Cd modd (Lampizator) Bilder!!!

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
651
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Ja, det er å anbefale. Lampizator gjorde Pioneer`n til en nydelig musikkalsk og analog cd-spiller.

http://www.lampizator.eu/LAMPIZATOR/Lampizator.html

Først lagde jeg strømforsyningen til gløding av rørene. Hadde en 2x6volt trafo som jeg fikk 12,5volt ac ut av, måtte da bruke en motstand på 4 ohm for å få spenningen stabil på 12,6 volt dc etter forsyningen når rørene var varme. Problemet var da at motstanden på 5W brant opp og effektmotstandene ble så varme att det ikke var morsomt en gang. Fant en ny trafo som målte 11,5 volt ac, helt uten motstand lå den stabil på 12,6 V dc ut fra strømforsyningen.

Bilde av glødetrafo og strømforsyningen for gløding. Den øverste likeretteren er til "the main board". (Likeretterne bør ikke festes på kjøleribber som jeg har gjort)

Her ser dere strømforsyning+ litt div til resten ;D

Tok signalene rett fra utgangene til dac`en på undersiden av printet. Det går gjennom de to Sonicap kondisene på 0,33uF som er limt fast til printkortet. Ut fra rørene går signalet gjennom Sonicap kondiser på 1uF med Sonicap Platinium i paralell. Resten av motstandene er kobblet rett på rørsoklene og alt er P2P loddet bak de printkortene jeg har brukt.

Ellers så er alle ledere i ptfe isolert sølv, bortsett fra glødingen som er kobber.
Alle lytter som har med dacen å gjøre har fått avkobblingskondiser (Silver mica) dette er under printkortet.

Beholdt transistor utgangen for å høre forskjellen, men det viste seg fort at jeg trygt kan kutte loddebanene fra dacen til den gamle utgangen. Vil ikke savne den for å si det sånn. ;)

Alt som trengs er å få kjøpt på Elfa, bortsett fra rørene som koster 150,- +mva pr stk hos Motron.

Det er morro se ;D Neste blir å få tak i seg en Rega planet..... som også skal under kniven ;)
Mvh.....

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Re: Cd modd (Lampizator)

Gratulere med "ny" spiller. Hvilken likeretter er det du har brukt?

OddHA

Medlem
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
0
Det står at det brukes trioder... men jeg finner ikke noen spesifikke rør i teksten til Lampizator. Det finnes da hauger av forskjellige triodetyper? Har snust litt på rør en stund, og dette så ut som en kjekk liten introduksjon til "fenomenet"..

Hvilket rør bruker du 6bm8? Kan man bruke forskjellige rør?

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
651
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
The tube used is the best small signal nine pin triode known to us - the super mighty 6H6P (in latin it is 6N6P).

Dette er hentet fra siden.

Ja det er et veldig enkelt å greit prosjekt. Brukte en kveld jeg på å bygge om spiller`n.

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Nice. Har noen sånne rør liggende. Skal nok fikse noe såntno etter hvert. Vet du forresten hvor viktig det er at rørene er matchet? Jeg kjøpte fire stykk for 110,- kr på e-bay.

Et annet spørsmål jeg har. Det står at disse rørene spytter ut 70VDC. Hvordan i alle dager er det mulig? Vil ikke dette drepe alt av forsterkeri og høyttalere? Tidligere erfaring tilsier at det begynner å bli stygt ved noen få mV.

OddHA

Medlem
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
0
Der ser man... selv om man skummer igjennom to ganger, så får man bare med seg de samme tingene begge ganger.

Dette ligger nå på "to-do" listen :) Sammen med hundre andre ting, men det har høy prioritet. Hvordan er varmeutviklingen?

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
651
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Varmeutvikling er ikke noe problem. Min har spilt i flere timer nå uten at varmen fra rør eller motstander er noe problem.
Vet ikke helt hvor vitkig det er med rør som er matchet, mine er ikke det å det låter nydelig ;)

Mvh..... ;)

liliya

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
484
Torget vurderinger
14
Fikk min modding med Sowter/ Lampizator ferdig i kveld. Ja. nydelig musikalsk er en god beskrivelse. Min Copland 288, som jeg fra før var rimelig godt fornøyd med, har tatt et betydelig kvalitetsløft. Skulle gjerne vært aleine i huset i kveld. Er "redd" det ville blitt tidlig morgen før jeg hadde kommet meg i seng. Regner med det er flere på dette forum som kjenner seg igjen i "lysten til å spille gjennom hele samlinga" etter å ha gjort gode oppgraderinger. Har tatt en del bilder helt fra starten. Har planer om å legge de ut, men vil avklare med Lukasz først.

mvh.

E. Stillingen

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
651
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Ja den rimelige Pioneer`n min ble som en ny spiller. Dette kan nok kalles rørlyd. :)
Du har byggd den balansert?

PS..
Lukasz, en hyggelig og hjelpsom fyr som syns bare det var morro med bilder.

Mvh....

OddHA

Medlem
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
0
Hvordan vet man om man kan kjøre rørene rett fra DAC eller om man må innom første op-amp steg for I/U konvertering?

Er ikke aktuelt å bruke transformator som førstetrinn nå, så det må bli rent rør trinn.

Offeret, eller spilleren om du vil, er en eldre NAD 514 (Kretsdiagram: http://www.eserviceinfo.com/download.php?fileid=4017) som har en "MASH" DAC som er av heller laber kvalitet igrunn. Noen som kan si hvor jeg kan tappe signalet?

Syns også Motron tok seg godt betalt for rørene, Mr. Lampizator skriver jo at de selges for rundt 20kr nede i polen. Finnes det noen øst-europeiske netsjapper som selger rør? Og er pålitelige?

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
651
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Du må ha en utgang på dacen som er et voltsignal for å ta det direkte derifra. Ser ikke ut som dacen din er det så her må nok signalet tas fra op ampen. Send en mail til Lukasz så får du svar. :)

Røra finner du billigst på E-bay..

Mvh....

liliya

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
484
Torget vurderinger
14
Skal for første gang helt på egen hånd forsøke meg på å legge inn bilder og er mildest talt j.... spent på resultatet.

[/img][/img][/img][/img][/img][/img][/img][/img][/img][/img][/img][/img][/img][/img][/img][/img][/img]

Da blir det litt spennende å trykke neste knapp i og med at det er først da resultatet kommer opp.

mvh.

E. Stillingen

liliya

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
484
Torget vurderinger
14
Ikke akkurat som forventet, men her er det kanskje noe jeg ikke har forstått. Hos meg skjer det ingen ting når jeg trykker på firkanten. Noen som kan tipse??

mvh.

E. Stillingen

liliya

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
484
Torget vurderinger
14
Forvirringen fortsetter i morgen

mvh.

E.S

OddHA

Medlem
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
0
Bare for å få avklart en ting... sliter med den derre "Kjært rør, mange navn" greia. 6N6P er det samme som 6H6P eller cyrillisk 6Н6П. Som igjen er en ekvivalent til ECC99?

På søk på ebay er 6N6P det eneste som gir resultat, da gjerne annonser som "ECC99 = E182CC = 6N6P" , på bildet kan jeg tyde det cyrilliske navnet. Så da stemmer dette?

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Bare for å få avklart en ting... sliter med den derre "Kjært rør, mange navn" greia. 6N6P er det samme som 6H6P eller cyrillisk 6Н6П. Som igjen er en ekvivalent til ECC99?

På søk på ebay er 6N6P det eneste som gir resultat, da gjerne annonser som "ECC99 = E182CC = 6N6P" , på bildet kan jeg tyde det cyrilliske navnet. Så da stemmer dette?
Yes

Asbjørn

liliya

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
484
Torget vurderinger
14
Nå nærmer jeg meg. Da jeg forsøkte første gang la jeg inn alle (16) på en "kjøring". Er det en av forklaringene på hvorfor det først ikke funket? Jeg brukte nøyaktig samme framgangsmåten da som når jeg la inn dette ene bildet???

Teksten som jeg la inn sammen med bildet på photobucket kom derimot ikke med. Må teksten legges inn på "Legg inn svar"??

E:S

liliya

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
484
Torget vurderinger
14
Da tar vi det hele litt fra starten igjen. Bildene jeg ønsker å legge ut handler om "min" Lampizator.

Dette smarte brettet kjøpte jeg hos Partconnexion. Her er det bare å følge skjemaet fra Lukasz P2P. Gode Beyslag motstander fra Motron.

Lodderekke fra samme firma til lytter for begge strømforsyningene.

Attenuator fra Broskies (USA). Min Lampizator skal også fungere som hodetelefonforsterker. Smart sak. Grovjusterer utgangssignal med den midtre og finjusterer vensttre hhv høyre kanal med de to andre.

Fortsettelse følger. Er spent på å se om dette funker slik jeg håper.

E.S

liliya

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
484
Torget vurderinger
14
En liten bom. Her kommer lodderekkene til lyttene.

Trafo til høyspenning fra Elfa 2x110V. De "manglende 5V er uten betydning. Får ca. 170V ut.

Chassiet er en gammel Yahama forsterker funnet på "dynga". Med en kraftig front i alu, tror jeg det skal bli helt ok.

Kondensatorene til høyspenningen på plass.

Kondensatorene til 12,6V. 6600 mikrofarad.

Trafo 12V AC 30VA. Jeg bruker enkardell kobber (instalasjonskabel). Den er stiv, men med strips "former" jeg føringene, slik art det blir litt orden i "sysakene".

Fortsettes.

E.S

liliya

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
484
Torget vurderinger
14
Det meste er nå på plass.

Et "oversiktsbilde".

Volumkontrollen (et nydelig meget solid print, anbefales).

Etter mange år som DIYer har jeg erkjent at stjernejord er eneste farbar vei for å unngå brumsløyfer. Lampizator er helt tyst ved lytting på hodetelefoner.

Ut med DAC og analogdel i min Copland 288.

DACen er diskret oppbygget og egentlig av god kvalitet.

Utgangskondensatorene vippes opp for å gi plass til nødvendige jordingspunkter til trafo.

Heldigvis er det rikelig med plass til Sowter transformatorene.

DACen har 4xPCM63, to og to i parallell (singel ended paralelled). For å koble "gammel" analogdel fra, måtte noen kobberbaner brytes. Fulgte Lukasz sin beskrivelse fra Shanling 200 ved kobling av transformatorene. Lyttet direkte på tranformatorene alene med hodetelefoner: Meget tilfredsstillende.

Ut med midlertidige Audion kondensator og inn med noen "gampedigre", men meget gode Dubblier (tror det var det de het) fra en tidligere modding av Copland 288.

Dett var dett. Jeg kom vist i mål med begge beina.

mvh.

E. Stillingen

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
651
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Imponerende dette Stillingen. Likte spesielt godt dette med volumkontrolene for hodetelefon og disse korta fra partconnexion.

Mvh....

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Damn! Det er tøft gjort å gå i gang med å modifisere den spilleren. Etter bildene å dømme må Coplanden være noe av det bedre på markedet. Hvis lampizatoren er merkbart bedre enn det der, så er jeg imponert. :D

Jeg får se om jeg kan få satt igang samme prosjektet selv. Må bare ha en billig cd-spiller å putte det inn i. :-/

liliya

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
484
Torget vurderinger
14
Jeg begynner å bli gammel i dette gamet. Har holdt på i snart 40 år med å bygge alt mulig innenfor denne hobbyen. Musikkopplevelsen har alltid vært det sentrale, men jeg har samtidig vært både kresen og nysgjerrig på det tekniske. Det er forskjell på utstyr, men jeg mener det er mulig å oppnå gode resultater med matching av gode enkeltkomponenter som ikke nødvendigvis koster skjorta. Kabeldebatten "imponerer" meg ikke, så lenge det er mulig å oppnå større endringer og forbedringer med så "enkle" midler som å tune lytterommet.
Lukasz snakker i ganske "store ord" om de resultatene han har oppnådd med sine modifikasjoner/konstruksjoner.
Han behøver ikke "skamme seg" over hva han har sagt og hevdet. Han har greie på hva han snakker om.

Jeg må innrømme at jeg er litt overrasket(selvfølgelig gledelig) over hva jeg har oppnådd med Sowter og Lampizator. Dessverre er det også (kostnadsmessig) slik at det er begge deler sammen som gir det optimale
utbytte (Lukasz understreker selv dette faktum) . Nå skal det heller ikke underslås at selve grunnkonseptet i Copland 288 er godt. Et utmerket drivverk, et bunnsolid chassi (som en tanks) godt dimensjonerte trafoer/strømforsyninger og gode DACer. Nå har jeg selv ingen erfaring med dette konseptet i billigere og enklere spillere, men har ingen grunn lenger til å betvile Lukasz sin påstand om at det også her er mye å hente.

Må innrømme at jeg har fått tro på hva denne mannen har erfart og kan. Har begynt å leke med tanken på russiske rørtrinn(ikke avskrekkende dyre), selv om jeg i øyeblikket er storfornøyd med det jeg hører på mine Magnepan 1.6 med elektronisk delefilter (DIY). Men det vil nok ta noe tid før jeg tar skrittet og realisere denne drømmen.

Men, Lampizator og Sowter kan jeg gi min aller varmeste anbefaling.

mvh.

E. Stillingen

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
651
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Støttes. Nå har ikke jeg hørt din versjon av Lampizator før og etter på en ellers så god spiller som du har i utgangspunktet. Men tviler ikke ett sekund på at dette er en forbedring etter at jeg selv har hørt forskjellen på min rimlige cd-spiller med en enklere versjon av Lampisator.

Som sagt så beholdt jeg den gamle analogdelen i spilleren for å teste forskjellen på utgangene. Rett å slett morro å høre hva dette rørtrinnet gjør med en ellers så rimelig spiller. Må nok betale langt langt mer enn hva det koster å bygge inn Lampizator for å få en bedre spiller med bedre lyd!!

Mvh....

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Huff, dette var dyrt å se på. (Jeg har en Copland 289).

Veldig morro at dere legger ut bilder og refererer fra byggingen. Det er alltid fint med bilder, spesielt for oss med høy båndbredde på jobben ;)

OddHA

Medlem
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
0
liliya: Først, veldig flott og ryddig resultat! Hvordan fugerer det å drive hodetelefoner med Lampizatoren. Noen spesielle hensyn man må ta? Hodetelefoner med høy-impedanse etc.? Hvis jeg skulle bruke et dual-pot som eneste volumkontroll. Hva verdi skulle dette hatt?

liliya

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
484
Torget vurderinger
14
oddHA
Broskies attenuator er på 100 kohm, slik at et potmeter med samme verdi vil kunne fungere identisk.
Etter at jeg for mange år siden solgte min Stax
elektrostat (du verden så dum man kan være), har jeg ikke prioritert lytting med hodetelefoner. Inntil jeg nå bestemmer meg for hvilken hodetelefon jeg skal satse på, benytter jeg meg av Porta Pro. Har ikke sjekket hva slags belastning den utgjør, men den funker helt fint sammen med Lampizator. Lampizator gir forøvrig et sving på 20V peak to peak ifølge Lukazs skjema. Dermed bør den kunne drive et vidt spekter av hodetelefoner (impedanser).
Den løsningen jeg har valgt, synes jeg er "å slå to fruer i en smekk".

mvh.

E. Stillingen

Smooopz

Medlem
Ble medlem
09.11.2004
Antall liker
0
Go kveld:) Har planer om og prøve meg på Lampizator modden på min Denon dcd 2560. Kunne noen tenkt seg og lagt ut en handleliste? rørene er snart underveis. var det så at det meste får en tak i på elfa?socketene til røra og?

Er ny på denne slags diy.

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
651
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Hei, rørsoklene for du hos Motron eller demostenes. På sidene til Lukazs finner du skjema til Lampizator, der står alt du trenger.

Mvh....

Smooopz

Medlem
Ble medlem
09.11.2004
Antall liker
0
de sokkelene er de universale med tanke på pinnene? de rørene som er brukt her er vel 9 pin? så vist eg bare bestiller 2\4 sokkeler til 9 pins så får eg rett type:)?

Topp Bunn