CCS = Casual Corner Speaker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jo mer jeg tenker over/på det: Det er på mange måter det vi alle ønsker. En høyttaler som faktisk passer stuet bort i hjørnet. Ingen kabler forsøkt lurt under teppet. Ingen stativer eller meterhøye kladeiser stående midt ute på gulvet med rævva bass og masse pling-plong diskantlyd.

    Lar det seg gjøre?
    Lage/designe noe som faktisk spiller ålreit, høyt nok, med trøkk nok, behagelig nok og detaljert nok for folk flest, og som kan stues i hjørnet? Pris? 40-50K. All inklusive - gjerne aktivt & plugg& play. Vil tro det er innenfor et dedikert budsjett. Må selvsagt klare å nesten illudere en konsertsituasjon. 110dB /peak på strak arm?

    Tror det kunne vært et artig prosjekt - og ikke minst et artig sluttprodukt om det faktisk kunne levere.
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.554
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    96
    "Vi alle ønsker"? Tror jeg ikke noe på, snarere at noen er tvunget. Mange av oss liker å ha store høyttalere ute på gulvet fordi det låter bedre, ser tøft ut, og er et statement om at dette er en hobby jeg på ingen måte ønsker å gjemme bort. Ræva bass forbinder jeg med høyttalere klint inni et hjørne, men jeg forstår at det du sikter til vil være designet til å funke helt annerledes enn tradisjonelle kasser.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    "Vi alle ønsker"? Tror jeg ikke noe på, snarere at noen er tvunget. Noen av oss liker å ha store høyttalere ute på gulvet fordi det låter bedre, ser tøft ut, og er et statement om at dette er en hobby jeg på ingen måte ønsker å gjemme bort. Ræva bass forbinder jeg med høyttalere klint inni et hjørne, men jeg forstår at det du sikter til vil være designet til å funke helt annerledes enn tradisjonelle kasser.
    Yupp! Forhåpentlig bass som på konsert. Alt annet enn kjip hifi. Men jeg trenger hjelp og hjernekraft til å pønske ut en bra plan.;) Halve og kanskje hele poenget er å låse target, og designe derfra...
     
    Sist redigert:
    L

    Lassencad

    Gjest
    Jo mer jeg tenker over/på det: Det er på mange måter det vi alle ønsker. En høyttaler som faktisk passer stuet bort i hjørnet. Ingen kabler forsøkt lurt under teppet. Ingen stativer eller meterhøye kladeiser stående midt ute på gulvet med rævva bass og masse pling-plong diskantlyd.

    Lar det seg gjøre?
    Lage/designe noe som faktisk spiller ålreit, høyt nok, med trøkk nok, behagelig nok og detaljert nok for folk flest, og som kan stues i hjørnet? Pris? 40-50K. All inklusive - gjerne aktivt & plugg& play. Vil tro det er innenfor et dedikert budsjett. Må selvsagt klare å nesten illudere en konsertsituasjon. 110dB /peak på strak arm?

    Tror det kunne vært et artig prosjekt - og ikke minst et artig sluttprodukt om det faktisk kunne levere.
    :)
    Jeg vil have store højttalere der kan vælte det hele skulle det bliver nødvendigt :)
    Jeg er fuldstændigt ligeglad med hvordan det ser ud og om kablerne flyder på gulvet
    Det skal lyde godt længere er den ikke
    110dB er i øvrigt alt for lidt :)
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Peak er ofte oppgitt til +6dB. Det blir 116dB peak. Hvis ikke det er nok, så får man starte egen klubb med fast bidrag til tinnitus-foreningen:
    https://tinnitustips.no/interesseorganisasjon/ Peak i diskant er enkel hornmat. 110dB@30Hz noe annet. 110dB@20Hz noe heelt annet. Ikke dermed sagt at vi trenger 110dB@20Hz. Der tror jeg det går an å forhandle frem en god middelvei.
     
    Sist redigert:
    L

    Lassencad

    Gjest
    Nå en forklaring er nok på sin plads... Mit system kan Ifølge JBL leverer en lydstyrke på ca 140dB

    Jeg lytter fra tid til anden til musik Peak der nærmer sig dette. Men kun ved visse musik gengivelser typer
    Man skal jo ikke nyde musik gengivelse ved orkanstyrke hvis det er Kammermusik

    Men det er fedt hvis musikken byder en til det eks Rock at man bare kan give den gaaaas :)
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Ok, kanskje 110dB peak er litt snaut target. Hvis vi sier 116dB peak og forventer in-room trøkk@30Hz i samme grad, så tror jeg vi har et ganske greit "casual"-konsept.:) Skal man ha mer enn 116dB /1m (og faktorert opp/ned for lytteavstand) - vil jeg hevde at man har et non-casual case. Keep it simple! Jeg tror vi kan kalkulere med 116dB/1m og litt mindre i lytteposisjon.
     
    Sist redigert:

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Planlegger selv Synergy horn for hjørnemontering med litt mer ambisiøse targets for headroom. Synes Synergy er en nobrainer etter selv med begrenset erfaring med konseptet
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har flere ganger tenkt på en forbedret og kraftig modifisert utgave av Klipsch Jubilee. Helst med bruk av ekstern subwoofer og deling rundt 80 Hz framfor fullrange. Noe av utfordringen med det er at veldig få som har en stue der det passer med plassering i hjørnene. Men det er definitivt en del klare fordeler med det. Noen akustiske ulemper riktig nok også. Noe annet enn veldig stort horn til hjørneplassering har jeg vanskelig å tro kan bli bra.

    Z-Jub-Becky.jpg


    Kino med tre K402.jpg
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Hjørner er nyttige

    Etter å ha lest et par poster av "Patrick Bateman" på Diyaudio så ble jeg nysgjerrig på JBL sine Control Now. De er virkelig snedig konstruert/tenkt ut. Og det virker. Har satt opp et par hos dama med en 10" aktiv Peerless i bånn. Blir stadig overrasket over hvor godt de spiller på lag med rommet. Ved å aktivt bruke sideveggene blir de første horisontale refleksjonene du kan høre fra en hjørnemontert Control Now de fra motstående sidevegg.

    unnamed (1).jpg


    Resultatet er at innenfor en likesidet trekant fra høyttalerene får du primært direktelyd i tillegg til at den reflekterte lyden er såpass forsinket at det gir et behagelig bidrag (rommet høres større ut enn det er). Selv lengre unna er effekten påtagelig med mye klarere lyd og økt taletydelighet enn fra de konvensjonelle høyttalerene som stod der før (ikke i hjørnet men forsøkt optimalisert i halvmeters avstand fra bakveggen).

    Her er en tråd med noe omtale: https://www.diyaudio.com/forums/multi-way/182224-vertical-mount-econowave-horn-post2453595.html Utrolig gøy at selveste David Smith kommenterer.

    OBS: Som de fleste sikkert kan tenke seg så låter ikke høyttaleren i seg selv særlig bra. Det er en litt resonant kvalitet i mellomtonen, de låter litt "plastikk". Kabinettet er solid og blir støttet ved hjørnemontering. Det er nok de litt enkle høyttalerelementene. Når det allikevel er veldig gøy å høre på nettradio og musikk hvor ikke lydkvalitet står i sentrum så er det pga at det er så utrolig behagelig å slippe massive tidligrefleksjoner, jmfr et riktig behandlet rom. På nett ser man bilder av Control Now brukt frittstående og da finnes det svært mye bedre alternativer.

    Planen er som sagt Synergy til hjørnemotering. Er veldig usikker på hvordan man løser overgangen mot sidevegg best for å oppnå at veggene blir en mest mulig sømløs videreføring av hornveggene horisontalt. Og ja, dette blir store horn Bjørn.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn