BT
Æresmedlem
- Ble medlem
- 13.10.2005
- Antall liker
- 6.862
Nå er jeg ingen selvutnevnt vaksineekspert, men for meg ville det virket fornuftig å vaksinere de som har behov for å krysse grensene først.
Hvem har behov for å krysse grensene ?Nå er jeg ingen selvutnevnt vaksineekspert, men for meg ville det virket fornuftig å vaksinere de som har behov for å krysse grensene først.
Out of 100 people in Manaus who had previously recovered from infection with the coronavirus, “somewhere between 25 and 61 of them are susceptible to re-infection with P.1,” said Nuno Faria, a virus expert at Imperial College London, who co-led the research which has not yet been peer reviewed.
The scientists estimated that P.1 was 1.4 to 2.2 times more transmissible than the initial form of the virus.
Speaking to a media briefing about the findings, Nuno said it was too early to say whether the variant’s ability to evade immunity from previous infections meant that vaccines also would offer reduced protection against it.
“There’s no concluding evidence really to suggest at this point that the current vaccines won’t work against P.1,” Faria said. “I think (the vaccines) will at least protect us against disease, and possibly also against infection.”
Skulle tro man hadde bedre alternativer i 2021,men det er jo tross alt Tyskland, hvor fax fortsatt er et relevant apparat for kommunikasjon.having to invite them by post to book an appointment over the phone, causing considerable delays.
Antall nye tilfeller siste 14 dager eller noe i den dur....Hva mener du med hvor mye covid? Hvilken målestokk?
Jeg har ingen konkrete tall til deg, men det er ganske opplagt for meg at tiltakene ikke står i forhold til den totale risikoen.
Jeg mener at tiltakene er for inngripende, tror vel det burde være ganske klart nåAntall nye tilfeller siste 14 dager eller noe i den dur....
Nå har det steget nærmere 60% på kort tid. Det er der den totale risikoen ligger. At det bare fortsetter å øke, med alt det innebærer. Mener du at vi bør slippe opp selv om R er større enn 1?
Som ordføreren i Tønsberg så treffende sa det i dag; nå setter vi ikke bare nærkontaktene i karantene, også nærkontaktene til nærkontaktene skal i karantene.Jeg mener at tiltakene er for inngripende, tror vel det burde være ganske klart nå
Smitte i seg selv er ikke farlig for de aller aller fleste, tror også jeg har sagt det før Dette R-tallet bør ikke være eneste ledestjerne for politikken slik det ser ut til at det er nå.
Du kødder nå, ikke sant?Som ordføreren i Tønsberg så treffende sa det i dag; nå setter vi ikke bare nærkontaktene i karantene, også nærkontaktene til nærkontaktene skal i karantene.
Er du gal, kødder ikke med koronaen, det våger jeg ikke. Hun sa dette på lokalen nå i dag.Du kødder nå, ikke sant?
Skulle tro det var ebola de snakket om og ikke korona.
Nei, det er det langt fra. Og det har det heller aldri vært. Og der ligger den aller største feilen som er gjort. Byene har mye større befolkningstetthet, derfor er det helt naturlig at det innimellom vil blomstre opp der. Men hele landet er ikke byer.Tja, når man har utbrudd i Kristiansand og Tromsø samtidig med en del variasjon imellom er det vel ganske naturlig å snakke om Norge som en enhet.
Hva tenker du er en fornuftig strategi for å håndtere dette da?Apropos hvor lenge denne meget omtalte "flokkimmuniteten" kan tenkes å vare før viruset har mutert såpass at det finner veien forbi immunsystemet.
Så du vil heller ha R over 1 i en lang periode?Jeg mener at tiltakene er for inngripende, tror vel det burde være ganske klart nå
Smitte i seg selv er ikke farlig for de aller aller fleste, tror også jeg har sagt det før Dette R-tallet bør ikke være eneste ledestjerne for politikken slik det ser ut til at det er nå.
Hadde det ikke vært for vidstrakt importsmitte fra utlandet så ville det knapt vært smitte i distriktene. Er en smal sak å isolere folk når man ikke bor oppå hverandre.Nei, det er det langt fra. Og det har det heller aldri vært. Og der ligger den aller største feilen som er gjort. Byene har mye større befolkningstetthet, derfor er det helt naturlig at det innimellom vil blomstre opp der. Men hele landet er ikke byer.
Vi hadde en runde for noen måneder siden, om betydningen av befolkningstetthet. Det var, og er, soleklart at det er en av de aller viktigste faktorer vedrørende smittespredning. Vi møtte motbør der også; likefullt hadde vi helt rett. Der også.
Tja, kanskje du som stiller spørsmålet kan begynne med å definere konkret og presist hva du mener med "R"? Sånn at vi vet nøyaktig hva du spør om.Så du vil heller ha R over 1 i en lang periode?
Neida, men modellen finnes allerede i den årlige influensavaksinen. Man ser an hvilke varianter som sirkulerer, programmerer årets vaksinecocktail deretter, og tilbyr den til risikogruppene og andre som ønsker vaksine. Etter første vaksinering er man bra beskyttet mot det som sirkulerer da, men etter et år eller to bør man ta en booster for oppdatering og påfyll. Kan tenkes å bli en kombinert influensa/corona-vaksine for alt jeg vet. Ikke så veldig vanskelig etter at man ført har utviklet vaksinene og fått i gang produksjon og logistikk.Hva tenker du er en fornuftig strategi for å håndtere dette da?
Tenker du at vi skal ha en global "task force" som sporer opp nye mutasjoner og så setter vi i gang produksjon av 5 MRD vaksinedoser for denne variasjonen som distrubieres fortløpende.
Skal vi la alt handle om Corona fra nå av? Slik at vi ikke mister noen over 80 år?
Aller enkleste og groveste estimat er å ta antall nye smittede en uke og dele på antall nye smittede i foregående uke. FHI har mye mer detaljerte modeller enn det, men det viser i det minste hva tallet betyr.Og hvordan finner man dette tallet?
Den første «metoden» kan vel aldri bli riktig. Du må gjerne utdype disse andre modellene til FHI.Aller enkleste og groveste estimat er å ta antall nye smittede en uke og dele på antall nye smittede i foregående uke. FHI har mye mer detaljerte modeller enn det, men det viser i det minste hva tallet betyr.
Eneste måte å få R til nær null på er å sette alle i isolasjon enkeltvis. Da vil mange tilfeller denne uken bli til null nye tilfeller om en ukes tid. Null delt på mange blir null. Derimot er ett tilfelle i forrige uke, ett denne uken og ett tilfelle neste uke R=1/1=1.Er ikke R-tallet nær 0 i de fleste kommuner, og allikevel nesten nasjonale tiltak overalt. (Lars Erik har påpekt dette i lang tid)
Det blir kanskje ikke helt riktig, spesielt på grunn av tilfeldig variasjon fra uke til uke, men det viser veldig godt hva tallet betyr. Har vært diskutert oppad vegger og nedad stolper tidligere. Du finner beskrivelser på fhi.no hvis du er interessert, og hvis du er veldig interessert finner du kildekoden på github.Den første «metoden» kan vel aldri bli riktig. Du må gjerne utdype disse andre modellene til FHI.
Nå begynner jeg å lure på om du følger med på dette som du kritiserer så ivrig.Og hvordan finner man dette tallet?
Ja, og ikke noen smittekarantene, smittesporing, stengte butikker, utesteder osv.Neida, men modellen finnes allerede i den årlige influensavaksinen. Man ser an hvilke varianter som sirkulerer, programmerer årets vaksinecocktail deretter, og tilbyr den til risikogruppene og andre som ønsker vaksine. Etter første vaksinering er man bra beskyttet mot det som sirkulerer da, men etter et år eller to bør man ta en booster for oppdatering og påfyll. Kan tenkes å bli en kombinert influensa/corona-vaksine for alt jeg vet. Ikke så veldig vanskelig etter at man ført har utviklet vaksinene og fått i gang produksjon og logistikk.