Chapter Audio Couplet

Casle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Antall liker
1
Er det noen Chapter Audio Couplet eiere her inne?

Jeg har en på hjemlån akkurat nå...
Har hatt en hjemme en gang før, men da sammen med Chapter Preface forforsterker (med feil på) og høyttalere som ikke var inspillt. Nå har jeg fått på plass min egen Meridian G68 forforsterker, og mine Focal Electra 1027 Be er innspillt...

Hadde vært morsomt å høre andres erfaringer.
Det er lite info om den på nettet, så kanskje noen også har tips om tester/testimonials fra eiere der ute...

Har akkurat hatt Midgard Oberon 6.1 hjemme, som spilte helt greit, og er absolutt god for pengene. Jeg sammenlignet den med min 5-kanals Rotel RMB-1095, og selv om Midgard'ene gjorde enkelte ting bedre enn Rotel'en så foretrakk jeg totalt sett lyden fra Rotel'en i mitt rom.
Couplet derimot er noe helt annet, og den spiller mye bedre nå enn den gjorde sist gang jeg hadde den hjemme. Det er bare så sinnsykt klart, med så mye detaljer. Spesiellt på stemmer, har aldri hørt maken.

Mvh C :D

ksveen73

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2005
Antall liker
30
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Er det noen Chapter Audio Couplet eiere her inne?

Jeg har en på hjemlån akkurat nå...
Har hatt en hjemme en gang før, men da sammen med Chapter Preface forforsterker (med feil på) og høyttalere som ikke var inspillt. Nå har jeg fått på plass min egen Meridian G68 forforsterker, og mine Focal Electra 1027 Be er innspillt...

Hadde vært morsomt å høre andres erfaringer.
Det er lite info om den på nettet, så kanskje noen også har tips om tester/testimonials fra eiere der ute...

Har akkurat hatt Midgard Oberon 6.1 hjemme, som spilte helt greit, og er absolutt god for pengene. Jeg sammenlignet den med min 5-kanals Rotel RMB-1095, og selv om Midgard'ene gjorde enkelte ting bedre enn Rotel'en så foretrakk jeg totalt sett lyden fra Rotel'en i mitt rom.
Couplet derimot er noe helt annet, og den spiller mye bedre nå enn den gjorde sist gang jeg hadde den hjemme. Det er bare så sinnsykt klart, med så mye detaljer. Spesiellt på stemmer, har aldri hørt maken.

Mvh C :D
Couplet er for meg ukjent, men jeg kjører Chapter Precis sammen med Focal Micro Utopia Be. Precis'en er ikke fullt så kraftig som Couplet'en, med 2x130w, men forforsterkeren skal være bygd på samme lest som Preface, såvidt jeg husker...

I alle fall - dette spiller knall hos meg! Chapter'n sin åpenhet og fokus på detaljer sammen med Focal sin beryllium diskant - kanonmatch! Lydbildet er stoooort! Tok lang tid før den ble innspilt da - sikkert 250-300 timer....

Casle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Antall liker
1
Den Couplet jeg har er helt ny, så den trenger litt innnspilling.
Hva var det du merket forandret seg etterhvert som Precis'en ble mer innspillt?

Mvh C

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Antall liker
0
Skal prøve å svare, selv om ikke spørsmålet ble spurt til undertegnede direkte, men vi har jo samme Chapter Precise, og regner kanskje med at erfaringene er noe like!

De første 50 timene var det ekstreme forskjeller fra Krell 400 XI til overnevnte Chapter Precise, men nå etter ca. 200 t. har den nå roet seg noe ned, men bass, mellomtone og bånddiskant er nå mye mere samspillte, men på dårlige innspillinger begynner den nå og bli vanskelig, som mange andre "gode" forsterkere.

Dypbassen er nå på plass, og ProAc Future One spiller mye penere, og lyttetrettheten er nå en saga blott, men mistenker at ProAc, Meridian og Krell var en dårlig match, og det skal tas på egen kappe, og en erfaring rikere har man blitt. Var på O.H.C. og hørte på komplette Krell system, og i mine ører var det meget bra.

Det er vanskelig å gi noen direkte tilbake signal, utenom at dette er den beste intregerte forsterkeren som har vært i min stue (noen gang), men har hatt delte systemer som også har spillt meget bra, men det ser ut som Chapter har funnet tryllestøvet etter min smak :eek:

Den Couplet jeg har er helt ny, så den trenger litt innnspilling.
Hva var det du merket forandret seg etterhvert som Precis'en ble mer innspillt?

Mvh C

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Jeg har lånt med meg en Couplet hjem for to dager siden, men har ikke kommet så langt at den er koblet til ::)
Derimot så har jeg koblet til Focal Electra 1007 be og spillt på den i nærmere 20 timer.
Den drives akkurat nå av min lille Nordic Ming Da MC3 MKII (pre) og en PrimaLuna PL 5 med Svetlana KT88 rør og Golden Dragon.
Jeg var veldig spent på om PLPL ville takle Be 1007, men alt taler for at det funker bra, selv om Be 1007 langt fra er innspillt.
PLPL har det også vært mye "innspilling" med (rørene var helt nye)
En ting er i hvert fall sikkert vil jeg mene, og det er at det er nok (og god) bass i fra denne stativht. fra Focal.
Passer nok bedre i det forholdsvis lille kj.rommet enn mine Cremona, hvor det nevnte står.
Prøvde 1007 først i stua og du verden for et stort lydbilde fra en toveis stativer.
Skal bli spennende å prøve Coupleten etter hvert.
Lyden nede er på enkelte cder svært god, men på en god del blir det pr. i dag vel mye driv/ pågåenhet i toppen, men det er vel noe som (forhåpentligvis) vil bedre seg.
Jeg er i hvert fall glad for at jeg nå har 4 stykk Furutechpaneler
;D
Jeg vet ikke hvor mye den Coupleten jeg låner har spillt, men det var visstnok "noe"

Jeg er litt usikker på om jeg helt fikk tak i dette med en knapp inne og en ute i forbindelse med bal. kontra ubal.
Kan noen av dere gi meg dette med teskje, hvordan går jeg frem (rekkefølge/hvor/hvilken)?

Mvh.KW

Casle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Antall liker
1
Jeg er litt usikker på om jeg helt fikk tak i dette med en knapp inne og en ute i forbindelse med bal. kontra ubal.
Kan noen av dere gi meg dette med teskje, hvordan går jeg frem (rekkefølge/hvor/hvilken)?

Mvh.KW
Når du står bak forsterkeren ser på baksiden av den, så har du to like knapper (små og sorte) på høyre og venstre side av bakpanelet. Den til venstre regulerer et eller annet med jord. Den til høyre velger om du skal bruke balansert eller rca inngangene. Ute= RCA og Inne=XLR.
Håper det hjelper :)
Hvilken effekt knappen som regulerer jordingen har vet jeg ikke, noen?

Mvh C

Kirk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2003
Antall liker
1
Da jeg koblet til min Couplet, å skrudde på cd/pre å så Couplet-en, kom det masse during i høyt, trykket da inn den knappen på venstre side bak, å vips, så var den duringen borte, enkelt å greit :).

Couplet-en har da fått noen timer nå med musikk, å den leverer varene syns jeg, allerede så tili.

Hverken den eller høyt. er innspilte enda, å i et elendig rom som jeg foreløpig har, så virker Couplet-en som en liten sak, som kommer til å være i hus noen år, skal jo aldri si aldri, men trur hvertfall ;D.

Stemmer er meget bra ja, stillheten i lydbildet, pluss at den går dypt nedover. Å pluss mye annet å masse vakre "hi-fi ord" er den å god for.

Chapter, Meridian og Focal, virker som en bra match hittil ja ;D

Kirk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2003
Antall liker
1
Pluss at det er deilig, at det bare er å trykke på den lille sorte knappen bak på høyre side, når man skal se på film med "hjemmekinoen", som er koblet med rca mellom reciver å effekt, så slipper man å tulle med å koble om å f...skap.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Når du står bak forsterkeren ser på baksiden av den, så har du to like knapper (små og sorte) på høyre og venstre side av bakpanelet. Den til venstre regulerer et eller annet med jord. Den til høyre velger om du skal bruke balansert eller rca inngangene. Ute= RCA og Inne=XLR.
Håper det hjelper :)
Hvilken effekt knappen som regulerer jordingen har vet jeg ikke, noen?

Mvh C
Hei!
Jeg takker og det er noe som tilsvarer det jeg sjøl har på mine Bel Canto (som tydeligvis liker seg for godt på "feriekoloni") ::)
Andre forklarte meg jo dette, men med min hukommelse så er det greit å få det inn skriftlig med teskje.
Da er det bare først å velge rca som skal være ute og da skal visstnok den andre være inne (og motsatt ved XLR).
Mvh.KW

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Antall liker
0
Så det blir Chapter Couplet?

Det blir vel kanskje det her også, når oppgraderings spøkelset viser seg igjen ::).

Har du fått tak i nettkabelen fra Chapter?

Har ventet på kabler i 3 uker nå, og det virker som de har leverings problemer, men EC nettkabelen er vel kanskje en god erstatning inntil videre.

Da jeg koblet til min Couplet, å skrudde på cd/pre å så Couplet-en, kom det masse during i høyt, trykket da inn den knappen på venstre side bak, å vips, så var den duringen borte, enkelt å greit  :).

Couplet-en har da fått noen timer nå med musikk, å den leverer varene syns jeg, allerede så tili.

Hverken den eller høyt. er innspilte enda, å i et elendig rom som jeg foreløpig har, så virker Couplet-en som en liten sak, som kommer til å være i hus noen år, skal jo aldri si aldri, men trur hvertfall  ;D.

Stemmer er meget bra ja, stillheten i lydbildet, pluss at den går dypt nedover. Å pluss mye annet å masse vakre "hi-fi ord" er den å god for.

Chapter, Meridian og Focal, virker som en bra match hittil ja  ;D

Casle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Antall liker
1
Jeg har nettkabelen på hjemlån sammen med forsterkeren.

Hmm, vet ikke om jeg bør kommentere kabelen, siden det går mot alt jeg tror på... ???
Har alltid trodd at det eneste en bedre strømkabel (les bedre skjermet) kan gjøre er å forhindre støy som kan påvirke andre komponenter/signalkabler etc. i anlegget.
Derfor har jeg akkurat kjøpt noen meter med skjermet strømkabel som jeg tenkte jeg skulle lage mine egne kabler av. Vet ikke om det vil høres, men tenkte det kunne være morsomt å høre om mindre stråling bak stereoracket har noe for seg...

Så jeg har aldri trodd at en "bedre" strømkabel kan påvirke noe i den komponenten den er koblet til, strøm er jo strøm ikkesant. Det burde jo ikke påvirke noe... Men etter å ha byttet frem og tilbake mellom standard kabelen og Chapter kabelen 20-30 ganger de siste to dagene så ser det ut til at jeg må revurdere.
Jeg hører definitivt en forskjell, forskjellen er den samme på ulike cd-plater. Bassen høres mer definert og kraftigere ut, det er akkurat som noe i mellomtonen blir mer tydelig, samt at jeg helt klart hører at diskanten blir litt mindre fremtredende, litt mindre spiss.
Men det er ikke udelt positivt, fordi det høres også ut som om litt av "mikrodetaljene" blir borte, f.eks detaljer i lyden av pusten til vokalisten mens han synger blir litt mindre tydelig, som gjør at man ikke føler at man kommer fullt så nærme. Det høres helt klart mer behagelig ut med Chapter kabelen, ikke fullt så "in your face".

Nå høres jeg kanskje sinnsyk ut, og det lurer jeg på om jeg er blitt selv også... jeg tror jo egentlig ikke på dette.

Mvh C :)

Svensk_Roger

Medlem
Ble medlem
18.06.2006
Antall liker
0
Hei Casle
Har selv Chapter presis og 1027 be,vad har du prøvd/bruker du for signal kabel.Har selv black magic intro a1, og en harmony tech presision link, black magic =oppløsning,detaljer stort lydbilde. harmony tech =fet lyd kompaktare lydbilde passer godt till hårdrock

Kirk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2003
Antall liker
1
Rocco, jepp, Chapteren blir værende i hus ja, helt klart :).

Ikke fått prøvd noen kabler nei, enda, men håper på å få prøvd nettkabelen hvertfall om ikke så altfor altfor lang tid.

Å så skal jeg vel prove harmonic tec, pro9 høyt.kabler

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Antall liker
0
Ja H.T. Pro 9 er gode høytalerkabler, men byttet de til Wireworld EQ. 3 ++, og synes at de låt bedre, men skulle vel bare mangle, de er nesten tre ganger så dyre.

Rocco, jepp, Chapteren blir værende i hus ja, helt klart :).

Ikke fått prøvd noen kabler nei, enda, men håper på å få prøvd nettkabelen hvertfall om ikke så altfor altfor lang tid.

Å så skal jeg vel prove harmonic tec, pro9 høyt.kabler

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Antall liker
0
Eller var det W.W. Eq. 5 ++?

Ja H.T. Pro 9 er gode høytalerkabler, men byttet de til Wireworld EQ. 3 ++, og synes at de låt bedre, men skulle vel bare mangle,  de er nesten tre ganger så dyre.

Casle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Antall liker
1
Hei Casle
Har selv Chapter presis og 1027 be,vad har du prøvd/bruker du for signal kabel.Har selv black magic intro a1, og en harmony tech presision link, black magic =oppløsning,detaljer stort lydbilde. harmony tech =fet lyd kompaktare lydbilde passer godt till hårdrock
Bruker Transparent Music Link XLR og Kimber Monocle X høyttalerkabel. Har bare prøvd en annen signalkabel på
Couplet så langt, det var et sett gamle Dynamic Precision kabler jeg har liggende. Det spilte mye lysere, det spiller betydelig bedre med Transparent kablene.

Bruker selv et sett Harmonic Tech. Precision Link (RCA) et annet sted i anlegget, og er litt enig i din vurdering av de. Men det er likevel mye kabel for pengene. Hadde tidligere ett sett av storebroren Truth Link og synes det var en mye mer nøytral kabel. Har også hørt gode omtaler av den enda dyrere Pro Silway mkII fra Harmonic Tech., og tror jeg etterhvert skal prøve den mot Transparent kabelen.

Mvh C :)

enw

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2004
Antall liker
2
Hadde Couplet på hjemlån for en liten stund siden. Holografi og dybde var fabelaktig, men jeg reagerte på at den hadde en viss høyfrekvent brum (lavt nivå). Dette bidro til lyttetretthet.

Sikkert en bra forsterker, men passet tydeligvis ikke i mitt anlegg.

enw

Topp Bunn