CD plater som gir maks audiophile opplevelser

toca

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2004
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Regner med det er mange medlemmer på Hifisentralen som har god kunnskap om CD'ene som de besitter i dag. Derfor vil jeg legge ut en tråd som går på følgende:

Hvilken CD plater er det du har i samlingen din, som gir absolutt best opplevelse på anlegget. Tenker da ikke på om sjangeren er Rock, POP,JAZZ, KLASSISK osv, men på lydkvaltiteten.

Det jeg er ute etter er at visse CD plater virkelig kan utfordre anlegget og spille anlegget bedre enn du noen gang har hørt det spille tidligere.

Mine tips er: ;D

• Thomas Dybdahl"One day you'll dance for me,New York City"
  • Johnny Cash"American V:a hundred highways"
  • Kari Bremnes "Over en by"

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Antall liker
2
Hva med Diana Krall? Platene hennes har vel ganske god lydkvalitet så vidt meg bekjent... ::)

Også Eric Clapton - Reptile og Unplugged... ::)

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Chris Jones - Moonstruck

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Antall liker
2
Det meste av Minor Majority.

Tracy Chapman.

T

theStig

Gjest
Jeg snur litt på det jeg, og lister opp noen få plater som lydmessig og musikalsk har blitt bedre og bedre etterhvert som anlegget har blitt bedre....

Jøkleba - Live (Curling Legs, CLP CD 22)
Kari Bremnes - Over en by (som nevnt før)
Händel - Messias (m/Gardiner - Philips 434 297-2)
Arvo Pärt - Te Deum (ECM New Series 1505)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.370
Her er min ULTIMATE fremtidige referencedisc : Madame Butterfly RCA Living Stereo, 2-disc hybrid CD/SACD, innspilt 1962, pris kr. 129,-

Denne har alt. Vanvittig åpen, transparent og 3-dimensjonalt lydbilde. Her får du samtidig i lydbildet høre mezzo-soprano, tenor, baritone, bakgrunnskor og fullt strykerorkester i et stort levende rom med masse klang og akustikk.
Dette er en "killer" for stereoanlegget!

Dette er en Layton/Mohr innspilling. Innspilt på 3 spor uten noe form for fiksfakserier. Dette er en purist mastering utført av Soundmirror i USA. Mastertapene er avspilt på en modifisert Studer-Aria koplet direkte mot DSD convertere fra dCS via sølvkabling fra Siltech.

Dette er en referanseplate for viderekommne, de som ikke har "tunet" anlegget sitt spesielt mot pop/rock musikk. Også musikalsk/performance er denne fremragende.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.997
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hmmm...
Er det ikke det hele denne siden på HFS handler om da?

"CD/LP med god lydkvalitet"

T

theStig

Gjest
Her er min ULTIMATE fremtidige referencedisc : Madame Butterfly RCA Living Stereo, 2-disc hybrid CD/SACD, innspilt 1962, pris kr. 129,-
Denne er nok gjort med den såkalte Decca Tree mikrofonteknikken, som gir BÅDE et bredt og romslig stereobilde OG god lokalisering og et solid senter. Synd de ikke gjør sånt så ofte lengre.

På klassiske opptak har rommet og mikrofonplasseringen alt å si!

http://en.wikipedia.org/wiki/Decca_tree

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.370
JA! :) Som du sier, vanvittig god lokalisering av de utøvende på scenen både i bredde og dybde.

T

theStig

Gjest
Jeg har ikke hørt den plata da, men så er jeg ikke så interessert i opera heller....

K

kbwh

Gjest
Har noen andre av de RCA LS-platene som jeg riktignok spiller cd-laget på. Høy troverdighet ja.

Pucchini: Turandot med Nilsson, Björling, Leinsdorf
R. Strauss: Zarathustra og Heldenleben, Reiner

De er VELDIG bra.

Men brukte RCA virkelig Decca Three?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.370
Har noen andre av de RCA LS-platene som jeg riktignok spiller cd-laget på. Høy troverdighet ja.

Pucchini: Turandot med Nilsson, Björling, Leinsdorf
R. Strauss: Zarathustra og Heldenleben, Reiner

De er VELDIG bra.
Har også Turandot med Nilsson, og enig, den er kjempebra og er obligatorisk. Men her er jeg enig med de kritiske anmelderne på SA-CD. net : Madame Butterfly er enda bedre (ganske betydelig) lydmessig. Turandot låter tynnere og spinklere. Men bevares... ;)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.370
Jeg har ikke hørt den plata da, men så er jeg ikke så interessert i opera heller....
Var det ikke før, men er blitt litt med årene. Men RCA innspillingene er mine første opera anskaffelser, og det gir absolutt mersmak. Får si det som det er; jeg blir ganske betatt når jeg lytter.

K

kbwh

Gjest
Du burde våge deg utpå med Kleibers innspilling av Verdis La Traviata. Den er ute som SACD 5.1, og de har visstnok klart å få den til å lyde så noenlunde. Stereoutgaven gjør ikke det, men for en musisering!

T

theStig

Gjest
Men brukte RCA virkelig Decca Three?
Siden opptaket ble gjort på 3 spor, så er det noe som tyder på det.

Mulig jeg også blander i hop med Mercury Living Presence innspillingene.... ???

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Her er noen av mine favoritter:

The Allman Brothers Band - Live At Fillmore East
Norah Jones - Come Away With Me
Dave Grusin - Mountain Dance
Marcus Miller - Live & More

De to første har jeg på SACD, CD og LP, Dave Grusin på CD og LP og Marcus Miller på CD.

OS

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.856
Torget vurderinger
2
Har noen Telarc innspillinger med Maria Muldaur. De er det sabla god lyd på.

O

om.s

Gjest
Har vel litt for enhver anledning, beror på humøret....

mvh

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.081
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Buddy Guy sin "blues singer" har en tilstedeværelse som er fantastisk.

Patricia Barber, "verce", bare deilig, men blir nok litt forført av det musikalske i tillegg til den gode lyden.

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Kanskje ikke verdens beste lyd (men slett ikke dårlig), men stemningen, mellomtonen, bassen, og ikke minst vokalen gir meg audiophile opplevelser!

O

om.s

Gjest
Patricia Barber, "verce", bare deilig, men blir nok litt forført av det musikalske i tillegg til den gode lyden.
Helt enig, men her lar jeg meg også forføre sterkt av hennes tekster og fremførelse av disse, en av mine desidert beste skiver...

mvh

B

bamsemann

Gjest
Jøkleba live.. helt bankers..

Muddy Waters Folksinger...

bamsemann.. :)

Medeski

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.01.2003
Antall liker
96
Patricia Barber her også, men Cafe Blue tror jeg....eller alt av PB kansje? Jeg er definitivt en fan i alle fall ;D

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Satte på Jim Sterk - No time wasted, her idag og må si denne innspillingen er meget velykket.

Finnes forøvrig på vinyl også.

O

om.s

Gjest
Helt enig, men her lar jeg meg også forføre sterkt av hennes tekster og fremførelse av disse, en av mine desidert beste skiver...
Patricia Barber "Verse"..

mvh
Denne er bestillt på 45 rpm 180 gr MoFi så her er forventningene gode og store :D ;D .....

mvh

T

theStig

Gjest
Sitter og hører på en for meg "ny" plate - Jan Garbarek/I took up the runes. Kan ikke få meg fra å synes den låter fantastisk godt!

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.856
Torget vurderinger
2
Sitter og hører på en for meg "ny" plate - Jan Garbarek/I took up the runes. Kan ikke få meg fra å synes den låter fantastisk godt!
Jamen det har du da helt rett i.

T

theStig

Gjest
Dette er en CD fra CD'en "gullalder", den kom i 1990. Slik burde alle nye plater låte også, men det gjør det langt derifra....

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.856
Torget vurderinger
2
Dette er en CD fra CD'en "gullalder", den kom i 1990. Slik burde alle nye plater låte også, men det gjør det langt derifra....
Har flere fra den tia der. Med Garbarek, Rypdal, Jarret. Veldig bra lyd på alle sammen.

HelgeK

Medlem
Ble medlem
21.10.2005
Antall liker
0
En av hans beste, IMHO. Kanskje slått av "Visible world". "The creek" fra denne var det som åpnet ørene mine for JG....

S

stikken

Gjest

Ikke noe anbefaling dette, men gamle inspillinger kan lyde helt fantastiskt! :eek:

Hadde en opplevelse for en tid tilbake der jeg satt og lyttet til NRK Alltid klassisk!

Svitsjet over til denne fordi jeg hadde det litt travelt og var i ferd med og ta på meg sko, for NOE skulle jeg ... ???
Det som kom ut av annlegget var bare SÅ fasinerende, man kunne formelig høre musikerne fysisk i symfoniorkesteret.
Noter som ble bladd i, litt småknirk i fra stoler, utøvere som beveget seg + + +, og en lyd som var skremmende nærværende! 8)
Dette hadde helt sikkert blitt redigert vekk i 2006.
Jeg ble sittende og lytte i 2timer, så jeg ble meget forsinket!

Da programlederen fortalte at dette var to konserter av ??, spilt inn i henholdsvis 1964 og 1958 ble jeg imponert.

Kanskje vi har mistet litt av det ekte i musikken med alle disse digitale redigerings duppedittene som finnes i studioene i dag? ;)
Vh
S

S

stikken

Gjest
;D He he, glemte å skrive at K Jarret`s Volume 1 er en meget engasjerende CD.
Vh
S

toca

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2004
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Hei, har du noen tips hvor jeg kan finne denne platen, eks www.cdon.no eller liknende. Eventuelt hvem skal jeg søke etter??

Mvh Tom

Ikke noe anbefaling dette, men gamle inspillinger kan lyde helt fantastiskt!  :eek:

Hadde en opplevelse for en tid tilbake der jeg satt og lyttet til NRK Alltid klassisk!

Svitsjet over til denne fordi jeg hadde det litt travelt og var i ferd med og ta på meg sko, for NOE skulle jeg ... ???
Det som kom ut av annlegget var bare SÅ fasinerende, man kunne formelig høre musikerne fysisk i symfoniorkesteret.
Noter som ble bladd i, litt småknirk i fra stoler, utøvere som beveget seg + + +, og en lyd som var skremmende nærværende! 8)
Dette hadde helt sikkert blitt redigert vekk i 2006.
Jeg ble sittende og lytte i 2timer, så jeg ble meget forsinket!

Da programlederen fortalte at dette var to konserter av ??, spilt inn i henholdsvis 1964 og 1958 ble jeg imponert.

Kanskje vi har mistet litt av det ekte i musikken med alle disse digitale redigerings duppedittene som finnes i studioene i dag? ;)
Vh
S

U

utgatt60135

Gjest
Hvem selger denne? Prøvde å søke litt men fant ikke akkurat denne.

Topp Bunn