Copland

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.637
Antall liker
2.833
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hei!
Har nylig anskaffet meg en Copland CTA 505 rør-effetkforsterker, og må si at jeg er godt fornøyd med måten den spiller på.
Lurer imidlertid på om det er andre der ute, med erfaringer med denne, evt andre, Copland-forsterkere? Hva anser dere er sterke og evt svake sider ved disse?
 

tomas_r

Medlem
Ble medlem
23.09.2004
Innlegg
9
Antall liker
0
Jeg har en 515 som jeg synes fungerer bra i mitt oppsett.Jeg kjenner ikke til 505 men antar at det er en hybrid forsterker som de fleste copland forsterkere.Det går med fordel å bytte ingangsrørene til noen med bedre egenskaper
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.637
Antall liker
2.833
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hva er dataene for din 515? Type rør, effekt osv?
Min 505 er oppgradert fra 504, og skal etter sigende gi 2*35, alternativt 2*70 watt. Det sitter 4 stk 6550-rør i, og der har jeg klart noe å gå på, spes hvis jeg går fra sovtek til noe bedre. Har ikke spes god erfaring med sovtek, nemlig.
Hadde tidligere en Golden Tube SE40, som jeg syntes spilte noe mer og kanskje bedre i mellomtonen, men den kunne ikke måle seg med bass- og diskanten hos Coplanden.............
 

tomas_r

Medlem
Ble medlem
23.09.2004
Innlegg
9
Antall liker
0
Min forsterker er på 2x120w.Jeg har nylig satt inn 2stik Mullard.M8136 linje rør som jeg synes fungerer bra.Bruker du Copland pre til forsterkeren?
 

kalle

Medlem
Ble medlem
01.03.2005
Innlegg
42
Antall liker
0
Hei
Har selv brukt en 505 i 4-5år, dette er en meget vellydende forsterker.
Jeg synes at mellomtonen var best i triode drift (35w).
Trengte ikke så mye krefter da jeg har meget følsomme høytalere.
Hvis jeg skulle pirke på noe , så synes jeg den var "litt" slapp i bassen.
Hadde også sovtek 6550 på utgangen,synes dette fungerte bra. Men fikk et tips om at og prøve litt forskjellig på inngansrørene kunne gi litt ekstra. (Ble aldrig prøvd!)
MVH
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.637
Antall liker
2.833
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
hva synes du om holografi og 3D-følelse, samt kropp og plassering i lydbildet? Er litt usikker på hva jeg mener selv ennå, fordi jeg holder på å oppgradere kablene også...........
 

kalle

Medlem
Ble medlem
01.03.2005
Innlegg
42
Antall liker
0
Synes jevnt over at dette var meget bra, men når det gjelder 3d så er ikke høytalerne mine helt på topp her. Men en brukbar 3d effekt var det, så jeg tror ikke Coplanden er dårlig her heller.
Men dine høytalere har nok en helt annen lydsignatur, så en direkte sammenligning her blir nok vanskelig.
Men hvis jeg skal beskrive forsterkerens beste egenskap med ett ord, så blir det nærhet.

Kjøpte forresten demperinger til rørene mine fra, Herbies Audiolab, noe som ga en klar forbedring. Sortere bakgrunn, litt mer detaljert / kontrollert. (Anbefales)

Lykke til med kabelvalg!

MVH
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Copland og Sonus Faber er en fantastisk fin match, spør du meg...Dessuten sitter du på en utrolig solid og velbygd forsterker, det er slett ikke alle rørforsterkere man kan si det om...men jeg ville definitivt lett etter en Copland preamp. Da tror jeg virkelig det løsner. Demperinger på rørene er forresten et must. Lykke til!
 

kalle

Medlem
Ble medlem
01.03.2005
Innlegg
42
Antall liker
0
Får vel legge til at jeg brukte Coplands cta 301 pre med min 505.
At dette er velbygde saker er det ikke tvil om, synd ikke Copland fortsatte med rene rør effekter.
Noen som hvet hvorfor?
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.637
Antall liker
2.833
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Takker for gode innlegg!
Sitter med et inntrykk av at mitt oppsett pr dags dato spiller mye "lettere" og mer oppløst enn tidligere oppsett. Er vel mer snakk om en tilvenningsfase, hvor jeg må bli kjent med og fortrolig med måten Copland spiller. Synes selv jeg har fått litt av Doxas kraft og Golden Tubes "rør-magi" i en boks her. Venter nå bare spent på nye MIT-høytalerkabler, fikk nemlig et vanvittig løft med å bytte ut Supra signalkabler med MIT...........
Demperinger er helt klart noe å tenke på! Tror ikke jeg vil skifte ut min nåværende forforsterker med det første! Synes også at Coplanden matcher Sonus Faber godt!! Tviler ikke et sekund på at Copland er solide saker, vekten og byggekvaliteten er solid så det holder!
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.637
Antall liker
2.833
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Tror forresten både 3D/holografi og plassering i lydbildet vil bli enda bedre og mer korrekt når jeg er ferdig med utskiftingen av kablene! Gir lyd fra meg da, om hvordan tingenes tilstand er da........... Har en hel bøling High Fidelity-cd`er som skal spilles på nytt, og da bør jeg virkelig ha noe å skrive hjem om! :)
 
Topp Bunn