Politikk, religion og samfunn Chavez utvider egne fullmakter, endrer grunnlov for å sitte på livstid

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Selvsagt seriøs. ;D Fant masse interessante pottenyheter der. ;D De har litt å stri med der borte ;D

Og hva skal de med PFU der borte når de har moralpolitiet ;D
 
J

JIGSAW

Gjest
Hugo Chavez er ingenting annet enn en patetisk oppstarnasig rødskjortekledd liksom kommunist, som
prøver å bli en ny Fidel Castro, der er kommer han til for kort.
Fidel det var tøffing det, overta Cuba med kun rundt 80 mann, hvis jeg ikke husker feil.
"Krake finner make" tenkte jeg da jeg så Hugo og Ahmedinejad i lag på TV, da sistnevnte besøkte Venezuela.
 
S

Slubbert

Gjest
frans skrev:
Det er dere som de mest underholdende. Det der er sakset fra den Iranske avisa Tehran Times. Koser meg storveis at dere tyr til sånne kilder. Dere svelger alt rått, bare det står i en arabisk nyhetsavis. Kostelig.
1) Folk fra Iran er i all hovedsak ikke arabere, men persere.
2) Nyhetens opprinnelse er Associated Press.
3) Å velge Tehran Times som kilde var bevisst fordi Chávez-fanboys har en tendens til å avfeie alle vestlige og især konservative vestlige kilder med ad hominem-argumenter og konspirasjonsteorier.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.902
Antall liker
683
Og når Bush manipulerete det siste valget så var det selvfølge enten helt greit, eller ikke sant. Han er jo Slubbert&Co enig med, og da kan mye tillates.

Moralen tilpasses sitasjonen!

Intet nytt under solen...
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
388
Gjest skrev:
Og når Bush manipulerete det siste valget så var det selvfølge enten helt greit, eller ikke sant. Han er jo Slubbert&Co enig med, og da kan mye tillates.

Moralen tilpasses sitasjonen!

Intet nytt under solen...
Jeg forstår uansett ikke hvordan det ovenstående kan være et forsvar for Chavez' langsomme utvikling mot enevelde. Det har jeg aldri sett tendenser til hos noen Bush-man. Juksepave og pipelort, eller ei.

Honkey
 
S

Slubbert

Gjest
Gjest skrev:
Han er jo Slubbert&Co enig med, og da kan mye tillates.
Enig med om hva? Bare sånn siden vi er i gang med stråmenn og bevisst vinkling mot ad hominem, som ser seg hør og bør for én som diskuterer med den retoriske slagferdigheten til en 12-åring... ::)
 
S

Slubbert

Gjest
Mer utfyllende fra Time.

Last year, Brazil, Argentina and Costa Rica scrapped their criminal defamation laws; Mexico and El Salvador became the first to eliminate them, at least at the federal level, in 2007. This year justices in countries including Colombia and Chile have dismissed a number of defamation convictions. (...) That regional trend puts Venezuela and its leftist Latin American bloc in a brighter spotlight. To be sure, other Latin countries still cling to criminal defamation laws, like Panama and most notably Honduras, whose own legal dysfunctions were exposed during its coup crisis last year. But Chávez and allies like Ecuadorean President Rafael Correa are giving those measures their most robust workout these days. The day after Zuloaga was arrested, an Ecuadorean judge convicted a newspaper columnist, Emilio Palacio, and sentenced him to three years in prison for calling the head of a state-owned bank a "loudmouth bully."
Forøvrig strammes grepet om internett.

Social networking web sites like Twitter and Facebook are very popular among Venezuela's opposition movements to organize protests against the government. Chavez has complained that people use such sites to spread unfounded rumors.
 
A

AK27

Gjest
Slubbert skrev:
Haha! Nå har Chavez vitterlig mange eksentriske uttalelser, men den der må da være sagt med glimt i øyet. Morsomt hvordan vestlige medier leser Chavez, ca like analytisk som når de leste Powells innlegg i FNs generalforsamling om Husseins masseødelegelsesvåpen - når de omtaler Chavez har de i tillegg tilsynelatende byttet ut mangelen på kritisk sans som de utviser ovenfor sine egne makthavere med blind kritikk på vegne av sine egne makthaveres interesser.

Og at Chavez ikke liker opposisjonens organiserte karakterdrap via sosiale nettverk på nett blir lest i retning av at han vil sensurere internett!!!

Når de gjelder pressefrihet, dette er relativt typisk for den private pressen i venezuela (som utgjør en stor majoritet):







Skremmende ufritt.

Det er greit å være kritisk til revolusjonen i Venezuela, men litt gangsyn har aldri skadet noen. Denne tråden holdes i live av en skremmende bekreftelsesbias, innsikten er like skremmende fraværende. En seriøs diskusjon legges det i alle fall ikke opp til, til det er premissene alt for søkte - så jeg lar det bli med noen enkle kommentarer.

Kos dere :)


P.s. venezuelas diplomatiske forbindelser ser da ikke verre ut enn de diplomatiske forbindelsene sammenlignbare vestlige stater har. Ikke at jeg støtter dem, eller på noen måte finner det heldig.
 
A

AK27

Gjest
Honkey-Chateau skrev:
http://www.dagbladet.no/2011/03/01/nyheter/utenriks/libya/venezuela/hugo_chavez/15625582/

Chaves fortsetter sin hodeløse ferd mot den totale isolasjon. Fra før har han tatt den psykopatiske idioten Ahmedinejad inn i varmen, nå topper han dette med den ravende gale, fallende diktator Ghadafi. Chaves entrer vel med dette pallplass for verdens mest virkelighetsfjerne ledere.

Honkey
Mye av det han sier er sant, bombingen fra luften av demonstranter og andre sivile som vestlige medier raporterte om finnes det enn så lenge ikke bevis for (kamper mellom hæren og opposisjonen hvor flyvåpenet er brukt er dog godt dokumentert). Han er også langt fra alene om å ville ha en diplomatisk løsning av konflikten/borgerkrigen (her støttes han av bl.a. alle BRIC-landene (Brasil, Russland; India, Kina og Sør Afrika)).

Det "vennskapet" er likevel stygt og illevarslende, om enn han jo fordømmer behandlingen av sivile og demonstranter. Ikke heller er han den første president til å ha en uheldig vennekrets.

Poenget mitt er vel i hovedsak at saker ofte har litt mer dybde enn hva hundre og femti ord på dagbladet.no klarer å gjengi. Når uttalelsen i tillegg kom i Aló Presidente så bør den kanskje ikke tillegges like mye vekt som f.eks. en planlagt pressemelding. Det er ikke enhver president som taler med sitt folk og svarer spørsmål på direkten, ofte over flere timer, ukentlig.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
AK27 skrev:
Slubbert skrev:
Haha! Nå har Chavez vitterlig mange eksentriske uttalelser, men den der må da være sagt med glimt i øyet. Morsomt hvordan vestlige medier leser Chavez, ca like analytisk som når de leste Powells innlegg i FNs generalforsamling om Husseins masseødelegelsesvåpen - når de omtaler Chavez har de i tillegg tilsynelatende byttet ut mangelen på kritisk sans som de utviser ovenfor sine egne makthavere med blind kritikk på vegne av sine egne makthaveres interesser.

Og at Chavez ikke liker opposisjonens organiserte karakterdrap via sosiale nettverk på nett blir lest i retning av at han vil sensurere internett!!!

Når de gjelder pressefrihet, dette er relativt typisk for den private pressen i venezuela (som utgjør en stor majoritet):







Skremmende ufritt.

Det er greit å være kritisk til revolusjonen i Venezuela, men litt gangsyn har aldri skadet noen. Denne tråden holdes i live av en skremmende bekreftelsesbias, innsikten er like skremmende fraværende. En seriøs diskusjon legges det i alle fall ikke opp til, til det er premissene alt for søkte - så jeg lar det bli med noen enkle kommentarer.

Kos dere :)


P.s. venezuelas diplomatiske forbindelser ser da ikke verre ut enn de diplomatiske forbindelsene sammenlignbare vestlige stater har. Ikke at jeg støtter dem, eller på noen måte finner det heldig.
Greit å bli minnet på at det ikke er så sorthvitt som vi kanskje kan frykte fra vårt ståsted, for hvor stor pressefriheten faktisk er har jeg ikke ofret så mange tanker. Det er verdt å sjekke disse faktaene også, og ikke bare se på hvordan sakene rapporteres i vårt fiendebilde. Det finnes nok ingen som forsvarer Chavez på fullt alvor i Norge, og da etterspør vi gjerne ikke slike fakta som dette. Det holder for oss at fyren tilsynelatende er klinke gal, noe som i alle fall delvis er riktig. Men det finnes altså andre aspekter å se på i tillegg når vi sammenligner ham med andre "diktatorer". Han har hatt god tid til å forstumme pressen nå, så kanskje det ikke er så ille som vi liker å tro. Har er jo ikke en diktator sammenlignet med de vaskekte diktatorene vi har hatt et vennebilde av, slik vi ser tydelig i disse faksimilene.

Men om han er diktator eller ikke er ikke så nøye. Det som er viktig er at han pt er den mest underholdende statssjefen. Michael Liberace Khadafi er jo ikke morsom lenger, og siden Putin kom til maktens tinde har jo Russlands toppledelse vært svært kjedelig. La oss verne om vår lille nutcase Hugo. Vi trenger slike politiske vittigheter til å sette farge på utenrikssidene i avisene våre.
 
A

AK27

Gjest
Nå skal det ikke stikkes under en stol at Chavez (enn så lenge) er det beste som noen gang har skjedd flertallet av befolkning (dramatiske fall i fattigdom, arbeidsløshet, analfabetisme, barnedødlighet...), noe som også viser seg i valg. "Dessverre" er de det flertallet som ikke betyr noe for vesten eller opposisjonen som forståelig nok aldri har vært tilhengere av demokrati (det CIA finansierte statskuppet i 2003 som ble veltet av folket etter bare noen dager er et godt eksempel). Problemet er ikke at Venezuela er et diktatur, det er tvert imot at det er for demokratisk.
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
388
AK27 skrev:
Nå skal det ikke stikkes under en stol at Chavez (enn så lenge) er det beste som noen gang har skjedd flertallet av befolkning (dramatiske fall i fattigdom, arbeidsløshet, analfabetisme, barnedødlighet...), noe som også viser seg i valg. "Dessverre" er de det flertallet som ikke betyr noe for vesten eller opposisjonen som forståelig nok aldri har vært tilhengere av demokrati (det CIA finansierte statskuppet i 2003 som ble veltet av folket etter bare noen dager er et godt eksempel). Problemet er ikke at Venezuela er et diktatur, det er tvert imot at det er for demokratisk.
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10040100
FOR demokratisk? Mon det? Har vært skeptisk før, blir ikke mindre skeptisk av dette. Han er på full fart inn i diktatorrollen, det HAN alene vet best, har alle rettigheter, og bruker dem etter eget forgodtbefinnende. Det er på tide å stoppe ham før det ender i den totale katastrofe. Hans linje har vært testet før, gjentatte ganger. Hver gang har den endt i et stormannsgalt blodbad.

Honkey
 
V

vredensgnag

Gjest
Kanskje du skulle kikket på The Independent linken til VG? Som du vil se tidligere i tråden er jeg mot at Chavez avviklet gjenvalgsregelen, men akkurat dette er jeg for:

The measure may turn out to be one of Mr Chavez's least controversial nationalisations. Los Roques was declared a protected area in 1972 and it is unclear why local authorities permitted any private properties on the islands, effectively allowing the archipelago to become one of Latin America's most exclusive beach destinations. Lying 95 miles off Venezuela's northern coast, Los Roques is a paradise for bird watchers, snorkellers and scuba-divers?
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
388
vredensgnag skrev:
Kanskje du skulle kikket på The Independent linken til VG? Som du vil se tidligere i tråden er jeg mot at Chavez avviklet gjenvalgsregelen, men akkurat dette er jeg for:

The measure may turn out to be one of Mr Chavez's least controversial nationalisations. Los Roques was declared a protected area in 1972 and it is unclear why local authorities permitted any private properties on the islands, effectively allowing the archipelago to become one of Latin America's most exclusive beach destinations. Lying 95 miles off Venezuela's northern coast, Los Roques is a paradise for bird watchers, snorkellers and scuba-divers?
Med forbehold om manglende kunnskaper på emnet, tillater jeg meg å spørre om Chaves nasjonalisering er i tråd med din liberalistiske tilnærming i en annen tråd? Konfiskering av fast eiendom og luksusprylar, altså? Og dette er IKKE et overgrep mot individets rett?

Honkey
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.408
Antall liker
1.138
Torget vurderinger
4
Honkey-Chateau skrev:
vredensgnag skrev:
Kanskje du skulle kikket på The Independent linken til VG? Som du vil se tidligere i tråden er jeg mot at Chavez avviklet gjenvalgsregelen, men akkurat dette er jeg for:

The measure may turn out to be one of Mr Chavez's least controversial nationalisations. Los Roques was declared a protected area in 1972 and it is unclear why local authorities permitted any private properties on the islands, effectively allowing the archipelago to become one of Latin America's most exclusive beach destinations. Lying 95 miles off Venezuela's northern coast, Los Roques is a paradise for bird watchers, snorkellers and scuba-divers?
Med forbehold om manglende kunnskaper på emnet, tillater jeg meg å spørre om Chaves nasjonalisering er i tråd med din liberalistiske tilnærming i en annen tråd? Konfiskering av fast eiendom og luksusprylar, altså? Og dette er IKKE et overgrep mot individets rett?

Honkey
Han rydder jo opp i mye gammelt snusk.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.002
Torget vurderinger
0
Honkey-Chateau skrev:
vredensgnag skrev:
Kanskje du skulle kikket på The Independent linken til VG? Som du vil se tidligere i tråden er jeg mot at Chavez avviklet gjenvalgsregelen, men akkurat dette er jeg for:

The measure may turn out to be one of Mr Chavez's least controversial nationalisations. Los Roques was declared a protected area in 1972 and it is unclear why local authorities permitted any private properties on the islands, effectively allowing the archipelago to become one of Latin America's most exclusive beach destinations. Lying 95 miles off Venezuela's northern coast, Los Roques is a paradise for bird watchers, snorkellers and scuba-divers?
Med forbehold om manglende kunnskaper på emnet, tillater jeg meg å spørre om Chaves nasjonalisering er i tråd med din liberalistiske tilnærming i en annen tråd? Konfiskering av fast eiendom og luksusprylar, altså? Og dette er IKKE et overgrep mot individets rett?

Honkey
Men Herrgud da Honkey! Det er da ikke "individer" som blir tråkket på her! Det er uanstendig rike som eier strandeiendommer og yachter, de har sikkert feil politisk farve og dessuten er de jo "bare" søramerikanere, "untermench" som passer som kulisser for å skape litt mer fargerike utenrikssider i våre aviser!!
 
V

vredensgnag

Gjest
Spiralis skrev:
Honkey-Chateau skrev:
vredensgnag skrev:
Kanskje du skulle kikket på The Independent linken til VG? Som du vil se tidligere i tråden er jeg mot at Chavez avviklet gjenvalgsregelen, men akkurat dette er jeg for:

The measure may turn out to be one of Mr Chavez's least controversial nationalisations. Los Roques was declared a protected area in 1972 and it is unclear why local authorities permitted any private properties on the islands, effectively allowing the archipelago to become one of Latin America's most exclusive beach destinations. Lying 95 miles off Venezuela's northern coast, Los Roques is a paradise for bird watchers, snorkellers and scuba-divers?
Med forbehold om manglende kunnskaper på emnet, tillater jeg meg å spørre om Chaves nasjonalisering er i tråd med din liberalistiske tilnærming i en annen tråd? Konfiskering av fast eiendom og luksusprylar, altså? Og dette er IKKE et overgrep mot individets rett?

Honkey
Men Herrgud da Honkey! Det er da ikke "individer" som blir tråkket på her! Det er uanstendig rike som eier strandeiendommer og yachter, de har sikkert feil politisk farve og dessuten er de jo "bare" søramerikanere, "untermench" som passer som kulisser for å skape litt mer fargerike utenrikssider i våre aviser!!
Dette er å sammenligne med at en gjeng norske rikinger hadde bygd hytter langt inne i Jotunheimen nasjonalpark, uten tillatelse, ved å bestikke lokale oppsynsmenn -- og at de så blir fratatt disse hyttene når det oppdages.

Los Roques ble erklært nasjonalpark i 1972, og på 90-tallet begynte Venezuelas rike å bygge luksuseiendommer inne i nasjonalparken. Fordi øyene ligger langt fra fastlandet tok det lang tid før omfanget ble klart.

Jeg må si jeg er forbauset over tendensen i VG-journalistens åpningssetning, der han skriver at "Chavez fornekter seg ikke" - trodde journalister skulle rapportere nyhetene ...

Man får øynene opp for mye om man setter seg litt inn i forholdene i Venezuela, og hvordan sterke krefter søker å spinne oppfatningen utenfor Venezuela av samme.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Honkey-Chateau skrev:
AK27 skrev:
Nå skal det ikke stikkes under en stol at Chavez (enn så lenge) er det beste som noen gang har skjedd flertallet av befolkning (dramatiske fall i fattigdom, arbeidsløshet, analfabetisme, barnedødlighet...), noe som også viser seg i valg. "Dessverre" er de det flertallet som ikke betyr noe for vesten eller opposisjonen som forståelig nok aldri har vært tilhengere av demokrati (det CIA finansierte statskuppet i 2003 som ble veltet av folket etter bare noen dager er et godt eksempel). Problemet er ikke at Venezuela er et diktatur, det er tvert imot at det er for demokratisk.
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10040100
FOR demokratisk? Mon det? Har vært skeptisk før, blir ikke mindre skeptisk av dette. Han er på full fart inn i diktatorrollen, det HAN alene vet best, har alle rettigheter, og bruker dem etter eget forgodtbefinnende. Det er på tide å stoppe ham før det ender i den totale katastrofe. Hans linje har vært testet før, gjentatte ganger. Hver gang har den endt i et stormannsgalt blodbad.

Honkey
La oss se bort fra at den norske journalisten ikke har reflektert altfor mye over det han har lest, hvis han overhodet har lest artikkelen, og se på den demokratiske siden av det å "stoppe ham". Det ville vært minst like udemokratisk av oss demokrater å blande oss i landets indre forhold. Det kan vi rett og slett ikke gjøre i henhold til internasjonal rett.

Å blande seg inn i indre nasjonale forhold i en fremmed stat uten at det er for å hindre massakrer på sivile (jfr. Libya), så er det forkastelig å fullstendig ignorere de reglene for internasjonal regulering av staters forhold til hverandre. Det er en like lite demokratisk holdning å intervenere en uavhengig stat, bare fordi vi ikke liker statslederen. Han ble til og med lovlig valgt da han kom til makten. At han har foretatt grep som er svært udemokratiske forandrer ikke på det. Vi kan rett og slett ikke tillate oss det, for da vil vi samtidig legitimere Saddams berømte okkupasjon/intervensjon i Kuwait. Det holder bare ikke.

Selv om landets overklasse klager sin nød, så kan ikke det sees på som en lovlig invitasjon til å gripe inn med sverd og kanoner. Hvis ikke vi respekterer de internasjonale avtalene som er inngått, så bryter vi med folkerett og menneskerettigheter selv. Chavez er ikke noen person som bør sitte i noen som helst maktposisjon, men sålenge han kun utsetter sitt folk for manglende demokratiske rettigheter så er det fint lite vi kan, og bør tillate oss, å gjøre.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
41.499
Antall liker
89.265
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
99
Nå er han DØD!
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
388

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.200
Antall liker
6.568
Han fikk i det minste ikke til å endre grunnloven slik at han kan sitte etter sin død.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.363
Antall liker
5.079
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.200
Antall liker
6.568
Du skjønner det er ille der når selv det yttereste venstre her hjemme har slettet sin hyllest til den bolivarianske revolusjon.
 
Topp Bunn