Forsterkere Class T/D chipbaserte integrerte forsterkere til under tusenlappen

Lasse_Aar

Fersking
Ble medlem
19.12.2012
Antall liker
0
Sted
Eiksmarka
Det ser ut som om det er mulig å få finfin hifi-lyd fra svært små og rimelige stereoforsterkere som prises til kr 100 - 1000. Minner litt om champagne til kaviarpris. Dette er ikke kraftpakker, men amper som i følge omtalen på nett kan gjøre en flott jobb i mindre rom, sier:
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]http://www.digitalaudioreview.net/2011/05/trends-ta-102-se-class-t-integrated-amplifier/[/FONT]

Det er sikkert medlemmer som har egne erfaringer, lenker eller andre interessante opplysninger om små Class T eller Class D integrerte småforsterkere? Jeg skal drive Lektor 1 høytalere og skal ikke bygge selv. Mottar gjerne forslag til produkter.

Jeg så nylig en reportasje om slike amper på Dinside eller lignende sted, hvor?

atlechri

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
160
Sted
Undrumsdal
Hei.
De jeg syntes låter best i den lavere prisklassen er de som er basert på Tripath sine chipper.
Da spesielt TA2020 chippen. Den forårsaket en mindre revolusjon da den kom;-) En god implementasjon av denne var sonic impact sin, men denne er ikke å få tak i lenger. Den blir imidlertid videreført av Parts Express som Dayton. Sjekk linken under. Jeg har mange av disse, en av de jeg har er det bilde av under. Denne syntes jeg låter best. Mange jeg har demonstrert denne for, har fått totalt hakeslepp.... Sjekk også 41hz.com og ebay.com, mye der.
Dayton Audio DTA-1 Class T Digital AC/DC Amplifier 15 Watts Per Channel - Parts Express 300-380

Lasse_Aar

Fersking
Ble medlem
19.12.2012
Antall liker
0
Sted
Eiksmarka
Takk for opplysningene. To stk Dayton Audio DTA-1 er nå underveis til min adresse. Fant denne 'user comment' på amazon.com:

Let me state that I am amazed - and you will be too. Of course everyone is entitled to their own opinion but it is my opinion that a prospective purchaser can safely ignore any negative comments made in other reviews of this Dayton DTA-1 Class T Digital Amplifier 15 WPC, especially about build-quality - with only one minor exception: the batteries are a bit tricky to insert and remove; the spring connections could have been of better quality and somewhat more recessed. Otherwise the build-quality is fine.

But it is the sound that counts and, in my opinion, the sound this unit produces is absolutely first-rate. Some people have complained about a perceived lack of bass but take my word for it - it's there and in abundance should the music require it. (I listen almost exclusively to classical music.) Plus the sound is the same on AC or batteries at least for the four hours I ran mine the other day on (NiMH rechargeable) battery power. (Just as I had inserted the batteries to try the amp out that way, our power went out! It stayed out from 7:30 PM to about 11:30 PM - but because I had this amp as well as a battery-operated CD player, I enjoyed fine music all through the night, albeit in the dark!)

This unit is so small that it will fit in an ordinary pants pocket. If used with good-sounding (most important) and efficient (at least 87 dB [1 Watt, 1 kHz, 1 Meter] speakers), one will have a fabulous sound system - at a very low price (depending, of course, on just how much the speakers cost - really, this amplifier deserves the very best, again in my opinion!).

atlechri

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
160
Sted
Undrumsdal
Hei igjen.
Den låter akkurat like bra som alle sier. Her er en test fra SIXMOONS:
6moons audio reviews: Sonic Impact Class-T amp
Dayton sin versjon får markant bedre bassgjengivelse med en bedre strømforsyning. (Som gjerne kan avkobles med noen kvalitetskondensatorer.)
Vi kan snakkes nærmere etter at du har fått de i hus;-)
Atle.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Hvorfor akkurat disse Tripath-ampene. Det finnes jo mange andre, og mange av de ser ut til å være bedre, som Topping, f.eks.

atlechri

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
160
Sted
Undrumsdal
Hei.
Topping bruker Tripath chipper, så det blir forsåvidt to sider av samme sak. Parts Express har disse også, men de koster det tredoble av Sonic Impact klonene. Byggekvaliteten er seff bedre.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Du kan jo kjøpe en HLLY med TA 2020 for 120 kroner på ebay. Den er bygd nesten så godt som en Topping, og til en pris som ligner en vits.

Lasse_Aa

Fersking
Ble medlem
27.03.2003
Antall liker
0
To stk Dayton DTA-1 (pris $ 36 stk) landet her i romjula. Bruker nå DTA-1 sammen med B&W 303 på vårt kjøkken. Hører fine detaljer i musikken uten at det blir slitsomt. Anlegget spiller så fint at jeg mer enn gjerne tar oppvasken. Litt mer trøkk i bassområdet hadde passet bra til rytmisk musikk. Hører forvrengning på M J 'Liberian girl' som har kraftig bass. Så hvordan forbedrer jeg ytelsen med enkle midler?

atlechri

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
160
Sted
Undrumsdal
Hei.
Den strømforsyniga som følger med kan ikke levere mer enn to Ampére. Ikke har den noe å gå på heller. (Kondiser) Du kan gjøre to ting. Sette inn en bedre strømforsyning som kan levere mer strøm. Det andre er å sette inn en stor kondis som kan virke som et strøm-reservoar for forsterkeren . Her kan du godt bruke en av de som blir brukt i bil.
Strømforsyninga skal gi ca 12VDC.

Når det er sagt. En høyttaler med en følsomhet på 88dB og en impedans på 8 ohm er langt fra en god match for denne forsterkeren;-) I alle fall hvis du skal spille høyt.
Men, jeg bruker en av mine på mine LS3/5A "kloner" og det funker fint. (Med bedre strømforsyning.)
Atle.

C

Cyber

Gjest
Jeg har bestilt Topping TP22 med TK2050. Er svært spent på den, ca 1000,-?

Lasse_Aar

Fersking
Ble medlem
19.12.2012
Antall liker
0
Sted
Eiksmarka
Jeg skal prøve en kraftigere strømforsyning. Nevn gjerne noen rimelige, vellydende småhøyttalere som kan egner seg godt sammen med en Class T amp.

Topp Bunn