Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Nå er det i grunn du som sitter på bevisbyrden her - for det er du som plutselig har blitt så opptatt av å redde alle liv i hele verden.
    Det var i grunn ingen behov for å snakke om barn og unge som hadde det vanskelig i 2019 - for da ble de ikke låst inne i karantene og nektet å leke med venner.
    Nei, jeg er ikke veldig opptatt av å redde alle liv i verden. Jeg leser nyheter og synes det er mye tragisk, men som mange andre glemmer jeg det etter at skjermen er skrudd av. Jeg kunne helt sikkert vært et bedre menneske. Ellers føler jeg ikke at jeg har noen bevisbyrde her.
    Jeg snakker med barn og unge hver dag. Jeg ser en helt annen virkelighet enn deg. Så er det litt flere som sliter. Hva hadde du forventet under en pandemi og en situasjon vi aldri har vært i nærheten av før? At unge må ta en støyt for å redde utsatte gruppers liv er riktig etter min mening. De aller aller fleste kommer seg videre i livet etter dette uten store problemer.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    De kan selvsagt utfordres, men ikke bare på magefølelse. Som sagt ser det fortsatt ut for meg som om det er klar og samme korrelasjon mellom smittede og innlagte som det har vært hele tiden. Og da bør man være forsiktige med å slippe det løs.
    Slippe hva løs?

    Enda mer trykk på ungdom, flere arbeidsledige, lettelser for suterere i 50, 60 og 70 - årene?

    Her er det snakk om hvordan tiltak slår ut, hvem som rammes, hvem som beskyttes, selvmotsigelser, manglende planer, logiske btister.

    En ting er hvertfall sikkert; Høyre har vist seg fullstendig uegnet til å kunne ha ansvar for noe som helst, hva gjelder dette.

    Og da må tiltak utfordres.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.188
    Nei, jeg er ikke veldig opptatt av å redde alle liv i verden. Jeg leser nyheter og synes det er mye tragisk, men som mange andre glemmer jeg det etter at skjermen er skrudd av. Jeg kunne helt sikkert vært et bedre menneske. Ellers føler jeg ikke at jeg har noen bevisbyrde her.
    Jeg snakker med barn og unge hver dag. Jeg ser en helt annen virkelighet enn deg. Så er det litt flere som sliter. Hva hadde du forventet under en pandemi og en situasjon vi aldri har vært i nærheten av før? At unge må ta en støyt for å redde utsatte gruppers liv er riktig etter min mening. De aller aller fleste kommer seg videre i livet etter dette uten store problemer.
    Men du også må vel være enig i at det må gå en grense et sted? Hvorfor ber vi ikke ungene slutte å treffe bestefar hver eneste vinter (inkl. julaften) av fare for å smitte ham med årets influensa? Vi VET jo at hvert år dør mellom 500 og 1500 av den sykdommen i dette landet. Men vi aksepterer det som en del av livet, vi ber ikke ungene våre om å låse seg inne på rommet og ta jobben med å redde samfunnet.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.188
    Slippe hva løs?

    Enda mer trykk på ungdom, flere arbeidsledige, lettelser for suterere i 50, 60 og 70 - årene?

    Her er det snakk om hvordan tiltak slår ut, hvem som rammes, hvem som beskyttes, selvmotsigelser, manglende planer.

    En ting er hvertfall sikkert; Høyre har vist seg fullstendig uegnet til å kunne ha ansvar for noe som helst, hva gjelder dette.

    Og da må tiltak utfordres.
    Ja, man må vurdere kontinuerlig. Og det gjøres. Fagkunnskapen er uenig med deg.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Men du også må vel være enig i at det må gå en grense et sted? Hvorfor ber vi ikke ungene slutte å treffe bestefar hver eneste vinter (inkl. julaften) av fare for å smitte ham med årets influensa? Vi VET jo at hvert år dør mellom 500 og 1500 av den sykdommen i dette landet. Men vi aksepterer det som en del av livet, vi ber ikke ungene våre om å låse seg inne på rommet og ta jobben med å redde samfunnet.
    Risikoen er nok en del høyere med Covid. Og hva får deg til å tro at ingen tar høyde for det? Om en familie har en skikkelig dårlig 7 åring, tror jeg faktisk de fleste dropper det besøket til besteforeldre. Også om korona ikke eksisterte.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Fordi "på papiret" bare er en floskel. Det er når man begynner å handle ut fra en nullvisjon at det blir problematisk. Så lenge det er "på papiret", kan vi bare trekke på skuldrene av hele greia. Problemet med Covid, er at mange opplever at det finnes en nullvisjon man handler etter. Og om så er tilfellet, må noen putte minst en finger i jorda.
    Jeg ville vært svært forundret hvis ikke FHI forlengst hadde satt opp en contingency plan med et mål om null smittede. At det ville medføre kinesiske tilstander innenriks, og New Zealandske tilstander utenriks betyr ikke at det ikke er blitt utredet.

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Slike veddemål har vel egentlig nivå null i seg selv. Jeg vedder fire flasker imot.... . Ser Mr tkr sklir lengre og lengre inn i konspiraargumentasjon, igjen kom deg ut og snakk litt med måsen og rødnebbterna. Snu steinene i fjæra på lavvann, mye morsomt der. Det er vår tross alt.

    Dr.E
    Hvilken Faens rolle spiller det for deg hvor jeg bor?

    mvh
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Allikevel kjenner så å si alle noen som er hardt rammet. Hvorfor?
    Litt flere grunner, egentlig. Jeg vil ikke gå så langt som "kjenner" for min del. For å være svært konkret er det snakk om ene søskenbarnet mitt som lå fem uker eller hva det var på intensiven på Haukeland - hun er betydlig eldre enn meg, men vet ikke eksakt hvor gammel. Det at hun har vært på intensiven med Covid-19 er også egentlig det eneste jeg vet om dette søskenbarnet mitt sitt liv fra de siste ca 20+ årene. Vi har ingen kontakt. I et land som Norge skal man ikke veldig mange ledd ut før man via via har dekket stort sett hele landets befolkning. Jeg vet også om bestemoren til en jente i klassen til ene dattern min, vedkommende bestemor bor i en helt annen del av landet og var en stund angivelig den enkeltperson i Norge som hadde ligget lengst på intensiven her i landet med Covid-19. Det er altså snakk om to personer, hvis helseproblemer jeg ellers ikke ville visst noesomhelst om, omtrent uansett hvor alvorlig det faktisk var for de involverte. Men nå snakker "alle" om corona og da får man med seg ganske mye info man ellers ikke ville fått.

    Om jeg går til min egen svært utvidede omgangskrets er det kun milde tilfeller forsåvidt, men det er en noe skjev demografi rent aldersmessig. Men det skulle man også tro var kjempefarlig om man leser avsiene nå om dagen.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg snakker med barn og unge hver dag. Jeg ser en helt annen virkelighet enn deg. Så er det litt flere som sliter. Hva hadde du forventet under en pandemi og en situasjon vi aldri har vært i nærheten av før? At unge må ta en støyt for å redde utsatte gruppers liv er riktig etter min mening. De aller aller fleste kommer seg videre i livet etter dette uten store problemer.
    Fint med et noe mer nyansert innlegg fra deg.
    Jeg vet ikke hvor ulikt vi ser verden. Jeg har tre barn (8, 11 og 19), er aktiv i idrettslaget og har også noen andre verv som gjør at jeg får litt innblikk i hvordan andre vanskeligstilte har det.

    Når du sier at de aller fleste kommer seg videre så er det selvsagt riktig. Men når gruppen består av feks 2 millioner mennesker under 25 år - så blir de som ikke er blant de "aller fleste" ganske mange.

    Personlig kjenner jeg ingen som har dødd av Corona eller havnet på sykehus av Corona. Men jeg kjenner ganske mange som har hatt det veldig tøft pga restriksjoner og som dra med seg mye ballast videre i livet. Dette er selvsagt anekdotisk.

    Og selv om du mener det er en bagatellisering - så synes jeg det er relevant å se på overdødelighet som følge av Corona - for det er relevant om de som dør av corona mistet 3 mnd eller 9 år i snitt. Lik det eller ikke - men ellers i helsesystemet så vurderes helsegevinst/tap i kvalitetsjuterte leveår. Jeg synens det burde være relevant også for Corona.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.188
    Risikoen er nok en del høyere med Covid. Og hva får deg til å tro at ingen tar høyde for det? Om en familie har en skikkelig dårlig 7 åring, tror jeg faktisk de fleste dropper det besøket til besteforeldre. Også om korona ikke eksisterte.
    Som samfunn tar vi ikke noen spesielle hensyn. Vi bare lar det skje, år etter år.
    Fra FHI:
    De årlige utbruddene forårsaker:
    • Ca. 3-5 millioner tilfeller av alvorlig influensa (WHO)
    •Opptil 650 000 dødsfall av influensa (Iuliano et al, 2018)
    • I høyinntektsland forekommer de fleste dødsfall hos personer ≥ 65 år (Thompson et al., 2009)
    • 99 % av alle dødsfall hos barn <5 år forekommer i lav- og mellominntektsland (Nair et al., 2011)
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Hvilken Faens rolle spiller det for deg hvor jeg bor?

    mvh
    Så,så vask munnen din. Og trekk pusten. Jeg har vokst opp på et mindre sted enn der du bor så jeg vet hvordan det er. Men jeg har kommet over det. Det er jo i større samfunn at utviklingen skjer, oppdaget jeg tidlig. For øvrig kan jo folk på landet være riktig så morsomme.

    Dr.E
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Litt mer kjøtt på beinet ang Oslos ønsker om å (delvis) utsette 2. dose og et forsøk på umuligheten, alternativt lavmålet, i å finne handlingsrom og et tall et sted mellom 0 og 900.000 her i landet. Eller 0 og 200.000 for Oslos del. Det er, som man kunne forvente snakk om et subset av de som har fått første dose, rundt 50.000 personer ser det ut til i Oslo. Det skinner også gjennom at FHI ser ut til å være betydelig mer opptatt av når man er "ferdig" enn når folk får sin første dose. Og så kan vi la være å pirke borti at en dose fra Pfizer eller Moderna tross alt ser ut til å gi bedre beskyttelse enn to fra AZ eller en fra J&J, da man i utgangspunktet ville være fullvaksinert og kanskje kunne få vaksinepass, gå på bar, reise til utlandet og det hele. Det er i det hele litt overraskende hvor lavt tydeligivs FHI setter "verdien" av å få første dose så raskt som mulig fremfor om noen uker så lenge det ikke forskyver på sluttdatoen for hele programmet. Den logikken har jeg store problemer med å skjønne.

    FHI sier essensielt at det er viktigere å fullvaksinere folk over 65 på Kyrkjsæterøra enn det er å få gitt folk i Oslo og omegn 1. dose. De ser altså ut til å ta eksakt null hensyn til utenomsykdomlige effekter av utsatt vaksinestart for brede lag av befolkningen. Det er mulig det heller ikke er FHIs oppgave men en ren politisk vurdering. Og der må man, som nevnt tidligere, ta hensyn til at det er valg i år.


    De to neste ukene skal over 200.000 fullvaksineres. Men i Oslo kan opp mot 50.000 måtte vente. (aftenposten.no)

    – Det største hinderet her er sannsynligvis logistikk – utsendingen av vaksiner fra FHI, omfordeling i byen og dessuten at man må gjøre om på avtalte timer. Det må bli en del av vurderingen. Men vi kan heller ikke bare si at «dette er for vanskelig» når det gjelder noe som er så viktig for folk. Da må vi ha snudd alle steiner, sier Steen.
    ...
    Dette har imidlertid ikke FHI anbefalt. Av flere grunner, ifølge Bukholm:

    • Det gir ikke noe vesentlig bidrag til at vi når målet med å vaksinere befolkningen over 18 år raskere.
    • Det skaper usikkerhet og frustrasjon hos de få som allerede har fått sine avtaler om dose to.
    • Det skaper merarbeid for kommunene.
    Overfor Dagbladet onsdag tok Steen til orde for å utsette andredosen til alle 140.000 i Oslo som venter på å fullvaksineres.
    ...
    Dette er imidlertid umulig. Langt fra alle de 140.000 tilhører gruppene som kan vente 12 uke
    ...

    Svært få friske under 65 år er vaksinert på landsbasis. Dermed vil de fleste som nå er vaksinert ikke kunne vente 12 uker.

    https://www.coor.no/kampanje/food-revolution
    Årsaken er at denne gruppen har for stor risiko for alvorlig sykdom og død. Eldre personer får i tillegg en svakere effekt av vaksinen da de har en lavere immunrespons.

    – Dette øker også risikoen for at beskyttelsen av vaksinen faller ytterligere i perioden seks til 12 uker etter at først dose er satt, sier Bukholm.



     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Fint med et noe mer nyansert innlegg fra deg.
    Jeg vet ikke hvor ulikt vi ser verden. Jeg har tre barn (8, 11 og 19), er aktiv i idrettslaget og har også noen andre verv som gjør at jeg får litt innblikk i hvordan andre vanskeligstilte har det.

    Når du sier at de aller fleste kommer seg videre så er det selvsagt riktig. Men når gruppen består av feks 2 millioner mennesker under 25 år - så blir de som ikke er blant de "aller fleste" ganske mange.

    Personlig kjenner jeg ingen som har dødd av Corona eller havnet på sykehus av Corona. Men jeg kjenner ganske mange som har hatt det veldig tøft pga restriksjoner og som dra med seg mye ballast videre i livet. Dette er selvsagt anekdotisk.

    Og selv om du mener det er en bagatellisering - så synes jeg det er relevant å se på overdødelighet som følge av Corona - for det er relevant om de som dør av corona mistet 3 mnd eller 9 år i snitt. Lik det eller ikke - men ellers i helsesystemet så vurderes helsegevinst/tap i kvalitetsjuterte leveår. Jeg synens det burde være relevant også for Corona.
    Jeg jobber med barn og unge, og har gjort det i mange år. Under pandemien har jeg tilhørt en yrkesgruppe med høyere risiko for å bli smittet. Det er en påkjenning. Samtidig har jeg sett veldig mye positiv adferd og godt humør blant mange, og jeg jobber i Oslo. Det er for meg en indikator på at de aller fleste klarer seg godt. De jeg synes mest synd på, er folk som mister jobben og går en usikker fremtid i møte etter at alt dette er over. Så jeg er heldig, selv om jeg er utsatt på jobben. Jeg har i hvert fall en jobb som er 100% sikker. Det er ikke alle forunt i disse tider.
    Samtidig så tror jeg at veldig mange vil komme seg tilbake i jobb igjen når de "glade 20 årene" slår ut i full blomst etter gjenåpning. Om ikke da viruset starter å mutere med stadig høyere frekvens og vaksiner må lages hvert år. Da kan det bli interessant å se hvordan verden vil forholde seg til det. Selv om jeg i prinsippet er enig i strategien Norge har valgt, fordi vi har råd og den har vært meget vellykket, så innser jeg at vi ikke kan holde på sånn for alltid.

    Overdødelighet er relevant, enig i det.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Hadde jeg vært 22 år, opplevd at samfunnet har gitt meg fingeren gjennom et halvannet år med pandemi og nå sier at jeg nok en gang skal ta støyten, så kan du banne på at jeg hadde vært fristet til å ta 2 uker med sykdom og bli slippet fri fra fengselet. Blitt fri fra den gule stjernen på jakkebrystet, unnskyld, fått vaksinepasset.
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.462
    Antall liker
    2.429
    Sted
    vest
    Fikk første dose av Pfizer i dag, ikke gjorde det vondt og ikke ble jeg dårlig (förebels). For feire med et glas vin (raud type). Skål image.jpg
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Så,så vask munnen din. Og trekk pusten. Jeg har vokst opp på et mindre sted enn der du bor så jeg vet hvordan det er. Men jeg har kommet over det.
    Åpenbart ikke. Din autoritetstro er nesten rørende. Du kan ta en gutt ut av bygda, men du kan ikke ta bygda ut av en gutt, som det heter.

    Det er jo i større samfunn at utviklingen skjer, oppdaget jeg tidlig.
    Ehhhh, javel? Og her ute hvor vi kommuniserer pr. brev og bare har hørt rykter om slikt nymotens ting som internett står sevfølgelig tiden stille? Det virker ikke særlig begavet på meg å dele Norge inn i opplyste byfolk og tilbakestående landbefolkning, but there you are.

    Det får meg til å lure på hva som står bak underskriften Dr. E.: Doktor hva? Lege? Dr. Scient? Tredoktor med tre måneders beskjæringskurs på Ulvik Landbruksskule?

    For øvrig kan jo folk på landet være riktig så morsomme.
    Det kan de. Og ofte ikke engang i betydningen latterlige, slik du insinuerer.

    Mvh
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Om man skal strø litt salt i vaksinesåret til den eldre og/eller risikoutsatte garde så kan det også være greit å være klar over at vaksineeffektivitet ikke gjelder på individnivå, men på populasjonsnivå. Noen får dårlig immunrespons både etter en og to doser mens andre får en respons som gir 100% immunitet. Bortsett fra i ganske outerte tilfeller, som Balle Clorin har fortalt om, så er det ingen som kommer til å måle immunresponsen til noen.

    Det er en grunn til at man etter hvert ser alvorlig sykdom og også dødsfall hus fullvaksinerte. For en person som har er fullvaksinert, får covid og dør av det så er vaksineeffektiviteten 0%.

    Det er altså i utgangspunktet ikke slik at man er 90% beskyttet eller hva man nå er. Kanskje er den 100%, kanskje er den mye lavere. Det vet man ikke og man vil kun finne det ut i sistnevnte tilfelle.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.329
    Antall liker
    3.514
    Torget vurderinger
    4
    Jepp og derfor ingen planer om å utsette meg for smitte :)
     
    R

    rr30629

    Gjest
    79 russ smittet etter helgens russefester
    i dag kl 17:46

    Mandag fikk seks russ påvist smitte. Nå har tallet økt til 79. Det sier Hans Petter Torvik, kommuneoverlege i Sandnes, til Aftenbladet.
    De smittede er bosatt i åtte kommuner på Nord-Jæren og Sør-Jæren, ifølge Torvik.
    Torsdag kveld skal ordførerne på Nord-Jæren møtes for å bestemme hvilke regler som skal gjelde i kommunene.

    Hvis de velger å fortsette med de lokale tiltakene så blir folk skikkelig sure på russen.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    R

    rr30629

    Gjest
    Om man skal strø litt salt i vaksinesåret til den eldre og/eller risikoutsatte garde så kan det også være greit å være klar over at vaksineeffektivitet ikke gjelder på individnivå, men på populasjonsnivå. Noen får dårlig immunrespons både etter en og to doser mens andre får en respons som gir 100% immunitet. Bortsett fra i ganske outerte tilfeller, som Balle Clorin har fortalt om, så er det ingen som kommer til å måle immunresponsen til noen.

    Det er en grunn til at man etter hvert ser alvorlig sykdom og også dødsfall hus fullvaksinerte. For en person som har er fullvaksinert, får covid og dør av det så er vaksineeffektiviteten 0%.

    Det er altså i utgangspunktet ikke slik at man er 90% beskyttet eller hva man nå er. Kanskje er den 100%, kanskje er den mye lavere. Det vet man ikke og man vil kun finne det ut i sistnevnte tilfelle.
    Og antall personer med dårlig immunrespons må ned til 0 før vi gjenåpner.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    79 russ smittet etter helgens russefester
    i dag kl 17:46

    Mandag fikk seks russ påvist smitte. Nå har tallet økt til 79. Det sier Hans Petter Torvik, kommuneoverlege i Sandnes, til Aftenbladet.
    De smittede er bosatt i åtte kommuner på Nord-Jæren og Sør-Jæren, ifølge Torvik.
    Torsdag kveld skal ordførerne på Nord-Jæren møtes for å bestemme hvilke regler som skal gjelde i kommunene.

    Hvis de velger å fortsette med de lokale tiltakene så blir folk skikkelig sure på russen.
    Finner man en grevling på badet så bør man ikke bli sur på grevlingen, man bør bli sur på den som slapp grevlingen inn på badet.

    Russsen kom aldri til å akseptere null russefeiring etter at de så foreldrene reise til syden i fjor sommer.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det altså sånn at visse deler av hovedstadens handelsstand er åpnet igjen. Det som kan få dette reversert er at hele byen går bananas på samme tid. Det må unngås for enhver pris. Avstandsregler og munnbind skal og må overholdes. Hver enkelt av oss skal overgå anbefalinger, være ekstra forsiktige og ta anbefalinger som regler. Da får vi åpna når vi skal.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

    ikke alle nærkontakter er like

    «Det danske fotballforbundet takker en ekspertrapport fra danske myndigheter. Statens Serum Institut konkluderte 21. februar med at faren ved å åpne for utendørs idrettsaktivitet var liten med hensyn til økt smitte i samfunnet.»

     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.462
    Antall liker
    2.429
    Sted
    vest
    Fikk første dose av Pfizer i dag, ikke gjorde det vondt og ikke ble jeg dårlig (förebels). For feire med et glas vin (raud type). Skål Vis vedlegget 720000
    Selfølgelig kan jeg bli smittet både med en å to doser, men kanske jeg ike blir så syk att jeg havner på sykehuse. Fortseter seff med munbind, hånvask og avstand
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

    ikke alle nærkontakter er like

    «Det danske fotballforbundet takker en ekspertrapport fra danske myndigheter. Statens Serum Institut konkluderte 21. februar med at faren ved å åpne for utendørs idrettsaktivitet var liten med hensyn til økt smitte i samfunnet.»

    En må jo etter hvert lure på hvor folk blir smittet i det hele tatt.....Ikke på sport, ikke på kjøpesenter....Skråling på pub eller i park ser ut til nesten å være den eneste muligheten......utenom skråling på bedehus, da......:rolleyes:

    Mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    vestby har jo holdt kjøpsentra åpne lengre enn andre i randsonen av den indre pøl, og det synes ikke som om det har ført inn i undergangen…

    Coronaviruset__Status_i_Vestby_kommune_og_Norge.jpg
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Finner man en grevling på badet så bør man ikke bli sur på grevlingen, man bør bli sur på den som slapp grevlingen inn på badet.

    Russsen kom aldri til å akseptere null russefeiring etter at de så foreldrene reise til syden i fjor sommer.



    «Russefester kan koste oss alle flere nye uker med nedstengning. Det er ikke søtt, det er dumt. Forstå dem kan vi gjøre seinere,» skriver kommentator og Aftenbladet-kollega Harald Birkevold.

    Ja, det er klart det er dumt. Det er ingen ting som er søtt med at russen har sørget for et smitteutbrudd når smittetallene endelig er nede på et såkalt «akseptabelt nivå». Vi luktet på nasjonale tiltak og alkoholservering. Samtlige var klare til å innta Hansenhjørnet for en kald og etterlengtet utepils i mai-sola. Alle vil ha normalen tilbake.

    At busser er smittebomber er ikke noe nytt. Burde russen lært av fjorårets pensjonister? Absolutt! Var det feil av dem å rulle på tvers av russebussene? Absolutt! Hjelper det at godt voksne retter pekefinger mot generasjon isolasjon i kommentarfeltet? Sannsynligvis ikke. De er nok smertelig klar over at de har «fucket opp». De unge lovende som endelig skulle ta på seg de røde og blåe buksedressene og feire at 13 års skolegang er over, uten å bekymre seg for annet enn klamydia og nok penger til alkohol.

    Jeg har selv himlet med øynene og tenkt at russetid ikke er en menneskerett. At alle har måttet ofre noe dette året. Men ett år av livet som voksen er ikke like viktig som ett år i tenårene. Ungdommene har vært tålmodige med hjemmeskole, rødt nivå og avlyste fritidsaktiviteter. Kanskje er det viktigere enn noen gang at de unge får smake på et snev av normalitet og ungdomstid? Og kanskje er det viktigere enn noen gang at vi møter dem med forståelse.

    Kommuneoverlege i Sandnes Hans Petter Torvik, påpeker at én smittet russ er nok til å smitte alle på bussen, at unge ofte har svært milde symptomer og at dette var et dumt uhell. Han skryter av at årets russ har registrert hvem som har vært inne på de ulike bussene, noe som har lettet smittesporingen. De har gått i selvpålagt karantene og russepresidentene har utsatt russetiden til 13. mai. De har forsøkt å gjøre det riktige – noen ganger går det likevel galt.

    Kanskje var dette en tilfeldighet. Kanskje var russen uansvarlige. Kanskje kunne utbruddet vært unngått. Men når alt kommer til alt handler dette om et virus som ingen rår over og ungdom som endelig fikk være ungdom – om så bare for en helg.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Jeg savner mer kraftig harme mot religiøse. Det burde, i et opplyst samfunn være selve definisjonen på unødvendig samling. At de selv ikke skjønner det er det neppe noe å gjøre med. Russen kan i det minste bli fulle og få pule om de er heldige. Hva tror de på bedehuset? At Gud skal snakke til de?
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.329
    Antall liker
    3.514
    Torget vurderinger
    4
    Det går bedre og bedre dag for dag :)


    Konsernsjef Benedicte Schilbred Fasmer i SR-Bank, sier til Aftenbladet:

    • – Nedgangen ble mildere enn mange fryktet.
    • – Bedriftene venter markert vekst.
    • – Mange vil ansette igjen.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Russetida burde vært avskaffet for lengst. En måned med rølp, bråk og pøbelstreker. Og en studie i den jævligste musikken som er å finne på jord. Hilsen sur, gammel gubbe :sneaky:
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn