JackX skrev:
Tror ikke det er så mye bruken (i.e. chattingen som sådan) som belaster serveren så mye (er jo knapt en sjel som "sier" noe for tiden) - men det er vel heller den måten Chat er kodet på: du ser Refresh fare over skjermen hvert 2 eller 3 (?) sekund, og er det mange som har chattevinduet åpent belaster det muligens systemet mer enn godt er. HFS3 hadde en annen løsning sa du vel her forleden. Da er kanskje Refresh kodet anderledes?
Chatt'en henter siste 20 innlegg fra en tekstfil
hvert 20 sekund, og det i seg selv er ingen stor belastning. Det vil med andre ord bli omtrent samme belastning om det er 5 eller 50 brukere av selve chatten. Det som muligens var litt tabbe fra min side var å legge chatten på forsiden til forumet, og hver gang en bruker går inn på hovedsiden vil chatten refreshe seg utenom de vanlige 20 sekundene. Dette forutsetter at brukeren ikke har huket bort chatten, og det mistenker jeg at mange ikke har.
Dette er ikke mer komplisert enn å legge chatten til egen side, og ved å ta de bort et døgn får jeg et svar på hvilken betydning dette har for belastningen av serveren i praksis. Tallene ser jeg, men det er ikke alltid det er samsvarende med reell belastning.