Canon 350D vs 400D

O

om.s

Gjest
Kjenner at tiden igjen er moden for ett godt systemkamera (ingen mobil kamera denne gangen sp1 ;) )

Og har som den gamle Canon tilhengeren jeg var (siste var en T90), og fortsatt er, fallt litt ned på Canon 400D, det er litt lite i seg selv så xtra batteripakke er selvsagt, noen som har erfaringer? pro´s/con´s? osv...

edit: Litt for kjapp her, har bedt om å få dette flyttet til OT :-/

mvh

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
48
Sted
Akershus
Du kan gjøre et skikkelig kupp på 350 om dagen, men 400 er ikke så dyr den heller. Det viktigste er uansett at du kjøper en annen linse enn kit-linsa som ofte følger med.

Det nederste bildet på hjemmekinopresentasjonen min er tatt med 350 og kit-linse, de andre er tatt med 5D og L-optikk (17-40mm f4.0L, 24-105mm f/4.0 L IS og 50mm f/1,4 USM) Du kan se en viss forskjell. Her er linken til bildene: http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/akto

Ellers er vel www.akam.no eller www.foto.no mer egnet forum for bilder, selv om det er et par her inne som er meget dyktige til å ta bilder.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvordan er det med optikk til dette kameraet? Jeg er ikke bevandret med Canon, men merker meg jo at gamle Nikon FM-eiere kan ta med seg sin optikk over på de nye Nikon-kameraene (D80 får strålende omtaler).

Mvh Vidar P

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Antall liker
0
Hvordan er det med optikk til dette kameraet? Jeg er ikke bevandret med Canon, men merker meg jo at gamle Nikon FM-eiere kan ta med seg sin optikk over på de nye Nikon-kameraene (D80 får strålende omtaler).

Mvh Vidar P
Det skal gå bra det. Jeg har en 75-300 USM linse jeg har prøvd på D350. Fungerte, men var ikke like kjapp som med vanlig EOS 300. Vet ikke hvorfor, men det blei bilder av det.. Vet ikke hva USM står for, men den er endel raskere enn min vanlige linse.. Tror jeg går for D350 selv.. Hva er den største forskjellen på D350 og D400?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
USM står vel for ultra sonic motor (tror jeg da)
En kan vel ikke bruke de gamle manuelle linsene på de nye canon? (uansett ville jo ikke auto focus virke da)

Hvor får en 350 rimeligst nå?
Og jeg er også interessert i å vite hovedforskjell på 350 og 400?
Mvh Jan I

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Hvis du hadde T90 bør du ikke se på noe annet enn 30D eller bedre...stor forskjell i både byggekvalitet og ergonomi - selv om sikkert 400 har blitt langt bedre enn 350. Og som det er sagt i tråden allerede, styr unna det billige "pakke-objektivet" - det er komplett ubrukelig! Og det er desverre ingen overdrivelse, jeg er forundret over at de tør å selge så dårlige varer...

L-optikk anbefales.

O.

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
De gamle Canon FD objektivene fungerer ikke på de nye digitale speilreflekskamerane uten converter.
Alle objektiver med EF innfatning passer på de nye kamerane. EF-S objektiver går kun på crop kamera.
(300D, 350D, 400D, 20D og 30D)

400D har 10 megapixler, 2.5" LCD, anti-dust system og AF systemet fra 30D.
350D har 8 megapixler, 1.8" LCD, ingen anti-dust system og ett "dårligere" AF system.
Begge har samme kjipe plasthus og kit-objektiv.

400D er i mine øyne ikke verdt 8000,-, når man får pent brukt 350D for 4000,- eller 20D for ca 6000,-.
Jeg så ett 350D her om dagen som gikk for 4200,- som kun hadde ca 200 eksponeringer.
Sjekk bruktbørsen på Foto.no.

Men jeg er enig med Dog, om.s. Gå for 30D eller brukt 20D om 30D blir for dyrt.
Hvis du har brukt T90, så vil du nok ikke bli komfortabel med 350D/400D.
De vil føles som leketøy i forhold til ditt gamle T90.

O

om.s

Gjest
Du kan gjøre et skikkelig kupp på 350 om dagen, men 400 er ikke så dyr den heller. Det viktigste er uansett at du kjøper en annen linse enn kit-linsa som ofte følger med.

Det nederste bildet på hjemmekinopresentasjonen min er tatt med 350 og kit-linse, de andre er tatt med 5D og L-optikk (17-40mm f4.0L, 24-105mm f/4.0 L IS og 50mm f/1,4 USM) Du kan se en viss forskjell. Her er linken til bildene: http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/akto

Ellers er vel www.akam.no eller www.foto.no mer egnet forum for bilder, selv om det er et par her inne som er meget dyktige til å ta bilder.

Jeg har vel mer el minder fått ett tilbud på en pakke med D400, til samme pris som som D350, det er med en 17-85 is-usm linse og xtra batteripakke, så det er ikke så veldigmye å hente på å velge D350, rent teknisk er det vel bare to opplagte forskjeller på disse D400 har 10 megapix og det er større skjerm.
Har ikke bedrevet noe seriøs fotografering siden sånn ca 1990, Canon T90 var det siste system kameraet jeg hadde, så litt mer info prøver jeg innhente før handling.

mvh

O

om.s

Gjest

Mvh Vidar P
Standard optikken som medfølger D400 huset bør nesten byttes ut umiddelbart.
Blir dette aktuellt så er det en betraktelig bedre linse som medfølger i pakken.
Har vært Canon mann helt fra mitt første ordentlige kamera ca 25 år siden, så det er litt "vanskelig" bytte brand nå....

mvh

O

om.s

Gjest
Det skal gå bra det. Jeg har en 75-300 USM linse jeg har prøvd på D350. Fungerte, men var ikke like kjapp som med vanlig EOS 300. Vet ikke hvorfor, men det blei bilder av det.. Vet ikke hva USM står for, men den er endel raskere enn min vanlige linse.. Tror jeg går for D350 selv.. Hva er den største forskjellen på D350 og D400?
Her i Gøteborg slippes det pakker med D400 i månedskifte okt/nov til samme pris som for D350, som nevnt tidligere er det noen flere pixler og litt større skjerm på D400, det burde vel og være i nærheten i Norge også hva prisen gjelder mener jeg....

mvh

K

knutinh

Gjest
Hvis jeg skulle strekke meg opp i pris ville jeg vel vurdere Nikon D80.

Jeg har imidlertid 350 og er fornøyd med det. I første omgang er jeg ute etter å utvide med objektiv(er) og å forbedre fotografen, ikke utstyret ;-)

Sigma 10-20mm
Sigma 30mm f1.4
Canon 50mm f1.8 mk2

er alle under vurdering...

-k

O

om.s

Gjest
Hvis du hadde T90 bør du ikke se på noe annet enn 30D eller bedre...stor forskjell i både byggekvalitet og ergonomi - selv om sikkert 400 har blitt langt bedre enn 350. Og som det er sagt i tråden allerede, styr unna det billige "pakke-objektivet" - det er komplett ubrukelig! Og det er desverre ingen overdrivelse, jeg er forundret over at de tør å selge så dårlige varer...

L-optikk anbefales.

O.
Du har rett ang byggekvaliteten og ergonomien, standard er D350/D400 en lille finger for liten, men monterer man på en xtra batteripakke, så tar den plutselig steget videre ergonomiskt og den ligger da meget godt i hånden i passe størrelse, hva standard optikken angår er den byttet ut i dette pakke tilbudet, det skal viss være ett, is-usm 17-85mm, objektiv som medfølger og batterigrepet.

Sjekket også 30D men med fornuftig optikk der så overskrider det budsjettet og behovet mitt, jeg tror nok ikke mitt nivå el ambisjon er i behov av ett så godt hus.
Bedre med god opptik og litt mindre hus enn godt hus og dårlig optik, ble vi rørende enige om i den butikken jeg var, forøvrig en Nordmann det og som også har forvillet seg ned hit...

mvh

K

knutinh

Gjest
Men 20D og 350 får man vel til "gibortpris" nå som 30D og 400 har kommet, uten at den reelle utviklingen kanskje har vært den helt store. Hva med brukt 20D eller D70s i stedetfor 400?

-k

O

om.s

Gjest
De gamle Canon FD objektivene fungerer ikke på de nye digitale speilreflekskamerane uten converter.
Alle objektiver med EF innfatning passer på de nye kamerane. EF-S objektiver går kun på crop kamera.
(300D, 350D, 400D, 20D og 30D)

350D har 8 megapixler, 1.8" LCD, ingen anti-dust system og ett "dårligere" AF system.

400D er i mine øyne ikke verdt 8000,-, når man får pent brukt 350D for 4000,- eller 20D for ca 6000,-.
Jeg så ett 350D her om dagen som gikk for 4200,- som kun hadde ca 200 eksponeringer.
Sjekk bruktbørsen på Foto.no.

Men jeg er enig med Dog, om.s. Gå for 30D eller brukt 20D om 30D blir for dyrt.
Hvis du har brukt T90, så vil du nok ikke bli komfortabel med 350D/400D.
De vil føles som leketøy i forhold til ditt gamle T90.
Her var det mye god info, takker, men jeg har nåp det lille over meg at jeg vil ha dette nytt, og som nevnt tidligere her så er det ingen pris forskjell på 350/400 i det aktuelle pakketilbudet.
Veldig enig i at det oppleves som leketøy jfrt med T90, men med batterigrepet på montert tar det seg ett nivå oppover, det blir nok å gå noen runder før handel....

mvh

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
Hei om.s
En større skjerm er en stor fordel.
Så stor forskjell på mitt Panasonic camera med 1,8"
mot nymodellen med 2,5"
Med den nye (store)skjermen var det mye lettere å se motivet ved sterk sol,samt at en får mye mer detaljer med ( som kan være viktig ved focusering ved næropptak)
Regner med at det samme gjelder for canon cameraet, så 400 blir kansje å foretrekke (hvis det ikke er så stor prisforskjell da)
Mvh Jan I

O

om.s

Gjest
Men 20D og 350 får man vel til "gibortpris" nå som 30D og 400 har kommet, uten at den reelle utviklingen kanskje har vært den helt store. Hva med brukt 20D eller D70s i stedetfor 400?

-k
Som den Canon mann jeg har vært fra jeg fikk mitt første kamera så har jeg litt vanskelig for å bytte brand, man er vel litt formet.

Jeg har også ett lite ønske om å handle dette kameraet nytt, og det er av en eller annen merkelig årsak som ikke jeg vet, samme pris for begge husene i denne pakken, som har byttet ut plastikk objektivet og lagt til ett batterihåndgrep også.
Ambisjons nivået mitt kommer heller ikke til å stige til himmels så ett kamera sånn midt på treet, tror jeg vil gjøre god nytte her..

mvh

O

om.s

Gjest
Jeg har imidlertid 350 og er fornøyd med det. I første omgang er jeg ute etter å utvide med objektiv(er) og å forbedre fotografen, ikke utstyret ;-)
Det er vel litt her jeg også mener meg å være ;D

mvh

K

knutinh

Gjest
Hei om.s
mot nymodellen med 2,5"
Med den nye (store)skjermen var det mye lettere å se motivet ved sterk sol,samt at en får mye mer detaljer med ( som kan være viktig ved focusering ved næropptak)
Regner med at det samme gjelder for canon cameraet, så 400 blir kansje å foretrekke (hvis det ikke er så stor prisforskjell da)
Mvh Jan I
Jeg går ut ifra at Panasonic kameraet ditt var et kompaktkamera? Merk at 99% av alle SLR kamera ikke kan bruke LCD-skjermen ved knipsing, kun i etterkant. Dermed er behovet for en stor og god lcd-skjerm krafitg redusert i mine øyne.

-k

O

om.s

Gjest
Hei om.s
mot nymodellen med 2,5"
Mvh Jan I

Ikke minst dette anti-dust systemet synes å være ett lite poeng, samt da størrelsen på skjermen, og som sagt der jeg har fått mitt tilbud på denne pakka
Japan Photo i Gøteborg, med D400 IS-USM 17-85, og batterigrep for 14K Sek, er det samme pris om jeg hadde valgt D350, så man tar jo den siste modellen som da også har disse små fordelene.

mvh

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
Hvis det ikke er noen prisforskjell så går du selvfølgelig for 400D.
Og 17-85 IS objektivet er nok det mest allsidige objektivet Canon har til en fornuftig pris i dag.
Jeg solgte nettopp mitt til fordel for 24-105 f/4 IS, men her snakker vi en helt annen prisklasse.
L-serien er avhengighetsdannende....

Anti-dust systemet er jeg noe skeptisk til. Sony sitt på nye Alpha har jo vist seg å ikke hjelpe i det hele tatt.
Man slipper fremdeles ikke unna sensor rens med børste og renseveske om man vil ha det helt rent.

O

om.s

Gjest
Og 17-85 IS objektivet er nok det mest allsidige objektivet Canon har til en fornuftig pris i dag.
Jeg solgte nettopp mitt til fordel for 24-105 f/4 IS, men her snakker vi en helt annen prisklasse.

Anti-dust systemet er jeg noe skeptisk til. Sony sitt på nye Alpha har jo vist seg å ikke hjelpe i det hele tatt.
Man slipper fremdeles ikke unna sensor rens med børste og renseveske om man vil ha det helt rent.
Ja ikke skjønner jeg hvordan de regner på denne pakken, men L-serien hva er det?
Som ett begynnelses objektiv tror jeg at 17-85 er ok! så får man se om man blir så bitt igjen at det kan forsvares med flere objektiv.

mvh

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
Canon's L-serie er alle objektiver i EF innfatning som har en rød ring ytterst på objektivet.
I disse objektivene er det kun det beste som er brukt av materialer og glass. High end om du vil. ;)

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
Jeg går ut ifra at Panasonic kameraet ditt var et kompaktkamera? Merk at 99% av alle SLR kamera ikke kan bruke LCD-skjermen ved knipsing, kun i etterkant. Dermed er behovet for en stor og god lcd-skjerm krafitg redusert i mine øyne.

-k
Japp et compakt DMC-FZ5 ( ser ut som et mini SLR)
Har faktisk fantastisk objektiv,men savner en del finesser. Har linser til canon så jeg skal bare ha et Canon Digital SLR hus.
Kan ikke disse canon kameraene bruke LCD skjermen under knipsing? Da er jo hele finessen bortkastet.
OBS: Nå må jeg til Naboen som har et 350 så jeg får testet dette.
Mvh Jan I

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
@Jan_I
Det er ingen Canon dSLR kamera som kan bruke LCD skjermen som søker.
Ingen Nikon heller, for den saks skyld. Tror Olympus har ett dSLR som kan dette.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
@Jan_I
Det er ingen Canon dSLR kamera som kan bruke LCD skjermen som søker.
Ingen Nikon heller, for den saks skyld. Tror Olympus har ett dSLR som kan dette.
OK takk for opplysningen, kansje det blir et rimelig 350 likevel da , HUFF disse vanskelige valgene ::)
Mvh Jan I

O

om.s

Gjest
Canon's L-serie er alle objektiver i EF innfatning som har en rød ring ytterst på objektivet.
I disse objektivene er det kun det beste som er brukt av materialer og glass. High end om du vil. ;)
Takker! :)

mvh

O

om.s

Gjest
OK takk for opplysningen, kansje det blir et rimelig 350 likevel da , HUFF disse vanskelige valgene  ::)
Mvh Jan I
Sjekk prisen på 400 og, om det er som her nede så er det samme pris for begge husene 350/400  :-/

mvh

O

om.s

Gjest

Synes du man kan, som en enkel regel, si at det er bedre med god optikk og mindre kostbart hus, enn omvendt?

mvh

K

knutinh

Gjest
Synes du man kan, som en enkel regel, si at det er bedre med god optikk og mindre kostbart hus, enn omvendt?

mvh
Kjøpeguiden på forumet til www.akam.no (som forøvrig er et forum med mer kamerakompetanse enn hifisentralen vil jeg tro)

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=606256

"Det hyggelige for seg som skal kjøpe digital speilreflekes er at samtlige dSLR kameraer holder høy kvalitet. Det er vanskelig å peke på ett av kameraene og si at det er best. Derfor vil denne gaiden peke på hvilke styrker og innvendinger brukerne har mot kameraene. Her er det viktig at du som kjøper tenker gjennom hvilke behov du har.
...
Fordeler dSLR kontra kompakt digitalt:

+ Raskere og mer responsivt, derunder oppstart, autofokus, bilde-til-bilde-forsinkelse og i de fleste tilfeller blitzlysmåling og latterlige forsøk på anti-røde-øyne-blinking
+ Optisk søker
+ Mekanisk zoom (og fokus om det skulle være ønskelig)
+ Mulighet for mindre dybdeskarphet takket være større bildebrikke
+ Muligheter for ekstern og da indirekte eller på annen måte softet blitz!
+ Uendelig mye bedre batterilevetid
+ Gjennomsnittelig sett mindre overprosesserte bilder
+ Mer ergonomisk
+ Gjerne bedre bygd og mer solid
+ Mulighet til å skifte optikk tilpasset bruken
+ Mye mindre bildestøy
+ Mulighet for både manuell og automatisk fokus

Ulemper:
- Dyrere
- Lett å legge igjen, fordi det er stort og dyrt
- Vanskelig å ta "naturlige" bilder, siden alle legger merke til kameraet
- Bildene trenger i utgangspunktet gjerne etterbehandling.
- Man kan ikke bruke skjermen som søker, men få unntak (se styrker på aktuelle modeller)

Aktuelle kameraer i nybegynnerklassen

Pentax istDL

Pentax istDS

Pentax K100D

Samsung GX-1L

Samsung GX-1S

Sony Alpha A100

Olympus E-500

Olympus E-330

Nikon D50

Nikon D70s

Canon EOS 350D
"
(Klikk linken for å se diskuksjonen og alle fordelen/ulempene).

Det anbefales å ikke la seg fange av utstyrshysteriet og troen på at modell A er ubrukelig mens modell B gir deg toppfotografier fra dag 1. Les heller noen tester og diskusjoner for å se hva folk er fornøyd og mindre fornøyd med etter lang tids bruk, og vurder dette så opp mot egen motivasjon. Fotograf-ekvivalenten til gærne hifi-freaker finnes definitivt, og ikke alle er interessert i å dra på en sekk med 20kg objektiver til 100.000 på fjelltur. Vi glade amatører og nybegynnere må dermed filtrere informasjonen litt ut fra det :)

-k

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
Sjekk prisen på 400 og, om det er som her nede så er det samme pris for begge husene 350/400  :-/

mvh

Ja det er ikke store prisforskjellen på nytt.
Tenkte mere på et brukt 350 for 4-4500,-

Forresten noen som har oversikten over hvor en får 350 eller 400 rimeligst her i Norge?
Mvh Jan I

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2

mvh
Ja det kan du godt si.
Det nytter ikke med allverdens megapixler om objektivet er dårlig.

O

om.s

Gjest
Ja det kan du godt si.
Det nytter ikke med allverdens megapixler om objektivet er dårlig.
Takker igjen, da har man ikke glemt alt alikevel....

mvh

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
Noen som har forslag til butikker/auksjoner/e.l. som selger bruktkamera?
Mvh

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
En annen grei kilde til omtaler/tester av digitalkamera er http://dcresource.com/. Veldig grundige tester selv om det tar litt tid for stakkaren å teste hvert kamera så omfattende.

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Antall liker
1
Annen grundig testside er www.dpreview.com

Vurderer selv å bytte ut min 350D med 400D..

Er vel kansje litt "må ha" følelse..
Men 400D har en liten forbedring i forhold til 350D. Kansje bare mitt problem. Men knappen for selvutløser er flyttet noen mm. Og det tror jeg skal være nok til at jeg ikke kommer borti den knappen hele tiden..
Litt irriterende å ta bilde.. så begynner selvutløseren..
Forskjellen på AF er at 350 har 7 punkts AF, 400 9 punkt..

Hvor bra bildene blir. Er opp til fotografen, ikke kameraet...

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
Hei
Er det noen som har oppgradert fra 350 til 400?
Hva ble bedre?
Har du kjøpt EOS400D nå om.s ?
Bilder?
Forresten hva skal du ha for 350 huset (event m minnebrikke) hvis du bytter Miata ?

Mvh Jan I

Topp Bunn