CD-en er død innen fem år...

G

Gjestemedlem

Gjest
baluba skrev:
Jeg betaler også med glede mer for å få et fysisk produkt enn et nedlastet.
Selvsagt. Nedlastede produkter er fiktive produkter.. Filene man laster ned er ofte befengt med DRM, krypterte eller på andre måter forkrøplede, de er gjerne i dårlig kvalitet rent lydmessig, og kan ikke bruke dem som man vil.. men er ofte låst til tekniske løsninger, man har overhodet intet eierforhold til dem (man kan ikke låne dem bort, selge dem igjen eller kopiere dem) etc. etc.

Det er med andre ord ren svindel å forlange penger for dem, og ganske tåpelig å betale for.

Det som derimot er helt greit å betale for er tilgang til musikkbiblioteker på nettet, med ubegrenset avspilling. Slik som Spotify. Det er et reelt produkt og ikke svindel som å suge penger for nedlasting av enkeltfiler.

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Et eller annet må ihvertfall sikres så musikere kan få inn penger så de kan leve av det, deretter kunne levere mer god musikk. Eller vi kan spille på slurva alle sammen.

G

Gjestemedlem

Gjest
Vidar Bol skrev:
Et eller annet må ihvertfall sikres så musikere kan få inn penger så de kan leve av det, deretter kunne levere mer god musikk. Eller vi kan spille på slurva alle sammen.
Klart det, men de må selge ekte produkter og ikke slikt lureri. Men der er vel oftere plateindustrien som er skurkene her og ikke musikerne, selv om det er litt ymse der også.

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Gjestemedlem skrev:
Vidar Bol skrev:
Klart det, men de må selge ekte produkter og ikke slikt lureri. Men der er vel oftere plateindustrien som er skurkene her og ikke musikerne, selv om det er litt ymse der også.
Ja. Noen gode forslag her til hvordan man bygger et godt opptakstudio, får hit gode musikere, tar opp, distribuerer og de involverte tjener penger til salt på maten.

G

Gjestemedlem

Gjest
Vidar Bol skrev:
Ja. Noen gode forslag her til hvordan man bygger et godt opptakstudio, får hit gode musikere, tar opp, distribuerer og de involverte tjener penger til salt på maten.
Opptaksutstyr koster mindre enn det noensinne har gjort, med PC-baserte løsninger. Satse på ukjente musikere og ikke blaserte millionærer, studio får man bygge selv og snakke med DIY-gjengen, distribusjon på Vinyl, CD og Spotify. Salt bør man kutte ned på.

Men hvis ikke du har laget deg noen formening om alt dette, hvorfor er det riktig at du skal tjene store penger som musikkbaron da, hvis du ikke egentlig har noe å bidra med utover å være er fordyrende mellomledd? For alt dette kan musikere selv klare etterhvert, enten alene eller i grupper med andre. Å leie studiotid på vanlig måte koster heller ikke så voldsomt mye, nettopp grunnet de lave kostnadene på nødvendig teknisk utstyr. I dag kan en hvilken som helst nisse med minimal kapital men god musikk, nå svært langt med promotering på internet, konserter, spilletid i radio og tilkobling til Spotify o.l.

Det eneste de store plateselskapene har å tilby små artister i dag er reklame og legale torpedoer.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.158
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Hamram skrev:
http://www.hardware.no/artikler/naa_skal_cd-plata_do_for_godt/103622

Da sparer jeg i såfall masse penger... Jeg vet at jeg aldri kommer til å bruke en eneste krone på å laste ned mediafiler, mens jeg i dag med (en viss) glede bruker flere tusen i året på CD og LP.
Hvis/når dagen kommer så forandrer du mening. Et år eller to uten en eneste ny plate kan sikkert gå greit, men før eller siden leser du om en plate du bare må ha, og da er du på kjøret igjen. Men sannsynligvis er vi kommet til 32 bit eller mer som standard innen den tid, så lyden er også mye bedre enn det den var på vinylen eller cd/sacd-ene du pleide å kjøpe.

Jeg gleder meg ikke til dagen kommer. Synes det er gøy å komme hjem med en plate. Mer gøy enn å få en ned på HDD, fra den store verdensveven.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Nja... Jeg tror aldri jeg kommer til å kjøpe noe som ikke er pent pakket inn, og helst forseglet. Jeg har aldri hatt noe behov for å laste ned musikk, og lyd er ikke alt (banne i kirka..?). Samlermanien er sikkert en like stor drivkraft her i gården. Lydfiler har jeg en følelse av at jeg kommer til å få/finne/oppdrive på mange vis, om behovet skulle komme, men jeg kommer til å ha lav moral så lenge jeg ikke får noe håndfast jeg kan sette i hylla mi.

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Antall liker
2
Jeg betaler også gladelig ekstra for et fysisk medium, og før jeg skal kjøpe musikk i form av nedlastbare filer må de ihvertfall tilbys i MINST like god kvalitet som cd, før det kommer jeg ikke til å kjøpe så mye som en låt!
Ikke laster jeg ned ulovlig, heller, det er en prinsippsak.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
41.482
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
HHH skrev:
Jeg betaler også gladelig ekstra for et fysisk medium, og før jeg skal kjøpe musikk i form av nedlastbare filer må de ihvertfall tilbys i MINST like god kvalitet som cd, før det kommer jeg ikke til å kjøpe så mye som en låt!
Værsågod:
http://www.gubemusic.com/?grid=553
http://www.klicktrack.com/2l/search?l=2L+FLAC+96kHz+24+bit

Du finner noen gratis smakebiter her, helt lovlig, ved å velge "2L brand store ->Test Bench HD Audio Files" i menyen oppe til høyre:
http://www.2l.no/

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Antall liker
2
Asbjørn skrev:
HHH skrev:
Værsågod:
http://www.gubemusic.com/?grid=553
http://www.klicktrack.com/2l/search?l=2L+FLAC+96kHz+24+bit

Du finner noen gratis smakebiter her, helt lovlig, ved å velge "2L brand store ->Test Bench HD Audio Files" i menyen oppe til høyre:
http://www.2l.no/
Jada, jeg veit at det finnes, men nå var ikke et totalt bytte av musikksmak med i beregningen.
Utvalget er jo, mildt sagt, noe begrenset.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
HHH skrev:
Ikke laster jeg ned ulovlig, heller, det er en prinsippsak.
Jeg laster heller ikke ned ulovlig, i alle fall så lenge jeg får kjøpt det jeg liker i butikk. ;)

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Hvis artister/band ikke vil gi ut musikken på plate laster jeg heller ned ulovlig.Burde ikke være så vanskelig å tilby fysisk format f.eks.direkte fra hjemmesidene.

mvh. s,

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.580
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg betaler gjerne for å laste ned musikk, jeg. Da må
- Kvaliteten være på minst cd-nivå
- Valgfri FLAC/ ALAC eller annet tapsfritt format
- Ingen DRM eller annet svineri
- Lett tilgjengelig; ingen ringer jeg må hoppe gjennom
- Billigere enn fysisk cd
- Metadata og cover-art må holde en minimumsstandard
Det ligger for mange tusen cd-er i skuffer og skap hos meg som aldri mer blir brukt, dersom ikke jeg skulle få en katastrofisk svikt i HDD og backuper samtidig (krysser fingre og tær).
Mens å finne materialet ulovlig på nett er gørrenkelt, er det hårreisende vanskelig å finne lovlig materiale i tilfredsstillende kvalitet.

Bernt K

Topp Bunn