Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Da meldes det at fra 12.oktober lettes en del tiltak; grense på 600 utendørs, skjenkestopp oppheves, breddeidrett åpnes. Sannelig på tide. Merk at breddeidrett skal åpnes i henhold til idrettens prioriteringsliste, så her blir det fortsatt seigpining ala den ubegripelig langtekkelige skoleåpningen. Og 600 hundre på Lerkendal, med plass til 25000, gir jo mening. Skjenkestopp skulle aldri vært innført. Så her letter man altså på tiltak som i utgangspunktet aldri skulle vært uansett.

    Hvorvidt lensmannskontoret på Røros og Holtålen åpnes igjen, vites ikke....
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    I landet med flokkimmunitet blir det strengere mens vi letter.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    I landet med flokkimmunitet blir det strengere mens vi letter.
    Fint om du kommer med noen eksempler på hva som blir strengere i Sverige?

    Det er en ganske begrenset åpning - den skal komme om 2 uker.
    Den vil vel uansett ikke gjelde de 1,5 million som bor rundt Oslo + en del andre steder.
    Og det er bare i underkant 1/3 av idretten som åpner for å trene igjen, resten må vente til fase 2 og 3.

    Det var mye fokus på hvordan det er i andre land, og det ble sagt at vi er kommet inn i en ny fase - uten at det ble klart hvilken fase dette er. Det virker litt på meg som man forbereder seg på at dette kommer. Det var lite fremtidsprat om at dette skulle vi greie å slå ned.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Refererer til argumentet fra en annen om at det gjenspeiles mye høyere mørketall i smitte. Innleggelser har også gått sakte men jevnt oppover de siste par uker.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Refererer til argumentet fra en annen om at det gjenspeiles mye høyere mørketall i smitte. Innleggelser har også gått sakte men jevnt oppover de siste par uker.
    Det er jo åpenbart, hvorfor skulle jeg kommentere det. I Norge har vi knapt mørketall i det hele tatt.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Samtidig..


    Ellers så er mørketall en fin greie å bruke, da blir situasjonen alltid slik man vil den skal være.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Fint om du kommer med noen eksempler på hva som blir strengere i Sverige?

    Det er en ganske begrenset åpning - den skal komme om 2 uker.
    Den vil vel uansett ikke gjelde de 1,5 million som bor rundt Oslo + en del andre steder.
    Og det er bare i underkant 1/3 av idretten som åpner for å trene igjen, resten må vente til fase 2 og 3.

    Det var mye fokus på hvordan det er i andre land, og det ble sagt at vi er kommet inn i en ny fase - uten at det ble klart hvilken fase dette er. Det virker litt på meg som man forbereder seg på at dette kommer. Det var lite fremtidsprat om at dette skulle vi greie å slå ned.
    smitten stiger I Sverige og tiltakene blir skjerpet
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Robot,

    Hva mener du med det?
    Ikke så mye mer enn det jeg skriver egentlig, vi vet ikke mørketallene så det det blir spekulasjoner. Tråden her viser jo at t.o.m. offentlige tall skaper meterlange diskusjoner så hvis man i tillegg skal spekulere i mørketall som vi ikke vet noe om så blir det bare «rot» . Synes jeg. Det gjør det i hvertfall ikke lettere å forstå for å si det sånn.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Ikke så mye mer enn det jeg skriver egentlig, vi vet ikke mørketallene så det det blir spekulasjoner. Tråden her viser jo at t.o.m. offentlige tall skaper meterlange diskusjoner så hvis man i tillegg skal spekulere i mørketall som vi ikke vet noe om så blir det bare «rot» . Synes jeg. Det gjør det i hvertfall ikke lettere å forstå for å si det sånn.
    Jeg spekulerer ikke i mørketallene. Jeg ser på sykehusinnleggelser. Og der er jeg trygg på at tallene er rimelig pålitelige. Faktis smitte er ukjente både i Norge og Sverige. Men når det er ca 6 ganger så mange sykehusinnleggelser og intensivpasienter i Sverige som i Norge så må det være betydelig høyere smittetrykk der borte, uavhengig av hva tallene over registrert smitte sier. Anslagsvis 3 ganger så høyt.

    Er du uenig? Tror du at de svenske smittetallene er sammenliknbare med de norske?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    4,6 % positive prøvesvar i Stockholm og 2,9 % i Oslo sier kanskje noe om et eller annet.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Jeg spekulerer ikke i mørketallene. Jeg ser på sykehusinnleggelser. Og der er jeg trygg på at tallene er rimelig pålitelige. Faktis smitte er ukjente både i Norge og Sverige. Men når det er ca 6 ganger så mange sykehusinnleggelser og intensivpasienter i Sverige som i Norge så må det være betydelig høyere smittetrykk der borte, uavhengig av hva tallene over registrert smitte sier. Anslagsvis 3 ganger så høyt.

    Er du uenig? Tror du at de svenske smittetallene er sammenliknbare med de norske?
    Selvfølgelig kan man leke med de faktiske tall og regne seg frem til et eller annet men det er fortsatt mørketall og anslagsvis. Alle ser jo at det er mer smitte i Sverige. Utenom å konstatere det så er jeg nok mer opptatt av hvordan/hva vi gjør her i landet både på riksplan og ikke minst lokalt. Det er det som er hverdagen min.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Selvfølgelig kan man leke med de faktiske tall og regne seg frem til et eller annet men det er fortsatt mørketall og anslagsvis. Alle ser jo at det er mer smitte i Sverige. Utenom å konstatere det så er jeg nok mer opptatt av hvordan/hva vi gjør her i landet både på riksplan og ikke minst lokalt. Det er det som er hverdagen min.
    Hvordan kan du se at det er mer smitte i Sverige hvis du ikke ser på sykehustallene?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    Flere som begynner å etterlyse logikk i tiltak. Kanskje man snart begynner å se at, nei - regjeringen og Høie har faktisk ikke gjort noen god jobb de siste 7 månedene. I Rendalen og på Vinstra skulle aldri smittesituasjonen i Oslo og Bergen spilt noen som helst rolle for tiltak lokalt. Dette gjelder selvsagt resten av landet også. Å ha like tiltak over hele landet var et enormt feilgrep. Når mange nok får øynene opp for det, vil forhåpentligvis hyllesten av Solberg, Høie, Guldvog og Nakstad smuldre opp. Et godt pedagogisk munnhell, er at man behandler alle likt ved å behandle de ulikt. Altså ved å ta i betraktning den enkeltes ståsted og behov. Noe som totalt har manglet etter 12.mars.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tror du at de svenske smittetallene er sammenliknbare med de norske?
    De blir nok mer og mer sammenlignbare.
    Økt testkapasitet og mindre smitte gjør at mørketallene nå blir mindre og mindre i Sverige.
    I Norge går vi i motsatt retning med økende smitte, og også flere og flere tilfeller som ikke kan spores tilbake til kjent smitte.
    Svenskene har forøvrig tatt stikk prøver i befolknigen med jevne mellomrom - med 2 500 tilfeldige tester. De siste to gangener (august og september) var det ingen positive tester. Noe som indikerer at det ikke er veldig mye smitte ute i samfunnnet.

    Ser man med et overordnet blikk på faktiske tester, mørketall (feks antall tester og andel positive tester) og sykehusinnleggelser så ser man at smitten har falt enormt i Sverige. Det var vel en artikkel jeg så for en stund siden som antydet at smitten var 50 ganger høyere på topp enn nå.

    Så hvis man skal regne litt enkelt på hvor mange som har vært smittet i Sverige.
    I september måned har Sverige hatt 32 ny intensivenpasienter. I samme periode har de hatt 8467 som har testet positivt.
    Det er vanskelig å anslå mørketall, men la oss anta at det faktiske antallet er 50 000 (ca 6 ganger flere).
    Det gir et forholdstall på 50000/32 = 1562 smittede/intensivinnleggelse.

    Med totalt 2651 intensivinnleggelser så gir det 2651 x 1562 = 4 142 187 smittede totalt.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2

    Flere som begynner å etterlyse logikk i tiltak. Kanskje man snart begynner å se at, nei - regjeringen og Høie har faktisk ikke gjort noen god jobb de siste 7 månedene. I Rendalen og på Vinstra skulle aldri smittesituasjonen i Oslo og Bergen spilt noen som helst rolle for tiltak lokalt. Dette gjelder selvsagt resten av landet også. Å ha like tiltak over hele landet var et enormt feilgrep. Når mange nok får øynene opp for det, vil forhåpentligvis hyllesten av Solberg, Høie, Guldvog og Nakstad smuldre opp. Et godt pedagogisk munnhell, er at man behandler alle likt ved å behandle de ulikt. Altså ved å ta i betraktning den enkeltes ståsted og behov. Noe som totalt har manglet etter 12.mars.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Med totalt 2651 intensivinnleggelser så gir det 2651 x 1562 = 4 142 187 smittede totalt.
    Norske FHI anslår nå at 1,6 % av den norske befolkningen har vært smittet pr uke 39. Det er ca 88000. I Norge har det vært 242 intensivinnleggelser. Hva skjer med estimatet ditt hvis vi går ut fra at FHI har sånn noenlunde oversikt i Norge, og at antall intensivinnleggelser er en bra indikator på smittesituasjonen, og derfor bruker de to tallene som utgangspunkt for å skalere opp til svenske tall uten å gjette på noe som helst?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Norske FHI anslår nå at 1,6 % av den norske befolkningen har vært smittet pr uke 39. Det er ca 88000. I Norge har det vært 242 intensivinnleggelser. Hva skjer med estimatet ditt hvis vi går ut fra at FHI har sånn noenlunde oversikt i Norge, og at antall intensivinnleggelser er en bra indikator på smittesituasjonen, og derfor bruker de to tallene som utgangspunkt for å skalere opp til svenske tall uten å gjette på noe som helst?
    Det greier du sikkert å regne ut selv.

    Men det er jo ikke slik at du ikke gjetter på noe som helst. Da antar du at det er lik demografi på smittespredningen i begge land.
    Og det er der den store forskjellen er på land som har stengt ned og de som ikke har det. De landene som ikke har stengt ned, har mye mer smitte blant den yngre delen av befolkningen som ikke blir så hardt rammet.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.603
    Antall liker
    10.133
    ^ Skulle vel kunne overføres til et maksimum på omlag 15 000 innleggelser ved smitte på 5 mill over 2 år.
    Vi det representere et uoverstigelig problem for et samfunn? Det legges inn omtrent 2 mill pasienter på norske sykehus hvert år.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Det greier du sikkert å regne ut selv.

    Men det er jo ikke slik at du ikke gjetter på noe som helst. Da antar du at det er lik demografi på smittespredningen i begge land.
    Og det er der den store forskjellen er på land som har stengt ned og de som ikke har det. De landene som ikke har stengt ned, har mye mer smitte blant den yngre delen av befolkningen som ikke blir så hardt rammet.
    Komiske OMF
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det greier du sikkert å regne ut selv.

    Men det er jo ikke slik at du ikke gjetter på noe som helst. Da antar du at det er lik demografi på smittespredningen i begge land.
    Og det er der den store forskjellen er på land som har stengt ned og de som ikke har det. De landene som ikke har stengt ned, har mye mer smitte blant den yngre delen av befolkningen som ikke blir så hardt rammet.
    Nei, jeg regner så ofte feil. :)

    Hvis du sammenligner aldersfordelingen for registrerte tilfeller i Norge og Sverige ser det typiske tilfellet interessant nok ut til å være litt eldre i Sverige. I Norge er høyeste stolpe 20-29 år, i Sverige er det enda litt fler i gruppen 50-59 år. Ingen av landene vært gjennom en full nedstengning, selv om Norge hadde en del strengere restriksjoner enn Sverige i mars-april.


     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Som jeg har vært inne på før, så kan man i grunn lage estimater som viser det man vil.

    Smitten var størst i Sverige i mars/april. Da testet de så få, og det var bare de som ble syke som ble testet - slik at en stor spredning blant yngre ikke vil fanges i den statistikken. Når vi ser hvor smittsomt dette er, så er det for meg åpenbart at corona sprer seg som ild i tørt gress blant yngre som går på skole, trening, fest osv når det ikke brukes karantene.

    Man kan jo velge en annen infallsvinkel - i siste ukerapport fra FHI så anslås det 2000 nye smitteded fra matematisk modellering, men registrerte positive var 776. Altså 2,57 ganger flere smittede enn positve tester. Det hevdes i tråden her at mørketallene er mye høyere i Sverige - så er det da feil å gange med 6..?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Fra dagens pressekonferanse i Sverige.
    Ingen stor uro - smitten flater ut, mulig litt økning.

    Det blir nå innført litt restriksjoner for de som bor sammen med en som får bekreftet smittet. Dette er det lokale myndigheter som bestemmer. Og da er det i tilfelle:
    • Skal holde seg hjemme i 7 dager
    • Gjelder ikke barn - da de vurderer at det er viktigere at barna går på skolen
    • Det er kun en oppfordring - altså ingen vil bli straffet for å bryte en slik oppfordring.
    • Man skal på ingen måte "sette seg selv i slik karantene" det er kun hvis du blir kontaktet av helsevesenet.

    Ellers mye fokus på at at lokale myndigheter ikke har lov/bør stenge ulike boenheter og institusjoner.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.360
    Antall liker
    3.268
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    I det minste har de unngått dødsfall siste døgnet...

    "Inga nya dödsfall har rapporterats in det senaste dygnet.

    Däremot fortsätter antal fall att öka, om än långsamt. 752 personer har konstaterats smittade det senaste dygnet, vilket är högsta antalet nya smittade sedan i juni då över 800 nya fall rapporterats in"
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det dør vel omtrent like mange i Norge og Sverige av Corona for tiden korrigert for folketall.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Det dør vel omtrent like mange i Norge og Sverige av Corona for tiden korrigert for folketall.
    Ca 60 døde i Sverige siste 4 uker. Tror det er 10 her. Hvorfor servere grove faktafeil som lett kan sjekkes?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn