equilibrium
Overivrig entusiast
^vet hvor du bor.
Dette er vel selve kjernen av saken.Vinyl er veldig stas for mange av oss, men det har vel når sant skal sies blitt veldig overromantisert av mange. At det virkelig er en kilde til gode lytteopplevelser, er hevet over enhver tvil.
og dynamikken er jo rimelig vesentlig daSom Asbjørn sier er det ingen grunn til å velge CD spiller framfor Wimp hifi.
Derimot finnes det grunner til å velge vinyl i dag. Generelt brukes det mindre kompresjon på vinyl som gjør at dynamikken og lyden blir bedre til tross for at vinyl egentlig er et teknisk dårligere format enn CD. Jeg håper dette vil snu snart da jeg personlig foretrekker fleksibilliteten med harddiskbasert musikk. Det har kommet en ny EBU standard som kan gjøre at komprimering vil bli brukt mindre til CD. Det er dog litt for tidlig å si noe om enda.
Word! Sluket er som vanlig inne på noe.Den evige diskusjon dette. Selv har jeg alt fra voksruller via 78 rpm, vinyl, CD /SACD til server-basert digitalis, og vil ikke unnvære noe av dette. ALT har pluss- og minuser. Som det meste her i livet.
Det er vel ikke til å stikke under en stol at vinyl er for spesielt interesserte (og hipstere).Dersom jeg var rookie i dag ville jeg nok betenkt meg lenge og vel før jeg gikk på en kompetent vinylrigg og tilhørende musikkmateriale.
Spot on, Baluba. Skulle nesten tro du var en reflektert godt voksen mann fra Bergenstraktene!Som så ofte før er jeg enig med Sluket. Altfor mange er så opptatt av både "feeling" i behandlingen av mediet og enkeltdetaljer at helheten lider. Og hva er helheten? Framføring og komposisjon.
Enig. Hvis best mulig lyd er det viktigste og brukervennlighet ikke betyr noe særlig så hadde jeg gjort det samme. Men det måtte vært større tilgang på mastertape enn nå. Har man først "rotet" seg borti dette så er det ingen vei tilbake.hadde jeg vært i startgropa på tung analog i dag, hadde jeg droppet vinyl og gått rett på tape
vel og merke om den store bredden av samlingen lå på hd...
mvh
Leif
"God-lyd" i båten er vel at det ikke kommer ulyder fra motorrommet, aksling eller propelli båten forventer jeg meg ikke god lyd, får det ikke heller, men musikken "trenger gjennom" uansett
mvh
Leif
Vi er der for lengst.og dynamikken er jo rimelig vesentlig da
tviler heller ikke på det teoretiske aspektet med at digigalt gjort riktig meg høy nok oppløsning vil kunne være suverent, men vi er ikke akkurat der ennå, for å si det mildt
mvh
Leif
Hadde samme dilemma som deg. Hadde i lengere tid kun streaming fra nett og HDD og jeg savnet et fysisk format. Har relativt mange CD-plater, så det taler jo for å kjøpe CD-spiller. Men det frister ikke for meg å kjøpe nye CD-plater, og de platene jeg har kan jeg spille av fra HDD. Føler CD er et dødt format.Hei,
Jeg spiller idag fra Wimp hifi og har vært fornøyd med dette, men som mange med meg så er jeg klar over at det vil bli bedre lydkvalitet på musikken ved avspilling fra cd eller lp spiller.....!?
Jeg ønsker tips til hva jeg evt bør velge og hvorfor... evt tips til produkter osv... Budget tja i første omgang 0-5000kr ( kan være brukt )
Anlegget jeg har er jo high end så det fortjener vel bedre input enn wimp hifi
OBS - Har rør forsterker og rør dac.
Tiltredes.Vi er der for lengst.og dynamikken er jo rimelig vesentlig da
tviler heller ikke på det teoretiske aspektet med at digigalt gjort riktig meg høy nok oppløsning vil kunne være suverent, men vi er ikke akkurat der ennå, for å si det mildt
mvh
Leif
Etter at TPB ble taua inn så er markedet for sånt ganske labert....Hadde vært fint om noen tilbød digitalisert vinyl.
det MÅ jeg få høre !Vi er der for lengst.og dynamikken er jo rimelig vesentlig da
mvh
Leif
det MÅ jeg få høre !Vi er der for lengst.og dynamikken er jo rimelig vesentlig da
mvh
Leif
litt om oppsett og hvordan dette oppnås?
mvh
Leif