Coax digital kontra AES/EBU xlr?

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
Noen her som har erfaringer med Coax digital kontra AES/EBU xlr?
Kan det være noen lydmessig gevinst å kjøre AES/EBU
mellom driverk og dac hvis resten av anlegget kjøres balansert?
(Har fått meg en eldre dp dac, med AES/EBU xlr inn)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.269
Antall liker
4.626
Torget vurderinger
1
FAB skrev:
...
Kan det være noen lydmessig gevinst å kjøre AES/EBU
mellom driverk og dac hvis resten av anlegget kjøres balansert?
...
Det er det ingen «sammenheng» mellom AES/EBU inn, og balansert vs. ubalansert ut. Den analoge siden avhenger litt av hvordan tingene er gjort.

mvh
KJ
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
Ok, takk for det. Da har det altså ingen hensikt.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.269
Antall liker
4.626
Torget vurderinger
1
FAB skrev:
Ok, takk for det. Da har det altså ingen hensikt.
Det kan godt være en hensikt å bruke det ene istedet for det andre (XLR vs Phono), men det avhenger av hvordan tingene er gjort og hvordan de passer sammen. Dersom den ene «kanalen» har en «bedre» «gjennomføring» enn den andre så kan det hende at det er lydlige fordeler ute og går, men det kan slå begge veier både på den digitale siden og den analoge siden.

mvh
KJ
 

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
386
Antall liker
35
Sted
Trondheim
På min Tact 2.2x er det en stor lydmessig gevinst å hente ved å benytte aes/ebu kontra coax.
 

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
På min DEQX PDC 2.6P er det ingen forskjell.
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
Ok, motsetninger her altså.
Eneste måten å finne det ut på er vel å prøve selv.
 

olemar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2005
Innlegg
174
Antall liker
1
Sliter med dette spørsmålet selv. Jeg har en XLR terminert kabel nå, men er usikker på om jeg skal gå tilbake. Har hørt at XLR pluggen sliter med å formidle høyfrekvente digitale signaler på en like god måte som RCA.
 

Mathias Rust

Medlem
Ble medlem
20.11.2008
Innlegg
45
Antall liker
0
olemar skrev:
Sliter med dette spørsmålet selv. Jeg har en XLR terminert kabel nå, men er usikker på om jeg skal gå tilbake. Har hørt at XLR pluggen sliter med å formidle høyfrekvente digitale signaler på en like god måte som RCA.

Nå tar jeg frem popkornet og åpner en bayer. Kvelden kan fortsatt bli bra :)
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.554
Antall liker
23.309
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
AES/EBU er i utgangspunket en bedre specet protokoll enn SPDIF.

Forøvrig enig med hobbypiloten Mathias. Dette kan bli morro.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.981
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
olemar skrev:
Sliter med dette spørsmålet selv. Jeg har en XLR terminert kabel nå, men er usikker på om jeg skal gå tilbake. Har hørt at XLR pluggen sliter med å formidle høyfrekvente digitale signaler på en like god måte som RCA.
Begge deler er like dårlige, ja. BNC burde vært eneste riktige...

Arne K
 
L

lark

Gjest
Cobra2 skrev:
Begge deler er like dårlige, ja. BNC burde vært eneste riktige...

Arne K
Kan man uten videre skifte RCA-pluggen på en digital utgang/inngang til en BNC-plugg?
Hva med F-connector som brukes på parabolkabler?
 

olemar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2005
Innlegg
174
Antall liker
1
Cobra2 skrev:
olemar skrev:
Sliter med dette spørsmålet selv. Jeg har en XLR terminert kabel nå, men er usikker på om jeg skal gå tilbake. Har hørt at XLR pluggen sliter med å formidle høyfrekvente digitale signaler på en like god måte som RCA.
Begge deler er like dårlige, ja. BNC burde vært eneste riktige...

Arne K
Jeg har også blitt anbefalt BNC plugg. Vet at Audio Note og Argento ikke lenger anser XLR til digitalkabler som den beste løsningen. Noen som har erfaring med BNC?
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.981
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Type F er et alternativ til BNC, men er i praksis begrenset til "nesten engangs-bruk".

Arne K
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
olemar skrev:
Sliter med dette spørsmålet selv. Jeg har en XLR terminert kabel nå, men er usikker på om jeg skal gå tilbake. Har hørt at XLR pluggen sliter med å formidle høyfrekvente digitale signaler på en like god måte som RCA.
Hei,

Dette har jeg aldri hørt om selv, foretrekker xlr kontra RCA selv, enklere å koble samt "av og på".
Bruker også AES/EBU fra transport til upsampler, kunne jo ha brukt vanlig rca digital også, men jeg trodde at AES/EBU var å foretrekke hvis man hadde begge valgene.

Mvh
Geir
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Gammel tråd, men spennende tema! Noen som kan utdype forskjellen på elektrisk spdif (RCA) og aes/ebu (XLR)? Jeg har valgmuligheten, men har jo ikke identiske kabler så da blir en lyttetest litt ufullstendig.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.702
Sted
Phobos
Personlig synes jeg denne tabellen forteller mye:


Hentet herfra: http://en.wikipedia.org/wiki/S/PDIF

Kort sagt virker ubalansert coax med BNC terminering (AES3 unbalanced) å være det teknisk sett klart beste valget. Det er vel derfor alt av antennekabling for satelitt, klokkekabler osv benytter denne standarden. AES/EBUs fortrinn tror jeg først og fremst er at den benytter twisted pair og er derfor langt mer fleksibel og anvendelig enn en tykk og stiv coax. XLR-pluggene er også langt mer hensiktsmessige når det skal plugges ut og inn mye. Men rent signalmessig er det altså et kompromiss kontra coax/BNC.
 

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.094
Antall liker
36.510
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
marsboer skrev:
Personlig synes jeg denne tabellen forteller mye:Kort sagt virker ubalansert coax med BNC terminering (AES3 unbalanced) å være det teknisk sett klart beste valget. Det er vel derfor alt av antennekabling for satelitt, klokkekabler osv benytter denne standarden. AES/EBUs fortrinn tror jeg først og fremst er at den benytter twisted pair og er derfor langt mer fleksibel og anvendelig enn en tykk og stiv coax. XLR-pluggene er også langt mer hensiktsmessige når det skal plugges ut og inn mye. Men rent signalmessig er det altså et kompromiss kontra coax/BNC.
Enig i det. S/PDIF og AES/EBU refererer også til signalformatet, spesielt betydningen av forskjellige bits i kontrolldata. Jeg vil tro at de fleste av oss som sender digitalsignal over XLR-kontakter sannsynligvis sender S/PDIF-data.

Nå må det sies at jeg ikke hører et dugg forskjell mellom XLR og RCA digitaloverføring hos meg, uansett hvilke kabler som brukes, så dette er kanskje en ganske akademisk problemstilling for strekk på en halvmeter eller deromkring. De erfaringene er med Logitech Transporter -> DEQX HDP3.
 
Topp Bunn