Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det beste gjenstående tiltak nå, må jo være å sette regjeringen i fullstendig isolasjon 😷
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    åndelige sett har de alltid vært i isolasjon.

    det er noe med folk som ikke engang greier å se at uenighet kan være motivasjon for korreksjon. men om ikke samtalen var det, hva skulle de da være.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det har vi til fulle sett her også. De som støtter regjeringen, har mest av alt vært opptatt av å kverulere- i stedet for å lytte.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    men for egen del tar jeg kritikken til meg. aldri mer syting og lavmål.

    så får mine argumentative motstandere ta sitt oppgjør med seg selv.

    Tja kanskje angrep på deg som person ikke bør vektlegges så mye?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

    Tja kanskje angrep på deg som person ikke bør vektlegges så mye?
    ikke misforstå meg; jeg har ikke noen gang (sånn ca) sett på det hele som angrep på min person. det er ikke mitt poeng, og jeg har lite å klage over der. (jeg er vel gjerne en større ugjerningsmann i så henseende.)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Vi har altså et R- tall på 0,6.
    Helt forståelig at vi da har svært strenge tiltak og trues med portforbud 🤔
    Billig retorikk.

    Tror du R hadde vært den samme uten?

    Hvis vi kan holde R i det området et par uker til - og fullstendig desinfisere alle grensepasseringer (som du har mast om siden 1941) - så blir det straks sånn som det var i slutten av juni.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Billig retorikk.

    Tror du R hadde vært den samme uten?

    Hvis vi kan holde R i det området et par uker til - og fullstendig desinfisere alle grensepasseringer (som du har mast om siden 1941) - så blir det straks sånn som det var i slutten av juni.

    Hadde regjeringen stoppet importsmitte i sommer, i stedet for å invitere til import, hadde vi sluppet denne situasjonen. Må altså bare ikke prøve deg heller 😂

    Når R- tallet nå er på 0,6 viser det til fulle at UK- varianten langt fra er så smittsom som panikken vil ha det til. Disse tilfellene oppsto for 3- 4 uker siden. Landet er fortsatt ikke en smittepøl. Økningen før jul skyldes null kontroll på grensene, ikke UK- varianten. Og det er regjeringens skyld- ene og alene.

    Det er på tide å gi seg nå. Regjeringen har spilt fallitt. Ferdig snakka.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg tror nok ikke de var i stand til det i sommer. Nå burde de vært i stand til å gjøre et godt forsøk, men jeg er ikke overbevist om at de er der.

    Jeg har forøvrig en snikende mistanke om at tafattheten vi har sett i høst skyldes (manglende)rolleforståelse i byråkratiet.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Det må være til dig selv så. Du er selvfølgelig ikke modtagelig for noget som helst, som ikke fortælles af de stats autoriserede medier. Desuden har jeg ikke påstået at det er noget jeg stoler på. Folk som er så hurtige på aftrækkeren, uden at tænke over muligheden, har jeg ingen respekt for. Dermed ikke sagt at jeg stoler fuldt og fast på at påstandene et korrekte.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det må være til dig selv så. Du er selvfølgelig ikke modtagelig for noget som helst, som ikke fortælles af de stats autoriserede medier. Desuden har jeg ikke påstået at det er noget jeg stoler på. Folk som er så hurtige på aftrækkeren, uden at tænke over muligheden, har jeg ingen respekt for. Dermed ikke sagt at jeg stoler fuldt og fast på at påstandene et korrekte.
    Så hvorfor postet du det uten modererende kommentarer?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det må være til dig selv så. Du er selvfølgelig ikke modtagelig for noget som helst, som ikke fortælles af de stats autoriserede medier. Desuden har jeg ikke påstået at det er noget jeg stoler på. Folk som er så hurtige på aftrækkeren, uden at tænke over muligheden, har jeg ingen respekt for. Dermed ikke sagt at jeg stoler fuldt og fast på at påstandene et korrekte.
    Den der er en gammel konspirasjonsteori som verserte allerede for et år siden. Den ble grundig diskutert og tilbakevist da, også i diskusjoner her inne. Vi diskuterte til og med detaljer i gensekvensen som liksom skulle «bevise» opprinnelsen, og jeg leste selv gjennom såkalte forskningsartikler som liksom skulle «bevise» dette. De viste seg å være bare nonsens og løse påstander, satt sammen av en eksilkineser betalt av Steve Bannon.

    Tydeligvis dukker den samme konspirasjonsteorien opp igjen i enkelte feberhete hjerner når Fauci ser ut til å få en større rolle, men det gjør det ikke mer sant nå enn det var i fjor. Hvorfor skulle det være nødvendig å grave opp det samme kaninhullet en gang til?
     
    Sist redigert:

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2

    I feel sorry for the hospitality industry, ravaged as it has been by Covid-19. But there is one sector of the industry with which we may soon find our sympathy wearing thin: the chains who run airport hotels. They are about to be delivered a highly remunerative stream of captive "guests".

    Never mind the faded, stained carpets, the bashed chipboard furniture and dismal fried breakfast: these guests won’t be any checking out early. Australian-style hotel quarantine is going to transform every hotel along the Bath Road into a Hotel California, with inmates reportedly to be charged £1,500 for a 10-day stay. Last time I stayed in a Heathrow hotel it cost £60 a night for the two of us. I know there is supposed to be food included in your special quarantine deal, but not £100 a day’s worth. And the hotels won’t even have to change the sheets in those 10 days – indeed, it looks as if they will be forbidden from doing so.

    Don’t expect the quarantine rules to continue only to apply to arrivals from the 30 countries named today. We’ve seen it over and over again through this pandemic, with air corridors, tier restrictions, lockdowns: what begins as a seemingly modest measure rapidly escalates into something rather more comprehensive. Before we know it there will be another 10 countries added to the quarantine list, then another 10, and then it will be a tidying up exercise to add in all the rest.

    There was a time when closing our borders – at least to incoming flights from China – would have made sense. But that was a year ago. At that point, we were relatively Covid-free, but we did nothing at all to limit arrivals or to insist that they were kept out of circulation. Yet now, when we have one of the highest infection rates in the world, we are suddenly moved to introduce one of the toughest quarantine regimes of any country. If I were the Prime Minister’s strategist I would advise him quickly to drop his nickname for the Leader of the Opposition: Captain Hindsight. The word "backfire" springs to mind.

    It is easy to look at the modest death tolls in Australia and New Zealand, whose zero-Covid policies have been sustained by tough quarantine rules, and envy them. Yet once you have established a zero-Covid policy, how do you ever reopen your country to a world where the virus has become endemic? Last weekend, New Zealand considered another lockdown in response to a single case of Covid-19. If that is the criteria, the country will never be able to reopen. It will forever remain off-limits to all but a handful of travellers who are prepared to spend a couple of weeks marooned in an Auckland airport hotel.

    The Government’s reasoning for hotel-based quarantine seems to be that, as vaccinations bring Covid-19 under control in Britain, we need to protect ourselves against possible new strains that develop abroad and that might turn out to be vaccine-resistant. Then again, if a vaccine-resistant strain does emerge you would expect it to be in a country that is most advanced in its use of vaccines – such as Britain.

    We need to be on the lookout for new variants and to be able to adjust our vaccines to deal with them. Moreover, we should be stepping up international efforts to get vaccines distributed globally as soon as possible. We should be testing arrivals, but to charge them a fortune to spend two weeks in crappy hotels looks more symbolic than practical.

    The irony is that, until Covid came along, it was considered nasty and Right-wing to want to close borders, to incarcerate migrants and treat foreigners as if they are all diseased. Remember the reaction when Nigel Farage said he wanted to turn away people with HIV? Now closing borders is considered to be the enlightened policy, and only nasty Right-wingers would want to oppose it. What a strange, upside-down world Covid-19 has created.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror nok ikke de var i stand til det i sommer. Nå burde de vært i stand til å gjøre et godt forsøk, men jeg er ikke overbevist om at de er der.

    Jeg har forøvrig en snikende mistanke om at tafattheten vi har sett i høst skyldes (manglende)rolleforståelse i byråkratiet.
    Dersom de hadde vært lydhøre, hadde de gjort det. Og da hadde det heller ikke vært nødvendig med hermetisk lukkede grenser. Derimot kontroll- via testing og karantene. Vi kunne levd tilnærmet normalt innenlands, hadde man hatt denne kontrollen.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    -Erna har stengt grensene. I siste liten. Hensynet til næringslivet har veid tyngre enn ansvaret for folkehelsen.

    Rene ord for penga. Folkehelsen har ikke vært prioritert!

    Burde ikke overraske noen at Høyre også kjører høyrepolitikk ved tiltak.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Dette er ikke en konspirasjon. Snarere en lang og grundig gjennomgang av status med de nye mutasjonene.

     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Dersom de hadde vært lydhøre, hadde de gjort det. Og da hadde det heller ikke vært nødvendig med hermetisk lukkede grenser. Derimot kontroll- via testing og karantene. Vi kunne levd tilnærmet normalt innenlands, hadde man hatt denne kontrollen.
    Jeg vet ikke. Man vet ikke hva som går før man får det til.

    Men jeg synes ikke håndteringen i høst likner på et godt forsøk. Så jeg følger deg et 10% på veien. 😉
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg vet ikke. Man vet ikke hva som går før man får det til.

    Men jeg synes ikke håndteringen i høst likner på et godt forsøk. Så jeg følger deg et 10% på veien. 😉
    10% her og 10% der. Det blir fort et par hundre prosent etterhvert 😉
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Dette handler også mye om optikk og det faktum at det er en mindretallsregjering og at det er valg i år. Nå kan ikke opposisjonen mase om grensekontroll osv. ellers ville opposisjonen funnet eksempler på personlige tragedier som følge av denne grensestengingen men det dropper de nok nå.

    perosnlig mener jeg at regjeringen nå er veldig nærme å miste garderoben og innser det selv. Nå er det meste styrt av hvordan noe oppfattes og ikke hva de mener er fornuftig isolert sett. De kommer nok til å ignorere mere og mere faglige innspill og følge vinden dit den blåser.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det faglige rådet sist juni var jo å sørge for grensekontroll. Litt lydhørhet da, og de hadde unngått denne situasjonen.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Er ikke så rart at regjeringen begynner å miste garderoben når det går opp for garderoben at de har blitt holdt for narr.

    Nå som det endelig har konsekvenser for den øvre middelklasse så går det opp for både pressen, opposisjonen, høyremedlemmer selv og alle at bukken har forsynt seg grovt av havresekken. Regjeringen har tvunget gjennom drakoniske tiltak i hele høst, folket har "sultet" samtidig som bukken har forsynt seg grovt av havresekken.

    Faglige innspill er noe regjeringen følger når det passer dem. Det har de gjort fra første stund.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    288
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Erna sa at for å ha ET OVERTAK på smitten er grunnen til at grensene nå stenges. For meg høres jo det ut som en helt grei vurdering. Ser ingen grunn til å hyle om det iallefall.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    For å bøte på manglende kontroll så prøver vår statsminster seg med skremsel.

    PORTFORBUD! BØH!

    Bare det at hun er villig til å bure uskyldige mennesker inne (på ubestemt tid) tilsier at hun burde kjeppjages fra regjeringskontorene.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Erna sa at for å ha ET OVERTAK på smitten er grunnen til at grensene nå stenges. For meg høres jo det ut som en helt grei vurdering. Ser ingen grunn til å hyle om det iallefall.
    Hallo?

    Hun skulle tatt kontroll over grensene sist sommer. Blir latterlig å gi henne skryt for at hun nå gjør det, med pistolen mot tinningen.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    288
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Hallo?

    Hun skulle tatt kontroll over grensene sist sommer. Blir latterlig å gi henne skryt for at hun nå gjør det, med pistolen mot tinningen.
    Bedre seint enn aldri. Latterlig kan du selv være.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    FHI ga klare advarsler om at å åpne grensene, uten kontroll, ville medføre importsmitte.

    Jeg regner med at du velger å IKKE kaste bort tiden med å kverulere om det.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Kor finner man disse fra rådene fra sist juni?
    Hvem bryr seg? Det tidligere umulige har gradvis blitt mer og mer mulig og blir innført. Det betyr i det minste at det aldri var umulig siden det nå vitterlig er innført. Om man er enig eller uenig er en annen diskusjon men mulig var det visst uansett.

    har det konsekvenser? Selvsagt. Men mulig var det til slutt til tross for endeløse påstander om det motsatte.

    hensiktsmessig? Målrettet? Kanskje, kanskje ikke. Men mulig var det i det minste.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Bedre seint enn aldri. Latterlig kan du selv være.
    Det er bedre sent enn aldri, helt riktig. Men hun fortjener absolutt ingen skryt for å endelig gjøre det. Det var skryt som var latterlig, ikke du.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Bedre seint enn aldri. Latterlig kan du selv være.
    Nei, det er ikke bedre seint enn aldri når livene til en rekke nordmenn er ødelagt grunnet hennes nøling.

    Eneste grunnen til at hun gjør det nå er at opposisjonen har sagt tydelig fra på bakrommet at hvis hun ikke gjør det, så gjør opposisjonen det for henne.

    Hun har sagt
    erna.png
    hele veien, i hele høst, senest denne måneden.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    288
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    FHI ga klare advarsler om at å åpne grensene, uten kontroll, ville medføre importsmitte.

    Jeg regner med at du velger å IKKE kaste bort tiden med å kverulere om det.
    Du snakker om fortid, jeg henviste bare til framtidig OVERTAK ift. framtidig smitte.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.081
    Antall liker
    2.538
    Det er ikke riktig, de ville ha karantene fra røde land og det var stort sett det, men jeg skal ikke bruke tid på det jeg.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er ikke riktig, de ville ha karantene fra røde land og det var stort sett det, men jeg skal ikke bruke tid på det jeg.
    Det var på regjeringens bestilling, etter at FHI først gikk ut og advarte mot importsmitte. Da kom makkverket med grønn, gul og rød. Mens filippinere og polakker hadde fritt leide, uansett.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn