Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.726
    Antall liker
    10.310
    Bla bla bla. La oss diskutere Covid-19, vaksiner etc
    Det gir i prinsippet liten mening, dersom den ene baserer diskusjonen på beviselig feilaktige opplysninger, og nekter å akseptere det.
    Da må man nesten begynne med å diskutere virkeligheten.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Det gir i prinsippet liten mening, dersom den ene baserer diskusjonen på beviselig feilaktige opplysninger, og nekter å akseptere det.
    Da må man nesten begynne med å diskutere virkeligheten.
    Er alt jeg formidler "beviselig feilaktige opplysninger"?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.835
    Antall liker
    2.022
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Nå er det jo det spørsmålet de svarer på i artikkelen, da, inkludert i sammendraget hvis du leser resten av det også. Alvorligere tilfeller får mer skader i gjennomsnitt.


    Hva sier det deg om viktigheten av å ta en vaksine som er klinisk bevist å gi god beskyttelse mot alvorlig sykdomsforløp?
    Det hjelper lite for hjernen å være vaksinert hvis man får alvorlig covids er det jeg trekker ut av dette.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Så å si.
    Og det har vært vist et utall ganger i tråden.
    Noe av det siste jeg formidlet var en artikkel fra noen britiske leger som ønsker å stoppe legemiddelindustriens arbeid for å vaksinere barn i alderen 0-5.
    Før dette formidlet jeg en lenke til en artikkel om en britisk lege som tok til orde for at vaksinekampanjen blir avsluttet samt for å få en slutt på sensuren av kritiske stemmer i helsesektoren. Og da blir mitt spørsmål: hva er det som er beviselig feil her?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.835
    Antall liker
    2.022
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Kan vi ikke bare konkludere da.
    Vaksinen (+ x antall booster doser) er tilgjengelig på markedet for de som vil.
    Det er ikke enighet i verden om hvorvidt de fungerer bra, dårlig, midt på treet eller rett og slett gjør skade.

    Drømmen om å utrydde covid er borte.
    Vi vet dessuten alt for lite om hva det er, hvor det kommer fra, hvor mye skade det gjør etc.

    Noe mer å føye inn i konklusjonen?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.726
    Antall liker
    10.310
    Noe av det siste jeg formidlet var en artikkel fra noen britiske leger som ønsker å stoppe legemiddelindustriens arbeid for å vaksinere barn i alderen 0-5.
    Før dette formidlet jeg en lenke til en artikkel om en britisk lege som tok til orde for at vaksinekampanjen blir avsluttet samt for å få en slutt på sensuren av kritiske stemmer i helsesektoren. Og da blir mitt spørsmål: hva er det som er beviselig feil her?
    Jeg finner det rett og rimelig å diskutere covid-vaksinering av barn og unge på et generelt nivå, av en rekke årsaker, men da må det være saklig begrunnet.

    Det jeg ikke finner rett og rimelig, er å gjentatte ganger komme trekkende med anti-vaxxere og konspirasjoner, den ene mer spektakulær og tilbakevist enn den andre.

    Så tilbakevisningene går om og om igjen på påstandene du enten fremmer eller linker til. Jo, det hender du linker til noe som har fornuft i seg, men som oftest ikke. Som f.eks. påstanden om at det foregår sensur, når det som skjer er at direkte feilaktige påstander blir saklig parkert.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.726
    Antall liker
    10.310
    Kan vi ikke bare konkludere da.
    Vaksinen (+ x antall booster doser) er tilgjengelig på markedet for de som vil.
    Det er ikke enighet i verden om hvorvidt de fungerer bra, dårlig, midt på treet eller rett og slett gjør skade.

    Drømmen om å utrydde covid er borte.
    Vi vet dessuten alt for lite om hva det er, hvor det kommer fra, hvor mye skade det gjør etc.

    Noe mer å føye inn i konklusjonen?
    At dette unyanserte fjaset ikke kan benyttes som konklusjon, bare.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Jeg finner det rett og rimelig å diskutere covid-vaksinering av barn og unge på et generelt nivå, av en rekke årsaker, men da må det være saklig begrunnet.

    Det jeg ikke finner rett og rimelig, er å gjentatte ganger komme trekkende med anti-vaxxere og konspirasjoner, den ene mer spektakulær og tilbakevist enn den andre.

    Så tilbakevisningene går om og om igjen på påstandene du enten fremmer eller linker til. Jo, det hender du linker til noe som har fornuft i seg, men som oftest ikke. Som f.eks. påstanden om at det foregår sensur, når det som skjer er at direkte feilaktige påstander blir saklig parkert.
    Kan du ikke bare vise meg hva som er "beviselig feil" i disse to artiklene?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.835
    Antall liker
    2.022
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    At dette unyanserte fjaset ikke kan benyttes som konklusjon, bare.
    Det er ikke ett ord der som ikke stemmer, så det er vel en god start på en konklusjon.
    Eller mener du det er enighet i verden om både vaksine og covid? Isåfall bør du ta deg en titt rundt
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.726
    Antall liker
    10.310
    ^ Gidder ikke. Det funker ikke, uansett.
    Og beviset på det ligger i et utall linker og forklaringer som har blitt lagt fram for deg gjennom mer enn tusenogfemti sider hittil.

    Du kan begynne med stille kontemplasjon omkring det faktum at mer enn 13 milliarder vaksiner er satt uten at spådommene om farligheten fremkommer på noe som helst vis.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    ^ Gidder ikke. Det funker ikke, uansett.
    Og beviset på det ligger i et utall linker og forklaringer som har blitt lagt fram for deg gjennom mer enn tusenogfemti sider hittil.

    Du kan begynne med stille kontemplasjon omkring det faktum at mer enn 13 milliarder vaksiner er satt uten at spådommene om farligheten fremkommer på noe som helst vis.
    😂 Asbjørn kan sikkert hjelpe deg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.682
    Antall liker
    35.648
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Noe av det siste jeg formidlet var en artikkel fra noen britiske leger som ønsker å stoppe legemiddelindustriens arbeid for å vaksinere barn i alderen 0-5.
    Før dette formidlet jeg en lenke til en artikkel om en britisk lege som tok til orde for at vaksinekampanjen blir avsluttet samt for å få en slutt på sensuren av kritiske stemmer i helsesektoren. Og da blir mitt spørsmål: hva er det som er beviselig feil her?
    Den første: Ingen ting, såvidt jeg kan se. Det ser ut som et seriøst og kvalifisert innspill til vurdering om Modernas vaksine skal tillates brukt i aldersgruppen 0-5 år. Datagrunnlaget er naturlig nok ganske tynt, og risiko/nytte-profilen tilsier ikke at dette er noe som haster, akkurat.

    Den andre: Malik er ortopedisk kirurg som publiserer dette på et antivaxxer-konspi-sted. Mulig jeg ville hørt på ham om beinbrudd på glatta, men det er ikke opplagt at han vet noe som helst mer enn oss andre om temaet han har sterke synspunkter på. Det er heller ingen ting som tyder på at han vet noe om forskningsmetodikk. Når han klager over å bli «sensurert» kan det jo skyldes at han snakker om ting han ikke har greie på under falsk autoritet som lege.
    1672670602833.png
    For å sette det på spissen: Jeg er doktor, han er ikke.

    Det er også litt spesielt med formuleringer som dette på en webside som påstår de har «only the facts»:
    It is time to remove science and medicine out from the control of corrupt globalist psychopaths and reclaim them for the good of humanity and our world. We, the people, have the power and authority to do this. Let’s start using it.
    Det er vel ganske tydelig hva the Exposé er for noe.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.726
    Antall liker
    10.310
    Det var du som ville snakke om beslutningstakere, flokken og de opplyste. Var det ikke så viktig likevel?
    Det er en kontinuerlig skyting på bevegelig mål, er jeg redd, Harry Stoteles. På et eller annet tidspunkt har man kommet rundt sirkelen, og begynner på nytt igjen.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Den første: Ingen ting, såvidt jeg kan se. Det ser ut som et seriøst og kvalifisert innspill til vurdering om Modernas vaksine skal tillates brukt i aldersgruppen 0-5 år. Datagrunnlaget er naturlig nok ganske tynt, og risiko/nytte-profilen tilsier ikke at dette er noe som haster, akkurat.

    Den andre: Malik er ortopedisk kirurg som publiserer dette på et antivaxxer-konspi-sted. Mulig jeg ville hørt på ham om beinbrudd på glatta, men det er ikke opplagt at han vet noe som helst mer enn oss andre om temaet han har sterke synspunkter på. Det er heller ingen ting som tyder på at han vet noe om forskningsmetodikk. Når han klager over å bli «sensurert» kan det jo skyldes at han snakker om ting han ikke har greie på under falsk autoritet som lege.
    Vis vedlegget 881394
    For å sette det på spissen: Jeg er doktor, han er ikke.

    Det er også litt spesielt med formuleringer som dette på en webside som påstår de har «only the facts»:

    Det er vel ganske tydelig hva the Exposé er for noe.
    Ok, ikke noen beviselige feil her. Mange takk.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.543
    Antall liker
    9.909
    Sted
    Interiore Simplicitate
    😂 Asbjørn kan sikkert hjelpe deg
    Det er prisverdig at Asbjørn gidder å fortsatt presentere fakta, lese alt som blir lenket til og gi det meningsfulle kommentarer.
    Dessverre ser det ut til å prelle av som vann på gåsa, men samtidig er denne fremgangsmåten antagelig den eneste som kan hjelpe.

    Krysser fingre for at det hjelper etterhvert, men holder ikke pusten.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.682
    Antall liker
    35.648
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ok, ikke noen beviselige feil her. Mange takk.
    Det er vel mest i «not even wrong»-kategorien. Artikkelen klager over at han «sensureres» når han blir bedt om å la være å misbruke sin faglige autoritet som beinbruddssnekker til å mene noe om noe helt annet uten engang å legge frem noe faktagrunnlag for påstandene sine.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.403
    Antall liker
    3.328
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Det er prisverdig at Asbjørn gidder å fortsatt presentere fakta, lese alt som blir lenket til og gi det meningsfulle kommentarer.
    Dessverre ser det ut til å prelle av som vann på gåsa, men samtidig er denne fremgangsmåten antagelig den eneste som kan hjelpe.

    Krysser fingre for at det hjelper etterhvert, men holder ikke pusten.
    Kommer aldri til å skje! Jeg betrakter innleggene som god underholdning - på nivå med de som febrilsk prøver å få andre til å tro at jorda er en pizza. Artig... :ROFLMAO:
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.835
    Antall liker
    2.022
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4

    faktisk noe av det mer fornuftige jeg har lest på lenge. Bortsett fra det våset om at vi ikke skal stole på Kinesiske tall fordi de ikke regne med de som dør med covid som covid dødsfall.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.622
    Antall liker
    2.743
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Dette tror du ikke på sjøl en gang. Ingenting er så ryddig som verdensbildet til en konspirasjonsteoretiker. De bestemmer, folket følger, jeg forstår. Det som virkelig er i kategorien "things aren't adding up" er når man ikke tror at det er en herskergruppe som bestemmer, men alt blir til i en kaotisk saus av maktstrukturer som drar i hver sin retning.

    Bedre tekst ville vært:

    I'm not a "conspiracy theorist."
    I'm a "things are actually not that complicated" theorist.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.835
    Antall liker
    2.022
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Begge realitetene er ille:
    Enten at man har en elite som har en egen agenda som ikke medfører noe godt for enkeltmennesket.
    Eller:
    Man har en elite som er uvitende og dumme som heller ikke medfører noe godt for enkeltmennesket.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Det er vel mest i «not even wrong»-kategorien. Artikkelen klager over at han «sensureres» når han blir bedt om å la være å misbruke sin faglige autoritet som beinbruddssnekker til å mene noe om noe helt annet uten engang å legge frem noe faktagrunnlag for påstandene sine.
    Artikkelen om Dr Malik bygger på en video han har lagt ut på Twitter, det er ikke han selv som har skrevet artikkelen, men den handler altså om han. Hvilket betyr at artikkelforfatteren mener det er viktig å videreformidle hans stemme. Han mener at vi ser en kraftig økning i en rekke ulike alvorlige sykdommer og han viser til en parlamentsmedlem som hevder at data vedrørende sikkerheten til MRNA vaksinene er holdt tilbake. Jeg vet ikke hvilke data dere mener at Malik burde ha publiserte sammen med videoen? Er det slik at det er noe i det han forteller i videoen som ikke er riktig? Det blir litt rart når det er varslerne som skal sitte på bevisbyrden. Og ende merkeligere blir det når man ikke skal lytte til varslerne og deres oppriktige bekymringer, fordi de ikke dokumenterer alt mulig i minste detalj. Kan det være at Dr Malik drømmer opp disse fortellingene om kraftig økning i ulike kreftformer, hjerteproblemer, blopropp, nerveproblematikk etc?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.121
    Antall liker
    2.575
    Hvis han skal varsle noe, så kan det jo være greit å ta med seg dokumentene som viser det man nettopp varsler. Det kan være en fordel å ta bevisbyrden i så henseende
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Om noen skulle være i tvil om at både dødelighet og forekomst av sykdom har skutt i været.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.121
    Antall liker
    2.575
    Som direkte følge av vaksinen? Kontra at de store massene hadde blitt forblitt uvaksinert?
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Snille onkel Biden er bekymret:

    "For unvaccinated, we are looking at a winter of severe illness and death — if you’re unvaccinated — for themselves, their families, and the hospitals they’ll soon overwhelm.

    But there’s good news: If you’re vaccinated and you had your booster shot, you’re protected from severe illness and death — period. "

    Så enkelt er det.



    1672674360773.png
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Som direkte følge av vaksinen? Kontra at de store massene hadde blitt forblitt uvaksinert?
    Varsling handler ofte om at "nå må sette en fot i bakken og skaffe oss oversikt over hva som faktisk skjer". Om det er slik at ingen har registrert noen endring i belastningen på sykehus og legekontor, og dødeligheten er stort sett som normalt, så kan man antagelig se bort fra varselet.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.121
    Antall liker
    2.575
    De fleste vaksiner har bivirkninger, for noen veldig alvorlig. På makronivå så er spørsmålet om gevinsten er større enn kostnaden. For Covid er nok det tilfelle. I tillegg så har de fleste nasjoner tatt en fot i bakken, man anbefaler ikke flere doser til innbyggere som ikke befinner seg i risikogruppe.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.543
    Antall liker
    9.909
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det blir litt rart når det er varslerne som skal sitte på bevisbyrden. Og ende merkeligere blir det når man ikke skal lytte til varslerne og deres oppriktige bekymringer, fordi de ikke dokumenterer alt mulig i minste detalj.
    Er det rart? Enda rarere om alle skal kunne kaste ut av seg den ene teorien villere enn den andre, så skal andre måtte ha ansvar for å motbevise tøyset.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.543
    Antall liker
    9.909
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Kommer aldri til å skje! Jeg betrakter innleggene som god underholdning - på nivå med de som febrilsk prøver å få andre til å tro at jorda er en pizza. Artig... :ROFLMAO:
    Jeg har en kollega som lever i samme verden og deler de fleste av disse oppfatningene. Jeg bruker ikke altfor mye tid på å diskutere med henne, men én ting som faktisk har gjort litt inntrykk på henne er tanken om at en stor gruppe mennesker med helt ulike interesser og utgangspunkt skal kunne enes om noe så omfattende som dette. Ikke en eneste utro tjener, ingen lekkasjer, ikke noen maktkamper i kulissene. Nada, alt går på skinner på en måte verden aldri har sett maken til.
    Ta Putler og Zelensky - visst er de bitre fiender, og den ene bomber vitterlig landet til den andre sønder og sammen. Men når det kommer til den store corona-konspirasjonen, DA legger de all uenighet til side og jobber i fellesskap for den store saken.

    Kina, Russland, Japan, EU og USA. I skjønn forening. Joa. :sneaky:

    Flere har allerede vært inne på dette i tråden, la oss håpe det gjør inntrykk etterhvert.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Er det rart? Enda rarere om alle skal kunne kaste ut av seg den ene teorien villere enn den andre, så skal andre måtte ha ansvar for å motbevise tøyset.
    Slik er det blitt. Fagfolk som daglig arbeider med pasienter kaster bokstavelig ut ville teorier som overarbeidede hifi-debattanter jobber vettet av seg for å tilbakevise. Det kan ikke være lett 🤪
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.622
    Antall liker
    2.743
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Herlig hvordan du aksepterer noen vitnesbyrd fordi de har en unik kompetanse og avviser andre av akkurat samme grunn. Helt uten å bruke en kalori på å forstå grunnlaget for påstanden, verken den ene eller den andre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn