CD spiller kr 20 000.-

O

Omar

Gjest
Jeg har Audiophysic Yara II Superior og Densen 410 cd spiller Densen 110 forsterker. Men jeg syns bassen er litt slank. Jeg har prøvd tidligere med Meridian G06 II da jeg hadde Monitor Aydio GS20 koblet til systemet og da ble mellomtonen fyldigere og det ble mer detaljer og bassen var helt rå. Jeg har da vurdert å bytte cd spiller til noe dyrere greier uansett. For eksempel Densen 420+ eller Meridian eller andre alternativer. Jeg vil ha fyldigere bass og mellomtone. Mulig noe av feilen ligger i Høyttalerne.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg mener du må: Ta i bruk EQ (lei inn kompetanse om nødvendig), skift høyttalerne og/eller jobb med plassering og akustikk. En kilde vil ikke løse dette.
En forsterker med fetere signatur kan jo gjøre noe, men har i grunnen lite tro på det som løsningen.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Er det en feil du ikke kan leve med, så identifiser feilkilden og årsak, og rett opp feilen der den er. Ta tyren ved horna så og si.
Ikke kompenser og kompliser. Ikke forsøk å rett en feil med en motsatt feil, det blir aldri veldig bra.

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
4.969
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Audio Physics høytt og Densen forsterkere er vel ikke kjent for å spille fyldig noen av dem?
Jeg ville ha byttet ut høytt til noe som fyller mer ut nedover, evt også byttet forsterker..
Eller andre veien; bytt kilde og motor til noe som har varmere signatur ;) Naim eller Primare f.eks.
Densen er veldig transparent, men som en følge ikke direkte fyldig.
Vidar har rett, ta tyren ved hornene :)

M

O

Omar

Gjest
Mulig Høyttalerne står et for lite og trangt rom slik at jeg ikke får satt de lenger ut på gulvet. Har hørt hva som skjer med bassen i slike tilfeller før.

O

Omar

Gjest
Hva med Creek Destiny hele veien og Epos M22i? Blir det mer fyldig i bassen og åpnere mellomtone?
Eller at jeg bare bytter høyttaler til Proac D15 eller D18.

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
1
Det er vel en kjennsak at EC sin cdspiller gjør dette... er ofte til under 20k på bruktmarkedet... Ville også sett etter Lektor CDspillere :)..

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
4.969
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Creek og Epos vil gi et balansert lydbilde, men jeg vil ikke si direkte fyldig.. Epos er direkte i lyden, her kamufleres lite.
Din Densen vil muligens gi D15/D18 et skikkelig spark bak slik at de åpner seg :)
Hør med Tor om hjemlån. D15 vil du dessuten kunne gjøre et kupp på nå om dagen, tviler på at den er så mye dårligere enn D18. Jeg likte veldig lyden av de på Cary rørutstyr :D

M

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
617
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
baluba skrev:
Kjøp rør og få fred i sjelen og næring for hjernen. ;D
Enig i prinsippet, men rør kan også bli slankt.

Jeg hadde en Arcam cd-spiller som jeg byttet ut med en Sim audio til ca 15k fordi A ble for hard i toppen. det førte også til litt fyldigere lyd som faktisk passet godt inn i anlegget. Spilleren er også mer oppløst og har større lydbilde en A. Sim har også dyrere spillere. Tror ikke jeg ville gått for en ny Densen, vil tippe at lydsignaturen er lik den du har.

Martin OHC

Bransjeaktør
Ble medlem
24.04.2009
Antall liker
0
Du kan oppgradere din 410 til en 420+ for prisforskjellen mellom de to.

oyvindk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
109
Sted
Trondheim
Man får nå knallbra digitallyd til 20k. Det gikk nettopp et sett DCS Delius + purcell til den prisen. Delius alene går nå til 14-15k. Du kan få EMC 1, Stello 220 dac (pc har du). Capitole 2 cd-spiller ligger vel også ikke særlig mye over 20 k på bruktbørsen. Mye valgmuligheter...

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
119
Sted
Bærum
Håvarhede skrev:
Jeg har Audiophysic Yara II Superior og Densen 410 cd spiller Densen 110 forsterker. Men jeg syns bassen er litt slank. Jeg har prøvd tidligere med Meridian G06 II da jeg hadde Monitor Aydio GS20 koblet til systemet og da ble mellomtonen fyldigere og det ble mer detaljer og bassen var helt rå. Jeg har da vurdert å bytte cd spiller til noe dyrere greier uansett. For eksempel Densen 420+ eller Meridian eller andre alternativer. Jeg vil ha fyldigere bass og mellomtone. Mulig noe av feilen ligger i Høyttalerne.
Man må leve med at ulike komponenter har ulik lydsignatur, det betyr ikke at det er noe galt med noen, men sånn er det bare.

Så matching kommer man ikke utenom, jeg har ingen tro på å finne "opprinnelig feil" eller noe i den dur. Matching er et must, dessuten kan det være gøy (men dyrt om man bommer ofte...)

Derfor; enig i ditt utgangspunkt, intet feil med å tenke helhetlig matching. Du kommer ikke unna heller.

Jeg har anskaffet en Ayon CD-3 som i mitt anlegg gir akkurat det jeg trenger av akustisk fyldig, men også rask og presis bass - og i tillegg 2 andre vesentlige kvaliteter, nemlig en oppløst og ikke avrullende topp som er klar og samtidig uten digitalt glass og en mellomtone som er like fremtrende som den er fra rad 5 i Operaen når det spilles akustisk. (Har tunet litt med rørene, men det er en annen historie.)

Mitt råd er: Se på matching som en utfordring, slutt å lete etter det ene punktet der alle feilene ligger.

Mvh Ole

tuco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2004
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
Håvarhede skrev:
Bass er jo veldig rom/plasseringsavhengig. Har du prøvd å gjøre noe med dette?

O

Omar

Gjest
Problemet var vel ikke bassen. Men Dynnamikken, naturtrohet, tredimensjonalitet, eller rett og slett at signalet kommer godt fram fra cd spilleren. Jeg fant ut at det var kablene som var problemet. Prøvde Nordost Frey og vips låt det hele en del bedre.

Topp Bunn