Celestion SL 700

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.656
    Antall liker
    1.421
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    KEF elementer kommer i eske som det står KEF og Celestion på i dag.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Skink: Nettopp! Så sannsynligheten er svært stor for at KEF fortsatt har originale elementer liggende av begge typer til alt fra C3 til SL700- De koster, men det er disse gullklumpene verd. Monacor hadde null med Ipswich å gjøre.
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.269
    Antall liker
    5.821
    Torget vurderinger
    15
    Takk for adresse Pilsern. Da er KEF forespurt også.
    Så ikke helt forskjellen på det jeg prøvde å forklare, og det Auditor sier.
    Vh GunnarS
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    GunnarS: Det er da enkelt: KEF EIDE BÅDE AE OG CELESTION. Nå er AE ute av den paraplyen.
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.269
    Antall liker
    5.821
    Torget vurderinger
    15
    c4m.jpg

    Da var de uorginale Monacor elementene på plass. Ja jeg vet det ikke er helt "stuerent", men det får duge inntil jeg eventuelt får tak i et par orginale.
    Vh GunnarS
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det skal jo ikke være støvkappe på wooferne i en SL700, så du får være i søkemodus framover. De skal jo ikke være så vanskelige å finne, sist jeg sjekket lå de på 900 kroner stykket hos eksperter på Celestion-restaurering. Det gir meg litt gode vibber å se høyttalere i den serien fra Celestion siden jeg selv har hatt SL6 som de høyttalerne jeg har levd lengst med.
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.269
    Antall liker
    5.821
    Torget vurderinger
    15
    Det ser nok ut til å være ganske vanskelig å få elementer fra Celestion / Kef / GP
    Ref. svar vedlagt.
    Unfortunately we no longer have any spare parts nor suitable replacements available for the SL700.
    Kind regards
    Beverley Ross
    Service Dept Administrator

    GP Acoustics (UK) Ltd.
    beverley.ross@kef.com



    Om noen har navn / webadresse til noen som driver med Celestion, er jeg takknemmelig for et hint.

    PS. De uorginale elementene spiller faktisk ganske så forykende.
    Vh Gunnar
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.273
    Antall liker
    418
    Jeg lurte på å skaffe meg noe Nextel maling til 700. Ser at man får tak i det fremdeles NEXTEL®

    Kanskje de til og med vet hvilken farge 700 har. Bortsett fra toppen av den ene høytaleren er de strøkne og da er det minst arbeid om jeg treffer akkurat med fargen.

    Har et par SL700 som ble ombygget til 700se av første eier, hatt de i over 20 år. Har også et par SL6s som jeg har hatt 5 år lengre enn 700.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    OKA: De bør du få opp å spille. Begge par. Så originalt som mulig. Burde være en Owner´s Club i UK, om jeg husker..
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.273
    Antall liker
    418
    Aldri sluttet å spille på dem. De er helt originale. Sl6s kan brukes på mang slags forsterkeri mens 700se bare skinner når de er parret med det beste (dvs strømsterk og høy effekt, best mulig kvalitet)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    OKA: Sånn er det i bunn og grunn med ALLE høyttalere. En for stor forsterker finnes ikke. Hva bruker du på dem?
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.273
    Antall liker
    418
    OKA: Sånn er det i bunn og grunn med ALLE høyttalere. En for stor forsterker finnes ikke. Hva bruker du på dem?
    Jeg bruker en DP 600 som er eldre mosfet 250W som låter svært bra etter mine ører. Oppløst, dynamisk og gir en fylde og kropp som 700 trenger. Vet ikke om en eldre dipolar DP ville vært like bra, det har jeg aldri testet.

    Sl6s tilgir det meste. Det ble en magisk mellomtone med ifien som har 4 EL84 og 2 ECF82 rør og kan presses til 25W. Men iFi retro 50 får en langt lettere jobb med noen Klipsch B1 jeg har og selv om mellomtonen ikke er like bra der så blir det dynamisk nok. En gammel Nad 100 w (den som gav Nad et godt rykte i sin tid) var tilfredstillende på 6s men grå og kjedelig på 700, selv om 700 også der viste sitt potensiale. En svær Mcintosh var god men overraskende lik Dp600, helt innenfor smak og behag men mer plunder med rør. Utover dette har jeg ikke fått testet noe særlig på alle disse årene, men jeg har jo ofte fått høre at folk har hørt Sl700 uten helt å fått med seg hele potensialet. På Hifiklubben ble det gjerne spilt på NAD, Denon og Electrocompaniet og selv 250w til Electrocompaniet den gangen var ikke helt det Sl700 trengte.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Stor Sansui fra nittitallet fungerer brillefint med SL6 (uten S og Aerolam), den kombinasjonen kjørte jeg i seks år.

    sansui au-alpha907dr.JPG
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    OKA: Jeg pleide å lytte til disse med TO AW250. Det funka. Og en av dagens Denon integrerte av største type- feks PMA- S1- funker, den og..Samme med en Bladelius Thor III..og den er ikke avskrekkende dyr heller..
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.269
    Antall liker
    5.821
    Torget vurderinger
    15
    20180518_164529.jpg

    Da var originale elementer på plass i mine sl700
    Takk til Baluba for link.
    Vh GunnarS
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    GunnarS: De ser riktigere ut, ja! Du har lagt iallefall fem tusen til verdien av dem:rolleyes:
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.101
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Endelig har jeg fått kjøpt Celestion SL 700, og de er på vei i posten nå:)
    Jeg husker at jeg hørte på disse i Hifiklubben i Trondheim på slutten av 80 tallet, og jeg har hatt lyst på de siden.

    _1947999344.jpg


    Vintagefrelst som jeg er så har jeg i dag en Doxa 70 Signature forsterker.
    Er det noen som har prøvd SL 6/600/700 med Doxa?
    Jeg er spent på hvordan dette blir.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.101
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Har fått de i hus, men dessverre er ene stativet skadet under transporten.
    Jeg har fått limt det, men det ble ikke 100%.
    Bortsett fra dette så er jeg veldig fornøyd med de.

    Så nå er et annet par kjøpt:)
    Håper stativene kommer frem hele denne gangen!
    sl700.JPG
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.101
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Er det noen som vet forskjellen mellom SL700 og SL700SE?
    Kan en se forskjellen på de?
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.269
    Antall liker
    5.821
    Torget vurderinger
    15
    Fant en gammel Hifi-klubb avis i kjellern.
    Det står litt om oppgraderingene i sl700SE.
    klubben sl700-1.jpg


    klubben sl700-2.jpg


    Hifi-klubben var en godteributikk før i tiden. SME V til 9995,- Vesentlig billigere enn i opprinnelseslandet. Merk at Hifiklubben opererte med stykkpris på høytalere på den tiden.
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.269
    Antall liker
    5.821
    Torget vurderinger
    15
    Det var visst High Fidelity i England som skrev om forskjellene mellom SL700 og SL700SE

    klubben sl700-3.jpg

    Uttdag fra samme avis (Hifiklubben medlemsavis 4/92).
    Vh GunnarS
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    GunnarS: DET VAR TIDER! Hadde akkkurat den avisen i arkivet selv, og spesielt Celestion-sidene, modell 3- ble godt lest:rolleyes:
    Pekaill: Filtre, elementer..
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.269
    Antall liker
    5.821
    Torget vurderinger
    15
    20181021_112548.jpg

    Da har endelig SL700 fått et sted å spille.
    Vh GunnarS
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.101
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Fint oppsett!


    Skulle gjerne likt å vite om jeg har SL700SE eller eldre SL700.
    Er det noen som med sikkerhet vet om en kan se forskjell på de?

    Noen med 700SE her som har serienummer?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Pekaill: Utvendig er de absolutt identiske. Men innvendig har SE en enkelt, forsenka skrue i innfestinga av basselementet, et annet filter (finn skjema, sammenlign, se bilder) og altså et basselement med bedre ventilering av polstykket /lenger slaglengde. Merk: Alt dette hjelper ikke hvis du- som GunnarS hadde- utfører den Monacor-endringen. Dessuten har elementet, if memory serves. forskjellige betegnelser utfra hvilken versjon det sitter i. Kontakt support hos KEF/Celesion, få med serienummeret så forteller de deg hva det er du sitter på. Og gjør ikke samme feil som de aller fleste eiere: Spar ikke på strømforsyning og forsterkeri. Disse fortjener det absolutt beste:rolleyes: Klassisk nordisk monstermat.
     
    Sist redigert:

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.101
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    TAkk! Jeg skrudde av dekslene og fant at skruen som holder basselementet er har konisk underside av hodet og er forsenket i rammen til bassen. Dett er vel vanlig SL-700. Fant denne på nettet:"If the woofers alloy frame has a countersunk hole you have a pair of SL700's. If the surface under the bolt head is flat in a slight recess you have SL700SE"

    Ser på nettet at noen synes den er bedre enn SE, så jeg får vel være fornøyd med det.


    Driver mine med Doxa 70, men jeg er nysgjerrig på Dynamic Precision DPA 600 nevnt tidligere i tråden. Dukker det opp en slik så kjøper jeg nok den.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Pekaill: Det er en standard 700, ja. Men den som har- og selger- etpar sånne i strøken stand, veit imo ikke hvilken juvel han har! Så: Gi dem det beste du har mulighet til. Doxa pleier å holde til det meste, men det du virkelig burde være spent på er Bladelius Thor III Novitas.. Men den vil du ha en forsterker derpå som låter som en twinturboladet, oppgradert D70. Jeg burde vite det, ettersom jeg i sin tid erstattet nettopp en fullt oppgradert D70 Signature med Idun/Balder. Problemet med de Doxaene der er mangel på forsinket start, summing i trafoene og en generell uro hos eier mht hvorvidt disse to førstnevnte tingene til slutt skader høyttaleren- det opplevde jeg med mitt siste oppsett der Signature var involvert. Lydmessig elsker jeg dem fortsatt- både 70 og 700.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn