Cornerhorns

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
 Igjen vil nok skeptikerne mene at jeg gaper vel høyt ved å å starte et såpass ambesiøst prosjekt uten erfaring fra tidligere høytalerbygging.
Bare tull !! Jeg er av den oppfatning at skal man først bygge så kan man like godt gjøre det ordentlig. Å bare bygge for å bygge er etter min mening meningsløst. Så stå på ! Er spent på fortsettelsen.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Synes slike er fine jeg

En del fint treverk blandet med stoff ser jo vintage ut. NB! Det er ett Tannoy GRF hjørnehorn.
Visst er de fine!

De aller fineste er etter min mening JBL Heartsfield.  
 Først må jeg bygge hornet, så får jeg se på design.  Blir uansett en kobo av fint mørkt tre og stoff.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.981
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
da bør du holdes langt unna alt som ligner fyrstikker! ;D
IMO

Paulsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2003
Antall liker
315
Sjekk tykkelsen på platene i JBL horna :)

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Visst er de fine!

Først må jeg bygge hornet, så får jeg se på design.  Blir uansett en kobo av fint mørkt tre og stoff.
En sånn har jeg og, av merket jøtul. Den blir helsikes varm når jeg spiller på den ;D

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
3.053
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Visst er de fine!

Kjemepfine !
Selv er jeg svak for disse:
http://www.audioheritage.org/html/profiles/jbl/paragon.htm

Og faktisk så vet jeg at det er minst 1 slik i Gnore:
I Ungdommen (80-tallet) så fartet vi rundt på div. disko'er i Vestfold. På sommertid så var vi ofte på et sted utenfor Larvik som het "Hvalen". Huset var i 2 seksjoner, en stor & en litt mindre. I den store brukte de ett-eller-annet, husker ikke hva.

Men i den mindre seksjonen, som hadde litt mer intimt interiør osv, *DER* brukte de en Paragon...
Faktisk så ble Paragonen brukt som disk for "plateryttaren", 2 spiller, mikser osv. var plassert oppå & han stod bak.
Jeg husker at jeg bestandig syntes at det var så god lyd der.
Kjørte tilfeldgvis forbi der i sommer engang, da var det en eletro installatør som holdt til der.
Skulle vært artig å visst hva som skjedde med den Paragonen.
Regards,
PerJ

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.241
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Internt i hornet skal det være så fin overflate som mulig. Har drevet med Lowtherhorn og i byggeomtalen stod det ettertrykkelig at malt overflate (eller bedre) og avrunnede hjørner er et must!!
Altså; demping og skarpe kanter i hornet er bannlyst!
Demping må det prøves og feiles litt med. Dempematerialer så nære elementet som mulig.
K.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Leste i boka som jeg viste til tidligere i traaden om faseproblematikken i cornerhorns.
Dette er en kjent sak som har eksistert siden foedselen av cornerhorns. Ideelt sett boer alle drivere i et horn vere like langt fra lytteren. Da blir fasen stabil. Men med foldet horn, ville da driveren til mellomtonen og diskanten maatte plasseres 'bak huset' eller i et annet rom:)

Er det noen som har sett loesninger paa denne problematikken?

Her kan kanskje sneglehus-loesningen komme til prakisk og ikke bare visuell anvendelse? Men da kommer et annet problem inn.....hvordan fabrikkere et rigktig horn som fungerer "sammenrullet"?

Jeg vil nok foerst lage en utgave etter tegningen, og evt. etterhvert se paa modifikasjoner.

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Leste i boka som jeg viste til tidligere i traaden om faseproblematikken i cornerhorns.
Dette er en kjent sak som har eksistert siden foedselen av cornerhorns. Ideelt sett boer alle drivere i et horn vere like langt fra lytteren. Da blir fasen stabil. Men med foldet horn, ville da driveren til mellomtonen og diskanten maatte plasseres 'bak huset' eller i et annet rom:)

Er det noen som har sett loesninger paa denne problematikken?

Her kan kanskje sneglehus-loesningen komme til prakisk og ikke bare visuell anvendelse? Men da kommer et annet problem inn.....hvordan fabrikkere et rigktig horn som fungerer "sammenrullet"?

Jeg vil nok foerst lage en utgave etter tegningen, og evt. etterhvert se paa modifikasjoner.

Du kan benytte en Behringer DCX 2496 eller lignende. Den har mulighet for autoalign. Da må du benytte egen forsterker på hvert element. Ved å benytte en mikrofon så vil DCX'n kjøre signal på alle kanaler og justere de innbyrdes. Funker bra.

Mvh
BJørn

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
And here we go again.......

Siden denne tråden dreier seg om nettopp disse svære sakene som står i hjørnet, og det var jeg som startet den, så tillater jeg meg å dreie tråden i retning av en "bygge"- / "bilde-tråd.

Jeg var på posten i dag....

Gjett hva jeg fikk med meg hjem:

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Og inni var det to nye slike:

Ikke akkurat noe for bokhylla ;D ;D ;D

De er målt og sjekket ut før pakking slik at jeg garantert har to identiske ex.....

Dette blir nok ikke en tråd som blir ferdig til nyttår, men ved jevne mellomrom lover jeg nye bilder og oppdateringer ;)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.981
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
deilig å se noen som "putter pengene der kjeften pleier å være"! 8)

IMO
Mvh
Leif

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
eller horn der kjeften pleier å være......

Ble veldig gira nå!

Men med 12 dager fri med familen kan jeg ikke gjemme meg bort i verkstedet. Det har vært en høst hvor mitt fravær stort sett har vært en regel i stedet for unntak, så de de fortjener oppmerksommhet nå.  Men et par vinkler burde det bli lagt til fronten ;D

S

slowmotion

Gjest
Det der ser moro ut!
Nå har du noe å glede deg til,
og da spiller det ingen rolle om du må vente litt før du setter i gang.

;)

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Kjørte tilfeldgvis forbi der i sommer engang, da var det en eletro installatør som holdt til der.
Skulle vært artig å visst hva som skjedde med den Paragonen.
Regards,
PerJ
Jeg antar det er den som Klaus (Image Audio) hadde i lokalene han hadde på Raveien i Sandefjord.

Regner med at han fortsatt har dette klenodiet i sitt eie.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.981
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
i og for seg har du vel kanskje rett,selv om jeg har en liten selvpålagt pause nå.
venter på DAC kit.DA braker det løs med powersupplier og annet snask.
ellers er det lite tid i jula.idet jeg er på jobb alle dagene.
mvh
Leif

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
I går kom jeg tilfeldigvis over et sett drivere av den rette sorten......de etterhvert legendariske alinco K55V driverne som er gått ut til fordel for de som produseres av Atlas med samme betegnelse.

Etter at jeg fikk verifisert at begge er i mint condition, var jeg ganske kjapp med å gi den potensielle selger " an offer he could'nt refuse ;D"
Men han dro på det, og lovte meg et svar i ettermiddag.
Disse må jeg nok bare ha.......og nei, selgeren er ikke på HFS, så dette innlegget vil ikke ha noe å si for prisen ;D

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Desverre kom det en "sattan" å gav selger et ennå bedre bud en jeg hadde gjort, så overfornevnte ble ikke mine.  Men jeg får nok tak i et par.
og nei, basshorna er ikke ferdig!

Spørsmål om delefilter litt i tråd med artiklene om delefilter i siste Fidelity;

Jeg har alternativet mellom de tre versjonene av delefiler som sitter i de originale K-horn. A1, AA2 eller A3 som sitter i siste versjon av Klipschorn.  Er det noen som har erfaringer om hvilket som er å foretrekke?

Men så begynte jeg å tenke litt....vil det fungere  å benytte et aktivt filter som f. eks Embla  i stedet?  Evt bygge et aktivt filter? Er det noe å hente her?  Et kjent problem med alle K-horn konstruksjoner er fasestabilitet.  Vil et aktivt filter bidra positivt i slikt henseende?  

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.981
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
hallo E.
det fantes et par K33 elementer for salg i Sverige på Hifimagasinet for en tid tilbake
vet ike om de kan brukes,men de er for hjørnehornet
mvh
Leif

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Takk for tipset.
K33E er siste versjon basselementer.  De er slike jeg har kjøpt til basshornet. De koster nye 258$ paret.

Siste mellomtone horn er K401.  Det blir skrevet at Speakerlab sitt K400 i støpegods er vel så bra.  Nye horn koster 100$ paret.

Driver for mellomtonen er K55V eller identisk Atlas PD5VH, (samme men førstnevnte er produsert på bestilling fra Klipsch og dertil merket med deres typebetegnelse). Det er denne driveren som erstattet den Alinco produserte K55 på midten av 70-tallet.  Sistnevnte har etterhvert fått en veldig høy status blandt de som holder på med K-horn, og er ganske kostbar om man finner dem på brukt markedet.   De jeg nevnte over ble lagt ut på ebay for 50$.  Jeg la inn bud på 300$ og regnet med å få dem, men i løpet av de siste timene endte auksjonen på 413$.
Nye Atlas drivere koster 260$ paret.  

Rettelse;
Jeg snakket nettopp med Bob Crites som jeg kjøper deler av, og Klipsch K55V/Atlas PD5VH èr drivere av Alnico typen. På slutten av 70 tallet begynte Klispsch å benytte keramiske drivere til mellomtonen. De har nå gått tilbake til Alnico drivere produsert av Atlas. Nå har de fått betegnelsen K55X, men fortsatt de samme som PD5VH men har fått en ny typebetegnelse.

Siste versjon av diskanten er K77M og driver og horn sitter i ett stykke og koster 200$ paret.

Så kommer de passive delefiltrene som koster fra 2-300$ avhengig av hvilken versjon jeg velger.  Dette kunne jeg sikkert bygget selv, dersom jeg hadde spec eller skjema, men dette synes svært vanskelig å få tak på.  Siden de ikke koster mer enn et par tusen, kan det være like lettvint å kjøpe et sett, og jobbe litt med dem.

Topp Bunn