Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

Khanate

Gjest
    Kanskje vi skal roe litt ned med boosterne?

COVID-19 vaccine boosters for young adults: a risk benefit assessment and ethical analysis of mandate policies at universities

Based on public data provided by the CDC,19 we estimate that in the fall of 2022 at least 31 207–42 836 young adults aged 18–29 years must be boosted with an mRNA vaccine to prevent one Omicron-related COVID-19 hospitalisation over 6 months. Given the fact that this estimate does not take into account the protection conferred by prior infection or a risk adjustment for comorbidity status, this should be considered a conservative and optimistic assessment of benefit. Our estimate shows that university COVID-19 vaccine mandates are likely to cause net expected harms to young healthy adults—for each hospitalisation averted we estimate approximately 18.5 SAEs and 1430–4626 disruptions of daily activities—that is not outweighed by a proportionate public health benefit. Serious COVID-19 vaccine-associated harms are not adequately compensated for by current US vaccine injury systems. As such, these severe infringements of individual liberty and human rights are ethically unjustifiable.

K

Khanate

Gjest
    ja, og du mer en glattet over det faktum at leger har andre erfaringer enn det forskningen viser.

men er ikke ute etter å krangle. Jeg bare reagerer på at man konsekvent bare diskvalifiserer ALT som viser noe annet enn at covid er farli, vaksinene er veldig bra og ingenting annet enn vaksine er nødvendig.
    Får man covid skal man holde seg hjemme, man skal ikke ta vitaminer og febernedsettende, har man tatt vaksinen er det alt som trengs
    Godt oppsummert

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.304
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Bortsett fra at ingen har fremlagt noe som minner om den oppsummeringen, altså.
    Det ble jo hevdet for noen poster siden at forskningen ikke understøttet det blir som observert i virkeligheten.
    Logikken er da at virkeligheten er feil, ikke forskningen.

K

Khanate

Gjest
    LItt om virkeligheten: Statistikk fra Department of Defence på rapportert sykdom og skade. Tallene for 2022 er hentet ut av registeret 6.December 2022

1672314688724.png

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.000
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Til å være så lite interessert i å prøve å forstå hvordan forskning kan brukes, er dere overraskende interessert i å bruke den som sannhetsvitne når den tilsynelatende sier det dere alltid har visst var sant.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.600
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje vi skal roe litt ned med boosterne?
    Den artikkelen har vi også diskutert flere ganger før. Temaet var hvorvidt det er riktig å kreve tredje boosterdose for å la studenter returnere til campus. Svaret er, ikke særlig overraskende, at det ikke er nødvendig.

K

Khanate

Gjest
    Til å være så lite interessert i å prøve å forstå hvordan forskning kan brukes, er dere overraskende interessert i å bruke den som sannhetsvitne når den tilsynelatende sier det dere alltid har visst var sant.
    Det må da være lov å peke på forskning uten at man er forsker selv? Når det presenteres forskning som går på tvers av overbevisningen til forumets portvoktere så leites det med lys og lykte etter feil. Forfatteren er pensjonist, man liker ikke kanalen rapporten er publisert på, det er svakheter i studien, noen har kommet opp med forskning som tyder på det motsatte etc etc. Og summa summarum så kan ingen av funnene aksepteres.

Det burde være prisverdig at helsepersonell, som står midt oppe i pandemien og fortløpende behandler pasienter etter beste evne, prøver å finne en behandling som fungerer, selv om dette går på tvers av WHOs retningslinjer. Men slik er det ikke, dette helsepersonellet er kjettere. Og dermed finnes det ingen forebyggende grep annet enn lock-down, munnbind og avstand, og ikke minst vaksinering. Det siste til tross for at vaksinenes effekt på spredning og sykdomsforløp er neglisjerbar. Pfizers kontrollgruppe fikk tilbud om å vaksineres med ekte vaksine noen få måneder ut i studien, så kontrollgruppen er i praksis eliminert, men pytt pytt, slik skremmer ikke de som tror på vitenskapen.

Skulle man bli syk så er det bare å gå og legge seg og håpe på at man ikke havner på intensiven, for det finnes ingen erfaring eller viten som tyder på at tidlig behandling har noen effekt. Skulle du havne på sykehus må vi inderlig håpe at legene ikke eksperimenterer med off-label bruk av medikamenter. Det eneste som duger er pustemaskin og antibiotika.Det er nemlig bare helsebyråkrater og WHO som klarer å ta stilling til alternativ bruk av medisiner.

Dramatisk økning i fenomener som Plutselig Død Syndrom, hjerte-muskel/pose betennelse, blodpropp og indre blødninger etc er og blir et mysterium, de som mener noe annet er konspirasjonsteoretikere, tin-foil-hats etc. Med andre ord, det er noe alvorlig galt med alle som ikke kjøper fortellingen til WHO, FHI, Phizer, Nakstad, Fauchi og hva de nå heter.

Noen har sett på tallmaterialet. Det ser ikke bra ut:

"we estimate that in the fall of 2022 at least 31 207–42 836 young adults aged 18–29 years must be boosted with an mRNA vaccine to prevent one Omicron-related COVID-19 hospitalisation over 6 months"

"for each hospitalisation averted we estimate approximately 18.5 SAEs and 1430–4626 disruptions of daily activities"

K

Khanate

Gjest
    Den artikkelen har vi også diskutert flere ganger før. Temaet var hvorvidt det er riktig å kreve tredje boosterdose for å la studenter returnere til campus. Svaret er, ikke særlig overraskende, at det ikke er nødvendig.
    Du har diskutert deg bort fra temaet: Temaet er at vaksinene gjør mer skade en gavn:

"we estimate that in the fall of 2022 at least 31 207–42 836 young adults aged 18–29 years must be boosted with an mRNA vaccine to prevent one Omicron-related COVID-19 hospitalisation over 6 months"................"for each hospitalisation averted we estimate approximately 18.5 SAEs and 1430–4626 disruptions of daily activities"

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.600
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det må da være lov å peke på forskning uten at man er forsker selv? Når det presenteres forskning som går på tvers av overbevisningen til forumets portvoktere så leites det med lys og lykte etter feil. Forfatteren er pensjonist, man liker ikke kanalen rapporten er publisert på, det er svakheter i studien, noen har kommet opp med forskning som tyder på det motsatte etc etc. Og summa summarum så kan ingen av funnene aksepteres.
    Men det er da heller ingen som mener at tredje og fjerde boosterdose er nødvendig for å la tjue-åringer returnere til universitetet etter juleferie. Funnene er allerede innarbeidet i policy. Du bjeffer mot vindmøller.
    For seksti-syttiåringer med underliggende sykdom er det en helt annen historie.

K

Khanate

Gjest
    Men det er da heller ingen som mener at tredje og fjerde boosterdose er nødvendig for å la tjue-åringer returnere til universitetet etter juleferie. Funnene er allerede innarbeidet i policy. Du bjeffer mot vindmøller.
    For seksti-syttiåringer med underliggende sykdom er det en helt annen historie.
    Jeg påpeker at vaksinene gjør mer skade enn gavn

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.000
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Det må da være lov å peke på forskning uten at man er forsker selv?
    Ja, og det har jeg også sagt tidligere. Men da må man nesten også akseptere at man ikke har samme kompetanse som en forsker.

Når det presenteres forskning som går på tvers av overbevisningen til forumets portvoktere så leites det med lys og lykte etter feil. Forfatteren er pensjonist, man liker ikke kanalen rapporten er publisert på, det er svakheter i studien, noen har kommet opp med forskning som tyder på det motsatte etc etc. Og summa summarum så kan ingen av funnene aksepteres.
    Prøv å snu det på hodet: folk med forskerkompetanse Merck, Pfizer, WHO, FHI osv. aksepterer ikke «kreative» funn. Hva tyder det på? At folk med forskerkompetanse ikke har kompetanse på forskning, eller at studiene ikke er gode nok?

Pfizers kontrollgruppe fikk tilbud om å vaksineres med ekte vaksine noen få måneder ut i studien, så kontrollgruppen er i praksis eliminert
    Ikke eliminert, men dataene var gode nok tidlig nok til at myndighetene vurderte det som tilstrekkelig. Husk at denne vaksineutviklingen hadde ekstremt store eksperiment- og kontrollgrupper - omkring 3x det som er vanlig. Dette er noe både Pfizer og myndighetene har kompetanse til å vurdere. Har du?

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.811
    Torget vurderinger
    1
    Du har diskutert deg bort fra temaet: Temaet er at vaksinene gjør mer skade en gavn:

"we estimate that in the fall of 2022 at least 31 207–42 836 young adults aged 18–29 years must be boosted with an mRNA vaccine to prevent one Omicron-related COVID-19 hospitalisation over 6 months"................"for each hospitalisation averted we estimate approximately 18.5 SAEs and 1430–4626 disruptions of daily activities"
    Dette er interesant. Man kan alltid dele inn i subgrupper for å gjøre kost/nyttevurderinger. Jeg er også en forkjemper for at medisinsk forskning (spesielt legemiddelforskning) skal fokusere mer på NNT (numbers needed to treat) enn rene statistiske forskjeller. Dette er jo to sider av samme sak, men det er ofte mer intuitivt der man regner om til faktiske tall. Feks kan et legemiddel vise imponerende bedre effekt enn eldre legemidde, men om man ser på NNT kan det bety at feks 50 stk må behandles med et dyrt medikament kanskje med annen bivirkningsprofil i feks 5 år for at man skal unngå et dødsfall. Dvs 49 har ingen effekt. Ikke like opplagt at man da skal innføre dette.

Slike temaer er spennende, men det krever at man har en viss forståelse for statistikk og vitenskapelig metode for at det skal være mulig å diskutere.

Det er åpenbart at NNT for covidvaksine i feks aldersgruppen 20-30 er svært høy. Allikevel er det slik at ulempen med et stikk i armen er neglisjerbar, vaksinebivirkninger er mye lavere enn tilsvarende bivirkninger av å gjennomgå sykdommen så hva er problemet? Personlig er jeg overbevist om at "vaksiner" aldri ville blitt gjenstand for konspirasjoner dersom det ikke var gitt med sprøyte. Følelsen av å få noe "sprøytet inn i kroppen" er åpenbart vanskelig for enkelte. For andre som forstår legemiddelhåndtering vet at det ikke spiller noen praktisk rolle om medisiner blir gitt som tabletter i munn, stikkpiller, plaster på huden, sprøyter intramuskulært, intravenøst, intraossøst eller andre spennende administrasjonsmåter. Grunnen til forskjellige metoder er egenskapene til molekylene og ønsket effekt i kroppen.

K

Khanate

Gjest
    Ja, og det har jeg også sagt tidligere. Men da må man nesten også akseptere at man ikke har samme kompetanse som en forsker.

Prøv å snu det på hodet: folk med forskerkompetanse Merck, Pfizer, WHO, FHI osv. aksepterer ikke «kreative» funn. Hva tyder det på? At folk med forskerkompetanse ikke har kompetanse på forskning, eller at studiene ikke er gode nok?

Ikke eliminert, men dataene var gode nok tidlig nok til at myndighetene vurderte det som tilstrekkelig. Husk at denne vaksineutviklingen hadde ekstremt store eksperiment- og kontrollgrupper - omkring 3x det som er vanlig. Dette er noe både Pfizer og myndighetene har kompetanse til å vurdere. Har du?

1- Jeg har ikke kompetanse som forsker, derfor viser jeg til andres forskning.
    2 - Følg pengestrømmen. Det bør være mulig å se at næringslivet er opptatt av å tjene penger, og at folk i byråkratiet vet å nyttegjøre seg av dette.
    3 - Jeg synes ikke dataene er tilstrekkelig gode, jeg stoler ikke på myndighetene, og nå viser dataene at vaksinen gjør mer skade enn gavn.

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.201
    Torget vurderinger
    1
    2 - Følg pengestrømmen. Det bør være mulig å se at næringslivet er opptatt av å tjene penger, og at folk i byråkratiet vet å nyttegjøre seg av dette.
    3 - Jeg synes ikke dataene er tilstrekkelig gode, jeg stoler ikke på myndighetene, og nå viser dataene at vaksinen gjør mer skade enn gavn.
    Følg pengestraumen? So produsenten av Ivercmetin føler dei har for mykje pengar, difor rår dei ikkje folk til å bruka det mot Corona. Logisk...

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.517
    Men når folk med forskerkompetanse eller medisinsk kompetanse forklarer deg med teskje hvorfor det du viser til, ikke holder mål etter forskningsmessig standard, da nekter du å forholde deg til det.
    Det gir tross alt ingen mening, all den tid magefølelse er ubrukelig som rettesnor for statistikk og forskningsresultater.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.440
    Sted
    Bergen
    Fint for deg, du lever helt sikkert godt med din overbevisning og finner fakta som understøtter den.
    Mange andre, faktisk et flertall, stoler på myndighetene og godtar deres anbefalinger som er forskningsbasert og dokumentert når vi står ovenfor en oppfattet krise.
    Disse to motsatsene lar seg ikke forene siden man hele tiden skal finne den ene som understøtter «aha feil funnet - alt må forkastes»; myndighetene og forskerne skal lure oss.

Problemet med ditt argument nr 3 er at det ikke lar seg verifisere helt nøyaktig siden den industrialiserte verden har latt seg vaksinere (dersom du har klart for deg hvilke data som skal til for å fortelle deg «sannheten»)
    Det nærmeste man kan komme er Kina, men de har en, i følge forskerne som det ser ut til at du ikke stoler på, dårligere vaksine. Så når Kina evt vaksinerer seg og mange dør så vet vi ikke helt om det er grunnet en veldig dårlig vaksine eller fordi det store flertall ikke er vaksinert. Og tallene som evt kunne vist dette er innenfor den kinesiske muren. Det kommer antagelig å gå lang tid før de tallene blir offentliggjort

Løsningen er enkel, du stoler ikke på vaksinen, la vær å vaksinere deg, du kommer antagelig aldri i posisjon til å overbevise det store flertallet

Forøvrig, det er alltid noen som tjener penger. Myyyyye penger uavhengig av hva forskerne finner ut eller ikke

K

Khanate

Gjest
    Dette er interesant. Man kan alltid dele inn i subgrupper for å gjøre kost/nyttevurderinger. Jeg er også en forkjemper for at medisinsk forskning (spesielt legemiddelforskning) skal fokusere mer på NNT (numbers needed to treat) enn rene statistiske forskjeller. Dette er jo to sider av samme sak, men det er ofte mer intuitivt der man regner om til faktiske tall. Feks kan et legemiddel vise imponerende bedre effekt enn eldre legemidde, men om man ser på NNT kan det bety at feks 50 stk må behandles med et dyrt medikament kanskje med annen bivirkningsprofil i feks 5 år for at man skal unngå et dødsfall. Dvs 49 har ingen effekt. Ikke like opplagt at man da skal innføre dette.

Slike temaer er spennende, men det krever at man har en viss forståelse for statistikk og vitenskapelig metode for at det skal være mulig å diskutere.

Det er åpenbart at NNT for covidvaksine i feks aldersgruppen 20-30 er svært høy. Allikevel er det slik at ulempen med et stikk i armen er neglisjerbar, vaksinebivirkninger er mye lavere enn tilsvarende bivirkninger av å gjennomgå sykdommen så hva er problemet? Personlig er jeg overbevist om at "vaksiner" aldri ville blitt gjenstand for konspirasjoner dersom det ikke var gitt med sprøyte. Følelsen av å få noe "sprøytet inn i kroppen" er åpenbart vanskelig for enkelte. For andre som forstår legemiddelhåndtering vet at det ikke spiller noen praktisk rolle om medisiner blir gitt som tabletter i munn, stikkpiller, plaster på huden, sprøyter intramuskulært, intravenøst, intraossøst eller andre spennende administrasjonsmåter. Grunnen til forskjellige metoder er egenskapene til molekylene og ønsket effekt i kroppen.
    Jeg har ingen spesielle kvalifikasjoner for å bedømme medisinsk forskning. Men, jeg har levd lenge nok til å vite at vi fra tid til annen vil oppleve epidemier med død og det hele. Og, jeg har levd lenge nok til å lukte lunta når jeg blir utsatt for manipulasjon. Her noen observasjoner på manipulasjon:

1. Få folk til akseptere at de lever i akutt livsfare ved publisering av skrekkhistorier fra Wuhan akkompagnert av bilder av døde i Wuhans gater, samt bilder av folk i vernedrakt som spyler/desinfiserer gatene og håndterer de døde.
    2. Plutselig fant de ut at viruset kom fra en flaggermus omsatt ved ett av Wuhans våtmarkeder. Imponerende vitenskap. Frittalende og selvstendige fagfolk som hevder at viruset likner mistenkelig på et klipp-og-lim-virus fra et laboratorium bekjempes med nebb og klør. Påstanden om at viruset ikke kunne overleve kropstemperaturen til en flaggermus forbigås i stillhet.
    3. Stadige pressekonferanser med bekymrede autoritetsskikkelser som ser svært alvorlig på situasjonen. Helst motstridende informasjon hele veien, slik at ingen vet hva de skal tro bortsett fra at de lever i livsfare.
    4. THIS IS THE NEW NORMAL - VI STÅR SAMMEN I DETTE
    5. Underlige råd fra WHO; smittede sendes hjem uten noen som helst behandling, de som utvikler pustebesvær etc settes i pustemaskin til de slutter å puste.
    6. Innføring av meningsløse rutiner for håndhygiene samt masketvang for at folk skal forstå at de er potensiselt livsfarlige smittebærere, selv om de føler seg helt friske. Begrensinger på hvor mange som kan være sammen i samme rom, en regel Statsministeren ser ut til å finne upassende for seg selv.
    7. Innføring av lock-down, stengte grenser, karantene. Østeuropeiske transportarbeidere som virker over hele europa betraktes dog ikke som potensielle smittebærere så de ferdes fritt. Og mat må vi alle ha, så da kan vi ferdes litt fritt vi og. Dessverre er folks hukommelse kort. Svært få husker at dette har skjedd.
    8. Mange tvinges til å dø i ensomhet pga reglene.
    9. Opphausing av tallmaterialet på antallet smittede og omkomne som følge av smitte gjennom en svært tvilsom bruk av PCR-test med alt for mange sykler. I praksis kunne man bli skadet i trafikken og havne på sykehus, bli registrert som smittet, dø av trafikkskadene og registreres som omkommet av Covid. Ok, her varierer praksisen fra land til land, men markedsføringen av pandemien var uansett et internasjonalt prosjekt.
    10. Fullstendig ensidig og unyansert dekning av fenomenet i alle etablerte medier. Ingen kritisk røster gis plass. Debattene på krinken gir inntrykk av stor uenighet blant ekspertisen, men det overordnede narrativet står uansett fast.
    11. Fagfolk som tillater seg å formidle betraktninger som avviker fra WHOs retningslinjer utsettes for alle mulige former for sjikane og plasseres i sekkeposten konspirasjonsteoretikere. De som har en arbeidsgiver gjøres oppmerksomme på at det lønner seg å holde kjeft. En del røster innen helsefaget mister rett og slett jobben som følge av sine oppriktige uttalelser. Summa summarum, den jevne helsearbeider lukker munnen når vanskelige tema kommer opp.
    12. Fagfolk og andre stenges ute fra sosiale medier om de formidler erfaring og forskning på at vitaminer og andre remedier kan ha en gunstig effekt både preventivt og ved sykdom. Ref Twitter-files
    13. Det innføres forbud mot off-label bruk av en del medikamenter til tross for at en del leger viser til gode erfaringer. Intet må lede godtfolk bort fra fortellingen om at den kommende vaksinen er det eneste tiltaket vi har.
    14. Hurra, vaksinene er her. PÅ mirakuløst vis har man kortet ned utviklingsprosessen for en vaksine fra 7 år til under ett år. Endelig kan vi få tilbake friheten. WHO og WEFs søte drøm blir en realitet, endelig er vaksinepassene her. TA VAKSINEN
    15. Vaksinepropagandaen tiltar. Budskapet fra høyeste hold er klart. Ikke lytt til motstemmer, TA VAKSINEN. Når du tar vaksinen blir du ikke syk, og du stopper smitten. Vaksinen er 97% effektiv. TA VAKSINEN
    16. Vaksinen stopper ikke smitten, men den gjør at sykdomsforløpet blir mildere. TA VAKSINEN
    17. Vi må ta boostere, effekten avtar etter 6mnd TA VAKSINEN
    18. Hjerteposebetennelsene og hjertemuskelbettennelser som er registert er milde og uproblematiske. Ikke noe å bry seg om, TA VAKSINEN
    19. Hjertestans blir et tiltagende fenomen blant unge idrettsutøvere. Ikke noe å bry seg om, TA VAKSINEN
    20. Begravelsesentrepenører begynner å rapportere om underlige meterlange blopropper hos de døde. Uansett, TA VAKSINEN
    21. Et nytt begrep, i alle fall for meg, dukker opp i mediene: Sudden Adult Death Syndrom

Om det finnes noen underliggende motiver bak dette så kan jeg naturligvis bare gjette på hva de kan være. Slik jeg forstår reglene vi har underkastet oss gjennom FN og WHO så er vi pliktige til å følge WHOs føringer når vi står i en pandemi. Pandemidefinisjonen kan man uansett justere på etter at landene har underkastet seg det overordnede regelverket. Jeg mener at en samkjøring av grepene man tar verden rundt mhp behandling av syke, er en svært uheldig vei å gå. WHO er rett og slett ikke det rette organet for å bestemme hva som er den beste behandlingen i en pågående pandemi. En bedre tilnærming var at hvert land, og kanskje hvert sykehus, opprettet sitt eget ekspertteam som arbeider med å finne den beste behandlingen og som kontinuerlig er i dialog med andre ekspertteam verden rundt. Det skulle være unødvendig å styre dette politisk gjennom en grunnleggende udemokratisk organisasjon som FN. Massiv eksperimentering med etablerte virkemidler verden rundt. Og de behandlingene som gir best resultat blir dominerende.

Utfallet av denne pandemien vil antagelig være avgjørende for hvordan den neste pandemien håndteres. Om folket takker ja til å bli et kontinuerlig testlaboratorium for Pfizer etc så er det antagelig liten grunn til å avslutte suksessen. Personlig tror jeg det overordnede målet med hele sirkuset er å innføre "vaksinepass" som en kontinuerlig løsning. Gjerne med chip i hånda, men mest sannsynlig via vår mobiltelefon. Når det først er etablert at bevegelsesfrihet er belønning for underkastelse så finnes det ingen grenser for hva systemet kan benyttes til. Dette er allerede etablert i Kina og er mest sannsynlig den våteste drømmen til Yuval Harrari, Claus Schwab, Bill Gates og andre velgjørere. Er du klar for den fjerde industrielle revolusjon, de 17 bærekraftsmålene til FN, the new normal, the great reset? I så fall er fremtiden lys.

1672326323826.png
    1672330330110.png

K

Khanate

Gjest
    Men når folk med forskerkompetanse eller medisinsk kompetanse forklarer deg med teskje hvorfor det du viser til, ikke holder mål etter forskningsmessig standard, da nekter du å forholde deg til det.
    Det gir tross alt ingen mening, all den tid magefølelse er ubrukelig som rettesnor for statistikk og forskningsresultater.
    Jeg tror ikke at portvokterne i dette forumet er de eneste i verden som forstår seg på forskning. Jeg noterer et temmelig heftig bias for det offentlige narrativet hvilket normalt innebærer en manglende evne til å ta inn motstemmer og forskning som ikke er i tråd med deres overbevisning. Ingen av de fagfolkene jeg har presentert her inne har kommet igjennom nåløyet, til tross for at de er svært meritterte på sine fagområder. Jeg stoler naturligvis på min magefølelse.

K

Khanate

Gjest
    Følg pengestraumen? So produsenten av Ivercmetin føler dei har for mykje pengar, difor rår dei ikkje folk til å bruka det mot Corona. Logisk...
    Rasjonalet er nok at det er betraktelig bedre fortjeneste med nye patenterte medisiner som Remdesivir etc

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.311
    Sted
    Interiore Simplicitate

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Patentet er utgått, det koster under en krone å produsere. => 0 - verdi økonomisk.
    Men det er bare en bi-setning, når det egentlig gjaldt at : om NOE hadde virket, hadde ikke kvakksinen blitt NØD-GODKJENT.
    DERFOR ble alt annet "forbudt".

PUKK OG GRUS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Antall liker
    572
    Sted
    Aarhus
    Dødeligheten relatert til covidinfeksjon øker drastisk ved høy alder. Dødeligheten blant yngre infiserte skyldes komorbiditet, altså at den avdøde hadde en eller flere alvorlige sykdomstilstander ved siden av covid. En av disse er btw overvekt. Tallene som vises her er sammenlignbare med en vanlig influensaepidemi. Professor i Epidemiologi Harvey Risch gjør rede for hvorfor han mener det er feil å vaksinere grupper av befolkningen som ellers løper liten risiko om de smittes av viruset:

Vis vedlegget 878609

K

Khanate

Gjest
    Da jeg forfattet det lange innlegget lenger opp i tråden gjorde jeg et søk på The New Normal. Frasen dukket opp fra ulike hold, blant annet fra Joe Biden, ved starten av pandemien. I søket dukket det opp en film The New Normal Documentary. Filmen tar opp en del av det jeg tar opp i mitt innlegg. Finnes på youtube og vimeo

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.600
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ingen spesielle kvalifikasjoner for å bedømme medisinsk forskning. Men, jeg har levd lenge nok til å vite at vi fra tid til annen vil oppleve epidemier med død og det hele. Og, jeg har levd lenge nok til å lukte lunta når jeg blir utsatt for manipulasjon.
    To små kontrollspørsmål:
    1. Hvordan skiller du mellom «manipulasjon» og «forsøker å fortelle deg noe viktig»?
    2. På hvilken måte skiller antivaxxerne seg fra Karius og «ikke gjør som mora di sier, Jens»?

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    1 er enkel: det er ugler i mosen når myndighetene insisterer på 100 års hemmelighold om bakgrunnen til anbefalingene...

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.600
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    1 er enkel: det er ugler i mosen når myndighetene insisterer på 100 års hemmelighold om bakgrunnen til anbefalingene...
    Men det gjorde de da heller ikke. De «100 år» er vanlig taushetsplikt for sensitive personopplysninger, i dette tilfellet helseopplysninger om enkeltpersoner i koronakommisjonens rapport. Det er ikke det som gir underlaget for FHI’s anbefalinger om vaksinering. Eksempel på taushetsplikt:

K

Khanate

Gjest
    SMSer som ble borte, viktige notater som ble borte, hemmelighold. Hvor ofte sletter du SMSer ved en feiltakelse? Ta vaksinen, ikke lytt til motforestillingene. Sensur. Pressedekning uten motforestillinger. En helseminister som ikke vil ha vanskelige spørsmål da dette kan skape tvil rundt tiltakene. Løgnaktig fremstilling av effekten til vaksinene. Vaksineprodusentene er fritatt for ethvert ansvar for for virkningen av vaksinene. Meningsløse tiltak med håndsprit, masker og avstand. Forfalsket forskning publisert i Lancet som var konstruert for å "bevise" at HCQ ikke har en positiv effekt på Covid-19. "Forskningen" medførte at studier på bruk av HCQ umiddelbart ble avsluttet verden rundt, og at bruk av remediet mot covid ble forbudt i en del land. At publikasjonen senere ble tilbaketrukket burde ha ledet til at studiene ble iverksatt igjen og at lovene ble annulert, men så enkelt er det naturligvis ikke.

Noen er flinkere til å lese mellom linjene enn andre. Noen leser ikke mellom linjene over hodet. Slikt blir det uenighet av. Noen ser etter mønster, andre vet ikke hva mønster er. Og da blir det ikke lett å snakke om samme sak.

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Taushetsplikt er ikke det samme som 100 (60) års hemmelighold. OG det var svært lite "person-opplysninger" innbakt i dette.

Så kom "hånd-sprit"...sprit har vel aldri vært VIRUS-drepende...navnet; AntiBAC antyder funksjon.

Ansikts-bleier, uten spesifikasjon, er like dumt. Jeg har engang vært involvert i HMS, fra ventilasjons-bransjen / HVAC og arbeidstilsynet hadde ALDRI godkjent dette. (Hvem kneblet dem, forresten?)

K

Khanate

Gjest
    Taushetsplikt er ikke det samme som 100 (60) års hemmelighold. OG det var svært lite "person-opplysninger" innbakt i dette.

Så kom "hånd-sprit"...sprit har vel aldri vært VIRUS-drepende...navnet; AntiBAC antyder funksjon.

Ansikts-bleier, uten spesifikasjon, er like dumt. Jeg har engang vært involvert i HMS, fra ventilasjons-bransjen / HVAC og arbeidstilsynet hadde ALDRI godkjent dette. (Hvem kneblet dem, forresten?)
    Virus er vel ikke særlig robuste, så det kan være at antibac duger. Uansett, det viser seg at kontaktsmitte ikke er problemet. Det er aerosoler som bringer smitten fra den ene til den andre. Om man befinner seg innendørs så har man aerosoler i relativt store områder så snart det er folk i rommet. At folk har tiltro til ansiktsbleiene er nedstemmende, det eneste de kanskje kan stoppe er store dråper. Vi skal ikke glemme at mange tiltak var betraktelig mye mer hysteriske i andre land. I en del land har politiet tatt på seg den sinnssyke oppgaven med å arrestere folk som befinner seg utendørs uten maske, eller å gå rundt å sjekke avstanden mellom folk med en meterstokk. Jeg så en dame i et engelskspråklig land (Australia eller New Zealand?). Der var det lov å bevege seg utendørs om man jogget. Hun tok seg en pause på en parkbenk i sola, og da dukket politiet opp. Hun oppholdt seg i ro utendørs, det var lovstridig. At virus ikke lever særlig lenge i direkte sollys hadde ingen betydning, virring rundt på egenhånd i guds frie natur ble betraktes som et lovbrudd. Komedien burde være opplagt i samband med flyreiser. Full kontroll på avstand i avgangshallen, og så tett som torskerogn inne i flyet. Det var en del snakk om avstand her og. En av tabloidavisene hadde et sensasjonelt oppslag på at folk ikke holdt avstand i en av Oslos handlegater. De hadde tatt bilde av gata med telelinse fra stor avstand, for å skape inntrykk av at folk sto tett sammen.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.600
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Taushetsplikt varer normalt i 60 år, 100 år når det er sensitive personopplysninger som folketelling, farskap, adopsjon og lignende. Står i forvaltningsloven §13c (60 år) og bl.a. i statistikkloven §8 (100 år).

Her var vurderingen at personopplysninger om de første individene som ble smittet i Norge eller førte den første smitten til Norge var såpass sensitivt at den strengere tidsfristen ble foreslått brukt.
    Den endelige loven om koronakommisjonen inneholdt ingen særlig tidsfrist, bare at de vanlige reglene (60/100 år) i henhold til andre lover fortsatt gjelder også her.
    Uansett hadde det ingen verdens ting med FHIs anbefalinger om vaksine å gjøre. Du bjeffer mot ikke-eksisterende vindmøller.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.311
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Noen er flinkere til å lese mellom linjene enn andre. Noen leser ikke mellom linjene over hodet. Slikt blir det uenighet av. Noen ser etter mønster, andre vet ikke hva mønster er. Og da blir det ikke lett å snakke om samme sak
    Noen leser kun mellom linjene i sin jakt på bekreftelse av egne teorier. Viktig å lese selve linjene også, det står ofte vel så mye der. 😏

K

Khanate

Gjest
    Noen leser kun mellom linjene i sin jakt på bekreftelse av egne teorier. Viktig å lese selve linjene også, det står ofte vel så mye der. 😏
    Diskusjoner ender stort sett opp i moralpreken. Uansett, jeg tror du har misforstått begrepet "lese mellom linjene".

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.567
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg spurte chatboten, og fikk et fornuftig svar synes jeg.

Hvorfor er det så mange som tror på konspirasjonsteorier ?

Det finnes mange årsaker til at mennesker kan være interessert i eller tror på konspirasjonsteorier. For noen kan det være en måte å forklare hendelser og fenomener som de ikke forstår, eller en måte å føle at de har kontroll over en verden som kan føles kaotisk og uforutsigbar. For andre kan det være en måte å føle seg unik eller spesiell ved å vite om ting som andre ikke gjør. Noen ganger kan konspirasjonsteorier også være en måte å føle seg mer koblet til en gruppe eller en ideologi.
    Det er også verdt å merke seg at mennesker har en tendens til å søke etter informasjon som bekrefter deres eksisterende holdninger eller meninger, noe som kan føre til at de blir mer mottakelige for konspirasjonsteorier og andre ideer som bekrefter deres verdisett.
    Det er viktig å huske at selv om noen konspirasjonsteorier kan ha en viss mening eller logikk, er de fleste basert på feil eller mangelfull informasjon, og det er viktig å være kritisk til alle slags påstander og søke etter troverdige kilder når du forsøker å forstå hendelser og fenomener.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.440
    Sted
    Bergen
    Steikke, det må være dagens
    Takk til chatbooten for et velfundert og godt opplysende svar
    Da gjenstår det bare å ta testen ift egne «inngrodde» oppfatninger..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn