Chat er nede til torsdag formiddag

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.340
Torget vurderinger
2
Vi har opplevd en voldsom serverbelastning på kveldstid i det siste, og jeg har tatt ned chatten for å se hvor mye dette utgjør i praksis.

Den vil bli lagt opp igjen på torsdag formiddag (12. mai).

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.595
Torget vurderinger
1
Lurte litt på hva som skjedde her.

Mvh. Bjørn

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.465
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Og jeg som lurte på hva som ble svart akkurat! :O

Jaja, så mye for å bli revet bort av musikken en periode ;)

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.382
Høvdingen skrev:
Vi har opplevd en voldsom serverbelastning på kveldstid i det siste, og jeg har tatt ned chatten for å se hvor mye dette utgjør i praksis.
Tror ikke det er så mye bruken (i.e. chattingen som sådan) som belaster serveren så mye (er jo knapt en sjel som "sier" noe for tiden) - men det er vel heller den måten Chat er kodet på: du ser Refresh fare over skjermen hvert 2 eller 3 (?) sekund, og er det mange som har chattevinduet åpent belaster det muligens systemet mer enn godt er. HFS3 hadde en annen løsning sa du vel her forleden. Da er kanskje Refresh kodet anderledes?

mvh
JackX

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.340
Torget vurderinger
2
JackX skrev:
Tror ikke det er så mye bruken (i.e. chattingen som sådan) som belaster serveren så mye (er jo knapt en sjel som "sier" noe for tiden) - men det er vel heller den måten Chat er kodet på: du ser Refresh fare over skjermen hvert 2 eller 3 (?) sekund, og er det mange som har chattevinduet åpent belaster det muligens systemet mer enn godt er. HFS3 hadde en annen løsning sa du vel her forleden. Da er kanskje Refresh kodet anderledes?
Chatt'en henter siste 20 innlegg fra en tekstfil hvert 20 sekund, og det i seg selv er ingen stor belastning. Det vil med andre ord bli omtrent samme belastning om det er 5 eller 50 brukere av selve chatten. Det som muligens var litt tabbe fra min side var å legge chatten på forsiden til forumet, og hver gang en bruker går inn på hovedsiden vil chatten refreshe seg utenom de vanlige 20 sekundene. Dette forutsetter at brukeren ikke har huket bort chatten, og det mistenker jeg at mange ikke har.

Dette er ikke mer komplisert enn å legge chatten til egen side, og ved å ta de bort et døgn får jeg et svar på hvilken betydning dette har for belastningen av serveren i praksis. Tallene ser jeg, men det er ikke alltid det er samsvarende med reell belastning.

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.382
Høvdingen skrev:
JackX skrev:
Chatt'en henter siste 20 innlegg fra en tekstfil hvert 20 sekund, og det i seg selv er ingen stor belastning. Det vil med andre ord bli omtrent samme belastning om det er 5 eller 50 brukere av selve chatten. Det som muligens var litt tabbe fra min side var å legge chatten på forsiden til forumet, og hver gang en bruker går inn på hovedsiden vil chatten refreshe seg utenom de vanlige 20 sekundene. Dette forutsetter at brukeren ikke har huket bort chatten, og det mistenker jeg at mange ikke har.

Dette er ikke mer komplisert enn å legge chatten til egen side, og ved å ta de bort et døgn får jeg et svar på hvilken betydning dette har for belastningen av serveren i praksis. Tallene ser jeg, men det er ikke alltid det er samsvarende med reell belastning.
Her er det noe rart: jeg ser Refresh fare over skjermen vesentlig oftere enn det. Jeg observerer det både hjemme og på jobb. Bruker IE 8. Denne 2 - 3 sekunders Refresh-flashingen oppstår som hovedregel på kvelden, og det er sjeldent at jeg har observert den på dagen. Er det mulig at hver gang en bruker logger seg på/åpner for Chat via Chat-knappen så utløses en Refresh?

mvh

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.340
Torget vurderinger
2
Hver gang en bruker går inn på forumets hovedside så refresher chatten - det er nok derfor du ser dette oftere på kvelden.

Jeg skal se nærmere på scriptet, men jeg tipper egen side er nøkkelordet. Det er ingen hensikt å belaste serveren med spørringer som det ikke er behov for.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.340
Torget vurderinger
2
Chatten blir nede litt til, og jeg beklager til dem som venter på å få den tilbake.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Høvdingen skrev:

Den vil bli lagt opp igjen på torsdag formiddag (12. mai).
Ja, hvilket år ?

/jan

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.340
Torget vurderinger
2
Med "litt til" mente jeg en dag eller to, men det var vel ikke så lett å skjønne.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Høvdingen skrev:
Med "litt til" mente jeg en dag eller to, men det var vel ikke så lett å skjønne.
Var du som skrev " torsdag formiddag (12 mai) "
Ikke så lett å skjønne ?

For ordens skyld, 12 mai var onsdag, iaf i 2010.

/jan

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.340
Torget vurderinger
2
Aha, så jeg bommet på datoen, beklager. Jeg mente torsdag 13 mai.

Det kan se ut som chatten faktisk er en belastning, og jeg vil gjerne holde den deaktivert et par-tre dager til. Jeg skal se om jeg ikke kan legge den på en egen side.

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.382
Jeg merker chatte-abstinensen fortrenger rødvinssuget ... og dèt er ikke bra :-[

;D

Cheers

Chat Away!

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Høvdingen skrev:
Aha, så jeg bommet på datoen, beklager. Jeg mente torsdag 13 mai.

Det kan se ut som chatten faktisk er en belastning, og jeg vil gjerne holde den deaktivert et par-tre dager til. Jeg skal se om jeg ikke kan legge den på en egen side.
Rett skal være rett ;)

Når sant skal sies har hfs som sådan vært bedre etter at chat ble pauset, raskere mao.

JackX skrev:
Jeg merker chatte-abstinensen fortrenger rødvinssuget ... og dèt er ikke bra :-[

;D

Cheers

Chat Away!
;D

/jan

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.465
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
JackX skrev:

;D

Cheers

Chat Away!
Helt enig! Men vi kan jo snakke her ; )

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.340
Torget vurderinger
2
Jeg har nå gjenåpnet chatten i egen kategori. Det er muligens litt mer tungvint, men det er bedre enn ingenting.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.595
Torget vurderinger
1
Fungerer helt greit slik det er nå.

Topp Bunn