Sant nok, men samtidig er noen av oss i stand til å huske 12 mnd tilbake i tid til den usikkerhet mange hadde. Og det gjaldt jaggu ikke bare 60 åringer. Hindsight is 20/20, og mye kunne ha vært gjort annerledes når vi ser i bakspeilet.
Mye hadde vært anderledes, dersom myndighetene hadde holdt hodet kaldt. At Nakstad, Høie og Solberg reagerte med full panikk, førte selvsagt til at hysteriet spredte seg.Sant nok, men samtidig er noen av oss i stand til å huske 12 mnd tilbake i tid til den usikkerhet mange hadde. Og det gjaldt jaggu ikke bare 60 åringer. Hindsight is 20/20, og mye kunne ha vært gjort annerledes når vi ser i bakspeilet.
Det trodde man vel strengt tatt at Norge også hadde i fjor inntil senhøstes før det gikk utforbakke her også. Det var jo ingen som så for seg dagens situasjon her i landet for et halvt års tid siden. Selv da ting etter hvert eskalerte på kontinentet så var det business as usual her på berget. Planen i Norge var jo å leve ca som før etter en rask hestekur - potensielt i årevis til man fikk vaksinert seg. Den gang da så var det, om man skal tro regjeringen, unge folk som festet som var problemet. De styrende makter her i landet så ingen problemer med at grensene var temmelig vidåpne uansett hva de prøve å innbille folk.Modi meldte i februar til WEF at India hadde slått Covid.
«Pick your politicians wisely».
Store tall i India, minner om at siste anslag på folketall der var 1 350 000 000 personer i 2018, ganske sikkert flere idag. Det som videre er ganske sikker er at eventuelle lockdowns (som mange her sikkert anser for riktig medisin), med veldig stor sannsynlighet vil føre til langt flere dødsfall pga sult i India enn kåråna noensinne kan klare.Det trodde man vel strengt tatt at Norge også hadde i fjor inntil senhøstes før det gikk utforbakke her også. Det var jo ingen som så for seg dagens situasjon her i landet for et halvt års tid siden. Selv da ting etter hvert eskalerte på kontinentet så var det business as usual her på berget. Planen i Norge var jo å leve ca som før etter en rask hestekur - potensielt i årevis til man fikk vaksinert seg. Den gang da så var det, om man skal tro regjeringen, unge folk som festet som var problemet. De styrende makter her i landet så ingen problemer med at grensene var temmelig vidåpne uansett hva de prøve å innbille folk.
Det mest overraskende i India er strengt tatt at det ikke har gått rakt åt helvete for lenge siden. De er over 250 ganger så mange som oss på 10 ganger arealet og har i alle fall fem byer med flere innbyggere enn Norge. Og man får ikke 80% av 6G om man er permittert og så burtetter. De som jobber med å mene noe om dette klødde seg forsåvidt i håret ang hva som ikke skjedde i India tidligere men nå går det lut utforbakke ser det ut til.
I parantes bemerket er det litt artig at det slås opp at det er over 300k tilfeller daglig i India. Det reelle tallet er selvsagt enormt mye høyere, men 300k om dagen i India er, per capita, under halvparten av f.eks Sverige. Det er heller ikke mye høyere enn hva det var i Norge da tallene var som høyest her i landet. Målt i favorittenheten nye smittede pr 100k siste 14 dager er det ca 300, altså ca som bydel Fronger (275 pr 100k over 14 dager) men mindre enn Grünerløkka (323 / 100k siste 14 dager). Nå etter snart et år så burde man kanskje forvente at det er mulig å forholde seg i alle fall litt rasjonelt til offsielle smittetall. Om de publiserte tallene fra India var i nærheten av å beskrive realiteten på bakken så ville det neppe vært allverdens drama. Men det er det jo, ergo er tallene omtrent blottet for informasjonsverdi.
Hvilket vil si at de på tross av det, klarer seg bedre enn Norge - hva gjelder smittenivå...En indisk lege publiserte også for lenge siden at de 3 gode prinsipper med , avstand, liten kontakt med andre folk, og håndvask/hygiene var umulig for det meste av befolkningen.
Du begynner å bli kjedelig. Din bemerkede parentes bør ta hensyn til kapasitet ... og det var da ingen unison oppfatning i Norge om at man var ferdige med Covid i fjor. Reiseliv og næringsliv ønsket at det skulle åpnes opp og la stort press på regjeringen, samt bedrev en god del kommunikasjon i media om at det var trygt å slippe opp. Men fagfolk advarte mot det, men ble presset til å gi etter.Det trodde man vel strengt tatt at Norge også hadde i fjor inntil senhøstes før det gikk utforbakke her også. Det var jo ingen som så for seg dagens situasjon her i landet for et halvt års tid siden. Selv da ting etter hvert eskalerte på kontinentet så var det business as usual her på berget. Planen i Norge var jo å leve ca som før etter en rask hestekur - potensielt i årevis til man fikk vaksinert seg. Den gang da så var det, om man skal tro regjeringen, unge folk som festet som var problemet. De styrende makter her i landet så ingen problemer med at grensene var temmelig vidåpne uansett hva de prøve å innbille folk.
Det mest overraskende i India er strengt tatt at det ikke har gått rakt åt helvete for lenge siden. De er over 250 ganger så mange som oss på 10 ganger arealet og har i alle fall fem byer med flere innbyggere enn Norge. Og man får ikke 80% av 6G om man er permittert og så burtetter. De som jobber med å mene noe om dette klødde seg forsåvidt i håret ang hva som ikke skjedde i India tidligere men nå går det lut utforbakke ser det ut til.
I parantes bemerket er det litt artig at det slås opp at det er over 300k tilfeller daglig i India. Det reelle tallet er selvsagt enormt mye høyere, men 300k om dagen i India er, per capita, under halvparten av f.eks Sverige. Det er heller ikke mye høyere enn hva det var i Norge da tallene var som høyest her i landet. Målt i favorittenheten nye smittede pr 100k siste 14 dager er det ca 300, altså ca som bydel Fronger (275 pr 100k over 14 dager) men mindre enn Grünerløkka (323 / 100k siste 14 dager). Nå etter snart et år så burde man kanskje forvente at det er mulig å forholde seg i alle fall litt rasjonelt til offsielle smittetall. Om de publiserte tallene fra India var i nærheten av å beskrive realiteten på bakken så ville det neppe vært allverdens drama. Men det er det jo, ergo er tallene omtrent blottet for informasjonsverdi.
Mulig jeg begynner å bli kjedelig. Men tror du at ingen hadde fått med seg at smitten øker i India (eller Sverige) uten at du hadde postet det? Det holder jo å åpne en tilfeldig nettavis for å lese det.Du begynner å bli kjedelig. Din bemerkede parentes bør ta hensyn til kapasitet ... og det var da ingen unison oppfatning i Norge om at man var ferdige med Covid i fjor. Reiseliv og næringsliv ønsket at det skulle åpnes opp og la stort press på regjeringen, samt bedrev en god del kommunikasjon i media om at det var trygt å slippe opp. Men fagfolk advarte mot det, men ble presset til å gi etter.
Å ikke være ignorert av fela er vel nesten som ikke å ha en artikkel på Wikipedia. Stadiet før den totale irrelevans. Som ikke å eksistere.Pass deg weld, du er snart blokkert du også.
Jeg har vel relativt klart sagt at offisielle antall smittede i India har litet til intet med realiten på bakken å gjøre men det åpenbart er vanskelig for deg å lese hva som faktisk sies. Du har i ditt eget hode laget en situasjon der jeg påstår at det ikke er så mange smittede i India men det jeg faktisk har påstått er at det reelle antall smittede er skyhøyt over det offisielle tallet som egentlig er ganske lavt uten at de matematisk indisponible i VG et al skjønner det.ToI for den som vil se nærmere på det. (Verdt å bemerke at antallet positive som oppgis i India er dem som var i påkrevd statusgruppe. De kasteløse bruker man ikke tid på. Noe Weld ikke fikk med seg).
Det er litt spesielt å etterlyse mer dokumentasjon på noe som er gitt til milliarder av folk over flere tiår. Det er ikke mye her i verden som er bedre dokumentert enn dette.Ja kanskje de heller burde begynt med en vaksine mot svære selvbilder. Den er godt dokumentert så ingen unnskyldning der.
For de fleste vanlig friske unge mennesker (feks under 30 år - ikke Espen "verdens beste nordmann" Nakstads definisjon altså) er vel vaksinen antakeligvis farligere enn kårånaJeg er helt enig i at generell vaksineskepsis er litt blåst, men har faktisk litt forståelse for de som er skeptisk til Coronavaksine.
Vi har tross alt vaksinert 120 000 mennesker med en vaksine som man nå mener er farligere enn sykdommen den skal beskytte mot.
Om man hadde vært skeptisk til AZ i februar - han man vel gjerne blitt satt i bås med de med foliehatter og chemtrails.
At de er en øy hjelper selvsagt. Men Vietnam har oppnådd akkurat det samme, som jo ikke er en øy. Poenget er selvsagt kontroll over importsmitte, med fungerende testing og karantene. På New Zealand var det de ansatte på flyplassene som ble vaksinert først.... Man tar altså tak i årsaker, i stedet for å behandle symptomer.Merkelig det der - kan det være noe New Zeeland har skjønt som vi ikke har.
Hvordan har de håndtert de tusner på tusner som har pendlet over grensen? Kunne vi lært noe der?
Hva med varetransport - har de stoppet alle trailerne på grensen?
Det umulige, altså. Til og med hos deg? For det finnes bare enten- eller? Testing og karantene ved innreise, som faktisk fungerer.NZ er vel i praksis mer eller mindre stengt, ingen ut ingen inn. Og kommer til å være stengt leeeenge.
Behovet for å fremstå som interessant, velinformert og en som er smartere enn den grå massen trumfer tryggheten til 5 egne barn. Fy f...!Norges anti-vaksinehovedstad er ikke helt der man skulle tro:
![]()
Nesodden er Norges anti-vaksinehovedstad
I Norge har vi en vaksinasjonsdekning på nesten 95 prosent. På Nesodden er det tallet ti prosent mindre.www.tv2.no
Idioter som selvsagt regner seg selv som helt i fronten:
– Jeg vil si at jeg er skeptisk. Hadde jeg sett at forskningen virkelig var bra, så hadde jeg gått for det, uten tvil. Jeg ønsker å ta informerte og velbegrunnede valg, og jeg er vaksineskeptisk. Den dokumentasjonen som finnes i dag gir meg ikke trygget på at det er det beste for mine barn og folkehelsen.
Andreas anser seg selv som en typisk Nesodding.
– Ja, jeg er betrakter meg selv om alternativ, vegetarianer, naturmedisniner. Det er ingen tvil om at Nesodden er fylt av mennesker med sterke ressurser. En befolkning som er opptatt av kultur. Vi er akademiske og velutdannede mennesker, med solid og grundig økonomi.
Vi kunne jo startet med å nekte Grorud og Nordstandborgere å reise. Så kunne de som bor i kommuner eller på øyer uten smitte leve som før. Bare sånn som en start. Omtrent like realistisk som å stenge av Norge. Når det er sagt, burde grensekontroll vært strenger, og jeg er skeptisk til ymse nordmenns behov for å feriere utenlands. Men da hadde vi blitt avstengt svært lenge.Det umulige, altså. Til og med hos deg? For det finnes bare enten- eller? Testing og karantene ved innreise, som faktisk fungerer.
Et fungerende system mot importsmitte er det eneste som kan stoppe en pandemi. Jeg hadde valgt New Zealands strategi hver eneste dag, foran tøvet vi driver med i Norge.
Jeg likte best den passusen om at det var tillatt å reise til NZ hvis du kom fra Antarktis.Jeg tror svært sjelden på umuligheter, og er opptatt av å se muligheter, ikke enten-ellerTesting og karantene ved innreise som fungerer er helt fint for meg, men feks karantene»hotell» er ikke riktig i min bok.
Dette er feks ikke noe jeg kan støtte:
![]()
Home
A central place for information from the New Zealand Government about COVID-19.covid19.govt.nz
Jeg ser for meg en verden hvor alle lands grenser er stengt på samme måten i overskuelig fremtid, feks 2-3 år. En av de mange tingene jeg er mer redd for enn kåråna er nasjonalisme, og dette kan gi en litt for god grobunn for dette mange steder i verden.
Forøvrig enig i at mye av det man driver med i Norge for tiden er tøv![]()
En ting er hvertfall helt sikkert; åpningen av grensene 12.juni var en gedigen hjerneblødning. Uten noen som helst form for kontroll. Helt meningsløst. Vi hadde så og si slått ned viruset innenlands, så åpner man for fri import.Jeg tror svært sjelden på umuligheter, og er opptatt av å se muligheter, ikke enten-ellerTesting og karantene ved innreise som fungerer er helt fint for meg, men feks karantene»hotell» er ikke riktig i min bok.
Dette er feks ikke noe jeg kan støtte:
![]()
Home
A central place for information from the New Zealand Government about COVID-19.covid19.govt.nz
Jeg ser for meg en verden hvor alle lands grenser er stengt på samme måten i overskuelig fremtid, feks 2-3 år. En av de mange tingene jeg er mer redd for enn kåråna er nasjonalisme, og dette kan gi en litt for god grobunn for dette mange steder i verden.
Forøvrig enig i at mye av det man driver med i Norge for tiden er tøv![]()