Nå skal jeg være forsiktig med å sammenligne med Z11 siden jeg ikke har hørt den. Men jeg tror det ærlig talt blir en meningsløs sammenligning, vel å merke hvis du har cd-spiller/dac som er god nok. Da jeg hadde Meridian G68 hjemmekino forforsterker tidligere hadde jeg Chapter Couplet på hjemlån og det var ikke i nærheten av Précis, så jeg tviler på at Z11 kan konkurrere på musikk.
Jeg uttaler meg som en som setter musikk høyest, prioriterer du hjemmekino kan det hende du kommer til en annen konklusjon.
Men hos meg ble det helt klart Précis og RX-V3800 istedenfor Meridian G68 og Chapter Couplet.
Så må jeg skrive litt om den nye Précis'en...
Jeg har hatt den gamle utgaven hjemme i lengre tid og det er pinadø noe av det heftigste. Men etter å ha hørt litt på den nye så er jeg enda mer imponert, den har en litt annen klang men den er enda mer gjennomsiktig enn det gamle...
For å illustrere gjennomsiktigheten kan jeg gi et eksempel, jeg har to dac'er hjemme akkurat nå. en til ca. 13000,- og en til ca. 30000,-. Med den gamle var dac'en til 13k OK, ikke helt i nærheten til den til 30k men med mangler jeg kanskje kunne levd med. På den nye faller dac'en til 13k igjennom, og dette er en dac som spiller vesentlig bedre enn f.eks Electrocompaniet sin dac som jeg tidligere har eid.
Den nye virker som den både går høyere oppover i frekvens og strekker seg enda lengre ned, og er like detaljert gjennom hele frekvensspekteret. Det rare er at jeg har tidligere trodd at den gamle hadde spikerrett frekvenskurve, men når jeg nå har hatt muligheten til å bytte mellom den gamle og den nye så tror jeg den gamle ikke er så lineær som jeg har trodd. Uten at jeg har målt noe som helst så tror jeg den har en liten dip i øvre mellomtone, det bidrar til at den høres utrolig behagelig ut og aldri blir hard uansett hvor høyt du spiller eller hva du spiller. Rett og slett en fantastisk musikkformidler, hvis dette høres lokkende ut så løp å kjøp mens den gamle er å få tak i. Jeg hadde personlig fint levd med den gamle Précis.
Den nye tror jeg er mer lineær, det gjør at den blir litt mer kilen for match med høyttalere men potensialet er enda større når du finner en match. Men der jeg hører forskjellen best er som nevnt tidligere helt øverst og nederst i frekvens, den nye spiller merkbart bedre helt der oppe i frekvens og enda dypere og med mer detaljert bass enn den gamle.
Nå ble dette en lang og ustrukturert post, men jeg håper at noe ble forståelig... ;D
/C