CD ON har begynt med vinyl........

N

nb

Gjest
Så for å oppsummere debatten, så burde Ola og Kari betale mer for VG-lista topp 20 og lignende hos den lokale platepusheren på hjørnet slik at vi kan få smal vinyl for en noenlunde fornuftig penge hos samme forhandler :p

Med noen få hederlige unntak er jeg redd platebutikken er en utdøende rase. Dessverre.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.503
nb skrev:
Så for å oppsummere debatten, så burde Ola og Kari betale mer for VG-lista topp 20 og lignende hos den lokale platepusheren på hjørnet slik at vi kan få smal vinyl for en noenlunde fornuftig penge hos samme forhandler :p

Med noen få hederlige unntak er jeg redd platebutikken er en utdøende rase. Dessverre.
Selv etter å ha lest hele tråden på nytt kan jeg ikke se at noen hevder det. Det siste tror jeg du har helt rett i.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
834
Roberten skrev:
, men nedleggingen av sjappa på Grønland viste at de har tatt farvel med historien sin. Platekompaniet duger til å kjøpe billige backkataloger og dvd'er, men som platesjappe har de lagt ned for lengst.
Nå, nå, du sier mye fornuftig Roberten, men at Platekomp. sluttet å være platesjappe bare fordi de la ned avdelinga på Grønland er det ikke mye hold i :) I alle fall ikke hvis du tar med platekompaniet.no i regnestykket. Og det at de etter ryktene har tenkt å satse på vinyl fremover tyder på at de ikke har tenkt å gi opp musikk helt enda.

Men ellers synes jeg både Big Dipper, The Garden og Apollon er fine butikker som passer min musikksmak, så jeg håper de overlever (jeg kjøper i alle fall litt fra dem alle).

Og at cdon lanserer vinyl som en nyhet er jo strengt talt bare gøy :) Det skal vel litt til for at de butikkene jeg har nevnt mister så veldig mange kunder pga dette.

N

nb

Gjest
Roberten skrev:
Selv etter å ha lest hele tråden på nytt kan jeg ikke se at noen hevder det. Det siste tror jeg du har helt rett i.
Neida, ingen som hevder det. Men platesjappene døde vel langt på vei ut fordi de mistet massemarkedet (til kjedene som kunne være rimeligere) og nisjemarkedet er ikke nok til å leve av bortsett fra noen få tilfeller. Særlig ikke etter at internett kom og vi kan handle fra hele verden.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.503
torem skrev:
Roberten skrev:
, men nedleggingen av sjappa på Grønland viste at de har tatt farvel med historien sin. Platekompaniet duger til å kjøpe billige backkataloger og dvd'er, men som platesjappe har de lagt ned for lengst.
Nå, nå, du sier mye fornuftig Roberten, men at Platekomp. sluttet å være platesjappe bare fordi de la ned avdelinga på Grønland er det ikke mye hold i :) I alle fall ikke hvis du tar med platekompaniet.no i regnestykket. Og det at de etter ryktene har tenkt å satse på vinyl fremover tyder på at de ikke har tenkt å gi opp musikk helt enda.

Men ellers synes jeg både Big Dipper, The Garden og Apollon er fine butikker som passer min musikksmak, så jeg håper de overlever (jeg kjøper i alle fall litt fra dem alle).

Og at cdon lanserer vinyl som en nyhet er jo strengt talt bare gøy :) Det skal vel litt til for at de butikkene jeg har nevnt mister så veldig mange kunder pga dette.
Neida, jeg mente bare at de tok farvel med historien sin. At de har sluttet å være musikksjappe sier seg selv når man går inn i en av filialene. Bredden i utvalget har blitt barbert i løpet av de siste årene. I hvert fall i Oslo, hvordan det er i resten av landet skal jeg ikke mene noe om.

At nok en nettbutikk selger vinyl hverken gjør eller gir meg noen ting, rent bortsett fra at det er klart signal på at vinyl er i vinden, en kuriositet som jeg personlig finner gledelig. Når jeg handler på nett gjør jeg det av utenlandske selgere på ebay eller direkte fra små plateselskap, rett og slett fordi det er vanskelig/bortimot kul umulig å oppdrive i noen av sjappene i nærheten av meg.

Eros har skissert skrekkscenarioet mitt tidligere i denne tråden, det kan fort føre til at de få virkelig gode butikkene vi har igjen forsvinner. For en som bor langt unna Oslo/Tønsberg/Bergen vil ikke dette bety noe særlig fra eller til, men for meg som bor i Oslo og er oppriktig glad i Big Dipper og Tiger vil det være et tap. Ringstrøms som har størstedelen av omsetningen sin innenfor bruktmarkedet vil nok ikke bli berørt i samme grad.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Destiny skrev:
Kjekt. For å kunne bla i det de har listet av Jazz, så valgte jeg "Avansert Søk", "Media: Vinyl LP", "Sjanger: Jazz", og lot resten av feltene stå blanke. Fikk 55 treff (håper de har registert (rett) sjanger på all Vinyl som legges inn). Kommer vel mer inn der etterhvert får vi håpe.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.684
Torget vurderinger
2
For de som måtte være interessert i de to Stonesboksene på vinyl er CDON billigst på de, av det jeg kan se ihvertfall.

Av uavhengige har jeg handla mye bra vinyl herfra:
http://www.runegrammofon.com/

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
4
Har siste tiden kjøpt noen plater på Kompaniet i Trondheim. Det frister ikke til gjentakelse. Skal de selge vinyl må de forstå hva en vinylplate er og hvordan den skal behandles. Pr nå er det bingo hvorvidt platen er i plettfri stand, da mener jeg alt fra ytter- til innercover og ikke minst platen. Flere plater har mye fingermerker, noen skraper og for mye knitring.
Hvorfor i all verden skal de åpne alle platene?
Da vil jeg heller kjøpe online.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
834
belia skrev:
Hvorfor i all verden skal de åpne alle platene?
Da vil jeg heller kjøpe online.
Antar det er for å unngå tyveri? Tomme cover er vel lite fristende å stjele. Jeg har kjøpt litt vinyl der, og har ikke hatt problemer med selve platene. Men yttercoveret bærer jo litt preg av å ha stått ute i butikken - enig der.

Sånn sett er det mer fristende å handle hos BigDipper/Audioroyal. Der er de fleste platene forsegla, så da er det ingen som har tatt på dem.

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Antall liker
73
Torget vurderinger
1
rolfozzy skrev:
For de som måtte være interessert i de to Stonesboksene på vinyl er CDON billigst på de, av det jeg kan se ihvertfall.

Amazon.de selger Stones-boksene billigst. Jeg har den første på vei.

1971 - 2005 boksen droppa jeg da den i følge Fremer bruker mye 16/44.1 som kilder og det er brukt mye amplitudekompresjon.
1964 - 1969 derimot inneholder visstnok nye og meget gode pressinger av DSD-mastringene fra 2002. Jeg var for tregt ute med å kjøpe både vinyl og SACDer den gang så det var ikke noe å tvile på når denne nye boksen fikk så god omtale.

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
318
Torget vurderinger
1
rolfozzy skrev:
Får håpe det ikke tar fler uker før du får de, Destiny.

Har blanda erfaring med leveringstider på de få kjøpa jeg har gjort derfra.

Bra plater du har bestilt ihvertfall.
Da har det gått en uke, og CD ON har ikke fått sendt avgårde LP platene ennå :p De er trege med sendinga si ja!

Destiny.. :)

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.344
Torget vurderinger
4
Wergeland skrev:
rolfozzy skrev:

Amazon.de selger Stones-boksene billigst. Jeg har den første på vei.

1971 - 2005 boksen droppa jeg da den i følge Fremer bruker mye 16/44.1 som kilder og det er brukt mye amplitudekompresjon.
1964 - 1969 derimot inneholder visstnok nye og meget gode pressinger av DSD-mastringene fra 2002. Jeg var for tregt ute med å kjøpe både vinyl og SACDer den gang så det var ikke noe å tvile på når denne nye boksen fikk så god omtale.
Disse LPene  fra DSD-mastringene er  vel lett tilgjengelig enda? Begge de lokale platebutikkene har flere av disse.
Jeg kjøpte selv Beggars Banquet og Let It Bleed  for noen måneder siden. Eller er det flere utgaver av disse?

-Minutten

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
834
Destiny skrev:
Da har det gått en uke, og CD ON har ikke fått sendt avgårde LP platene ennå :p De er trege med sendinga si ja!

Dette er vel et spr om platene er på lager eller ikke antar jeg. De fleste LP-ene jeg har bestilt fra Platekomp. er ikke på lager, og da tar det fort noen uker, i verste fall noen måneder! Sånn sett er det jo en fordel å bestille fra "fysiske" butikker som The Garden som faktisk har en del plater i butikken.

Motoman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.07.2007
Antall liker
16
Torget vurderinger
1
Kjempetilbud på CDON nå, to for en. Da kan jo de som vil ta nytte av dette. Har selv bestillt ett par plater, og synest det er bra at vinyl blir lettere tilgjengelig.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
15.985
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Takk for tips, Motoman.
Da ble det et par på meg og. :)

R

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
15.985
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
...og der var den ene sendt, den andre i rest...

R

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
318
Torget vurderinger
1
RoDa skrev:

R
Det samme her RoDa.. 1 sendt 1 i rest :)

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
834
Destiny skrev:
RoDa skrev:

R
Det samme her RoDa.. 1 sendt 1 i rest :)

Ha, ha, det må være sånn de gjør det. De sender 1 og later som den andre ikke er å få tak i. God foretningside ;D

Motoman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.07.2007
Antall liker
16
Torget vurderinger
1
Begge mine er i alle fall sendt, så det blir spennende å se hvordan de pakker og behandler vilylplater :)

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
318
Torget vurderinger
1
Da kom endelig denne
i posten i går

Ble bestillt fra cd on 30 november, men har ikke vært i lager.

Det er vel litt problemet med cd on, leveringstia altså :p

J

J.J

Gjest
Destiny skrev:

Dem skiftet logistikkpartner for et halvtår siden. ..... etter hva jeg kan se her på HFS så har det vært mer klaging på det etter den tid.

;)

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
318
Torget vurderinger
1
jan#jan skrev:
Destiny skrev:

Dem skiftet logistikkpartner for et halvtår siden. ..... etter hva jeg kan se her på HFS så har det vært mer klaging på det etter den tid.

;)
Den kom jo etterhvert, men det er noe med det som er bestillt, man kan liksom ikke få det fort nok ;)

J

J.J

Gjest
Destiny skrev:
jan#jan skrev:
Destiny skrev:

;)
Den kom jo etterhvert, men det er noe med det som er bestillt, man kan liksom ikke få det fort nok ;)

Har du dårlig tid ?? ;) Hva er det du ska rekke da ?? ;D ;D ;D

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
15.985
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Det jævla toget som alltid går....for sent! ;D

Venter fortsatt på den ene av mine "to for prisen av en" som dermed foreløpig er en for prisen av en.... tullebutikk ::)

R

J

J.J

Gjest
RoDa skrev:

Venter fortsatt på den ene av mine "to for prisen av en" som dermed foreløpig er en for prisen av en.... tullebutikk ::)

R
Dem ser vel ann kundene tipper jeg ....................................................................... ;D ;D ;D

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
318
Torget vurderinger
1
jan#jan skrev:
RoDa skrev:

R
Dem ser vel ann kundene tipper jeg ....................................................................... ;D ;D ;D
Sorry RoDa... men ;D ;D ;D

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
15.985
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Sier du, Destiny, som måtte vente i månedsvis på levering ;D ;D ;D
Så lenge det kommer til slutt så får det være greit.
I nøden spiste fanden fluer, og RoDa spiller CDer 8)

R

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
318
Torget vurderinger
1
Ja vi vinylhuer er tålmodige mennesker ;D

Men plata
var bra da :)

L

lasse5214

Gjest
Obs: Vinylskiver kan ikke spilles på i datamaskiner. Knegg knegg..

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.287
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
lasse5214 skrev:
Obs: Vinylskiver kan ikke spilles på i datamaskiner. Knegg knegg..
Mange RIAA-trinn med USB-utgang nå, så joda! ;)

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
15.985
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
15.985
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Destiny skrev:
jan#jan skrev:
RoDa skrev:

R
Sorry RoDa... men ;D ;D ;D

Så etter litt frem og tilbake har det gått bra. :)

CDON fikk ikke tak i Sophie-plata mi, så jeg fikk velge meg en ny.
Siden rolfozzy ertet meg med at jeg ikke hadde Ray Lamontagne på vinyl så var valget enkelt. ;D

R

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.684
Torget vurderinger
2
CDon må være den verste drittplassen og handle fra. I nødstilfeller har jeg handla noen cder derfra. Men de har aldri levert innenfor den fristen de lover. En gang jeg bestilte noe derfra, fikk jeg en dvd med noe helt annet. Returnerte den og måtte vente borti en måned før jeg fikk det jeg skulle ha.

Så og handle vinyl derfra, kommer jeg aldri til og gjøre. Jeg gjentar. Aldri.

Da heller Platekompaniet, raske til og sende, godt pakka og billig frakt. De har fått et bra utvalg av vinyl også.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
834
Jeg skjønner at det ikke hjelper at de sender deg en "velkommen tilbake rabatt" på 50 kr. slik jeg fikk i en epost forleden.
Men jeg bestiller for tida min vinyl fra Platekomp. og The Garden. Synes begge de to er greit.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.503
torem skrev:
Jeg skjønner at det ikke hjelper at de sender deg en "velkommen tilbake rabatt" på 50 kr. slik jeg fikk i en epost forleden.
Men jeg bestiller for tida min vinyl fra Platekomp. og The Garden. Synes begge de to er greit.
Husker jeg rett om jeg mener du bor i Trondheim, torem ?
Hvordan er det med fysiske butikker der om dagen ? Kan ikke skjønne annet enn at det burde være et marked for en skikkelig sjappe der, det er jo tross alt en passe stor by, med mange studenter og i det hele tatt.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
834
Roberten skrev:
torem skrev:
Husker jeg rett om jeg mener du bor i Trondheim, torem ?
Hvordan er det med fysiske butikker der om dagen ?
Jo, stemmer det Roberten. Nei, ikke rare greiene med fysiske butikker i Trondheim i grunnen. Platekomp. ser ut til å satse mer og mer på spill og Bluray. I tillegg er det lettere irriterende at det aller meste av plater er billigere på nettbutikken. Strengt talt sluttet jeg å kjøpe plater der etter at de tok stamkundekortet mitt. Men de har fortsatt en del cd-er på tilbud. Ellers finnes det en butikk (Volum) på Nordre som overrasker meg at de klarer å holde det gående der (Nordre gågate er en av de mest sentrale adressene i byen). Audioroyal har fortsatt en liten Big Dipper-avdeling med vinyl. Det finnes også en mikroskopisk liten heavy metal butikk (Aftermath).

Finnes for øvrig ingen skikkelig hifi-butikk heller etter at Tonart la ned.
Så de som har lyst til å starte butikkdrift i byen har min fulle støtte.

Nåvel, dette har vel lite med CDON å gjøre. Beklager OT.

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
15.985
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
rolfozzy skrev:
CDon må være den verste drittplassen og handle fra. I nødstilfeller har jeg handla noen cder derfra. Men de har aldri levert innenfor den fristen de lover. En gang jeg bestilte noe derfra, fikk jeg en dvd med noe helt annet. Returnerte den og måtte vente borti en måned før jeg fikk det jeg skulle ha.

Slå opp på "Gretten Gammel Gubbe" i leksikon og du får et bilde av rolfozzy... ;D

Når det er sagt så synes jeg det fungerer ok med CDON på CDer, men at de fortsatt sliter litt med Vinyl.
Foretrekker Platekompaniet der.

Mvh
Rolf

F

fjellvåk

Gjest
RoDa skrev:
rolfozzy skrev:

Slå opp på "Gretten Gammel Gubbe" i leksikon og du får et bilde av rolfozzy... ;D

Når det er sagt så synes jeg det fungerer ok med CDON på CDer, men at de fortsatt sliter litt med Vinyl.

Mvh
Rolf
Synes de sliter med CD`er også jeg, bestillte noen derfra for 10 dager siden og har enda ikke fått dem, bestillte også plater fra US samme dag, de fikk jeg på Fredag.....

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.684
Torget vurderinger
2
fjellvåk skrev:
RoDa skrev:
rolfozzy skrev:

Mvh
Rolf
Synes de sliter med CD`er også jeg, bestillte noen derfra for 10 dager siden og har enda ikke fått dem, bestillte også plater fra US samme dag, de fikk jeg på Fredag.....
Helt klart at CDon ikke er oppegående når det gjelder sending av bestilte vare. Er mange som sitter med den erfaringa.

Roda titter bare fram fra sitt selvpålagte hfs eksil for og komme med litt søndagsoppgulp. Kan jaggu lure på hvem som er den gretne gubben her. ;D

Topp Bunn