CD samling, beholde eller selge

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Jeg har en cd som er 31 år gammel.Går fint an å spille den:).Tipper på at levetiden kan bikke førti.Ser ingen grunn til å stue det ned i kasser.Slik anlegget mitt står nå er det mye enklere å hente en cd og legge den i spilleren enn å søke opp samme musikken på laptoppen(som står i naborommet her.).Det slår meg at det gjerne er fruen i huset som ivrer etter å få platene ut av stua.Som ungkar har man enkelte privilegium når det gjelder hifi og platesamlinger.

mvh.s,

T

Teip

Gjest
Prøver å bli av med min samling, men jeg har ikke lysst til å gi den bort. Fikk et bud i går på hele samlingen som jeg har lagt ut. 2000kr for hele sulamitten. Da kkjente jeg at jeg ble forbannet. Så jeg sitter nå å vurderer om jeg skal gi dette bort til veiledighet.

Dette har vel fortsatt en 1000 cd eller noe i tilegg. SÅ det tar plass, men jeg har plass til det, men er redd for å havne i samlemani kategorien. Dama her pusher litt å å få det bort, men jeg vet ikke lenger.

tror nok jeg vil angre meg, så er litt i tvil faktisk.

Har en hel haug med folk som har sagt at de skal ha den og den cd-en. Men vi får se om det dukker opp noen penger.
Sånn for diskusjonens skyld-er denne samlingen musikk som du ikke vil høre mere på,
eller har du rippet samlingen slik at det er selve skivene du ikke vil ha lengre?

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Tusen cd'er tar vel ikke så mye plass.5 Benno-Rack fra Ikea kan jo plasseres i en gang eller gjesterom ?

mvh.s,

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.088
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
......... kanskje stille spørsmålet: Hva er den tekniske levetiden på en CD - eller hvor lenge varer det før den går i oppløsning nærmest av seg selv rett og slett p.g.a. alder? Eller snakker vi om noe som i praksis er evigvarende?
Det er et interessant spørsmål for oss som trives ved platehyllene, og som gremmes ved tanken på ripping og tagging av flere tusen klassiske CDer.
Hvis en CD faktisk skal tape seg ved lagring, bare som resultat av tid, er det da luft som påvirker det reflekterende aluminiumslaget?
Jeg har mange CDer som nærmer seg 30 år, og ingen av dem viser tegn til svikt. Men det kan jo være greit å vite om man bør sikre seg.

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.102
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
......... kanskje stille spørsmålet: Hva er den tekniske levetiden på en CD - eller hvor lenge varer det før den går i oppløsning nærmest av seg selv rett og slett p.g.a. alder? Eller snakker vi om noe som i praksis er evigvarende?
Det er et interessant spørsmål for oss som trives ved platehyllene, og som gremmes ved tanken på ripping og tagging av flere tusen klassiske CDer.
Hvis en CD faktisk skal tape seg ved lagring, bare som resultat av tid, er det da luft som påvirker det reflekterende aluminiumslaget?
Jeg har mange CDer som nærmer seg 30 år, og ingen av dem viser tegn til svikt. Men det kan jo være greit å vite om man bør sikre seg.
All plast lekker luft. Luften i seg selv er ikke skadelig. Fienden her er fuktighet, da legeringen i cdplaten faktisk kan ruste.
I normalt norsk klima har man vel funnet ut at platene godt kan vare i 100år. I Bergen og ved Middelhavet derimot ......:confused:

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Mange gode innspill her på mitt spm.

Samlingen er ikke verdt noe. Den er en bombesikker backup. Jeg har innleggene med tekst og bilder, de finnes ikke på nett. Kanskje man en vakker dag ser på CDer med samme kose/rituale følelse som med vinyl?

Jeg beholder dem :)
Samme grunn for at jeg vegrer meg mot å kvitte meg med Ace, Kent, Bear Family, Rhino, Yazoo ting osv. Fabelaktige liner notes, ofte booklets på 20-30 sider, tetpakket med informasjon og bilder. Sitter langt inne å si helt farvel til de.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.288
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ripp til lossless, sørg for å ha backup og kvitt deg med platene. Dette er kun plast etter at det musikalske er hentet ut. For meg er dette som å ta vare på pølseembalasjen etter at pølsene er spist opp.

Den eneste grunnen til å beholde platene til nedstøving i hyller og skap er dersom du faktisk ikke har tilstrekkelig kompetanse til å sette opp en trygg infrastruktur for å ta vare på den digitale samlingen din.
Dette er helt korrekt dersom man setter til side hele det følelsesmessige aspektet. Jeg vil HA platesamlingen min stående, eller i det minste tilgjengelig, selv om den ikke tas ut av hylle nesten i det hele tatt. Hver enkelt må jo prioritere hva han selv ønsker.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.288
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
All plast lekker luft. Luften i seg selv er ikke skadelig. Fienden her er fuktighet, da legeringen i cdplaten faktisk kan ruste.
I normalt norsk klima har man vel funnet ut at platene godt kan vare i 100år. I Bergen og ved Middelhavet derimot ......:confused:
Aluminium ruster ikke. Det oksyderer, men på en helt annen måte enn jern, som ruster. Rust er jernoksyd.

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.102
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
Aluminium ruster ikke. Det oksyderer, men på en helt annen måte enn jern, som ruster. Rust er jernoksyd.
Det er selvfølgelig helt riktig.
Poenget var at når holdbarheten ble forsket på for et par tiår tilbake, fant man at høy luftfuktighet fikk aluminiumen bak plasten til å oksydere raskere enn ved tørt klima. De værste spådommene var levetid på max 20år.
Men ting endrer seg etterhvert som tiden går, så hva som er levetid for en cdplate nu til dags, er det vel ingen som vet. Det eneste vi er sikre på er at levetiden på en cdplate er lengre enn levetiden på harddisk.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.611
Torget vurderinger
23
BLAM!!! sa det i musikkserveren i går kveld da jeg slo den på... BLAM!! sa det en gang til, da jeg prøvde å resette automatsikringen som selvsagt slo ut første gangen... Deretter var den død. DA nytter det lite å skryte av at "en har da backup, må vite" - dersom du ikke har en ny server i beredskap!

Gliser godt når jeg leser innleggene til alle de skråsikre løkhodene som for evig og alltid har forlatt det fysiske medium. Deretter setter jeg på en CD, vrir inngangsvelgeren på preampen over på CD1 og koser meg med musikken samtidig som jeg åpner serveren og starter feilsøking og skadebegrensning.

QNAP står forøvrig klar til å laste inn innholdet så snart serveren er good to go igjen. Men jeg stresser ikke. Har jo musikk..... Og skulle CD spilleren ryke så går jeg bort til preampen og vrir inngangsvelgeren over til CD2 :cool: Alternativt, kanskje en av vinylriggene... koselig det også.

Sist redigert:

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.010
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Jeg tror jeg har sånn ca. 10-15 disker som er kaputt, lagret inne i boden. De blir nok armeringsjern til en eller annen mur på utsiden. Her går det backup til egen disk samt skybasert (jottacloud)

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
BLAM!!! sa det i musikkserveren i går kveld da jeg slo den på... BLAM!! sa det en gang til, da jeg prøvde å resette automatsikringen som selvsagt slo ut første gangen... Deretter var den død. DA nytter det lite å skryte av at "en har da backup, må vite" - dersom du ikke har en ny server i beredskap!
Hehe - musikk-servere i beredskap det er meg, det. Jeg har tre PCer her hjemme som alle kan ta jobben med å kjøre musikken slik jeg vil ha den. Tre Squeezeboxer også. Pluss tre harddisker ganske kjapt tilgjengelige - og enda to harddisker hvis jeg får et par timer på meg. I verste fall får jeg ta meg en tur på jobben og hente noen CDer - de ligger lagret der i et mørkt og brannsikkert rom. Nedtur for kona, naturligvis - men jeg blir neppe musikkløs med det første.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Prøver å bli av med min samling, men jeg har ikke lysst til å gi den bort. Fikk et bud i går på hele samlingen som jeg har lagt ut. 2000kr for hele sulamitten. Da kkjente jeg at jeg ble forbannet. Så jeg sitter nå å vurderer om jeg skal gi dette bort til veiledighet.

Dette har vel fortsatt en 1000 cd eller noe i tilegg. SÅ det tar plass, men jeg har plass til det, men er redd for å havne i samlemani kategorien. Dama her pusher litt å å få det bort, men jeg vet ikke lenger.

tror nok jeg vil angre meg, så er litt i tvil faktisk.

Har en hel haug med folk som har sagt at de skal ha den og den cd-en. Men vi får se om det dukker opp noen penger.
Sånn for diskusjonens skyld-er denne samlingen musikk som du ikke vil høre mere på,
eller har du rippet samlingen slik at det er selve skivene du ikke vil ha lengre?

Hei.

Dette er mye musikk som jeg ikke har interesse for. Som jeg har fått byttet til meg opp igjennom tiden. har også kjøpt en del cd på gatestands i min iver etter å finne ny type musikk for meg.

Mesteparten på denne listen har jeg kun hørt på et par ganger, og noen av de cd er plater jeg har flere av. De jeg har flere av her jeg på harddisk, men stort sett ikke noe av det andre som JEG ikke liker. Ser ingen grunn til å ha filer liggende på harddisk som jeg ikke bruker, bare for å ha de der.

Ser ut som om de plassert trygt i noen banankasser og satt på loftet. Kanskje greit å ha "for a rainy day" Har min samling med musikk som jeg og dama liker, trygt plassert i cd hyller på musikkrommet. De er ikke til salgs.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.763
Sted
Phobos
Hva er egentlig poenget her?

Dersom CD-spilleren din ryker så blir det dårlig med CD-avspilling også. Tar platespilleren kvelden har du sannsynligvis ingen LP-lyd inntil den er fikset. En PC kan erstattes eller fikses i løpet av en dag om du vil ha lyd med en gang. En ny CD-spiller eller platespiller koster vanligvis mye mer og tar vanligvis lengre tid å få erstattet på billigst mulig vis.

Tenk om forsterkeren ryker da! Da blir det ingen lyd uansett format!! Det er fælt det!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.611
Torget vurderinger
23
Da kobler jeg bare opp en annen forsterker. Verre er det ikke. Poenget var vel egentlig at det er deilig å ha all musikken intakt, på et fysisk medie. Det er LITT mer jobb involvert når en må reparere eller skifte en server.

Forøvrig er det tre CD-spillere og enda flere platespillere her så backup på utstyrssiden er nada problem heldigvis.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.763
Sted
Phobos
Ja, akkurat som det å erstatte en PC i løpet av sekunder i mitt hjem ikke er noe som helst stress om man ser kun på sine egne sære løsninger. Om du kommer drassende med en CD-plate hit og den portable CD-spilleren din ryker så er det slutt på CD-plateavspilling den kvelden for å si det slik :)

Det samme gjelder forøvrig forsterkere og sånt noe som de fleste ikke har en haug liggende av.

At du velger å ha 2 CD-spillere som backup og ingen PC sier vel mer om dine prioriteringer enn at PCen er noe dårligere løsning dersom den ryker? Hadde du hatt 2 musikkservere i bakhånd hadde du neppe brydd deg fælt om den ene tok kvelden i går?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.611
Torget vurderinger
23
Hva er problemet, uansett? For meg er det hensiktsmessig å EIE f.eks. CD'ene fysisk, da jeg ofte også tar de med og spiller de bl.a på reiser, jobb og andre steder i huset, dessuten låner kona også CD'er hun liker og hvorfor skal vi da bakse med et komplekst system spredd rundt? PC'er har jeg forøvrig nok av, men det får holde med en skikkelig server som tar seg av musikk. Den brukes dessuten ikke til noe som helst annet, og har fungert uten noen problemer i drøyt tre år.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
hvis en hardisk eller noe annet ryker og det tar noen timer eller dager å fikse gjør jeg andre ting. hører på radio, leser en bok, går tur, besøker venner etc. ingen krise

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.763
Sted
Phobos
Hvis en harddisk ryker og det i det hele tatt merkes på driften så har man strengt tatt ikke satt opp ting hensiktsmessig etter min mening. Men dette kommer selvsagt an på hvor dramatisk man anser det å være uten musikk og andre data noen dager som. Finger'ns anbefalte aktiviteter fungerer fint både for defekte harddisker og ødelagte CD-spillere :)

Jeg brenner en plate med diverse egnet musikk om jeg trenger musikk i bilen, eller skal ut på lytterunde hos andre, og jeg er strengt tatt svært gammeldags som faktisk driver med dette. De fleste har gått over til musikk på portable enheter for lengst for musikk i bil, båt, hytte og hos venner.

Man mister ikke muligheten til å plassere digitalfilene på en CD-plate ved behov om man har kvittet seg med hele samlingen og man skulle få et akutt behov for denne metoden for datatransport igjen. Personlig kommer jeg borti dette kun et par ganger i året, og 2 stk brenning av CD klarer jeg å leve med, selv om det heldigvis blir lengre mellom hver gang dette faktisk er nødvendig nå som til og med hifisjappene har blitt digitalisert.

Sist redigert:

KjellR

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.07.2008
Antall liker
3.503
Sted
Moss (eller enda bedre - Rygge!)
Hva er problemet, uansett? For meg er det hensiktsmessig å EIE f.eks. CD'ene fysisk, da jeg ofte også tar de med og spiller de bl.a på reiser, jobb og andre steder i huset, dessuten låner kona også CD'er hun liker og hvorfor skal vi da bakse med et komplekst system spredd rundt? PC'er har jeg forøvrig nok av, men det får holde med en skikkelig server som tar seg av musikk. Den brukes dessuten ikke til noe som helst annet, og har fungert uten noen problemer i drøyt tre år.
Enig!

Ah, glad jeg slipper maset med ripping, brenning og annet jokk. Man setter på en cd plate, lytter og blir glad. Kos...

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.763
Sted
Phobos
Som nevnt tidligere er det kun nostalgi/samlemani eller at man føler man ikke har kompetanse nok på ren harddiskbasert oppbevaring som er de eneste årsakene til å oppbevare datafiler på et optisk medium. Så lenge man kun holder seg til dette uten å dra inn svært lite gjennomtenkte tekniske, sikkerhetsmessige eller distribusjonsmessige fordeler ved CDen som lagringsmedium i Norge nå i 2013, har jeg ingen problemer med dette. Noen samler på frimerker, andre på CDer. Ingen av delene gir noen som helst mening rasjonelt sett, men det er nå opp til hver enkelt hva man velger å bruke energien sin på.

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Antall liker
77
Mine ca 4000 albums rummes på en ekstern hd (2 om man regner backup med) som i forhold til de vel 30 hyldemeter cdèr har sin helt egen charme!
Og jeg savner på ingen måde de alt for små vedlagte hæfter,der i modsætning til LP covers ingen charme har imo
Via min Samsung tablet vises hvad jeg ønsker i større format,og betjeningen gør at jeg hører langt mere forskellig musik end tidligere med cd only...
Vinylpladerne derimod....ja de fungerer som tilgængelig/uforgængelig udsmykning og isolation mod kulden fra de bare vægge!
De gamle cdèr har jeg foræret børnenes friskoles musikafdeling mod rettighederne til at låne dem i fald mine hd skulle give op simultant - og det valg trives jeg fint med.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.763
Sted
Phobos
Jeg blir svett bare ved tanken på å oppbevare data av betydning på eksterne harddisker, så det er godt å se at du har backup :)

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.763
Sted
Phobos
Digitaltape skal jo ikke undervurderes. Det er fremdeles høyakuelt for høylatency arkivering av store datamengder i taperoboter. Et interessant eksempel fra nyere tid:
Slik lagrer NRK 3,3 millioner gigabyte video - Hardware.no

Men de har i følge artikkelen også en kopi av digitaltapearkivet i Mo i Rana.
Paranoide meg lurer selvsagt på om de har historiske data, snapshots eller annet, eller om en infisert eller uheldigvis slettet tape også speiles over til backupsiten? Har de kanskje evig retention på dataene, slik at data i praksis aldri slettes fysisk fra tapen?

Topp Bunn