Canon EOS 5 (analogt)

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Antall liker
55
Jeg vurderer å selge mitt Canon EOS 5 med batterigrep, 28-105, 70-210-linser, 540-blitz m.m. Er det noen som har noen formening om dette er salgbart i dagens digitale fotoverden? Jeg har sett dem til salgs på finn.no tidligere, men prisene har variert voldsomt. Om noen har prisantydning så tar jeg imot dette med takk. Kameraet er lite og svært pent brukt. Omtrent som nytt, om det kan sies om et kamera som er 12-13 år gammelt.

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
275
Hvis objektivene er gangbare på dagens modeller er der vel en sjanse til å bli kvitt de, i det minste. Og det samme gjelder vel for blitzen.
Ellers er vel interessen for filmbasert foto noe laber, vil jeg tro.

Mvh

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.068
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Jeg lider av samme "problem" med samme kamera...og har kommet til at det likegjerne kan ligge på hylla til det kommer en vintage foto-bølge...kanskje ::)

Arne K
(og sparer til EOS 5 D MkII)

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Antall liker
27
EF 28-105 er et godt objektiv, jeg kjøpte det sammen med EOS5 i 1996 og bruker det fortsatt fra tid til annen på mitt EOS5D. Ville beholdt det hvis jeg var deg. Solgte mitt analoge EOS5 for tre år siden for 1500,-.

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Antall liker
55
Av sentimentale grunner kan man kanskje vente på en retro/vintage-bølge med tilhørende verdiøkning, men antagelig er det de helt manuelle kameraene som nyter godt av dette først. Om noen ikke er villig til å betale en anstendig pris beholder jeg det heller i påvente av retro/vintage-bølgen 8).

Hva kan utstyret være verdt?

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Antall liker
55
mls skrev:
EF 28-105 er et godt objektiv, jeg kjøpte det sammen med EOS5 i 1996 og bruker det fortsatt fra tid til annen på mitt EOS5D. Ville beholdt det hvis jeg var deg. Solgte mitt analoge EOS5 for tre år siden for 1500,-.
Jeg har muligens ikke forstått den konverteringen mht brennvidden som gjelder for ikke-fullformat digital kameraer. Dagens standardobjektiver er typisk 17/18-70 mm. Hva tilsvarer dette for mine objektiver? Hvordan sammenligner jeg mine 28 mm (ja, jeg vet at dette er i off-topic, men please...) mot dagens standard 18 mm (forsiktig...)

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
joje skrev:
Jeg har muligens ikke forstått den konverteringen mht brennvidden som gjelder for ikke-fullformat digital kameraer. Dagens standardobjektiver er typisk 17/18-70 mm. Hva tilsvarer dette for mine objektiver? Hvordan sammenligner jeg mine 28 mm (ja, jeg vet at dette er i off-topic, men please...) mot dagens standard 18 mm (forsiktig...)
For å si dette veldig enkelt:
gang cropverdien med mm på linsa
f.eks: mitt eos 40D har en cropverdi på 1,6
så en 10mm linse tilsvarer 16mm på et fullformat camera. (10X1.6)
( en 28mm vil tilsvare 44,8 )

Forresten den blitzen din ,er dette en 540EZ
de nye digital cameraene skal ha en EX blitz ( husker ikke hvorfor i farta, men spør her så)
Mvh Jan I

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Antall liker
55
Jan_I skrev:
joje skrev:
For å si dette veldig enkelt:
gang cropverdien med mm på linsa
f.eks: mitt eos 40D har en cropverdi på 1,6
så en 10mm linse tilsvarer 16mm på et fullformat camera. (10X1.6)
( en 28mm vil tilsvare 44,8 )

Forresten den blitzen din ,er dette en 540EZ
de nye digital cameraene skal ha en EX blitz ( husker ikke hvorfor i farta, men spør her så)
Mvh Jan I
Ja, blitzen er 540EZ. Betyr det at den ikke fungerer på nye digitale kameraer?

Om jeg forstår deg riktig, en nyere 17 mm linse vil da gi tilsvarende brennvidde som en 28 mm gjorde på gamle analoge kameraer (eller digitale EOS 1 f.eks.)?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
joje skrev:
Ja, blitzen er 540EZ. Betyr det at den ikke fungerer på nye digitale kameraer?

Om jeg forstår deg riktig, en nyere 17 mm linse vil da gi tilsvarende brennvidde som en 28 mm gjorde på gamle analoge kameraer (eller digitale EOS 1 f.eks.)?
Hei
Etter hva jeg har skjønt,så er ikke EZ blitzene kompitabel med de nye cameraene.
Med TTL- og A-TTL- autoflash Speedlites ( EZ-,E-,ML- og Tl- serie), utløses flashen ikke i TTL- eller A-TTL autoflash tilstand.
MEN jeg tror at den kan brukes i manuell mode ( uten at jeg er 100% sikker på dette)
Vet at enkelte har kjøpt en EZblitz bare for å bytte den strax etter (feilkjøp)
les litt her:
http://dpanswers.com/canon_flash.html#ezex

og du har rett en 17mm vil tilsvare ca 28mm (27,2)
Mvh Jan I

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Jeg har en EOS 5 jeg og, og både en 540EZ og en så godt som ubrukt 430EZ blits. Disse kan brukes i manuell modus på digitale Canon, og de nyere analoge for den del. Trenger jeg en sjelden gang blits, bruker jeg kameraet i manuell modus. EOS 5 ligger ubrukt.

Topp Bunn