Mat, drikke og røyk Cookies

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.005
Antall liker
12.886
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Gode cookies basert på oppskrift fra "Familie kokeboka". Moddet noe.
Først vil jeg anbefale å skaffe engangshansker om du ikke allerede har det. Det gjør jobben litt enklere og mindre grisete.

250 g normal saltet Tine smør
100 g sukker
220 g brunt sukker. (ikke strø varianten, men den litt fuktige, kraftig lukt)
1 vaniljestang
2 egg
1 teskje bakepulver
350 g hvetemel
400 g Valrhona nougat, eller en sjokolade du foretrekker. (jeg skal teste med den nye Japp 200g plata)
200 g mandler og 200 g brente karamell mandler. Eller bare 400 g mandler.
Jeg liker å varme mandlene på brett i ovnen på 170 grader i 7-8 min, før jeg hakker dem opp. Da smaker de bedre og blir sprøere, og lettere å hakke.


Begynn først med å ta ut smør -det må være mykt. Varme mandler, ikke for lenge, da blir de bitre. Ta de ut og la ligge på brettet til avkjøling.
Hakk sjokoladen i passelige cookie biter, det samme med mandlene.
Ha alt sukker, vaniljestang og smør i en bolle. Gjør klar de 2 eggene i en liten bolle ved siden av. Bruk en hanske til å kna sukkeret og smøret sammen. Bruk så den hånda uten hanske til å helle oppi egga. Bland og kna igjen.
Sett et dørslag/sil over bollen med blandinga, hell oppi melet/bakepulveret og sikt det over blandinga i bollen.
Ta på ny hanske og kna og bland igjen. Litt tyngre nå. Hell til slutt sjokolade/mandel mixen i og bland igjen. Dette er til å bli svett av, men belønning venter. Yt og nyt.
Nå skal dette ha blitt en ganske kompakt og deigete klump, da har du gjort det riktig.
Pakk den inn som en pølse med plastfolie og la den hvile i kjøleskap i minst 30 min. Gjerne lenger.

Klem de utover med håndflata på brett med bakepapir. Her er engangshanske også fint å ha. Lik størrelse på alle cookiene så blir de likt ferdig når du steker.
Steketid avhenger av mye, ovn, temp, varmluft, ikke varmluft, prøv å feil. Hos meg pleier det å bli bra med ca. 10 min på 180 grader midt i ovnen uten varmluft. Ta ut og avkjøl på rist. God fornøyelse. Passer godt til god kaffe, xo og avslappende musikk.

Til sist, dette her funker ikke når det er fuktig vær. Da blir ikke cookiene sprøe, men myke.

Mvh. Bergfinn

Noe jeg har glemt? Spør.
 
Sist redigert:

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.511
Antall liker
102.800
Torget vurderinger
23
drool.jpg
 
Topp Bunn