Chord cables

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg bruker Carnival Silver+ i et billigsystem på hytta (NAD CD+forsterker, MA Silver S1), og der er den åpen som en norsk fjellvidde, og tindrende klar. Der har den en frodig og "søt" tone, og er veldig eufonisk. Men jeg prøvde jo flere først, og fant en som passet.

Forresten så tok den mange uker før den åpnet seg. Din er vel helt ny kanskje?
Hvis ikke så har du gjort et dårlig kjøp, og bør vurdere å prøve først neste gang. Det er sjelden at produkter er dårlige, men ofte at de ikke passer.

Her er What Hifi om Carnival Silver+;
"Cable Product of the Year 2004. Upfront, detailed, full bass, vibrant treble and excellent detail!"

Mvh Vidar P

stinz

Medlem
Ble medlem
08.02.2006
Antall liker
0
Denne har kun spilt et par timer ja,
skal gi den tid,har prøvd mot innspilt kimber og den va klasseforskjell men hvis du mener den bruker tid på å åpne så skal den få gå en stund

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Spørs jo litt på hvilken Kimber da... Carnival Silver+ er jo billig-modellen fra Chord, koster lite og er beregnet for budsjett-systemer.
Odyssey er f.eks langt bedre her, og Signature i en helt annen klasse igjen. Man får vel hva man betaler for..

Jeg mener at den normalt åpner seg opp ja, men aner jo ikke hvordan den vil oppføre seg i ditt system. Men spill noen uker med den du, så smetter ting på plass skal du nok se :)

Mvh Vidar P

stinz

Medlem
Ble medlem
08.02.2006
Antall liker
0
hadde tidligere en mit 4 kan den sammenlignes med chord(innspilt vel og merke )

S

smog

Gjest
Bruker Chord Odyssey i mitt system og de er tindrende klare. Tror ikke jeg har hørt en mere gjennomsiktig kabel her hjemme. I starten ble den oppfattet som lys og den strammet opp bassen betraktlig. Men nå spiller den bedre en Naim sine egne kabler. Men ingen varm kabel, veldig nøytral.

Smog

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Må fortelle at jeg har hatt anledning til å høre endel på en innspilt Anthem 2 (DIN->RCA) nå, og det er litt av en kabel!
Innsynet til alle detaljer i hver eneste note er påfallende, ikke "lyder" smurt utover her nei, men fulle konturskarpe noter med en realisme og naturlighet som er bergtakende.

Og for en PR&T.... musikken flyter nydelig, med en timing som er så "live" og reell som jeg aldri har hørt fra noen ic til prisen.

Den får mine Tara Labs og Kimber Hero til å høres virkelig fargete, utsmurte og honky ut..

Mvh Vidar P

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Er litt interessert i Carnival Silver, selvom den er en "billig" kabel. Har sett at noen finder Chord en kjempematch med Bryston, sammen med Kimber 8TC, men denne koster jo flesk !
Jeg har et lite problem dog, har et lite hul i skabet hvor samtlige kabler må ut, og inn, derfor kan høyttalerkablen ikke være for tykk. Bruker dobbelt opp med Clas Ohlsson nå jeg..., men siden seriøs lytting ikke lenger er en absolutt prioritet, (tar den i hodetelefoner) da har jeg ikke vært så kritisk til kabler.
Av signalkabler bruker jeg bare én, ses i signaturen.
Hvor tykk er denne Carnival Silver ?

U

utgatt60135

Gjest
Må si jeg har blitt litt nysgjerrig på Chord. Det eneste jeg kan (vil) oppgradere nå er høyttaler kabler. Jeg har ikke testet stort med HT kabler. Tror dere jeg vil få utbytte med en Odyssey i stedet? Har Maxwell fått dem inn? De har jo returrett, hva med Erdal?

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Antall liker
24
Torget vurderinger
1
Erdal stereo på Askøy har også Chord. http://www.erdalstereo.no/bruktside.htm

Sendte en mail til Chord, Cabeldoctor, ser ut som de karene går grudig til verks :eek: Her er mailen.

Dear Tom,

Thank you for your e-mail regarding cable recommendation.

We have found that where tubes are involved, the screening of a cable is even more crucial. The minimum I would recommend between the tube box and A32 is our Chameleon Silver plus. This has a high quality silver plate screen and suits vinyl particularly well as it is hig resolution, but with a softer presentation of the detail. The Chameleon Silver plus 2RCA to 2RCA 1m pair has a recommended retail price of £125. If the Thorens has the option to use different cables from the deck to the tube box, then another Chameleon Silver plus would be ideal. This will keep the same materials throughout the signal path which gives a significant benefit.

With such a sensitive and detailed CD player, you could use another Chameleon Silver plus, but the equipment certainly has the performance to give to consider our new Anthem 2 interconnect. This has a screening system effective to extremely high frequencies, reducing the noise floor in the signal and giving a seriously dynamic performance. The Anthem 2 is a very wide bandwidth cable and so reaches up into the harmonic frequencies to give an incredibly natural sound. The Anthem 2, 2RCA to 2RCA 1m pair has a recommended retail price of £325.

For the speaker cable, we would recommend our new Epic Twin. This is a screened speaker cable which will work together with the Anthem 2 and/or the Chameleon Silver plus. A signal will generally be at it's most fragile when travelling through speaker cables as they tend to be the longest cables in a system. By using screening on the speaker cable you can make it much more robust and protect the signal from ambient interference. The Epic twin uses similar materials to both the Chameleon Silver plus and the Anthem 2, making it an ideal match for either. The Epic Twin has a recommended retial price of £40 per metre.

These cables will be available for demonstration at your nearest Chord Company dealer.

I hope this is of some use. If you have any further questions, please do not hesitate to contact us.

With best regards

Richard Senior

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Antall liker
49
Torget vurderinger
17
Jeg la ut følgende spørsmål på et annet forum:

Jeg har nettopp fått en Klimax Chakra 500 Twin i hus som skal være partner til Kontrol. Jeg har kjøpt begge brukt og fikk ikke med Silver kabler, men har en Black fra før som jeg bruker mellom dem. Ønsker nå å investere i ny og bedre kabel.
Bør jeg ha XLR eller RCA? Er det noen som har erfaring og kjenner forskjellene?
Vurderer også Chord Signature eller Indigo siden jeg har blitt fortalt at Chord produserer kablene for Linn (og Naim). Er det noen som kjenner de?
Jeg vet fra min PreLinnTid at kabler kan gjøre store utslag, noe en Nordost Valhalla ettertrykkelig poengterte!

-og fikk følgende svar:

Hej!

Chord tillverkar inte Naims kablar, de tillverkas i den egna fabriken och ingen annanstans.

Jag har svårt att tänka mig att Chord bygger Linns kablar och hur som helst är Linns och Chords kablar väldigt olika.

Varken Linn, Naim, Chord eller QED har egen tillverkning av själva råkabeln. Den görs i speciella kabelfabriker som få känner till namnen på. (Det finns minst en sån fabrik i Skottland och minst en i England.)

Carl Michael Engvall
Ljudtema, distributör för Naim i Sverige

-------------

Dette stemmer jo ikke overrens med opplysningene til Vidar P - men det betyr selvsagt ikke at de er feil. Noen som har kommentarer, både til opprinnelig spørsmål og til svaret?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg er en smule utdatert, har i det siste latt meg fortelle at tiden hvor Chord var assosiert med fremstilling av Naim og Linn's kabler er forbi. Ikke desto mindre er og blir K20 og NAC A4/A5 designer som er nært assosiert med hverandre, og med de kablene som Chord var assosiert med utviklingen til. Sjefen på Naim hadde en kone, hun var tilfeldigvis sjefen på Chord.

Chord Odyssey er elektrisk tilnærmet lik NAC A5 sies det, og betraktes som en raffinert utgave av dette designet. Din forumvenn tar forresten litt feil; Linn, Naim og Chord sine kabler er slett ikke nødvendigvis ulike, det er mest på utsiden; Chord lager flere typer kabler, men spiltter man opp en Odyssey så er lederne til forveksling temmelig like de man finner i naca og K20.
Det er visst mange innfallsvinkler, og det verserer nok mye rykter. Skal ikke påstå at de jeg har hørt er de rette :)
Allikevel er den dag i dag Chord (og Linn da) omtrent de eneste kabler som i noe omfang, foruten NAC A4/5 brukes sammen med Naim.

Mvh Vidar P

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.178
Torget vurderinger
10
Lyngen skrev:
Må si jeg har blitt litt nysgjerrig på Chord. Det eneste jeg kan (vil) oppgradere nå er høyttaler kabler. Jeg har ikke testet stort med HT kabler. Tror dere jeg vil få utbytte med en Odyssey i stedet? Har Maxwell fått dem inn? De har jo returrett, hva med Erdal?
Har hatt Odyssey og syntes godt om dem, lydmessig. Hadde egentlig ikke særlige forventninger i utgangspunktet fordi de var såpass tynne, men de overrasket positivt, særlig i bassen. Det eneste jeg ikke likte var at de minnet litt for mye om hvite lampettledninger. I "åpent landskap" ser ikke dette særlig "profft" ut.

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Antall liker
49
Torget vurderinger
17
Vidar P skrev:
Jeg er en smule utdatert, har i det siste latt meg fortelle at tiden hvor Chord var assosiert med fremstilling av Naim og Linn's kabler er forbi. Ikke desto mindre er og blir K20 og NAC A4/A5 designer som er nært assosiert med hverandre, og med de kablene som Chord var assosiert med utviklingen til. Sjefen på Naim hadde en kone, hun var tilfeldigvis sjefen på Chord.

Chord Odyssey er elektrisk tilnærmet lik NAC A5 sies det, og betraktes som en raffinert utgave av dette designet. Din forumvenn tar forresten litt feil; Linn, Naim og Chord sine kabler er slett ikke nødvendigvis ulike, det er mest på utsiden; Chord lager flere typer kabler, men spiltter man opp en Odyssey så er lederne til forveksling temmelig like de man finner i naca og K20.
Det er visst mange innfallsvinkler, og det verserer nok mye rykter. Skal ikke påstå at de jeg har hørt er de rette :)
Allikevel er den dag i dag Chord (og Linn da) omtrent de eneste kabler som i noe omfang, foruten NAC A4/5 brukes sammen med Naim.

Mvh Vidar P
Takk for oppklaringen :)
Har du testet Indigo mot Signature?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har ikke fått hørt Indigo i/c dessverre. Står mye om den på Naim-forum, der liker man tydeligvis å diskutere den vs Naim HiLine... delte meninger om hva som låter best.

Men som Linn-mann er du da ikke i noen nød mht passende kabler; har du hørt Linns egne?

Mvh Vidar P

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Antall liker
49
Torget vurderinger
17
Vidar P skrev:
Har ikke fått hørt Indigo i/c dessverre. Står mye om den på Naim-forum, der liker man tydeligvis å diskutere den vs Naim HiLine... delte meninger om hva som låter best.

Men som Linn-mann er du da ikke i noen nød mht passende kabler; har du hørt Linns egne?

Mvh Vidar P
Joda, bruker Linns egne kabler nå; K20 og Black. Men jeg har tidligere testet mye kabler og vet at forskjellene kan være signifikante. Nordost Shiva gjorde underverker for Adyton Opera; Valhalla kanoniserte den! Her var det snakk om rett kabel på rett sted. Bla denne erfaringen gjør at jeg ønsker å utforske andre løsninger enn Linn. Også er det alltid spørsmålet om man skal benytte XLR eller RCA. All min tidligere erfaring sier RCA (mer liv og dynamikk), men kanskje Klimax er skrudd sammen annerledes? Siste argument for å prøve andre kabler er at det ikke er sikkert Linns egne høyttalere vil bli brukt sammen med Klimax, til det er Platinum PL300 fra Monitor Audio alt for interessant (har ikke - men MÅ - høre denne!).
Chords kabler virker fornuftige (hva? en fornuftig kabel?) og deres tilknyttning til Linn og Naim gjør de interessante.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg tror nær sagt alle Chord kabler på et eller annet tidspunkt har vunnet en Årets Kabel-award i UK, de er veldig populære der. Med god grunn, siden de låter så mye mer som ekte musikk enn de fleste :)

Mvh Vidar P

Norum

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.07.2006
Antall liker
5
Dere vet det sikkert fra før av, men bigdipper i oslo selger også Chord kabler, skal innom der og handle litt i morgen :)

Al

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
0
Ja virker som chord lager kabler etter sunne prinsipper.

Bruker selv en 5i kombo fra Naim. Men her er naca5 også et alternativ. Jeg lurer litt på hvor langt om man må i opp chord sitt sortiment for å forbigå denne i ytelse? Spurte chord sin kabeldoktor,og Nigel Finn mente at man burde opp på Odyssey nivå. Noen erfaring med chord og 5i vidarP? Du har vel også 5i serien etter det jeg mener å ha lest?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Odyssey er en oppgradering på NAC A5 i mine ører, og den rimeligste Chord som er det. Men du må nok opp på det nivået, NAC A5 er en god kabel, og helt klart en bedre kabel enn de rimeligste Chord'ene.

Odyssey låter noe (!) mer distinkt, renere, klarere og mer åpent ift NAC A5, men husk at (som alltid i min mening iallefall) så er det strengt tatt vanligvis nyanseforskjeller mellom kabler, og NAC A5 er evig god nok for 5i-kombinasjonen synes jeg. Hvis jeg hadde noen kroner til overs, så hadde jeg heller vurdert en god DIN-DIN i/c (HiLine, Anthem 2 e.l.), evt Fraim eller liknende; noe dyrere, men jøje meg så mye mer godlyd :)

Mvh Vidar P

Al

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
0
Takk så mye for info!

Herved er bestilling på et par Epic Twin sendt inn:) Overkill til bruk med en entrylevel forsterker vil vel mange mene, men jeg håper virkelig ikke min reise med Naim stopper ved Naiten. Epic kan følge meg opp et hakk eller to også.

Så var det ventingen da...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Epic er kjempegod den, enda mer av Odyssey (det er jo egentlig bare en Odyssey med skjerm), og vil følge godt med helt til CDS3/552/300 om så var. Noe jeg kan bekrefte av egen erfaring.

Mvh Vidar P

Al

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
0
Norum skrev:
Dere vet det sikkert fra før av, men bigdipper i oslo selger også Chord kabler, skal innom der og handle litt i morgen :)
Spennende :D Hva står på handlelisten?

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
670
Vidar P skrev:
Odyssey er en oppgradering på NAC A5 i mine ører, og den rimeligste Chord som er det.
Vel, her lyder Rumour vesentlig mer åpent og fyldigere enn Naims egen kabel. Nå er riktignok Rumour samme kabel som Odyssey med noe smalere tverrsnitt, men den er en del rimerligere, så man trenger ikke betale for Odyssey for å få en bedre kabel enn NACA5 imo. (Har for øvrig ikke hørt Odyssey).

Edit: Så nettopp at den ikke er så veldig mye rimeligere.

Norum

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.07.2006
Antall liker
5
Al skrev:
Norum skrev:
Spennende :D Hva står på handlelisten?
Tenkte jeg først skulle bare dra å se på utvalget der, men kunne egentlig tenkt meg nye høytalerkabler og en signalkabel :)

C

Cyber

Gjest
Jeg sitter og vurderer innkjøp av Chord Odessey 2 og Chord Chameleon Silver Plus. Noen som har erfaring med disse?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
cybervision_ skrev:
Jeg sitter og vurderer innkjøp av Chord Odessey 2 og Chord Chameleon Silver Plus. Noen som har erfaring med disse?
Takker for utvist tillit i PM om saken; svarer her hvis det er greit for deg; har ikke hørt den nyeste Chameleon, men har selv brukt Odyssey 2 (sammen med Chorus og Anthem) i dyre systemer uten at de har vært noe svakt punkt; må tilføye at Chords anbefalinger har alltid vært gode og efterrettelige.

Men kabler er jo så subjektive greier... noen hører ikke engang forskjell på de, andre synes det er natt og dag.

Mvh Vidar P

C

Cyber

Gjest
Helt topp det Vidar, jeg pleier å høre mer forskjell på skjermede og ikke-skjermede, men disse kan jo skaffes til ok priser og jeg synes 2-3 tusen ikke er helt vilt å bruke på et anlegg som er såpass dyrt som mitt.

Men de to jeg ser på er da altså relativt fornuftige valg?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har lagt merke til at de ofte anbefaler Chorus og Odyssey 2 i kombinasjon, som bl.a Audiolab hadde som "fast" installasjon, men for alt jeg vet kan den nye Chameleon være like god..

Mvh Vidar P

C

Cyber

Gjest
Jeg endte opp med Odyssey 2 og Chameleon på 1 meter. Den skulle visst være meget god forstod jeg...

Blir artig å prøve ut, burde vel prøvd før kjøp, men prisene i Norge var jo mye høyere enn i England.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det blir nok veldig bra! Etter min fattige forstand, og etter hva jeg har hørt via mine ører, så lager Chord de beste musikkledningene på markedet. Så kan man jo alltids pepre meg for ikke å ha hørt alt på markedet; fritt frem for de som har gjort det.

Mvh Vidar P

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
29.365
Sted
Oslo/Grebbestad
ellers ligger det ett sett signature rca på brukt markede nå, har selv denne
på riaan. Stunning good!

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.142
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Støtter opp om Chord! :D
Kjøpte meg en Chorus II for et halvt års tid siden, prøvde den litt rundt omkring i anlegget, endte til slutt opp fra stepup til pre. :)
Synes ikke den gjør noe galt, den bare formidler signalet som består av musikk! ;)
Vil etterhvert kjøpe meg en Odessey 2, føler at det må prøves.

Kabler er som kjent ikke billig, men Chord er absolutt ikke blant verstingene.

Topp Bunn