Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.837
    Antall liker
    2.022
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Du tester ikke det du ikke vil ha svaret på :)

    Nå ser det jo kanskje ut som vi er i gang igjen så får man se. Hysteriet rundt Kina minner meg veldig om det vi så får ganske nøyaktig 3år siden
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.726
    Antall liker
    10.310
    Du tester ikke det du ikke vil ha svaret på :)

    Nå ser det jo kanskje ut som vi er i gang igjen så får man se. Hysteriet rundt Kina minner meg veldig om det vi så får ganske nøyaktig 3år siden
    Altså...
    Nei, de testet ikke om allerede smittede personer som var vaksinerte, ikke var smittebærere. Er du smittet av en sykdom, så er du selvsagt smittebærer, og forholder deg deretter, det er da ikke noe man en gang behøver å teste, det er barnelærdom.
    Men saken er jo videre den at antallet smittede faller dramatisk etter vaksine, så da kan man uansett konkludere med at smittespredningen faller tilsvarende.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.837
    Antall liker
    2.022
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Veldig greit ikke å teste dette slik at man kan gå ut å si at dersom man er vaksinert så smitter man ikke slik det ble sagt helt til det ble åpenlyst at det ikke stemte.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.726
    Antall liker
    10.310
    Veldig greit ikke å teste dette slik at man kan gå ut å si at dersom man er vaksinert så smitter man ikke slik det ble sagt helt til det ble åpenlyst at det ikke stemte.
    Du har fortsatt ikke skjønt bæret av dette her, du.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.837
    Antall liker
    2.022
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det har jo vært postet utallige videoer og linker gjennom tråden rundt dette med spredning og misinformasjon så dersom du ikke har fått med deg det så er det jo synd for deg.
    Hvorfor alt dette hysteriet rundt vaksinepass feks hvis ikke for at de vaksinerte ikke spredde viruset.

    Sorry mac, men hvis du ser ned på leggen så er jeg ganske sikkert på at det er en bæsj der.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.726
    Antall liker
    10.310
    Det har jo vært postet utallige videoer og linker gjennom tråden rundt dette med spredning og misinformasjon så dersom du ikke har fått med deg det så er det jo synd for deg.
    Hvorfor alt dette hysteriet rundt vaksinepass feks hvis ikke for at de vaksinerte ikke spredde viruset.

    Sorry mac, men hvis du ser ned på leggen så er jeg ganske sikkert på at det er en bæsj der.
    Teskje:
    1. Er du vaksinert, faller sjansen radikalt for at du blir smittet. Blir du ikke smittet, er du ikke smittebærer.
    2. Er du vaksinert, men blir smittet allikevel, er du også smittebærer. Det er noe alle har visst siden man forsto konseptet med smitte.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.837
    Antall liker
    2.022
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Teskje mottatt og slukt
    Poenget var derfor at man ved å innføre vaksinepass da ville presse flere til å "frivillig" ta vaksinen, funket jo ganske bra i Frankrike.
    Men det ville fortsatt være spredning fordi vaksinene er langt fra 100%
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.726
    Antall liker
    10.310
    Teskje mottatt og slukt
    Poenget var derfor at man ved å innføre vaksinepass da ville presse flere til å "frivillig" ta vaksinen, funket jo ganske bra i Frankrike.
    Men det ville fortsatt være spredning fordi vaksinene er langt fra 100%
    Begynn om igjen på side 1.
    Du slår inn vidåpne dører, men det ser ikke ut til at du begriper hva som er i rommet innenfor.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.889
    Antall liker
    4.333
    Ingen som finner det bemerkelsesverdig at Pfizer ikke testet sin egen vaksine mhp spredning av viruset? Tross alt et av hovedargumentene for at man burde ta vaksinen var jo nettopp at man ikke skulle smitte bestemor.
    Dette argumentet ble vel mest brukt av regjering og da spesielt Bent Høye og Co i forbindelse med meteren, munnbind, hjemmekontor og diverse nedstengninger, noe av dette i mot faglige råd, som du sikkert husker. Jeg synes han burde valgt en annen retorikk her.

    I Norge (og trolig i resten av den vestlige verden) er det et prinsipp i fagmiljøene å kun anbefale / ordinere / gjennomføre en medisinsk behandling dersom det forbedrer oddsene til den som behandles. Dette var også tilfellet i Norge da koronaen var på sitt verste. FHI sine faglige råd når det gjelder vaksinering var og er basert på dette prinsippet. Det samme gjelder selvsagt de årlige influensavaksinene, som tas av en så liten del av befolkningen at det i liten grad påvirker flokkimmuniteten. Så dette er ikke noe nytt.

    Ja, det var generelt en bred konsensus (i Norge) i hvordan koronaen ble håndtert, men det var mange ulike og selvstendige synspunkter i forhold til enkelt-tiltak. Dette var spesielt tydelig i forholdet mellom FHI på den ene siden og regjering / helsedirektoratet på den andre. Blant befolkningen spredte det seg etterhvert en holdning om at det var en moralsk forpliktelse å vaksinere seg, med mindre man hadde medisinske grunner til å stå over. Her vil jeg si at både regjering og FHI hadde is i magen og advarte mot mobbing av vaksinevegrere. Hvis du begynner å grave i hvem som har sagt og ment hva så går konspirasjonsteorien din i stykker. Konsensus er ikke det samme som konspirasjon.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.837
    Antall liker
    2.022
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Du har rett, og i Norge ble det taklet bra.
    Men dessverre ikke i andre deler av verden
    Er så ironisk at man kan si my body, my choice, men dette forkastes når man snakker om covid.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.073
    Antall liker
    6.393
    Husker konspirasjonsteoretikerne tok ibruk munnbind før resten av oss gjorde det, men da myndighetene anbefalte det da sluttet de.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Altså...
    Nei, de testet ikke om allerede smittede personer som var vaksinerte, ikke var smittebærere. Er du smittet av en sykdom, så er du selvsagt smittebærer, og forholder deg deretter, det er da ikke noe man en gang behøver å teste, det er barnelærdom.
    Men saken er jo videre den at antallet smittede faller dramatisk etter vaksine, så da kan man uansett konkludere med at smittespredningen faller tilsvarende.
    Da jippoet startet var beskyttelse mot smitte fra asymptomatiske smittebærer et hett tema. Og fortellingen var naturligvis at vaksinene beskyttet nettopp mot asymptomatisk smittespredning. Fortellingen om asymptomatisk smitte var en av bærebjelkene i programmet, for folk kunne gå rundt som smittebærere uten å vite om dette selv, og dermed burde de vaksineres. Fortellingen om asymptomatisk smitte er også bærebjelken bak kravet om vaksinepass. Det er bare ett problem her, til tross for at det ble hevdet at vaksinene hindret asymptomatisk smitte så hadde man ikke undersøkt vitenskapelig om så var tilfelle.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Dette argumentet ble vel mest brukt av regjering og da spesielt Bent Høye og Co i forbindelse med meteren, munnbind, hjemmekontor og diverse nedstengninger, noe av dette i mot faglige råd, som du sikkert husker. Jeg synes han burde valgt en annen retorikk her.

    I Norge (og trolig i resten av den vestlige verden) er det et prinsipp i fagmiljøene å kun anbefale / ordinere / gjennomføre en medisinsk behandling dersom det forbedrer oddsene til den som behandles. Dette var også tilfellet i Norge da koronaen var på sitt verste. FHI sine faglige råd når det gjelder vaksinering var og er basert på dette prinsippet. Det samme gjelder selvsagt de årlige influensavaksinene, som tas av en så liten del av befolkningen at det i liten grad påvirker flokkimmuniteten. Så dette er ikke noe nytt.

    Ja, det var generelt en bred konsensus (i Norge) i hvordan koronaen ble håndtert, men det var mange ulike og selvstendige synspunkter i forhold til enkelt-tiltak. Dette var spesielt tydelig i forholdet mellom FHI på den ene siden og regjering / helsedirektoratet på den andre. Blant befolkningen spredte det seg etterhvert en holdning om at det var en moralsk forpliktelse å vaksinere seg, med mindre man hadde medisinske grunner til å stå over. Her vil jeg si at både regjering og FHI hadde is i magen og advarte mot mobbing av vaksinevegrere. Hvis du begynner å grave i hvem som har sagt og ment hva så går konspirasjonsteorien din i stykker. Konsensus er ikke det samme som konspirasjon.
    Jeg er enig i mye av det du skriver her. Min "teori" er at konsensus ble etablert på feil eller helt fraværende grunnlag. Hvorfor Bent Høie & Co konspirerte på denne måten vet jeg ikke.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.837
    Antall liker
    2.022
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Husker konspirasjonsteoretikerne tok ibruk munnbind før resten av oss gjorde det, men da myndighetene anbefalte det da sluttet de.
    Kan det være noe med at i starten så visste man ikke sikkert, man hadde også blitt foret med falske videoer fra Kina som hauset det opp.
    Men det ble ganske klart at covid var en filleting på linje med influensa og dermed kunne man kaste munnbindet.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.622
    Antall liker
    2.743
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Det er bare ett problem her, til tross for at det ble hevdet at vaksinene hindret asymptomatisk smitte så hadde man ikke undersøkt vitenskapelig om så var tilfelle.
    Hvem hevdet at vaksinene hindret asymptomatisk smitte? Kan du vise til en eller annen situasjon der det hendte, gjerne med en referanse som finnes utenfor ditt eget hode?

    Og hvorfor etterspør du vitenskapelige studier når du ikke forstår dem?

    Det er helt tullete å prøve å gjøre dette til et problem, for som @Disqutabel sier er du ikke smittebærer hvis du ikke er smittet. Vaksinene ble effekt-testet og resultatet var godt. Et godt resultat betyr at sjansen for å bli smittet er lavere. Da er det jo åpenbart at sjansen for å smitte andre er lavere om du har tatt vaksine enn om du ikke har det. Hvis du legger hånda på en kald ovn trenger du ikke leite etter brannsår etterpå.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Hvem hevdet at vaksinene hindret asymptomatisk smitte? Kan du vise til en eller annen situasjon der det hendte, gjerne med en referanse som finnes utenfor ditt eget hode?

    Og hvorfor etterspør du vitenskapelige studier når du ikke forstår dem?

    Det er helt tullete å prøve å gjøre dette til et problem, for som @Disqutabel sier er du ikke smittebærer hvis du ikke er smittet. Vaksinene ble effekt-testet og resultatet var godt. Et godt resultat betyr at sjansen for å bli smittet er lavere. Da er det jo åpenbart at sjansen for å smitte andre er lavere om du har tatt vaksine enn om du ikke har det. Hvis du legger hånda på en kald ovn trenger du ikke leite etter brannsår etterpå.
    Du har rett. Jeg har blandet kortene her. Det er forsvinnende lite info der ute på at vaksinene stopper asymptomatisk smitte. Jeg har klart å finne noen rapporter på dette, men det blir feil å si at dette hadde noen viktig plass i informasjonsstrømmen.

    Disqutabel har nok rett i man ikke sprer smitte om man ikke er smittet. Uansett, dette med asymptomatisk smitte var et stort tema i sin tid. Ref: ansiktsmasker og pcr-tester.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.889
    Antall liker
    4.333
    Jeg er enig i mye av det du skriver her. Min "teori" er at konsensus ble etablert på feil eller helt fraværende grunnlag. Hvorfor Bent Høie & Co konspirerte på denne måten vet jeg ikke.
    Hvis du fortsetter å bruke «konspirasjon» på denne måten så blir det utslitt. 🧐
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.726
    Antall liker
    10.310
    Da er årets første bølge på innkommende:

    Nå blir det interessant å se om folk har fått med seg poenget med å holde seg hjemme når de får denne runden.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.455
    Antall liker
    12.629
    Sted
    Sørlandet
    Nå blir det interessant å se om folk har fått med seg poenget med å holde seg hjemme når de får denne runden.
    Det betviler jeg. Var i et møte i går hvor i hvert fall halve delegasjonen snufset og hostet. Selv reagerte jeg på dette og flyttet meg lengre og lengre unna på en litt diskre måte for å ikke virke paranoid. Deretter åpnet jeg vinduene bak meg både for å få inn frisk luft men også for å sjekke om noen av dem ville reagere på at det ble kaldt. Det tok ca 20 sekund før første "klagen" kom.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.726
    Antall liker
    10.310
    er vel naturlig med litt snufsing og hosting på denne årstiden, trenger jo ikke å bli helt covid paranoid heller.
    Men en eller annen form for lærdom kunne man kanskje tatt ut av en såpass potent pandemi? Hjemmekontor har blitt svært vanlig nå, Teams-møter likseå.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.455
    Antall liker
    12.629
    Sted
    Sørlandet
    er vel naturlig med litt snufsing og hosting på denne årstiden, trenger jo ikke å bli helt covid paranoid heller.
    Like naturlig er det at man har fått med seg at kapasiteten på samtlige sykehus er sprengt og at både influensa, korona og RS har sterk økning slik at MAN HOLDER SEG HJEMME! Både fordi man har respekt for andre og fordi man er høflig og veloppdraget.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.837
    Antall liker
    2.022
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Lurt å skyve problemet foran seg... har jo fungert bra så langt :)
    Dessuten er vel de fleste fullvaksinert så hva er problemet?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.726
    Antall liker
    10.310
    Lurt å skyve problemet foran seg... har jo fungert bra så langt :)
    Dessuten er vel de fleste fullvaksinert så hva er problemet?
    Samme problemet som med influensa.
    At du ikke har fått med deg såpass, er ganske underlig, vil jeg hevde. Fenomenet har jo vært kjent fra utbruddets første dag.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.837
    Antall liker
    2.022
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Nå henger jeg ikke med?
    Trodde grunnen til at vi sliter med såpass mange virus samtidig var nedstenging, holde seg isolert og alle andre tiltak som ble satt inn.

    Hva mener du er grunnen?
    Er det forkjølelse man skal frykte, eller er det barneviruset rs?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.726
    Antall liker
    10.310
    Nå henger jeg ikke med?
    Trodde grunnen til at vi sliter med såpass mange virus samtidig var nedstenging, holde seg isolert og alle andre tiltak som ble satt inn.

    Hva mener du er grunnen?
    Er det forkjølelse man skal frykte, eller er det barneviruset rs?
    Du spør hva problemet er, siden alle er fullvaksinerte.
    Jeg svarte at problemet er som med influensa, nemlig at det muterer, og dermed omgår vaksinen. Rart du ikke har fått det med deg, bare.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.837
    Antall liker
    2.022
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg trodde vi for få sider siden hadde konkludert med at vaksinene var effektive jeg, og nå sier du at de ikke er det?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.837
    Antall liker
    2.022
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Bare en lenger her oppe som våser noe om at mutasjoner omgår immunforsvaret man har bygd opp med vaksinen.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.726
    Antall liker
    10.310
    Stryk Dr'en i nicket ditt, Bass. Det passer ekstremt dårlig.

    For øvrig er det flere innleggelser grunnet influensa enn covid akkurat nå.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.837
    Antall liker
    2.022
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Nå må du bestemme deg..
    Er det covid eller er det influensa?
    Og hvorfor sliter vi med influensa nå når vi hadde ca 0 tilfeller de foregående årene?
    Tiltak kanskje?
    Hva gikk disse tiltakene ut på? Isolering, avstand etc
    Også skal vi i gang igjen

    Jeje, kanskje best å holde seg unna alle som snufser og holde seg vekke med en gang man føler seg syk så er vi sikker på at det blir bedre neste gang?
    Lar meg stadig overraske av de vekslende argumentene og den blinde tro på myndigheter/fagpersoners råd
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    942
    Det er fortsatt litt uklart for meg hvilke undersøkelser som lå til grunn for å hevde at noen vaksiner viste 50 % - 65 %. - 93 % beskyttelse. ( mot hva)
    Jeg har ikke funnet / studert metodikken for denne forskningen før vaksinene kom på markedet, så raskt som den kom.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.847
    Antall liker
    13.338
    Det er fortsatt litt uklart for meg hvilke undersøkelser som lå til grunn for å hevde at noen vaksiner viste 50 % - 65 %. - 93 % beskyttelse. ( mot hva)
    Jeg har ikke funnet / studert metodikken for denne forskningen før vaksinene kom på markedet, så raskt som den kom.
    Det ble gjort fase-3 studier med typ 30k deltakere. Basert på svært få smittetilfeller i vaksine- og kontrollgruppen og en del statistikk så kan man regne det ut, det var vel oppgitt som hvor godt de virket for å forhindre alvorlig forløp så vidt jeg husker.

    Jeg skumlas dokumentasjonen fra Pfizer i sin tid, den lå fritt tilgjengelig men var på over 100 sider.
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    599
    Antall liker
    480
    Sted
    Aarhus
    Nå må du bestemme deg..
    Er det covid eller er det influensa?
    Og hvorfor sliter vi med influensa nå når vi hadde ca 0 tilfeller de foregående årene?
    Tiltak kanskje?
    Hva gikk disse tiltakene ut på? Isolering, avstand etc
    Også skal vi i gang igjen

    Jeje, kanskje best å holde seg unna alle som snufser og holde seg vekke med en gang man føler seg syk så er vi sikker på at det blir bedre neste gang?
    Lar meg stadig overraske av de vekslende argumentene og den blinde tro på myndigheter/fagpersoners råd
    Hvem tror du på?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.683
    Antall liker
    35.649
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er fortsatt litt uklart for meg hvilke undersøkelser som lå til grunn for å hevde at noen vaksiner viste 50 % - 65 %. - 93 % beskyttelse. ( mot hva)
    Jeg har ikke funnet / studert metodikken for denne forskningen før vaksinene kom på markedet, så raskt som den kom.
    Om du skulle være interessert i å forstå noe av det du skriver om kan du for eksempel se her:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn