Digitale avspillere CD drivverk og kvalitet på SPDIF utgang med "målinger"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.351
    Da er jeg endelig i gang med et prosjekt som har lagt på vent i flere år. Hva vi skal forsøke vise er om det er forskjell på CD drivverk når dem kun benyttes til sende digital audio over S/PDIF.

1727869297860.png

Første post tar kun for seg metoden benyttet med håp om innspil fra leserne mens lab'n (les kjøkkenbordet) fortsatt er rigget for prosjektet.

1727861254017.jpeg

Verktøy benyttet er RME UCX, et såkalt profesjonelt lydkort som har både Coax og Toslink inn og utganger. Vi skal benytte dette til å spille inn det digitale S/PDIF signalet fra ulike CD spillere og muligens rene CD drivverk om det finnes eiere i Bergen som vil låne bort spiller, eller kan ha en tulling i slutten av 50 årene med laptop, lydkort og kabelvase på besøk en times tid.

Først må vi lage en referanse. Det viser seg komplett umulig å få bit-perfekt signal via loopback på RME lydkortet. Det ble lenge kranglet med ulike avspillere og WASAPI innstillinger. Selv ikke DeltaWave sin innebyggede test-loop evnet gi oss en bit-perfekt referanse bortsett fra klokke. Derfor ble det gjort et annet forsøk til å sette en referanse som viste seg fungere godt nok for mitt hode.

1727861456889.png
    1727861471488.png

1727861902357.png

Med EAC og AccurateRIP ble Conrflakes CD spor 1. Lykkelig og spor 12. Svi rippet med 100% verifisering fra AccurateRIP. Spor 12 er tanken at vi mulighes kan teste om det er variasjoner på innerste og ytterste delene av CD spiralen. Platen er valgt tilfeldig fra hyllevare. Et øyeblikk var tanken å benytte en jåleplate, men forkastet det siden disse bare "muligens" har en bedre kvalitetkontroll av selve CD mediet.
    1727861937085.png

Med en 60cm kort Belden 1694A Coax fra Blue Jeans koblet fra ut til inn på RME lydkortet benytter jeg nå Squeezelite-X som avspiller og spiller inn med Audacity. Siden vi overfører data digitalt er det ingen nivåjusteringer som behøves. Lykkelig spilles inn 10 ganger og eksporteres som 44,1/16-bit wav. Mulig det ikke er optimalt å avkorte fra 32-bit* til 16, men DeltaWave vil likevel avkorte til hva den sammenligner med.
    Deretter ble første innpilling nulltestet mot resterende 9 innspilllinger i DeltaWave. Hvor samtlige 9 tester kommer ut som bit-perfekt. Altså samtlige 10 innspillinger er identisk til 16 bit. Kult, vi har en referanse nå som vi har verifisert at RME lydkortet sammen med Audacity kan kopiere S/PDIF strømmen helt identisk hver gang vi starter en ny innspilling.

Utfordringen i videre tester er at vi har med to usynkroniserte klokker å gjøre. Ikke ulikt slik de fleste har sine CD drivverk og DAC oppkoblet. DeltaWave skal evne rapportere klokkeavvik , men likevel ignorere disse når den sammenligner om data er bitperfekt. Ingen av CD spillerne jeg har kan sende eller motta ekstern klokke, men RME lydkortet har disse egenskapene om jeg skulle komme over et drivverk med slik inn/utgang.

Arbeidet som er påbegynt nå er datafangst. Fra den samme CD platen spiller vi nå inn første og siste spor 10 ganger. Nå er det trolig ikke statistisk nok med kun 10 eksemplarer, men det virker som tidlige tester likevel gir oss grunnlag til å komme men noen konklusjoner. Både Coax og Toslink er planlagt testet for å se om hysteresen (evnen til å skile 0/1 i BMC koding) som mange produsenter ser ut til å vektlegge faktisk har betydning for resultatene. Forresten bad jeg Chat-GPT om å kalkulere reell hastighet på S/PDIF fra en CD plate og samtidig ta med overhead og BMC. Hun kommer til 5.6448 Mbps.

Uten hjelp fra andre har denne testen en betydelig svakhet. Jeg har pr nå ikke tilgang til såkalte high-end spillere eller rene CD drivverk. Hva som kommer er resultater fra
    Marantz CD6006, Pioneer PD-D6 mk II SACD og en Panasonic BD spiller med kun Toslink fra lavere prisklasse. Mulig jeg også fortsatt har en Pioneer DVD spiller liggende bare for å øke datamengden.

Innledene resultater viser dessverre at nulltest faktisk ikke er veldig avslørende annet enn at vi lærer at bitperfekt er det i hvertfall ikke. Med score i nærheten av 0,08% liket mellom avspillinger. Derfor har jeg begynt å se på om jeg på avkorte lengde på testene. Nå analyserer jeg hele låten. Eller se om REW eller Multitone er bedre kandidater for denne testen. Men da blir å nok å brenne CD plate med testsweep etc. Men hvor kan en ha gjemt bort tomme CD-Rom plater da?

*) Faktum at data kommer inn som 32-bit gjør at jeg mistenker at RME muligens kjører anti-aliasing filter på alt den sender up-stream? Som trolig da gjør det vanskelig å få bit-perfekt loopback via ut/inn kontaktene

Og ja, jeg angrer på låtvalg grunnet hva teksten til Lykkelig handler om. Den behøvde noen gjennomspillinger før det gikk opp for meg.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.351
    Spiller er Marantz CD6006. Spor 12 Svi hvor vi her sammenligner avspilling nummer 2 og 3. Fargekartet har oppløsning fra 0-44dB. Jeg merker meg at det er i perioder det feiler mer enn andre steder. Eksempel se tid 1:15

1727872253770.png

Edit: Jo nærmere bitperfekt jo mer lilla blir denne visningen.

Her zoomer jeg inn og tester kun fra 68 sekunder inn i filene og ca 19 sekunder for å bedre se hva som skjer rundt 1:15.
    Mulig vi ser hva som går galt her. I denne perioden ser vi klokken drifter over 3ppm. Mens gjennomsnitt for hele sporet er 0.03ppm.

1727873588636.png

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.351
    Fra samme test som post over. Det jeg finner mest merkelig er at DeltaWave mener se forskjell på amplitude på de fleste av disse filene. Som gjør at jeg ikke helt stoler på DW helt enda. Blå er 2. avspilling og rosa er 3. avspilling med CD6006

1727872564255.png

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.767
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Spennende prosjekt. I stedet for å slutte seg til "jeg hører forskjell" / "det er ingen forskjell på ett-tall og nuller" - så gjør du faktisk noe med det.

Artig om får mulighet til å prøve en RS2T også. Jeg bor dessverre for langt unna.

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.351
    Vi er nå på Pioneer PD-D6 mkII SACD. - De første analysene var skriptet og sammenlignet alle innspiilinger med den første innspilling på samme CD spiller. Disse skjermdumpene viser sammenligninger hvor filene gir meg Fit Quality: Exelent. (FQ fra nå av) Og for å komme der har jeg instruert DW til å utligne ulinjær klokkedrift.
    1727879767524.png

Altså hva vi ser på er to filer som mot bedre vitene kan sammenlignes med dataanalyse fordi DW mener dem passer sammen ;) Her er det Spor 12 innspilling #02 og #04.

Som vi leser har vi forferdelige jittertall, men rimelig godt tall for klokkedrift. Dett er hele sangen forresten.
    1727879305708.png

Og siden DW finner at disse 2 filene rent datateknisk virker å passe sammen hvor lik er dem når vi ser på bitnivå? Jo hele 0,07% treff.
    1727879484817.png

Dette virker være omtrent like umulig å sammenstille som vinylrip. Men la oss benytte #4 fra overstående og sammenligne med CD RIP. FQ=Poor og vi ser tidslinjen viser periodiske feil igjen.
    1727880736730.png

Det går igjen at vi ser feil som oppstår i tidsdomenet. Jeg vet ikke helt hvordan vi skal utelukke at dette skjer ved datafangst? RME gjør et nummer av å ha en presis klokke og det finnes et utall plateutgivelser som bruker dette og lignende interface fra RME. I hodet mitt ville det gi utslag på drift og neppe treffe på samme tidslinje om RME eller S/PDIF transfer er synderen her?
    Under ser vi CD RIP mot innsilling #8 av samme låt som #4 over. Her ser vi god FQ og tålelige tall for jitter og drift sammenlignet mot CD RIP. Og vi ser feil treffer omtrent på samme tidslinje.
    1727881704062.png

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.682
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Spennende lesning og supert initiativ! 👍🏻

Mulig et dumt spørsmål, men unngår man at disse forskjellene blir hørbare siden de fleste DACer reklokker signalet?

Proethifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du hadde forsøkt med 2 forskjellige CDROM over usb, med samme CD, ville de da være bittperfekt? Eller hvis man gjør samme avspilling flere ganger?

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.351
    Spennende lesning og supert initiativ! 👍🏻

Mulig et dumt spørsmål, men unngår man at disse forskjellene blir hørbare siden de fleste DACer reklokker signalet?
    Takker! Og godt spørsmål. Spørsmålet er om det kun er drift og jitter som er medvirkende til fenomen vi ser. Jeg forstår ikke hvorfor vi ser amplitudeforskjeller. Det vi ser så langt skyldes enten at jeg ikke har satt riktige parameter i DeltaWave eller at det ikke er veldig god korelasjon mellom sendte data og hva som decodes til PCM i RME. Vi har bekreftet er at RME gjør det likedan alle 10 ganger vi testet referansen. Derfor blir det nærliggende å konkludere at avvik skyldes CD spillere her benyttet.

Jeg har tidligre benyttert DW til å teste LMS systemet og fått bitperfekt selv om klokken drifter når jeg spiller inn PCM fra ALSA og nulltester mot FLAC filen som opprinnelig ble sendt fra server. DW har derfor vist meg at den evner "se forbi" amplitude og klokkeforskjeller. Men det jeg ser her i dette prosjektet er amplitudeforskjeller som ikke er jevnt over hele spektrum. Og dette ser det ikke ut som DW klarer eller burde "se forbi".

Hva vi muligens kan leke med lenger ut i dette prosjektet er å spille av CD RIP og CD plate gjennom samme DAC og fange dette med RME lydkortet. For så nullteste disse filene.

Hvis du hadde forsøkt med 2 forskjellige CDROM over usb, med samme CD, ville de da være bittperfekt? Eller hvis man gjør samme avspilling flere ganger?
    Med forbehold om bruk av riktig programvare viser innledede tester når jeg satt referanse at CD RIP gjort med EAC eller annen "dyptgående" rippeprogram at vi kan få repetive resultater ja. https://www.exactaudiocopy.de/ Et medispillerprogram som også kan spille av CD bruker normalt ikke gjøre avspilling like nøyaktig som EAC, men vil trolig likevel spille tilnærmet perfekt på de aller fleste CD plater.

Akkurat nå ser jeg på hvordan jeg muligens kan spille inn SPDIF både fra Coax og Toslink samtidig. Ikke sikker på om dette faktisk er mulig med RME kortet. Men om det lar seg gjøre vil det sikre at filene er gjort med samme klokke og samme "feil" fra CD drivverket. Og derfor burde gi oss avklaring på eventuelle forskjeller på Coax og Toslink som transport.

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.682
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Ja, hvis man feks bruker EAC eller dBpoweramp som programvare til rippingen, så sjekker den mot database om filene dine er identiske eller ikke. Så hvis den bekrefter de som «accurate» så kan du være trygg på at man sitter med «rå-filene».

Bitperfect kommer først inn når man snakker om avspilling, så når vi snakker om lagring av CD via USB slik du nevner så er man et trinn i forkant av dette 👍🏻

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.351
    Siden jeg stusser slik på DeltaWave sine resultater har jeg tatt et steg tilbake og sett mer på loopback resultatene.

1728028416375.png

Min forståelse av non-linear calbration var at denne skulle hjelpe utligne mindre avvik som jeg forventet er hva vil se på øvelsene vi gjør nå. Det viser seg at når jeg deaktiverer alle disse får jeg resultater mer i tråd med det jeg forventet.

Så la oss se på hva vi får med kablene koblet som loopback på RME lydkortet med non-linear cal. deaktivert.

Kode:
    Loopback:  bitperf       Jitter  I praksis vår evne til å høre forskjell
    Coax #01 - 98,87%   1,4 ns    Correlated Null Depth=146,95dB [153,9dBA]
    Coax #02 - 99,87%   88,4ps    Correlated Null Depth=148,1dB [152,66dBA]
    Coax #03 - 99,87%   88,4ps    Correlated Null Depth=148,1dB [152,66dBA]
    Coax #04 - 99,87%   88,4ps     Correlated Null Depth=148,1dB [152,66dBA]
    Coax #05 - 99,87%  125,8ps     Correlated Null Depth=147,01dB [152,33dBA]   IKKE PLANLAGT REBOOTET DAC

Optical #01 - 99,87%   76  ps   Correlated Null Depth=145,09dB [155,75dBA]
    Optical #02 - 99,87%   88,5ps   Correlated Null Depth=147,94dB [151,39dBA]
    Optical #03 - 99,87%   88,5ps   Correlated Null Depth=147,94dB [151,39dBA]
    Optical #04 - 99,87%   26  ps   Correlated Null Depth=147,21dB [154,06dBA]
    Optical #05 - 99,87%   26  ps   Correlated Null Depth=147,21dB [154,06dBA]
    Hva jeg konkluderer er at Toslink og Coax er likeverdige transporter. I hvertfall for CD kvalitet. Vi må selvsagt gjøre samme tester for 192kHz litt senere, men denne tråden er det CD som gjelder. Variasjoner virker som alltid være relatert til jitter. Altså avvik i tidsdomenet heller enn tap av samples*. Og vi ser at en omstart av lydkortet sammen med første måling med jitter på 1,4ns gir oss en observasjon og mulig hypotese om at gjevn tempratur kan ha betydning for jitter.

Når jitter øker ser vi fasefeil øker som trolig er medvirkende til at korrelert nulldybde går ned. Nå er jo alle disse resultatene fra loopback likevel langt utenfor hva vi har mulighet til å høre forskjell på så vi forsøker her bare å se relasjoner mellom tallene som kommer vår vei.

1728030248718.png

Samtidig som jeg hadde denne kabelvasen i loopback ble jeg nyskjerrig på om denne aktive optiske inn/utgangsvelgeren forringet signalet. Denne er genial med at man har 4 innganger og 2 utganger. Man velger hvilken inngang som skal kobles til hvilken utgang. Man kan f.eks. sende samme signal til to DAC. Enten for å sammenligne lyd eller om man ønsker koble til subbass uten å tukle med hovedsystemet. Det var med litt overraskelse at jeg lærer den lager 1:1 kopi på utgangen uavhening hvilken inn/utganger som er aktive. Den endrer heller ikke jitter. Altså helt transperent for Toslink transport (y)
    1728030319857.png

*) Jeg spekulerer nå på om det er mulig å pakke kjente data som PCM. For så rett og slett teste disse data utenfor tidsdomenet. Innspill her er velkommen. Hypotesen når prosjeket startet var at det muligens kan være tap av data i SPDIF transport: Men jeg begynner bli mer overbevist om at kvalitetstyven befinner seg i tidsdomenet. Nå går det jo egentlig ut på ett om man spiller feil sample på rett tid. ;)

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.682
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Ser at Marantz-spilleren din også har en USB-inngang. En gang du har tid hadde det vær spennende å se om du får tilsvarende resultater om du spiller av filene du rippet med EAC via en USB-stick. Dersom det ikke er forskjell så er det trolig noe med SPDIF-transport, men hvis det er en bedring så er det da trolig noe ift laser/avlesning av plata. Bare en interessant sjekk 🙂

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.351
    Så langt har alle tester vært gjort ved å nullteste komplette sanger på ca 3 minutter. Vi skal senere se at dette avslører noe merkelig i de ulike spillerne, men det er jo ikke slik man tester i en "lab" så jeg kommer nok til å ta i bruk annen metode om jeg finner tomme CD-Rom til å brenne en plate med testsignaler.

Audacity kan ikke spille inn fra flere kilder samtidig. Derfor ble "studio"-PCn, en MS Surface fra 2020 børstet støv av. Etter noe timer med oppdateringer og krangling med tilgang til lisensdongle fikk jeg Cubase 10 Pro til å fungere igjen. Dette for å kunne spille inn Coax og Tosling samtidig fra samme CD spiller.

Jeg er ikke ferdig å teste dette oppsettet, men innledene resultatet ble ikke helt som forventet. Mens vi i loopbacktesten lærte at optisk og coax er likeverdig får vi likvel større forskjeller enn jeg innledningsvis ville trodd. Om denne testen er troverdig betyr det at 12ns jitter som mest trolig skyldes RME ADC og dens driver på innspillingsiden gjør at at man taper over 50% av presisjon for bitperfekt. Og med korrelert nulldybde på 106dBA er vi nå i grenseland av hva de beste av oss faktisk evner høre forskjell på.

Som sagt dette er tidlig resultat. Om vi senere lærer at det finnes en korrelasjon mellom CD spiller og endring av verdien for jitter når vi spiller inn coax og optisk samtidig får vi endre vår hypotese.

1728033147153.png

Det skal samtidig nevens at siden jeg eksporterer såkalte "stems" fra Cubase valgte jeg innledningsvis å eksportere som 32-bit. Dette skulle vise seg fungere dårlig når filene skulle nulltestes. Jeg formet en hypotese om at dette muligens kunne skyldes at Cubase legger til ditther som nå pga det økte dynamikkområdet skaper større forskjeller mellom filene. Derfor blir audio fra Cubase nå eksportert til 44.1/16.

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.351
    Da har endelig idioten bak tastaturet fått bedre orden på testriggen. Men siden jeg liker dumme meg ut mens alle ser på og åpner kjeften alt for tidlig med passende posjon FUD blir folk bedre kjent med meg. DramaKing bruker kona kalle meg. Men ihvertfall....
    1728136722628.jpeg

Heldigvis var avvik i resultater såpass i ulage at selv jeg forstod at noe var galt. Slik jeg tidligere har brukt UCX lydkortet hadde jeg det som standalone preamp og forenklet delefilter. Derfor var det aldri snakk om hvilken klokke UCX syncet mot. Og det var grei lyd fra TVn fra den optiske inngangen når jeg en skjelden gang benyttet den. Derfor tenkte jeg ikke noe over at UCX ikke automatisk syncet mot SPDIF når den så data komme. Og når vi så jittertall DeltaWave viste var det heller ikke lett for meg å forstå at RME UCX analog til digital konverteren har gått med intern klokke.

Videre tester er RME UCX satt til å synce mot den optiske Toslink inngangen. Og vi skal i neste post se at bitperfekt er innen rekkevidde.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.309
    Torget vurderinger
    2
    Hva med å se på «Eye pattern»?
    Her er hvorden kabelkvalitet kan ødelegge firkantpulsene som koder for 0 og 1
    IMG_2463.jpeg

IMG_2464.jpeg

IMG_2465.jpeg

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.351
    Første testkandidat ut er Pioneer PD-D6 mkII SACD. Jeg kjøpte denne brukt for mange år siden og den har aldri feilet meg. DVD mekanismen for Super Audio gjør at den laster CD plater litt tregt. Og den er håpløs å betjene uten fjernkontroll. Lyden oppleves "flat og kjedelig" når jeg AB tester den mot Audio-gd Master 7. Men vi skal se at den er et utmerket CD drivverk selv om det ikke er brukt penger på tungt dempet kabinett.

1728139750190.jpeg

1728139766981.jpeg

Denne spilleren har hva ser ut som en forseggjort Coaxutgang
    1728140246429.png

Hvordan vi samler data: RME UCX kan spille inn SPDIF både over Coax og Optisk (Toslink). UCX er satt til å synce med Toslink inngangen og både Coax og Optisk er tilkoblet samtidig. I Cubase 10 Pro er det satt opp 2 stereospor som da kobler til hendholdsvis den optiske inngangen samt coax. Dette sikrer at vi kan spille inn begge utganger fra CD spiller samtidig som da er syncet på samme klokke. Vi skal se at PLL i UCX gjør en utmerket jobb med å følge CD spilleren.

Fra CD platen spilles spor #1 og spor #12 inn 10 ganger hver. Disse sporene eksporteres til 44.1/16 wav filer. Totalt 20 sanger x2, 40 filer siden vi har coax og optisk adskilt som egne sterespor. I tillegg spiller vi inn en bonus som vi kommer til senere.

Hvor godt samsvarer Coax og Optisk utgang fra CD spiller?
    Det enkle svart er at DeltaWave viser oss 100% BitPerfekt for alle 20 innspillinger.

Hvor godt samsvarer første innspilling (#01) mot alle de resterende innspillingene? Altså #01<>#02, #01<>#02, #01<>#03, også videre...
    DeltaWave sier at alle 18 samstillingene er 100% BitPerfekt. Altså klarte vi ikke med dette CD drevet å påvise at det feiler mer på ytterkant av CD platen siden det repetivt gir oss de eksakt samme bitene fra CD mediet. DeltaWave viser heller ingen avvik i jitter eller klokkedrift som jeg da tolker slik at PLL i RME UCX helt feilfritt klarer å følge SPDIF klokken.

Hvor godt samsvarer CD RIP med første innspilling (#01)? 🥳
    CD RIP Spor #01 <> Første innspilling = 100% BitPerfekt
    CD RIP Spor #12 <> Første innspilling = 100% BitPerfekt

Selv om jeg kommer fra leiren som hevder et bit er et bit er et bit har denne testen likevel gitt meg noen overraskelser. Faktisk var jeg forberedt på at det skulle være noen prosent avvik når vi samstilte repetive avspillinger. Men denne spilleren har gitt 100% repetive avspillinger. Og den skjokket meg når den nå gir oss bitperfekt samstilling mot CD rip. Det skal bli spennende å se om de andre spillerne klarer følge opp dette.

La oss titte litt på bonusen jeg lovet. Dere vet mange produsenter bruker mange avsnitt i sin markedsføring til å poengtere hvor mye arbeid og penger dem har lagt i mekanisk stabilitet i sine CD spillere. Det er sågar et antall forumposter og videoer som viser hvordan man DIY demper kabinett til CD spiller og ikke minst beskrivelser om hvor mye svart bakgrund man finner i slike modifikasjoner. Selv har jeg vært litt reservert til dette tenkesettet siden det i mitt hode har vært slik at servoen til laseroptikken i prinisppet gjør at optikker er fastlåst i et magnetfelt til samme chassis som spindel er montert. Altså litt som om man limer en sukkerbit fast til kaffekoppen for så rister på koppen.

La meg presentere FlowGun. Denne har et program hvor den kjører gjennom alle de ulike hastighetene med noen sekunders mellomrom. De som har holdt en slik maskin vet at dette er kraftige saker som rister godt. La oss se hva som skjer om vi starter dette programmet og legger FlowGun på toppen av CD spiller mens vi spiller av spor #01. Bare så det er klart, jeg ventet til kona var ute av huset før denne testen da spetakkelet dette laget hadde tømt tabbekvoten min lenge før de 3:08 minuttene som låten varer var over.

1728143609444.png

CD spiller med FlowGun vs CD RIP:
    100% BitPerfekt, ikke en eneste bit manglet selv over et intervall på over 3 minutter
    DeltaWave v2.0.13, 2024-10-05T17:54:22.9886783+02:00
    Reference: 01 - Lykkelig.wav[?] 8067360 samples 44100Hz 16bits, stereo, MD5=00
    Comparison: D6 FlowGun Cubase - Toslink SPDIF.wav[?] 8290800 samples 44100Hz 16bits, stereo, MD5=00
    Settings:
    Gain:True, Remove DC:True
    Non-linear Gain EQ:False Non-linear Phase EQ: False
    EQ FFT Size:65536, EQ Frequency Cut: 0Hz - 0Hz, EQ Threshold: -500dB
    Correct Non-linearity: False
    Correct Drift:True, Precision:30, Subsample Align:True
    Non-Linear drift Correction:False
    Upsample:False, Window:Kaiser
    Spectrum Window:Kaiser, Spectrum Size:32768
    Spectrogram Window:Hann, Spectrogram Size:8192, Spectrogram Steps:4096
    Filter Type:FIR, window:Kaiser, taps:262144, minimum phase=False
    Dither:False bits=0
    Trim Silence:True
    Enable Simple Waveform Measurement: False

Discarding Reference: Start=0s, End=0s
    Discarding Comparison: Start=0s, End=0s

Initial peak values Reference: 0dB Comparison: 0dB
    Initial RMS values Reference: -12,477dB Comparison: -12,596dB

Null Depth=10,037dB
    Trimming 96701 samples at start and 57410 samples at the end that are below -90,31dB level

X-Correlation offset: 0 samples
    Trimming 0 samples at start and 0 samples at the end that are below -90,31dB level

Drift computation quality, #1: Excellent (0μs)

Trimmed 16 samples ( 0,362812ms) front, 23 samples ( 0,521542ms end)

Final peak values Reference: 0dB Comparison: 0dB
    Final RMS values Reference: -12,436dB Comparison: -12,436dB

Gain= 0dB (1x) DC=0 Phase offset=0ms (0 samples)
    Difference (rms) = -400dB [-400dBA]
    Correlated Null Depth=300dB [300dBA]
    Clock drift: 0 ppm

Files are a bit-perfect match at 16 bits

---- Phase difference (full bandwidth): 0°
    0-10kHz: 0,00°
    0-20kHz: 0,00°
    0-24kHz: 0,00°
    Timing error (rms jitter): 0sec
    PK Metric (step=400ms, overlap=50%):
    RMS=-∞dBFS
    Median=-∞
    Max=-∞

99%: -∞
    75%: -∞
    50%: -∞
    25%: -∞
    1%: -∞

gn=1, dc=0, dr=0, of=0

DONE!

Signature: 1e936d5340ac924cfefb307d5b857260

RMS of the difference of spectra: NaNdB
    DF Metric (step=400ms, overlap=0%):
    Median=-300dB
    Max=-153,5dB Min=-300dB

1% > -300,0dB
    10% > -300,0dB
    25% > -300,0dB
    50% > -300,0dB
    75% > -300,0dB
    90% > -159,55dB
    99% > -154,77dB

Linearity 32,0bits @ 0.5dB error

1728142118459.png

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.351
    Marantz CD6006 - Dette er en gammel traver med med minimale endringer i alle sine inkarnasjoner med modellnavn i CD600x serien. Etter fjorårets facelift fikk den navnebytte til CD60 sammen med en formidabel prisøkning. Igjen et bruktkjøp som fungerer teknisk god. Lyden i denne har mer karakter enn Pioneer'en. Hodetelefonutgang har så-så lyd i om man er blitt vant med bedre, derfor ble tiltenkt bruk ikke helt innfridd. Spilleren er utstyrt med et flott VFD display og vektlodd som gir et mer solid inntrykk.

1728159799192.png

Coax utgang er her minimalisert til en enkel transistor som vi skal se likevel fungerer helt fint til denne testen.
    1728160809628.png

Se post over for hordan vi tester.

Siden forrige test overgikk mine forventninger testet jeg denne gangen direkte mot CD RIP.
    Alle 20 innspillinger fra Coax, samt alle 20 innspillinger fra Optisk utgang tester 100% BitPerfekt sammenlignet med en CD rip som er verifisert med AccurateRip.

CD6006 har en relativt enkel programvare til å spille av musikk fra USB minnepenn. Filene fra CD RIP ble overført til en egnet penn og testet 100% BitPerfekt.

Det satt litt inne å utføre torturtesten med FlowGun masasjeapparatet gitt VFD display typisk er mer skjøre enn LCD og LED skjermer. Men skjermen ser ut til å ha overlevd og testen viser igjen 100% BitPerfekt.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.351
    Sistemann ut i denne omgang er en Blu-ray spiller fra Panasonic DMP-BDT310

Denne har kun optisk utgang til SPDIF og jeg har ikke forsøkt sette meg inn hva den tilbyr over HDMI. Det har vært noen diskusjoner om Blu-ray spillere er egnet som CD drivverk. Jeg har ingen erfaring med andre BD spillere så jeg vet ikke om hva jeg lærte fra denne er representativt? Men den er en "confuser" for RME UCX og Cubase fordi den kommer opp med 48kHz sample rate når man slår den på, — og når den går i hvile. Siden UCX ikke kan switche SR automatisk får jeg hele tiden feilmeldinger på PC om at SR ikke matcher. Det er nærliggende å tenke at enkelte Blu-ray spillere muligens vil resample alt den sender ut til 48kHz. Det er heldigvis ikke tilfelle for denne modellen.

Å benytte den som ren CD spiller er tungnemt siden fjernkontroll til tross for å ha talltastatur ikke tillater annen navigering enn jump to next/previus track.

På dette tidspunktet er jeg ganske lei av å spille inn de samme låtene 20 ganger og går denne gangen rett på torturtesten. Om den leverer BitPerfekt samtidig som det ligger en masasjepistol på toppen og vibrerer gjør den nok det greit også i alle de andre testene.

Spilleren switcher til 44,1kHz når CD platen starter og Cubase fanger 100% BitPerfekt signal over den optiske kabelen.

1728164048293.jpeg

1728165428718.jpeg

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.351
    Jeg noterer meg at alle 3 spillerne testet er såkalte dobbeltisolerte apprater som ikke har fysisk kobling til jord på strømkontakten. Mens jeg tidligre har tenkt at pulstrafo på SPDIF utgang gir galvanisk skille har jeg etter hvert innsett at dette kun gjelder for AES/EBU. I coax utgaven med pulstrafo er likevel jordplan for digitaldelen i CD spiller koblet til skjerm i RCA kontakten. Derfror det fint at vi her i disse testene erfarer at den optiske utgangen er 100% likeverdig med coaxsignalet.

Med erfaring gjort nå spørs det om det blir Teak VRDS-701 på meg likevel. Riktignok får man en spennende DAC med på kjøpet, men CD drivverket ser ut til å gjøre hva det skal gjøre selv i budskjettspillere. Og vi lærte at selv en påslått masasjepistol plassert på toppen av CD spiller ikke stresser dens evne til å levere korrekte data. Da forsvinner mye av salgsargumentene brukt til å selge Teak spilleren. Selvsagt ville det være morsomt å teste om et mer påkostede drivverk faktisk påfører det digitale signalet en signatur. Hvor det da blir nærliggende å tenke at enten er det "tap" av data eller at det er DSP involvert.
    1728167168434.jpeg

Jeg vil presisere at jeg personlig har forståelse for at BitPerfect ikke er ensbetydene med god lyd. Men tråden har som fokus bruk av CD/DVD/BD spillere som rene drivverk. Og da tenker jeg BitPerfect er noe å tilstrebe.

Nå som jeg i gang er det ikke utenkelig at vi snart ser lignende test utført på et noen streamere. Her er det naturlig at vi samtidig må teste ulike sample rater. Kanskje jeg skal begrense meg til 44,1 og 192kHz som er maks på SPDIF. Og siden jeg allerede har testet at FLAC over TCP/IP er bunnsolid holder det trolig med å teste en enkel sang i hver SR.

Sist redigert:

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.798
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg har en Yamaha BD-A 1060 som er en combispiller me Blu_ray DVD og SACD som jeg ikke prøvd ennå. Også mulighet for balansert drift. De er godt utstyrt disse Yamaha produktene :)

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    1.833
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Flott arbeid du driver med periodelytter. Men skjønner at det plutselig også blir feil? Målinger bør tas med en klype salt?
    Jeg noterer meg at alle 3 spillerne testet er såkalte dobbeltisolerte apprater som ikke har fysisk kobling til jord på strømkontakten. Mens jeg tidligre har tenkt at pulstrafo på SPDIF utgang gir galvanisk skille har jeg etter hvert innsett at dette kun gjelder for AES/EBU. I coax utgaven med pulstrafo er likevel jordplan for digitaldelen i CD spiller koblet til skjerm i RCA kontakten. Derfror det fint at vi her i disse testene erfarer at den optiske utgangen er 100% likeverdig med coaxsignalet.

Med erfaring gjort nå spørs det om det blir Teak VRDS-701 på meg likevel. Riktignok får man en spennende DAC med på kjøpet, men CD drivverket ser ut til å gjøre hva det skal gjøre selv i budskjettspillere. Og vi lærte at selv en masasjepistol plassert på toppen av CD spiller ikke stresser dens evne til å levere korrekte data. Da forsvinner mye av salgsargumentene brukt til å selge Teak spilleren. Selvsagt ville det være morsomt å teste om et mer påkostede drivverk faktisk påfører det digitale signalet en signatur. Hvor det da blir nærliggende å tenke at enten er det "tap" av data eller at det er DSP involvert.
    Vis vedlegget 1063104
    Jeg vil presisere at jeg personlig har forståelse for at BitPerfect ikke er ensbetydene med god lyd. Men tråden har som fokus bruk av CD/DVD/BD spillere som rene drivverk. Og da tenker jeg BitPerfect er noe å tilstrebe.

Nå som jeg i gang er det ikke utenkelig at vi snart ser lignende test utført på et noen streamere. Her er det naturlig at vi samtidig må teste ulike sample rater. Kanskje jeg skal begrense meg til 44,1 og 192kHz som er maks på SPDIF. Og siden jeg allerede har testet at FLAC over TCP/IP er bunnsolid holder det trolig med å teste en enkel sang i hver SR.
    Hva mener du med at bitperfect ikke er ensbetydende med god lyd? Interressant.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.351
    @Motorhome - Send den over så skal jeg masere den ;) Intimmasasje koster ekstra, men kan måle appratet i bare trusa uten ekstra kost.

...men på alvor. Den masasjepistolen er ikke egnet for låneobjekter. Foruten potensiel fare for å skade apparatene innvendig fikk jeg litt striper på toppen av Marantzen. Men jeg mener vi greit fikk demonstrert at CD spillere er ganske så imune mot vibrasjoner.

Hva med å se på «Eye pattern»?
    Her er hvordan kabelkvalitet kan ødelegge firkantpulsene som koder for 0 og 1
    Planen var å teste litt kabler. Bl.a. en kveil med 75 ohm antennekabel fra Biltema. Men jeg mistet litt interessen når jeg ser at optisk fungerer så godt som det gjør. Og at den optiske swicheren ikke påvirker signalet åpner også opp for noen mulighet er her i heimen.

1728172403402.png

STM8 er kun benyttet til IR fjernkontroll mottager, styringslogikk og LED driver. Selve SPDIF data går ubesudlet gjennom 74HC chipene.
    Søkeord for finne denne switcheren: "spdif/toslink 4x2"

Jeg har i annen tråd postet om en aktiv AES/EBU splitter jeg fanget på finn. Kanskje jeg bør finne den fram og teste. Den er ment for bildeoverføring men manualen mener den fint kan kobles til coax med rikte overganger. Denne bruker spesialchiper MC3486/MC3487 ment for akkurat denne bruken og har isolerte inn ut pulstrafoer.
    1728173856399.png

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.351
    Flott arbeid du driver med periodelytter. Men skjønner at det plutselig også blir feil? Målinger bør tas med en klype salt?

Takker! Ikke i dette tilfellet hvor vi søker finne om CD/DVD/BD er egnet som drivverk for ekstern DAC. Da mener jeg det er viktig at den får med seg så mange riktige bits den kan. Fargelegging kan DAC'n få lov å gjøre.

Og da tenker jeg på bruk av DSP. Som kan være alt fra resampling med filtre for å endre transienter, oppsampling med avanserte interpoleringsalgoritmer eller EQ kontroll.
    F.eks hold jeg på forrige helg med oppgradering av fimware på min Audio-gd M7 som er en ren PCM DAC. Hvor ny FPGA kode helt klart påvirket sluttresultatet. Uten å egentlig ha insideinformasjon om hva som var endret gjetter jeg på at kode for rekonstruksjonsfilteret som i praksis er DSP før DAC chip var årsaken til forbedringene jeg mente å høre. Dette er en DAC med relativt dårlige måleresultater, likevel er den favoritten min av det begrensede utvalget jeg har testet.

En sak som står i køen og venter er å teste hvordan DeltaWave gjør nulltest på filer som kun er påført et nytt filter. Dette for å kunne teste om streamere som enkelte mener låter bedre enn andre faktisk kan vise dette i bitstrømmen dem leverer.

Sist redigert:

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.682
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Bitperfect er absolutt noe man ønsker, men med det menes bare at spiller ikke konverterer om kildematerialet. I dette tilfellet med avspilling CD så ønsker man ikke å se noen annen samplerate enn 44,1.

MEN selv om signalet er bitperfect, så sier det ingenting om kvaliteten på det. Det kan fint ha høye nivåer av støy/jitter selv om det er bitperfect. Derfor er jeg enig i at bitperfect ikke er ensbetydende med god lyd.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Bitperfect er absolutt noe man ønsker, men med det menes bare at spiller ikke konverterer om kildematerialet. I dette tilfellet med avspilling CD så ønsker man ikke å se noen annen samplerate enn 44,1.

MEN selv om signalet er bitperfect, så sier det ingenting om kvaliteten på det. Det kan fint ha høye nivåer av støy/jitter selv om det er bitperfect. Derfor er jeg enig i at bitperfect ikke er ensbetydende med god lyd.
    Jitter gjør at signalet IKKE er bitperfect..
    Støy påvirker 0 og 1, og gjør en feiltolkning av signalet. Om en 0 er en 1 eller en 1 er en 0, så vil dette gi utslag i prosent sammenlignet med en masterfil som i denne testen. I en ren digital overføring som i en kabel, så vil det ikke være jitter. Jitter oppstår gjerne i DAC, da det er snakk om en digital til analog konvertering. Det oppstår også mer jitter ved flere bokser man bruker også, da master klokke fra en boks er avvikende til en annen og igjen feiltolkning av bits ved lange strekker og kompliserte oppsett.

1 er 1 og 0 er 0, det sier alt om kvaliteten om det er bitperfect. Men om man liker det man hører eller derimot trenger noe krydder i form av DSP for å kalle det god lyd er en annen sak!

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.682
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Jitter gjør at signalet IKKE er bitperfect..
    Støy påvirker 0 og 1, og gjør en feiltolkning av signalet. Om en 0 er en 1 eller en 1 er en 0, så vil dette gi utslag i prosent sammenlignet med en masterfil som i denne testen. I en ren digital overføring som i en kabel, så vil det ikke være jitter. Jitter oppstår gjerne i DAC, da det er snakk om en digital til analog konvertering. Det oppstår også mer jitter ved flere bokser man bruker også, da master klokke fra en boks er avvikende til en annen og igjen feiltolkning av bits ved lange strekker og kompliserte oppsett.

1 er 1 og 0 er 0, det sier alt om kvaliteten om det er bitperfect. Men om man liker det man hører eller derimot trenger noe krydder i form av DSP for å kalle det god lyd er en annen sak!
    Ok, da må jeg ha misforstått noe her..
    Men hvorfor måler da Amir dårlige thd og jitter-nivåer selv om signalet er bitperfect? Det signalet skulle jo da aldri vært bitperfect hvis det du sier stemmer?

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Men hvorfor måler da Amir dårlige thd og jitter-nivåer selv om signalet er bitperfect? Det signalet skulle jo da aldri vært bitperfect hvis det du sier stemmer?
    En DAC idag har såpass lave jitternivåer at jitter er noe man gikk mer eller mindre bort fra for ca.15 år siden som et problem, når det begynte å brukes asyncron klokke. Men såklart kan man kjøpe "highend" DAC som er like dårlige som for over 20 år siden. Tidsforskyvning er en av resultatene av jitter, om tidsforskyvningen påvirker en 1 eller en 0 så vil man ikke få bitperfect. Når CD-ROM kom for "endel år siden", så kom det også en standard som heter ISO9660 som omhandler akkurat dette med bitperfect i bunn og grunn og gjør at man kan replikere et digitalt format perfekt.
    Igjen, man må skille imellom ren digital overføring og funksjonen en DAC har. En test av en transport som er gjort i testen her, så er det hvordan det digitale signalet overføres og ikke test av selve DACen. Jitter ligger mer i funksjonen DAC enn overføringen av det digitale signalet som en transport gjør. FIFO er et begrep når det bare er en ledningsstump, First In, First Out.

Setter man en gammel DAC inn her (eller "highend" sådan med krydderier), så vil man jo få jitter utav ville helvette uansett hvilken transport man bruker og da snakker man ikke om bitperfect lengre.

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.682
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    En DAC idag har såpass lave jitternivåer at jitter er noe man gikk mer eller mindre bort fra for ca.15 år siden som et problem, når det begynte å brukes asyncron klokke. Men såklart kan man kjøpe "highend" DAC som er like dårlige som for over 20 år siden. Tidsforskyvning er en av resultatene av jitter, om tidsforskyvningen påvirker en 1 eller en 0 så vil man ikke få bitperfect. Når CD-ROM kom for "endel år siden", så kom det også en standard som heter ISO9660 som omhandler akkurat dette med bitperfect i bunn og grunn og gjør at man kan replikere et digitalt format perfekt.
    Igjen, man må skille imellom ren digital overføring og funksjonen en DAC har. En test av en transport som er gjort i testen her, så er det hvordan det digitale signalet overføres og ikke test av selve DACen. Jitter ligger mer i funksjonen DAC enn overføringen av det digitale signalet som en transport gjør. FIFO er et begrep når det bare er en ledningsstump, First In, First Out.

Setter man en gammel DAC inn her (eller "highend" sådan med krydderier), så vil man jo få jitter utav ville helvette uansett hvilken transport man bruker og da snakker man ikke om bitperfect lengre.
    Dette ble jo en veldig avsporing, du sa at et signal ikke kan være bitperfect hvis det er jitter i den digitale overføringen. Det var det jeg kommenterte ift til.

Alt dette med at jitter nå har nivåer som ikke er nok til å påvirke normalt konstruerte DACer er jeg enig i, men det blir på siden av saken når man i denne tråden ser på kvaliteten på den digitale transporten fra en kilde.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.351
    Ja det er et godt spørsmål. Post #15 i denne tråden viser at jitter i størrelsesorden 12ns ser ut til å forringe bitperfekt med over 50%. I det eksemplet er årsaken at de to filene som ble sammenlignet ble fanget mens CD spiller og DAC kjørte på hver sin klokke. Altså at intern prosessering i DAC var ikke synkroniesert med SPDIF signalet. Derfor oppstår det tidsfeil når Coax og Toslink dekodes fra BMC til PCM og videresendes til Cubase.

Jeg har til nå samstilt rundt et 50 talls filer som er synkronisert med SPDIF klokken opp mot CD RIP. Hva jeg lærer er at RME sin PLL (phase lock loop) som har til oppgave å henge seg på SPDIF klokken og synkronesere intern prosessering ser ut til gjøre dette helt feilfritt. Ingen av filene testet viser jitter sammelignet mot CD rip. Dette overrasket meg først så jeg har tweeket settinger i DeltaWave i forsøk på å få den til å vise slike feil uten sukksess. Men faktum som etter hvert demret for meg er at vi aldri er i det analoge domenet. Derfor er vi heller ikke befenget med jitter fordi vi kun transporterer data med en perfekt klokke.

Jeg spekulerer derfor om jitter som det virker som alle DAC faktisk har i større eller mindre grad, også RME er en funksjon av intern prossesering. Altså hvordan man klokker rekonstruksjonsfiltrene i DSP delen mot selve digital til analog konverteringen. Her legger jeg til grunn at DAC faktisk har en fungerende PLL tilsvarende RME. Audio Note er så langt jeg vet den eneste som markedsfører at dem ikke benytter slik teknologi i sine toppmodeller. Dette selv om SPDIF reciever chipen dem benytter har slik PLL innebygget ;) Og etter å ha sett hva jitter gjør med datapresisjon og hvilke priser lyttere er villig til å betale for AN er det man stiller seg spørsmål i hvilken grad skal man veklegge bitperfekt? En moro øvelse man kan leke med selv er resampling til lavere kvalitet enn CD.

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    6.725
    Overraskende at CD spillerene ser ut til å være imune mot såpass kraftige vibrasjoner. Hvem husker vel ikke Diskman som man kunne ta med ut å høre på musikk?
    Husker jeg prøvde å løpe med en Sony Discman, men når buffersonen på 20 sekunder var oppbrukt så ble det bare hakking i musikken.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.351
    Overraskende at CD spillerene ser ut til å være imune mot såpass kraftige vibrasjoner. Hvem husker vel ikke Diskman som man kunne ta med ut å høre på musikk?
    Husker jeg prøvde å løpe med en Sony Discman, men når buffersonen på 20 sekunder var oppbrukt så ble det bare hakking i musikken.
    Siden Discman er batteridrevet kan det tenkes at den hadde laser svevende i et svakere magnetfelt for å spare strøm?

Samt testen jeg har utført har laser lagt vannrett. Når man bar Diskmann på kroppen var den vel typisk hennge vertikalt som muligens gjør egenvekt av optikk pga tyngdekraft har mer lyst å bevege seg i en retning som ikke bare påvirker fokus slik som når drivverket står vannrett. ... bare spekulasjoner.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn