Hardingfele
Æresmedlem
Du fusker fortsatt med tall og du lager en stråmann om "Hva bør vi egentlig ha panikk for?"Tiltakene bør nok overlates til de som sitter med kunnskapen. Du utelater f.eks. det aller mest effektive, nemlig å unngå kollektivtransport til og fra jobb. I Oslo alene registreres 1 million påstigninger hver dag.Tiltak som vil virke:
A. 14 dages karantene for alle in rejsende til landet, uanset herkomst.
B. Stengning av alle forsamlings arrangsementert der includere, mere end 500 personer.
C. Stengning av unødvendig besøkende til sjukehus og alle offenlige etater og virksomheter.
E. Stengning av unødvendig person transport, så som turist busser, fly,ect.
D. Krav til klinisk nedvasking, mindst en gang i døgnet,av alle former for offenlige byg, så som skoler barnehager,, fritidshjem, utesteder, offenlige byg , transport midler som benyttes til offenlig transport. Tog, busser , fly, Taxi, samt samtlige betalings automater og toaletter i landet.
E. 14 dages tvungen hjemme karantene , til alle m som har sygdoms symtoner tilsvarende Covid 19 symtomerne.
F. Utstedelse av dagbøter i størelse av en gennemsnitlig måneds løn, for brud på ovennevnte tiltak., ved grove overtredelse, straf forfølgelse, m henblik på fengsling.
Og ikke det pis prat vi serveres med i dag fra de ansvarlige myndigheter, vi overlater det til det kommunene,
Maka til ansvar fraleggelse findes ikke i Historien.
Fy faten
Og, bare for å unngå misforståelser: Jeg tror IKKE dette dreier seg om et normalår med influensa, og det er det flere årsaker til:
1. Dette viruset er nytt, dvs. mange fler vil bli smittet, og våre ymse immunforsvar vil slite mer med å løse problemet
2. Det finnes i to varianter, hvorav en ser ut til å være til dels betydelig skumlere enn influensa, mens den andre ser ut til å være mindre problematisk
3. Ettersom i området 2 - 3 ganger så mange vil smittes i forhold til et "normalår", vil også antallet kritiske saker bli betydelig høyere, spesielt ettersom indikasjoner kan tyde på at viruset skaper 2 - 3 ganger fler kritisk syke enn kjente influensavirus. Det kan jo fort bety kanskje 5 - 10 ganger så mange med akutt behov for sykehusinnleggelse i en gitt periode.
Jeg er derimot ikke særlig glad for det å skremme befolkninger, da dette sjelden eller aldri bringer noe godt med seg. Faktabasert informasjon funker bedre, i stedet for hylekor. Derfor er det viktig at man ikke overinformerer heller, men forteller det som er viktig. På den annen side kjenner jeg f.eks. til en arbeidsplass der lederen blånekter folk å jobbe hjemme, fordi han mistenker at det er mindre effektivt, da mener jeg han ikke forstår problematikken.
Selv om jeg er kritisk til dagens perspektiv, kan jeg love at jeg vil følge myndighetenes krav og ønsker, og jeg sluttet med kollektivtransport allerede forrige uke, så slapp av, jeg forstår at dette ikke er en spøk, og jeg forstår at dette i ytterste konsekvens kan drepe meg.
Litt mer perspektiv, forhåpentligvis også til en viss glede for Hardingfele: https://www.nrk.no/norge/korona-skaper-mindre-forurensing-_-kan-spare-100.000-liv-1.14935161
I øyeblikket er det under 1500 døde av Covid 19 i Kina. Kanskje blir det 5 - 6 000 innen utgangen av året? Om vi da fortsetter disse spekulasjonene, vil vi altså se at Kina sparer over 90 000 liv i 2020 pga. Covid 19. Hva bør vi egentlig ha panikk for?
Dersom kinesiske myndigheter ikke hadde gått diktatorisk til verks, ville antallet døde vært enda høyere. Vi går ikke diktatorisk til verks, men omfanget er i ferd med å synes. Tyskland var ikke diktatoriske, men man var ubønnhørlig. Alle mulige vektorer ble testet og søkt identifisert, 1000 mennesker og deres kontaktnettverk ble satt i karantene, de har to dødsfall. Myndighetene gikk ut med åpen fullmakt og ga klare ordrer.
Frankrikes smittetakt har nå gått forbi Sør-Korea og i Italia er det krise. Jeg innser at dette er veldig ubehagelig for deg og at du gjør hva du kan for å holde dette stangen, men la oss holde oss til realiteter.
Sist redigert: