Håvarhede skrev:
Jeg har Audiophysic Yara II Superior og Densen 410 cd spiller Densen 110 forsterker. Men jeg syns bassen er litt slank. Jeg har prøvd tidligere med Meridian G06 II da jeg hadde Monitor Aydio GS20 koblet til systemet og da ble mellomtonen fyldigere og det ble mer detaljer og bassen var helt rå. Jeg har da vurdert å bytte cd spiller til noe dyrere greier uansett. For eksempel Densen 420+ eller Meridian eller andre alternativer. Jeg vil ha fyldigere bass og mellomtone. Mulig noe av feilen ligger i Høyttalerne.
Man må leve med at ulike komponenter har ulik lydsignatur, det betyr ikke at det er noe galt med noen, men sånn er det bare.
Så matching kommer man ikke utenom, jeg har ingen tro på å finne "opprinnelig feil" eller noe i den dur. Matching er et must, dessuten kan det være gøy (men dyrt om man bommer ofte...)
Derfor; enig i ditt utgangspunkt, intet feil med å tenke helhetlig matching. Du kommer ikke unna heller.
Jeg har anskaffet en Ayon CD-3 som i mitt anlegg gir akkurat det jeg trenger av akustisk fyldig, men også rask og presis bass - og i tillegg 2 andre vesentlige kvaliteter, nemlig en oppløst og ikke avrullende topp som er klar og samtidig uten digitalt glass og en mellomtone som er like fremtrende som den er fra rad 5 i Operaen når det spilles akustisk. (Har tunet litt med rørene, men det er en annen historie.)
Mitt råd er: Se på matching som en utfordring, slutt å lete etter det ene punktet der alle feilene ligger.
Mvh Ole