CDON vs. Platekompaniet

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Birdman skrev:
Mute skrev:
Ikke kjøp saker som ikke er på lager, kan ta laang tid..
Én av cd'ene var ikke på lager. Nå får jeg erfare selv hvor lang tid det tar  :).

Mvh. B
Kan trøste deg med at om man bestiller en vare som ikke er på lager, så er man avhengig av tilgjengeligheten dens hos tredjeledd (produsent, importør, distributør etc) før selger kan levere, og de er i prinsipp likestilt alle sammen, enten de heter play, amazon, cdon, platekompaniet eller annet. Det er tilgjengeligheten av produktet som vanligvis er den knappe faktor, og det er likt for alle andre som ikke har den på lager også. Noen av de kommer aldri ut igjen, men nettbutikkene fjerner de ikke fra sidene sine før endelig beskjed om at produktet er utgått, og iallefall ikke play og amazon, som kan risikere å få den i salg for tredjepartsselger.

Det er (forhåpentligvis) ikke slik at noen av disse selgerne pleier å legge ordren på hylla en uke eller en måned, for å se det an senere.. hvis de husker det  :)

I tilfelle en vare ikke er "in stock" et sted, kan det være lurt å kjøpe den et annet sted hvor den er "in stock", især om det er fare for at det kan være et utgående produkt.

Mvh Vidar P

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Suger til meg gode råd i denne tråden. Jeg "canselled order" hos Play.com på den cden som ikke var "in stock", og bestilte den heller fra Amazon. Oppdaget da noe interessant. Da jeg gikk til kassa med cden hos Amazon, så endret prisen seg. Den gikk ned med ett og et halvt pund mener jeg, før frakttillegget på ca. to pund ble lagt til. Hvis det skjer hver gang, så betyr jo det i praksis at Amazon også sender "fraktfritt", ikke bare "Play". Cden jeg kjøpte fra Amazon endte til slutt opp litt billigere enn hos "Play"

En annen ting som slår meg er at den gratis frakten de reklamerer med innenfor UK da ikke er gratis allikevel. Den er innlagt i prisen på cden.

Mvh. B

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Grunnen til at prisen endret seg var formodentlig at VAT ble trukket fra. Hadde du hatt adresse i UK hadde det ikke skjedd, mens du imidlertid ikke hadde blitt belastet for frakt.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Lille_Adam skrev:
Grunnen til at prisen endret seg var formodentlig at VAT ble trukket fra. Hadde du hatt adresse i UK hadde det ikke skjedd, mens du imidlertid ikke hadde blitt belastet for frakt.
Ja, det er mulig. Men dette gjør ikke Play, så Amazon utligner i tilfelle Plays fraktfordel med å trekke fra VAT.

Mvh. B

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Stemmer det. De går nok stort sett opp i opp med tanke på pris, men om man ikke kun skal ha musikk som er pop for øyeblikket, så har Amazon et langt bedre utvalg. Mye sært å finne der.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Har ikke peiling på hva som er pop for øyeblikket ::). Kjøper stort sett bare musikk jeg har fra før i nye utgaver, remastringer med bonusspor. Akkurat nå erstatter jeg Marillion-samlingen. Samlingen min sluttet forøvrig samtidig som Fish sluttet ;D.

Mvh. B

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Har nå også fått øynene opp for vinyl fra Amazon. Fortsatt veldig lav porto. Betalte nettopp ca. 100,- inkl. frakt for en dobbel LP i excellent contition ("La Gazza Ladra" m/ Marillion).

Mvh. B

JAND

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Antall liker
2
Mottok en CD fra play.com idag. Bestillte den 22.01, altså tok det 20 dager å levere den. Fikk ingen hint av play.com om at CDen ikke var på lager eller noe slikt. Er veldig fornøyd med prisen (£10.99 tot. 2CD Pearl Jam live), men fikk jo nesten magesår av å vente.
Bestillte 4 stk. CD fra play.com 17.01 og de kom etter 6 dager(4 virkedager).
Har tidligere så og si kun kjøpt CDer hos platekompanoet.no. Synes de er glimrende på levering. Har opplevd at plater har kommet i posten dagen etter de er bestillt, og det har vel aldrig tatt mer enn 3(virke-)dager om de har platene på lager.
cdon.com har jeg gitt opp. De kan ha bra priser innimellom, men jeg synes de roter litt mye. Har opplevd at plater plutselig ikke er tilgjengelig når de havner i handlekurven, og en gang klarte de å kanselere en ordre uten å melde fra om det. cdon.com er ikke aktuelle å handle fra mer for min del. Har ikke prøvd cdconnection.com, men en arbeidskollega handler mye der og anbefaler de sterkt, så jeg har tenkt og prøve de og.

Så for min del er det platekomp. og play.com som i hovedsak gjelder, samt at jeg også kjøper direkte fra pl.selskap da nyutgivelser ofte er relativt rimelige der.

Jon A

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.368
Torget vurderinger
4
Birdman skrev:
Kjøper stort sett bare musikk jeg har fra før i nye utgaver, remastringer med bonusspor.
Kondolerer.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Trane skrev:
Birdman skrev:
Kjøper stort sett bare musikk jeg har fra før i nye utgaver, remastringer med bonusspor.
Kondolerer.
Takker, men det jeg sa var selvfølgelig en sannhet med modifikasjoner. Føler allikevel at jeg ikke helt klarer å følge med på hva som skjer innen ny musikk. Det handler vel mye om at man ikke lenger har tid til å stå på f.eks. Platekompaniet og høre gjennom halve butikken.

Birdman

Topp Bunn