Cartridgeman The 'MusicMaker' Mk III Phono Cartridge

jakket

Medlem
Ble medlem
21.01.2003
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Har handlet meg brukt platespiller, en Avid diva med rb-300 arm og Clearaudio Virtuoso wood pu.
Jeg hadde besøk av Trond på maxwll for fininnstilling av pu og arm, men det viser seg av pu'n har fått seg en trøkk, nålrøret er skjevt. Han ment det kunne være at den hadde blitt presset helt ned til plata og slik blitt bøyd.
Dette er utolig kjipt når en regner med at alt skal være 100% slik som selger her på sentralen mente den skulle være. Hadde vært hyggelig om selger hadde gitt lyd i fra seg og erstattet den defekte pu.
Det arter seg lydmessig som "vrengelyd" "skurring" i diskant/øvre mellomtone på herre og kvinne stemmer. Nok om det.

Som dere sikker skjønner så er jeg på vei til å kjøpe meg ny pu, og har fått et par greie tillbud. Det ene alternativet går ut på Ortofon Rondo Blue og Lundahl trafo.
Nr 2 er Cartridgeman MM pu. Jeg bruker forøvrig Project Tube Box 2 som riaa.
Link til overnevnte pu:
http://www.thecartridgeman.com/music_maker.htm

Test av Cartridgeman: http://www.tnt-audio.com/sorgenti/musicmaker_e.html

Er det none som har erfaringer med disse pickupen?
Ser ut som de fleste gode vinylrigger ofte er utstyrt med MC PU!? er det noen spez grunn til det? Er Cartrigdman sin pu bra i forhold til en god MC pu?

Takker for alle svar

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.475
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
The 'MusicMaker' Mk III Phono Cartridge

Hvorfor ikke prøve en ZYX - ring Unto på Hifistasjonen 62 416121....trolig har han et par alternativer på "demo" som skal ut.
(http://www.hifi-stasjonen.no)
- Jeg vil ihvertfall anta at ZYX er velklingende på den tonearmen du besitter.

....om ikke annet så kommer nok andre Diva-eiere raskt på banen med alternative, gode tips.

Mvh
Jan P.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Hva hadde du tenkt at dette skulle koste? Og hvaslags lydsignatur er du på jakt etter? Hva er lydmessig viktig for deg? Gratulerer med uforskammet bra platespiller!

jakket

Medlem
Ble medlem
21.01.2003
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
impulse skrev:
Hva hadde du tenkt at dette skulle koste? Og hvaslags lydsignatur er du på jakt etter? Hva er lydmessig viktig for deg? Gratulerer med uforskammet bra platespiller!
Prisleiet er rundt 4-6K.
Litt vanskelig å beskrive hva jeg liker av lydsignatur, men kan prøve. Det må være et solid bassfundament gjerne med punch, og varm/fyldig mellomtone, men samtidig masse dynamic og detaljer. Det må ikke bli analytisk. Spiller på B&W N803 som jeg liker veldig godt. Testen på Catridgeman, virket til å passe godt i mine ører.

mvh

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Med en Cartridgeman MM pickup, burde du bruke slegga på Riaa-rinnet ditt, slik at du aldri blir fristet til å ødelege godlyden igjen... ;D

Arne K

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hadde en slik Musicmaker en periode.
For meg "traff" den ikke helt.
Masser av dynamikk i mellomtonen, men ikke like oppløst som en god mc (som dog ofte koster mer) hverken i topp eller bunn.
Så langt altså en ganske tradisjonell forskjell mellom mm og mc.
Det som skilte seg ut med Musicmaker'en hos meg var dog at den var ganske så pågående i øvre mellomtone, noe som ikke passet mitt anlegg (les: høyttalere siden jeg tror jeg hadde Uno den gang).
Andre har dog muligens andre erfaringer................ :-\

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Antall liker
178
Torget vurderinger
2
Jeg bruker Music Maker på en Mørch arm, montert på en Nottingham Analogue spiller, og
er svært fornøyd. Tidligere brukte mc-pickuper (under 10k) har for meg blitt litt for
slitsomme å høre på i det lange løp. Music Maker gir etter mein mening den gjengivelse
som virkelig fortjener betegnelsen "analog"!

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Har selv en MM mk3, men med den riaa`n tror jeg du kan like godt se deg om etter
en rimeligere PU. Tror ikke du vil få ut potenisialet i dyrere pu med det riaa trinnet.

Mvh,
Terje

Steely_Dan

Medlem
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
0
har også en project tube riia og har testet mm III. Synes det låt greit, men det var ikke verdt prisen synes jeg. Låt litt for lukket og manglet lufta og krydderet som en del mc-pu-er har. Fordelen med å bruke mm-inngangen p ådenne riiaen er at det blir litt mindre sus.. litt stillere bakgrunn.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.904
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Har en kompis som tester utstyr for et Sveitsisk blad og han mener at Musicman pickup'ene mangler oppløsning i mellomtonen og at de har en klar og bevisst farging av lyden, noe som gjør at den enten treffer midt i blinken hos noen eller er helt ut på jordet hos andre....... egentlig på lik linje med alle andre pickup'er ;D.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Jeg har hørt tilsvarende beskrivelse fra "Linn-Land" ;D
Love < -> Hate, (or love to hate?).

Arne K

jakket

Medlem
Ble medlem
21.01.2003
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Takker for mange gode svar, jeg har fått MusicMaker på hjemlån nå så får vi se hva det blir til.
Første inntrykket før den er finjustert av Trond på maxwell er at den har en mye slankere bass enn Cleraudio virtouso pu'n, den er også en del lysere i klangen, men den er mye mer dynamisk og har litt mer tempo, kanskje den blir litt slitsom å høre på i lengden i mitt oppsett?

Ortofonn Rondo Blue skulle ha en bra bass så kanskje dette blir løsningen etterhvert, må vente et par uker før jeg får testet ut denne.

Steely_Dan, hva falt valget på til slutt hos deg?

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Antall liker
178
Torget vurderinger
2
Da bør du sjekke oppsettet ditt - MM er definitivt ikk lys i klangen. Tvert imot synes
jeg den har sin styrke i nettop en varmere og fyldigere gjengivelse enn de fleste av
de pu-er jeg har hørt. Jeg ville prøvd en annen riia!

jakket

Medlem
Ble medlem
21.01.2003
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Oppsettet mitt skal være greit innstillt og slik hvis det var det du tenkte på.
Trond mente det var riaa som ikke gjorde det helt bra med denne pu.
I mitt oppsett så spiller faktisk Clearaudio med mer fylde i både bass og mellomtone.

Men nå skal jeg høre på den en stund til før jeg får Ortofon i hus.
Mulig det blir en Ortofon rondo Blue og et Sugden riaa, skal også prøve Sugden på MusicMaker.

Steely_Dan

Medlem
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
0
jeg beholdt min ortofon mc30 supreme. Synes egentlig ikke MMIII låt noe varmere. Ortofonen har i tillegg mer luft og detaljer, og har et litt "søtere" slør over seg som jeg liker. Skulle likevel ønske mer varme i lydbildet, det er jo litt av poenget med å spille plater synes jeg, det skal låte analogt:)

lykke til med valg av pick-up!

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
I hifi+, issue 50 var Music Maker MK2 med i en test som et MM alternativ.
Det ble ikke konkludert med noe som helst ang. denne, pga. de ikke fikk den til
i noen av de armene de hadde til rådighet.

Pga av den veldig høye compliancen vil denne ikke fungere i de fleste
Medium masse armer. Den ble prøvd i JMW og SME.

Dette var min først PU og jeg forsøkte mange instillinger, men jeg følte altid at det
noe som ikke stemte. Tror det er mye potensial i denne pu med rett arm, men jeg
tror dette er en PU for viderkommende. Da jeg fikk min andre PU som er en Benz Glider fikk jeg nesten sjokk, hvor lett den var og få til.

Har trua på denne i en Mørch tonearm med surperlett armrør. ;D

Mvh,
Terje

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Du har helt rett, Terje. Musicmaker har et betydelig potensiale, men er rett og slett uhyre kilen på armen den brukes i på grunn av compliance.. Den fungerer forresten veldig bra i en Hadcock 228, en gammel klassiker som nå produseres igjen.
I så måte har jo Musicmakeren endel til felles med de legendariske Decca-elementene, som heller ikke er kjent for å gi ved dørene, men som virkelig synger når alt sitter. Det er bare ikke så ofte.

Veldig hyggelig å høre at Glideren fungerer hos deg, forresten. Så ventet du ikke forgjeves! ;)

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.562
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Er det noen flere erfaringer med Music Maker mk3 PU? Ser den ikke falt i smak hos alle. Den bør vel testes med kvalitets-Riaa. I tillegg er det helt avgjørende (oppgir Cartridge Man) at nåletrykket er nøyaktig 1,58 gram. Har alle som har testet den hatt digital vekt og kontrollert nåletrykket?

Topp Bunn