstoff, kosmetikk, tau og klær, men bønder i Norge får ikke lov til å dyrke denne miljøvennlige planten enda den industrielle hampen nesten ikke inneholder thc.-
     
    U

    Uno

    Gjest
    En annen debatt er den industrielle, hamp kan brukes til å fremstille: papir, olje, drivstoff, kosmetikk, tau og klær, men bønder i Norge får ikke lov til å dyrke denne miljøvennlige planten enda den industrielle hampen nesten ikke inneholder thc.-
    Nei, det har vi vel dere (mis)bruker å takke for.
     

    holligong

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.12.2002
    Innlegg
    81
    Antall liker
    1
    Det er vel egentlig "Bullshit". Man benytter seg av langt tyngre stoffer innen medisin. Amfetamin, kokain, morfin+++++. Hadde man uten tvil påvisst at Cannabis er et medisin hadde den og vært brukt.

    Cannabis er brukt i mange land, men ikke i Norge. Usa, england+store deler av Europa inkl. Danmark f.eks. Brukes for å dempe smerter ved kreft skaper også appetitt for cellegiftpasienter. Multipel sklerose pasienter har ingen andre alternative medisiner som har gitt så gode resultater, dette gjelder flere muskel/leddsykdommer. Alt dette er velkjent fakta i store deler av verden unntatt lille Norge kanskje? ;)
    fram ti l60 tallet kunne alle nordmenn kjøpe cannabisolje som magepreparat på apotek, dette var før amerikanerne sørget for forbudet.
     
    U

    Uno

    Gjest
    Så vidt meg bekjent har du hverken kreft eller MS (ber om tilgivelse om jeg tar feil), industrien har fullgode produkter uten nyttegjørelse av hamp. Dette er kun patetiske argumenter som rusmisbrukere bruker i sin kamp for anerkjennelse av sitt rusmiddel. Men det er jo et demokrat,i så for all del, stå på krava.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn