Coax vs usb fra pc til dac

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.498
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Hei

Har per dags dato, pcen min tilkoblet anlegget via en abrahamsen a-dac, men i likhet med alle de andre USB-dacene jeg har hatt og kontra cd-spilleren min(Marantz CD6003), opplever jeg at dynamikken er klart og tydelig bregrenset, så jeg lurer på om hvis jeg kjøper en dac med spdif coax inn, fra lydkortet på datamaskinen, til en dac, om dette vil fungere bedre?
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.704
Sted
Phobos
Roberth skrev:
Hei

Har per dags dato, pcen min tilkoblet anlegget via en abrahamsen a-dac, men i likhet med alle de andre USB-dacene jeg har hatt og kontra cd-spilleren min(Marantz CD6003), opplever jeg at dynamikken er klart og tydelig bregrenset, så jeg lurer på om hvis jeg kjøper en dac med spdif coax inn, fra lydkortet på datamaskinen, til en dac, om dette vil fungere bedre?
CD-spilleren din har sikkert en digital utgang. Koble denne på den digitale S/PDIF-inngangen på DACen din så hører du fort om det låter tilfredsstillende. Hvis det gjør det er det ingenting i veien for at PCen ikke skal kunne låte minst like bra bare oppsettet på denne er korrekt.
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.498
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
marsboer skrev:
Roberth skrev:
Hei

Har per dags dato, pcen min tilkoblet anlegget via en abrahamsen a-dac, men i likhet med alle de andre USB-dacene jeg har hatt og kontra cd-spilleren min(Marantz CD6003), opplever jeg at dynamikken er klart og tydelig bregrenset, så jeg lurer på om hvis jeg kjøper en dac med spdif coax inn, fra lydkortet på datamaskinen, til en dac, om dette vil fungere bedre?
CD-spilleren din har sikkert en digital utgang. Koble denne på den digitale S/PDIF-inngangen på DACen din så hører du fort om det låter tilfredsstillende. Hvis det gjør det er det ingenting i veien for at PCen ikke skal kunne låte minst like bra bare oppsettet på denne er korrekt.
Vel noen dac har jeg ennå ikke gått til innkjøp av, synes det er litt surt å kjøpe dac, hvis jeg ikke blir fornøyd.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.704
Sted
Phobos
Ahh, tenkte ikke på at Abrahamsen DACen kun har USB inn. Vanligvis har DACer både USB og Coax/TOSLINK.
 

porcus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Innlegg
159
Antall liker
0
Hvorfor skulle det gjøre noen forskjell -- til det positive -- å fôre en DAC med en SPDIF-strøm fra lydkortet i stedet for å fôre den med hva lydkortet får?

(Hvis det er elektrisk støy som er problemet: det finnes USB-overganger med galvanisk skille, for noen få hundrelapper.)
 
Topp Bunn