Hva gjør du når rippejobben er gjort og du har lagret cd`ne på loftet og du får akutt behov for å vite hvem som spiller trommer på I`ll be your baby tonight eller gitar på Ansjosen (det bør du vel strengt tatt høre), eller kanskje du for bare livet ikke kan huske hvem som var produsent på Wrecking Ball? Hva gjør du med alle disse uunnværlige detaljene som nå forsvinner med platecoverne? Spørsmålet er altså: er det noen som vet om smarte måter å digitalisere også dette og gjøre det lett tilgjengelig? Den avskyelige cd-plastboksen kan jeg gjerne unnvære, men harde fakta om innspillingene kan man jo ikke være foruten. Så inntil videre blir i alle fall mine rippede cd`er stående framme.Rhesus skrev:Nå er store deler av samlingen rippet, pakket pent ned, cd-skapet er gitt bort og fruen er mer en godt fornøyd med det, siden det nok ikke var et design-ikon.
For en befrielse! ;D
Nå skal filmene samme veien!
Ser for meg at mediaspillere en gang i nær fremtid ikke bare kobler til CDDB men også til ressurser ala Allmusic.com, hvor hyperlenkene så markerer hvorvidt man allerede har artist, album eller låt i samlingen.oldman skrev:Hva gjør du når rippejobben er gjort og du har lagret cd`ne på loftet og du får akutt behov for å vite hvem som spiller trommer på I`ll be your baby tonight eller gitar på Ansjosen (det bør du vel strengt tatt høre), eller kanskje du for bare livet ikke kan huske hvem som var produsent på Wrecking Ball? Hva gjør du med alle disse uunnværlige detaljene som nå forsvinner med platecoverne? Spørsmålet er altså: er det noen som vet om smarte måter å digitalisere også dette og gjøre det lett tilgjengelig? Den avskyelige cd-plastboksen kan jeg gjerne unnvære, men harde fakta om innspillingene kan man jo ikke være foruten. Så inntil videre blir i alle fall mine rippede cd`er stående framme.Rhesus skrev:Nå er store deler av samlingen rippet, pakket pent ned, cd-skapet er gitt bort og fruen er mer en godt fornøyd med det, siden det nok ikke var et design-ikon.
For en befrielse! ;D
En god rip inneholder jo også albumcover, også innercover. Egnet elektrisk utstyr kan gi hurtig tilgang på dem mens man hører på musikken.oldman skrev:Hva gjør du når rippejobben er gjort og du har lagret cd`ne på loftet og du får akutt behov for å vite hvem som spiller trommer på I`ll be your baby tonight eller gitar på Ansjosen (det bør du vel strengt tatt høre), eller kanskje du for bare livet ikke kan huske hvem som var produsent på Wrecking Ball? Hva gjør du med alle disse uunnværlige detaljene som nå forsvinner med platecoverne? Spørsmålet er altså: er det noen som vet om smarte måter å digitalisere også dette og gjøre det lett tilgjengelig? Den avskyelige cd-plastboksen kan jeg gjerne unnvære, men harde fakta om innspillingene kan man jo ikke være foruten. Så inntil videre blir i alle fall mine rippede cd`er stående framme.Rhesus skrev:Nå er store deler av samlingen rippet, pakket pent ned, cd-skapet er gitt bort og fruen er mer en godt fornøyd med det, siden det nok ikke var et design-ikon.
For en befrielse! ;D
Hehe - her ble det plutselig action.Pixy skrev:Hmmm. Nå har jeg vridd hjernen lenge. Veldig lenge. Jeg klarer bare ikke å begripe i mitt lille hode hvordan noen kan ønske å kvitte seg med den fysiske delen av platesamlinga. I allefall ikke dersom interessen fortsatt er til stede. Jeg er overhode ingen materialist (og lønna er nok under gjennomsnittet), men for meg er da skiver vitterlig mye mer enn bare lyd. Akkurat som bøker er mer enn bokstaver og setninger. Det hjelper svært lite om inspillingsinfo er å få tak i på nett. Jeg tenker på stikkord (muligens noe overfladiske, men dog) som stil, image, eieglede, dekor, estetikk og setninger som "vis meg din platesamling og jeg skal fortelle deg hvem du er". Selvfølgelig et humoristisk utsagn, men for oss med genuin musikkinteresse er det da snev av virkelighet i det også... Det å skape et levende og interessant hjem (evt. et rom) som skal gjenspeile litt/noe av den vi er, personligheta vår... På mange måter er det kanskje også en livsstil. Mulig jeg tar det for seriøst? Mulig jeg har for mye samledilla. Men føler sjøl jeg har et meget avslappa, men bevisst forhold til det hele.
I de fleste hjem er det mer eller mindre gjennomtenkt løsøre som nettopp skaper det hjemmet. Og bevisst eller ubevisst dekorerer/utstyrer vi det ut i fra den/de vi er. Det å ha noe meningsfylt plassert oppetter vegga som kan brukes om og om igjen må da være manga ganger bedre enn "Elg I Solnedgang", diverse intetsigende broderier eller annet fjas. Selvfølgelig kan plass være et problem - det handler om prioritering. Et levende hjem er for meg et hjem hvor bøker og plater (evt. andre interesser) er synlige og gir et lite hint om menneskene som bor der.
Jeg innser at noe av dette kan være problematisk i forhold til valg av partner og andres behov, men det finnes SÅ mange gode løsninger og forslag til kompromiss på området. Jeg ville heller ha tona ned anlegget og latt platene stå. Jeg ser det sånn at musikerne som regel har laga en pakke av opplevelser. Og da hører coveret, tekstene, innlegga og utbretten med! Og det skal stå i hylla, uansett hva partneren sier.
Alt i beste mening og etter min ydmyke oppfatning.
Hilsen en som aldri har lasta ned ei note.
Pixy
Jeg var også av den oppfatning at det ville bli et savn å ikke ha CD samlingen stående fremme, av flere årsaker. Dels fordi jeg trodde jeg ville savne ritualet med å myse gjennom en behørig organisert samling på noen tusen plater, gradvis bygget opp over to tiår gjennom i all hovedsak informerte innkjøp, for å plukke ut en liten bunke kandidater til senkveldens lille runde foran anlegget. Dels var det vel bunnet i en slags bekymring over at jeg gradvis ville bevege meg enda mer bort fra avspilling av album til låter, slik overgangen til CD også medførte at jeg innimellom hoppet over spor. I et svakt øyeblikk tenkte jeg; hva blir det neste, lese bøker på nettet? Men så kom jeg heldigvis på at til tross for at deler av jobben jeg har går med til å holde seg oppdatert på nyhetsfronten gjennom internett, så har dette ikke endret mine vaner eller gleden av å kjøpe og lese papirutgaven av avisene som før.Pixy skrev:Hmmm. Nå har jeg vridd hjernen lenge. Veldig lenge. Jeg klarer bare ikke å begripe i mitt lille hode hvordan noen kan ønske å kvitte seg med den fysiske delen av platesamlinga. I allefall ikke dersom interessen fortsatt er til stede. Jeg er overhode ingen materialist (og lønna er nok under gjennomsnittet), men for meg er da skiver vitterlig mye mer enn bare lyd. Akkurat som bøker er mer enn bokstaver og setninger. Det hjelper svært lite om inspillingsinfo er å få tak i på nett. Jeg tenker på stikkord (muligens noe overfladiske, men dog) som stil, image, eieglede, dekor, estetikk og setninger som "vis meg din platesamling og jeg skal fortelle deg hvem du er". Selvfølgelig et humoristisk utsagn, men for oss med genuin musikkinteresse er det da snev av virkelighet i det også... Det å skape et levende og interessant hjem (evt. et rom) som skal gjenspeile litt/noe av den vi er, personligheta vår... På mange måter er det kanskje også en livsstil. Mulig jeg tar det for seriøst? Mulig jeg har for mye samledilla. Men føler sjøl jeg har et meget avslappa, men bevisst forhold til det hele.
I de fleste hjem er det mer eller mindre gjennomtenkt løsøre som nettopp skaper det hjemmet. Og bevisst eller ubevisst dekorerer/utstyrer vi det ut i fra den/de vi er. Det å ha noe meningsfylt plassert oppetter vegga som kan brukes om og om igjen må da være manga ganger bedre enn "Elg I Solnedgang", diverse intetsigende broderier eller annet fjas. Selvfølgelig kan plass være et problem - det handler om prioritering. Et levende hjem er for meg et hjem hvor bøker og plater (evt. andre interesser) er synlige og gir et lite hint om menneskene som bor der.
Jeg innser at noe av dette kan være problematisk i forhold til valg av partner og andres behov, men det finnes SÅ mange gode løsninger og forslag til kompromiss på området. Jeg ville heller ha tona ned anlegget og latt platene stå. Jeg ser det sånn at musikerne som regel har laga en pakke av opplevelser. Og da hører coveret, tekstene, innlegga og utbretten med! Og det skal stå i hylla, uansett hva partneren sier.
Alt i beste mening og etter min ydmyke oppfatning.
Hilsen en som aldri har lasta ned ei note.
Pixy
Bruker server HD i Raid 1 oppsett i min NAS.Har hatt en hardisk krasj før jul og sliter litt med å etablere en fullgod backup løsning så jeg har fortsatt et lite "etter-rippings-prosjekt"
Jeg kan jo fortelle hva jeg gjør før du får sagt 'rippejobb'oldman skrev:Hva gjør du når rippejobben er gjort og du har lagret cd`ne på loftet og du får akutt behov for å vite hvem som spiller trommer på I`ll be your baby tonight eller gitar på Ansjosen (det bør du vel strengt tatt høre), eller kanskje du for bare livet ikke kan huske hvem som var produsent på Wrecking Ball? Hva gjør du med alle disse uunnværlige detaljene som nå forsvinner med platecoverne? Spørsmålet er altså: er det noen som vet om smarte måter å digitalisere også dette og gjøre det lett tilgjengelig? Den avskyelige cd-plastboksen kan jeg gjerne unnvære, men harde fakta om innspillingene kan man jo ikke være foruten. Så inntil videre blir i alle fall mine rippede cd`er stående framme.Rhesus skrev:Nå er store deler av samlingen rippet, pakket pent ned, cd-skapet er gitt bort og fruen er mer en godt fornøyd med det, siden det nok ikke var et design-ikon.
For en befrielse! ;D
Hørt om tags? All info man måtte ønske kan legges på hver eneste fil. Like lett, om ikke lettere, enn å bla i et cover. Dessuten gir www alt man ellers måteoldman skrev:Hva gjør du når rippejobben er gjort og du har lagret cd`ne på loftet og du får akutt behov for å vite hvem som spiller trommer på I`ll be your baby tonight eller gitar på Ansjosen (det bør du vel strengt tatt høre), eller kanskje du for bare livet ikke kan huske hvem som var produsent på Wrecking Ball? Hva gjør du med alle disse uunnværlige detaljene som nå forsvinner med platecoverne? Spørsmålet er altså: er det noen som vet om smarte måter å digitalisere også dette og gjøre det lett tilgjengelig? Den avskyelige cd-plastboksen kan jeg gjerne unnvære, men harde fakta om innspillingene kan man jo ikke være foruten. Så inntil videre blir i alle fall mine rippede cd`er stående framme.Rhesus skrev:Nå er store deler av samlingen rippet, pakket pent ned, cd-skapet er gitt bort og fruen er mer en godt fornøyd med det, siden det nok ikke var et design-ikon.
For en befrielse! ;D
Vel, min to år gamle skepsis er nok gått ut på dato. Nå bruker jeg avspilleren JRiver, og den fikser coverart, tagging, og all den tilleggsinformasjon jeg måtte ønske. I tillegg er den grei å sette opp, også i forhold til hi-rez filer. Ingen grunn i verden til å fikle med Foobar når du har JRiver. Og ingen grunn til å ha cd`er liggende framme.Polkagris skrev:Hørt om tags? All info man måtte ønske kan legges på hver eneste fil. Like lett, om ikke lettere, enn å bla i et cover. Dessuten gir www alt man ellers måteoldman skrev:Hva gjør du når rippejobben er gjort og du har lagret cd`ne på loftet og du får akutt behov for å vite hvem som spiller trommer på I`ll be your baby tonight eller gitar på Ansjosen (det bør du vel strengt tatt høre), eller kanskje du for bare livet ikke kan huske hvem som var produsent på Wrecking Ball? Hva gjør du med alle disse uunnværlige detaljene som nå forsvinner med platecoverne? Spørsmålet er altså: er det noen som vet om smarte måter å digitalisere også dette og gjøre det lett tilgjengelig? Den avskyelige cd-plastboksen kan jeg gjerne unnvære, men harde fakta om innspillingene kan man jo ikke være foruten. Så inntil videre blir i alle fall mine rippede cd`er stående framme.Rhesus skrev:Nå er store deler av samlingen rippet, pakket pent ned, cd-skapet er gitt bort og fruen er mer en godt fornøyd med det, siden det nok ikke var et design-ikon.
For en befrielse! ;D
ønske av info.
Eller enda enklere: med Jriver trykker du bare på Wiki-knappen, så får du opp wikipedia-artikkelen om artisten. Da kan du ofte klikke deg videre til selve albumet. Eller kan du trykke på Google-knappen i samme program, og få det googlet. Du må riktignok fylle inn med albumtittel med det siste alternativet. Nå har jeg ikke giddet å sjekke hvilket system du bruker, men det er i alle fall mulighetene med Jriver.Polkagris skrev:Hørt om tags? All info man måtte ønske kan legges på hver eneste fil. Like lett, om ikke lettere, enn å bla i et cover. Dessuten gir www alt man ellers måteoldman skrev:Hva gjør du når rippejobben er gjort og du har lagret cd`ne på loftet og du får akutt behov for å vite hvem som spiller trommer på I`ll be your baby tonight eller gitar på Ansjosen (det bør du vel strengt tatt høre), eller kanskje du for bare livet ikke kan huske hvem som var produsent på Wrecking Ball? Hva gjør du med alle disse uunnværlige detaljene som nå forsvinner med platecoverne? Spørsmålet er altså: er det noen som vet om smarte måter å digitalisere også dette og gjøre det lett tilgjengelig? Den avskyelige cd-plastboksen kan jeg gjerne unnvære, men harde fakta om innspillingene kan man jo ikke være foruten. Så inntil videre blir i alle fall mine rippede cd`er stående framme.Rhesus skrev:Nå er store deler av samlingen rippet, pakket pent ned, cd-skapet er gitt bort og fruen er mer en godt fornøyd med det, siden det nok ikke var et design-ikon.
For en befrielse! ;D
ønske av info.
Det er ikke alle som bor i stor enebolig, eventuelt helt alene. Det er faktisk fullt mulig å få for mye ting i en mindre bolig.musicman skrev:Elsker cdene mine, likeså vinylen. dette er mine "bøker", og de stues ikke bort på ett loft, fy skam,,,