CAV A8M "Trafobrumm"

fazergutt

Medlem
Ble medlem
07.10.2006
Innlegg
16
Antall liker
0
Hei alle sammen. Jeg har vært (u)heldig og fått lov av min HSB (hun som bestemmer) og oppgradere fra min Maranz pm7000 forsterker til "noe bedre" så valget har til slutt falt på en CAV A 8 M, fra netthandelen.no.
Fikk en flerkanals forsterker (surround) på gode 35kg hjem raskt i hus. En gedigen sak i forhold til min gamle pm7000. Vel og bra, MEN SÅ...kopla den opp med noen lettdrevne høyttalere som tilfeldigvis stod på gulvet inne på gutterommet og fy... som det det durer i høttalerne.
En meget hørbar trafo dur ut i høyttalere uansett hvilken inngang som brukes. Jeg tok kontakt med en kompis som har litt over snittet peiling,og han stillte med en spesial nett kabel til mange tusen kroner, men klumpen durer like jævlig. Selfølgelig litt mindre jo tyngre høyttalere er og drive, men jeg mener at slik skal det vel ikke være..... eller?

Jeg tok kontakt med netthandelen.no og de tilbydde meg 500kr i avslag, noe jeg selfølgelig ikke godtok.
Jeg vil ha ett nytt produkt som ikke brummer.
Tror jeg nå har sendt 5 forespørsler på og få byttet, men de sier at det er lettere at jeg leverer forsterkern inn til rep ett eller annet sted.
Må jeg finne meg i dette?
Eller er det noen som kan fikse dette for en sikkelig blodpris??? Netthandelen.no sier at jeg bare skal få den reparet og sende faktura til dem.

Meninga var ikke og kjøpe ett nytt produkt og sende det direkte til rep.. jeg ville ha en ny og bedre forsterker og kose meg med når nette blir lange.

Men for all del, bare jeg skrur opp volumet over det hørbare "brummet" er lyden flott og kraftig, men dog, det lille skåret i gledn er der...

Tips ????
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.450
Antall liker
3
Er det brum i høytalera er det brumming pga jording.. Prøv deg fram litt med å koble fra jording, og jorde selve kabinettet med en egen jordledning..
Det jeg kaller trafobrum er det du hører fra selve trafoen, altså en mekanisk lyd som oppstår i trafoen.

men som sagt; se litt på forskjellige måter å jorde på.. Har sett mange løsninger som har fjernet nevnte problem:)

Lykke til

PK
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Har du prøvd å slå på forsterkeren med kun HT tilkoblet og IKKE noen kabler inn i boksen fra kilder/pre ? Slik at de eneste kablene som er tilkoblet er strøm og HT-kabler.

Prøv dette og la oss høre.

PS! Hvis du har 400V strøm inn i huset: prøv også evt. å snu støpselet 180 grader i veggen for å høre om det hjelper på brummet.
 

fazergutt

Medlem
Ble medlem
07.10.2006
Innlegg
16
Antall liker
0
Hei. det er eiern her igjen. Jeg har ikke rukket og få koplet vekk jord i kontakten min enda, (og da heller ikke fått jordet den externt) men jeg ville bare tilføye at når man la øret ned på toppen av chassi hører man tydelig trafoen. Samme lyd eller frekvens eller hva man kaller det, høres også fra høyttalerne, spes tydelig fra mellomtone og diskant.
INGENTING er foreløpig koplet på forstekern, bortsett fra høyttalerne.
Min venn (med litt peiling) mener støyen er på ca 40-50db. altså godt hørbart ved evnt pauser i musikken og imellom spor v bruk av cd. Kontakten er forsøkt snudd 180 grader, men det ga ingen hørbar effekt. Hvis man skal være en smule kritisk så høres også denne støyen ved lavt volum på rolig eller type "vokal musikk".

Skal prøve og få gjort det her med bortkopling av jord i støpsel, jorde chassi i extern jord.
Skal gi tilbakemeld senere.
Tusen takk til alle som gidder og tenke på saken min.
Med vennlig hilsen Fazergutt
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Høres ut som om det er boksen det er noe galt med da ja. Den skal tåle jording via strømpluggen så lenge ikke noe annet er tilkoblet uten å brumme.
 
J

Jurassic

Gjest
Hva med å prøve med en DC felle? Brum i forsterkeren skyldes jo DC på nettet. Tror ikke det er forsterkeren som det er noe feil med. Brum blir fort hørbart når en kombinerer en forsterker med stor strømforsyning sammen med følsomme høyttalere
 

Mj12

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
86
Antall liker
0
Er det kjøpt på postordre eller over tlf har du vel 14 dagers full returrett.
 
J

Jurassic

Gjest
Men det blir jo litt feil å sende tilbake et produkt som sannsynligvis fungerer helt fint.
Bør vel kunne gå an å lage en konstruksjon med et par store kondensatorer for å fjerne DC og mest sannsynlig også brummet.
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Hentet fra netthandelen:

"Jeg ønsker å returnere en vare, får jeg dekket fraktutgiftene for varen jeg returnerer?

Beklager, ønsker du å returnere en vare som du har vunnet/kjøp hos oss, må du selv betale frakten for dette, selv om dette er før angrefristen utgår. Vi betaler selvfølgelig prisen du har betalt for varen, såfremt varen leveres tilbake innen angrefristen som er 14 dager etter mottatt vare. "
 

fazergutt

Medlem
Ble medlem
07.10.2006
Innlegg
16
Antall liker
0
Hei folkens. Takker for respons. Jeg er fersk på området med "smarte løsninger" da jeg ikke har hatt noe tull med noe utstyr jeg tidligere har eid. Min gamle Marantz pm 7000 var byttet nettledning på, til en type med jord der jordled fra ledning var skrudd fast i chassis. Hørte egentlig ikke forsjell på med eller uten på denne.
Men uttrykket dc felle/kondensatorer??? skal de da fungere som ett filter??
ha tolmod m mitt litt uvitende.... men her finnes jo expertise som jeg kan høste av, og takk for det. Noe som jeg kan kjøpe på f.eks. eltek? hvordan koples slikt??
Hvilke størrelser er det snakk om her? kondiser finnes vell i flere størrelser?
Og hvilke kostnader er det snakk her? Veldig takknemlig for alle svar.
Ps. ang angrefrist/retur. Jeg har 4 ganger bedt om og få bytte produkt,også om jeg isåfall må betale retur selv, det er jo bare småpenger ca300kr.. men "min" kundebehandler insisterer bare på at jeg "bare kan levere den til en lokal elektro repratør" og sende regninga til dem. Kreves ikke det f.eks ett koplings sjema og litt kunnskap om det aktuelle produktet? Jeg bare spør, da dette ikke er helt mitt felt.
Svarte òg, jeg ville bare kose meg med `go lyd når juleferien kom...
Noen som har hørt Øystein Sundes`"hva var det jeg sa" "bak gjenskrudde deksler, står røra som jeksler,og venter på tannlege Per??? Den historia endte ikke godt så vidt jeg husker. Vel, hvis jeg får meg en av lysverkets blå karameller etter denne moddinga, skifter jeg brukernavn til "TANNLEGE PER" da veit dere åssen utfallet ble...
Takk igjen
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.828
Antall liker
430
Torget vurderinger
3
Jeg har 4 ganger bedt om og få bytte produkt,også om jeg isåfall må betale retur selv, det er jo bare småpenger ca300kr.. men "min" kundebehandler insisterer bare på at jeg "bare kan levere den til en lokal elektro repratør" og sende regninga til dem.
Jeg vil sendt tilbake varen og hevet kjøpet. Ville aldri akseptert at "en lokal elektro reperatør" skulle prøve å fikse dette. Du får true med forbrukerrådet hvis de setter seg på bakbeina....
 

HiFiGnomen

Fersking
Ble medlem
19.05.2004
Innlegg
1
Antall liker
0
Forsterker har 50 Hz brum i kabinett fra toroid transformator. Dette er ikke så mye at det generer.
Det som genererer er at den samme brummen kommer i høytaler uansett om styrkekontroll er minimum eller maksimum påskrudd.
Dette også uansett om det er tilkoblede apparater.
På høytaler med 85 Db følsomhet høres dette i rolige partier.
Synes forøvrig at det er merkelig at leverandør tilbyr at forsterkeren kan 'settes bort til hvemsomhelst' for å repareres uten at maximum pris for rep. er avtalt.
 
J

Jurassic

Gjest
http://lcaudio.dk/index.php?page=12
Her tenker jeg du har løsningen på dine problemer med brum.
Ikke blir det så dyrt heller. Den fungerer kun som et filter for likespenning som ikke er ønsket på nettet og som forårsaker brum. Vekselspenninga gjør den ingenting med.
Enkelt og greit, løp og kjøp.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.828
Antall liker
430
Torget vurderinger
3
http://lcaudio.dk/index.php?page=12
Her tenker jeg du har løsningen på dine problemer med brum.
Ikke blir det så dyrt heller. Den fungerer kun som et filter for likespenning som ikke er ønsket på nettet og som forårsaker brum. Vekselspenninga gjør den ingenting med.
Enkelt og greit, løp og kjøp.
Jeg ville hverken løpt eller kjøpt denne greia. Nettfiltre på utgangstrinn setter ofte begrensninger for dynamikk. Nei, hvis forsterkeren brummer er det bare å sende elendigheten tilbake der den kom fra....
 
J

Jurassic

Gjest
Vil ikke kalle en DC felle for en nettfilter jeg, AC går rett gjennom, DC stopper.
 
J

Jurassic

Gjest
Hentet fra bruksanvisningen til min Parasound som er følsom for traforbumm.
Først snu AC pluggene til dine andre komponentene dine, begynn med forforsterkeren.
Hvis det ikke virker, snu kontakten til forsterkeren.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.828
Antall liker
430
Torget vurderinger
3
Vil ikke kalle en DC felle for en nettfilter jeg, AC går rett gjennom, DC stopper.
På siden du henviser til står det nettstøyfilter.

Hvordan får du likestrøm fra nettet??
 
J

Jurassic

Gjest
Klarer du å bla nedover på en nettside? Du trykker page down, nedover knappen eller scroller med musa.
DC støyen kommer fra apparater som er tilknyttet samme transformatorkrets
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.828
Antall liker
430
Torget vurderinger
3
Klarer du å bla nedover på en nettside? Du trykker page down, nedover knappen eller scroller med musa.
DC støyen kommer fra apparater som er tilknyttet samme transformatorkrets
Og da mener du alle abbonentene som er tilknyttet etter 11kV/230V trafo'en, eller...?
 
J

Jurassic

Gjest
Ja det mener jeg.
Er ikke uvanlig at forsterkere med store strømforsyninger brummer og det skyldes som regel DC på nettet.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.828
Antall liker
430
Torget vurderinger
3
Selv om en forsterker har noe mekanisk brum bør ikke denne komme ut av høyttalerne. Da har ikke konstruktøren gjort hjemmeleksa si IMO...
 

fazergutt

Medlem
Ble medlem
07.10.2006
Innlegg
16
Antall liker
0
Hei igjen.
Tok kontakt med Netthandelen idag, der jeg jeg nå for femte el sjette gang ba om å få byttet min CAV, noe som ikke har vært mulig frem til nå....
Kom i forbifarten til og nevne Forbrukerrådet,(slik FZ nevnte) og nå har pipa fått en annen låt. Det var bare og sende varen tilbake, de skulle også betale retur.
De ville nå bytte, reparere eller gi meg pengene tilbake. Hvorfor ikke denne ideen med en gang?? Holder dere oppdatert om hvordan stååa blir..
 

fazergutt

Medlem
Ble medlem
07.10.2006
Innlegg
16
Antall liker
0
Hei igjen.
Har fått en ny CAV A8M. Kopla den opp, og slo den på....Durer i høyttalerne.
Jeg trodde først litt mindre enn den første, men etter noen dager tror jeg nå den er like ille som den første. Er det ikke noen som har kjennskap til denne forsterkern?

Utdrag fra technical Specifications;

Main channels (rms 8 Ohms) 160watt x 2
center channels 100watt x 2
surround 100watt x 2

input sensitivity 500mv
input impedance 47kohm
THD 0,5% (1KHz)
S/N Ratio 95dB
channel separation 70dB (1KHz)

Netto vekt 34,5 kg


Er det noen som kan lese noe ut av disse spec. evnt er det en dårlig konstruksjon?
Som tidligere nevnt spiller den bra, så lenge man holder seg over det hørbare brum/during...men er veldig i tvil om jeg kan forene meg med denne "skavanken"
Produktet er kjøpt (ny) hos netthandelen for 6800kr. Selges også i svergie og danmark for 15500sek og ca 14500dkr.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.966
Antall liker
29.694
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Tror du er blitt bøffa. Har lett på nettet uten å finne noen som helst info om cav a8m, utenom det som netthhandel.no har lagt inn.
Er ikke helt sikker på om den forsterkeren din faller inn under hifi- begrepet.
mvh
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Det er dessverre ikke uvanlig at folk som har kjøpt forsterkere direkte fra kina har opplevd tilsvarende problemer som du rapporterer om, uavhengi av merke. Disse forsterkerene er sannsynligvis ikke spesifisert for eksport, og hvis jeg var deg ville jeg bare returnert den og fått pengene tilbake.
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Tror du er blitt bøffa. Har lett på nettet uten å finne noen som helst info om cav a8m, utenom det som netthhandel.no har lagt inn.
Er ikke helt sikker på om den forsterkeren din faller inn under hifi- begrepet.
                         mvh
CAV er velkjent nok (stor oem produsent bla. DK Design) men tror de som selges under CAV merkenavnet i utgangspunktet er beregnet for det kinesiske markedet. (Vet ikke dette helt sikkert, dog)
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.966
Antall liker
29.694
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
I stand corrected. Har aldri hørt om dem, ihvertfall. Høres jo heller ikke ut til å være noe glimrende kjøp...
mvh
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.828
Antall liker
430
Torget vurderinger
3
På den svenske site'n står det anbefalt pris 26 000 SEK. De selger den for 15500 SEK og i Norge koster den NOK 6 800,- Hmmmmmmm.... Virker litt jalla spør du meg..

Anbefaler som tidligere, lever tilbake produktet og få penga igjen.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.966
Antall liker
29.694
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
På den svenske site'n står det anbefalt pris 26 000 SEK. De selger den for 15500 SEK og i Norge koster den NOK 6 800,- Hmmmmmmm.... Virker litt jalla spør du meg..

Anbefaler som tidligere, lever tilbake produktet og få penga igjen.
Støtter det! Ville tatt en titt på bruktbørsen i stedet.
mvh
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
En bekjent kasta ut sin Thule IA350B og satt inn denne, mente han fikk mye bedre lyd......ikke fått testet det jeg men jeg har mn tvil......
 

fazergutt

Medlem
Ble medlem
07.10.2006
Innlegg
16
Antall liker
0
Sendte mail til den danske imp. og fikk meld om at det var helt vanlig for modellen med LITT støy/sus, men at dette ikke skulle være hørbart v vanlige lytteniva.
Jeg har ihvertfall sendt den tilbake og fått penga igjen. Jeg får bare ønske Cav lykke til med arbeidet om og lage bedre forsterkere,for detta var ille.
Meget pent og solid kabinett men den sat..s trafo lyden ut i høytt var til og bli gal av...

Har nå fått en mye mindre forst som bare er tokanals..men den er ihvertfall stille når det skal være stille..

Så nå er jeg lykkelig med ett annet kina produkt. Xindak XA 6950 og CD Player Xindak MUSE DELUXE 1.0 så nå trenger jeg bare og finne 2 stk XLR kabler for og prøve om det låter enda bedre enn mine phono kabler.

THE END!!!
 

Evelen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
399
Antall liker
68
Sted
Vest-Agder/Søgne
Torget vurderinger
2
gammel tråd, men jeg har samme problemet.

Jeg kjøpte i dag denne aktuelle forsterkeren (650kr på en bruktbutikk, så et kupp uansett :p)

Jeg koblet den til et par CV CLS-6 og skruidde på.
på vol0 var det støy, på vol 1 og opp var det mer støy, men støyene mellom 1 og max er tilnærmet lik uansett.
Lyden var ikke mye å skryte av kvalitetsmessig, men dette kan jeg nok i stor grad takke mine CV-er for, det er ikke akkurat bra høyttalere, men dog bare koblet opp for testens skyld.

Merket at AUX 1,2,3 ikke funket serlig bra på baksiden, såvidt eller ingen lyd, "Line in" derimot fungerte greit.

Jeg tengte problemet med støy kanskje kom fra jording, så jeg strakk en kabel fra vaskerommets kontakter som er jordet og inn i forsterkeren, men det var ingen forskjell.

Neste skritt var å koble forsterkeren til mine bedre mer vellydende høyttalere, Audio Pro SA-5, støyen vedvarte, men fikk nesten ikke effekt, max volum på forsterkeren og nesten ikke lyd.

Merkelig nok virket det som alle AUX ingangene samtidig var aktivert i tilegg til line inn.
noe rare greier det her :p

Tips?
Har dog bare såvidt prøvd litt i dag grunnet lite tid så kan nok være noe bruker feil.
PS: Finnes det noen manual eller tegning til denne her? Finner ingenting slikt på google.
 
Topp Bunn