Elevene mine spurte meg før jul om de fikk lov til å bruke ChatGPT på prøven de får på nyåret. Jeg har alltid vært for at elever bruker aller tilgjengelige verktøy på prøver og gjør ingen unntak nå heller. Vi lærere må bare tilpasse oppgavene for å teste elevens kompetanse.
Ett av mine spørsmål blir derfor:
--------------------------------------------------
Q: Hvilken vei flyter strømmen i en NPN transistor?
A: I en NPN transistor flyter strømmen gjennom basen,
fra emitteren til kollektoren. NPN-transistoren fungerer som en slags elektrisk ventil, som kan åpnes og lukkes for å tillate eller hindre strømmen gjennom den. Når basen får en positiv spenning, åpnes ventilen og strømmen kan flyte gjennom transistoren. Når basen får en negativ spenning eller ingen spenning i det hele tatt, lukkes ventilen og strømmen blir hindret.
Emitteren og kollektoren er også to terminaler på transistoren.
Emitteren er den terminalen som gir fra seg elektroner, mens kollektoren er den terminalen som samler opp elektroner. I en NPN transistor flyter strømmen gjennom emitteren og inn i basen, og deretter ut gjennom kollektoren. Strømmen som flyter gjennom basen kalles for basestrøm, mens strømmen som flyter gjennom emitteren kalles for emitterstrøm, og strømmen som flyter gjennom kollektoren kalles for kollektorstrøm.
Det er viktig å merke seg at det finnes også PNP-transistorer, som fungerer på akkurat samme måte, men med omvendt polaritet.
I en PNP-transistor flyter strømmen gjennom basen i motsatt retning, fra kollektoren til emitteren.
----------------------------------------------------
Alt i rødt er helt feil og jeg må si jeg ser frem til å rette denne prøven