ErosLoveking
Æresmedlem
Mye riktig i det. Samtidig skal det også påpekes at Canon var konge på haugen når det gjaldt auofokus, både på hurtighet og presisjon (skarphet), først i de senere år har Nikon klart å nærme seg på dette området. Styrken til Nikon derimot var på lysmåling, og da spesielt blitzfotografering (TTL). Nå idag har det blitt langt mer likt. Største forskjellen (og krigen) har gått på bl.a iso, og iso-støy. Det skal sies at Canon har et større og bedre spenn i objektivutvalget.baluba skrev:Canon satset heavy frem mot OL i 1992, blant annet med sponsing av kjente fotografer. Det gav utslag i form av at i '88 hadde Nikon ca 80% av fotografene i sin fold, fire år senere var forholdstallene omvendt. F4 skulle kommet enda tidligere for at Nikon skulle klart å beholde hegemoniet fra seksti, sytti og åttitallet. De hadde jo aldri trengt å sponse noen som helst, men tidene forandrer seg.nb skrev:Har Canon noe i nærheten av monopol på pressefotografmarkedet eller er det bare noe jeg innbiller meg?ErosLoveking skrev:Har fiklet litt med nye EOS 1D Mk IV idag. Er ikke mange dagene før de første fotografene i Oslo raser rundt med den.
Umiskjennelig EOS 1D, og overraskende lett.
Og de forandret seg igjen foran Kina-OL. Nikon lanserte D3 i den sammenheng, og det tjente de kolossalt mye på. Plutselig var det mye mer Nikkor å se på slike bilder som nedenfor. En og annen Oly kan ha sneket seg inn, men ellers tror jeg ikke det er mye avvik fra regelen der.
For meg er det litt hipp som happ. Det viktigste er at det fungerer knirkefritt, og bildene blir uansett ikke bedre enn hva fotografen gjør det til (og optikken) Var vel Nikonbruker en 6-7 år, før jeg gikk over til Canon. I pressesammenheng er det også kun disse to som gjelder. Husker arbeidshesten min gjennom mange år, legendariske Nikon F4, sviktet pågrunn av kondens. Rettere sagt svette fra publikum, under den legendariske Turboneger-konserten , høsten 1996. (totale ville tilstander, arrangøren fikk noia og tok inn dørvakene fra Blaze GoGo-bar. En god del knyttneveslag ble utdelt i de fremre rekker den kvelden kan en si : )
Ellers har jeg en mistanke om at utstyr og utstyrsdata fenger amatørfotografene mer enn yrkesfotografene.