Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    The Atlantic
    called him "The pandemic's wrongest man," owing to his false claims of the vaccine's ineffectiveness.[4]"
    Til det er det å si at dette i The Atlantic ble skrevet 1. april i år og tiden siden da har gitt Berenson rett.
    Artikkelen viste til at smittetallene i Israel var på vei ned, og det var nok riktig 1. april, men nå er de på vei rett opp igjen. Du kan jo trykke på den linken i artikkelen så ser du det selv.

K

Khanate

Gjest
    Leser du i det hele tatt noe fra folk som vet hva de snakker om?

"Early in the 2020 COVID-19 pandemic, Berenson vocally argued that people and the media were overestimating the risk of the new virus, that it posed little risk to young Americans, and that it was being used as a cover for government overreach.[2][26] Many public health experts have rejected his claims.[2][26]:1

In May 2020, Fox News announced that Berenson would host a tv-show called "COVID Contrarian" on its online streaming platform Fox Nation. However, by July 2020, amid surges in coronavirus cases across parts of the United States, Fox News appeared to have backtracked and removed the announcement of his show from its website.[27]

In 2021, Berenson tweeted that COVID-19 vaccinations had led to 50 times more adverse effects than flu vaccine. PolitiFact rated the claim "mostly false."[6] The Atlantic called him "The pandemic's wrongest man," owing to his false claims of the vaccine's ineffectiveness.[4]"
    ]"

Han er ikke gravejournalist. Han har en bachelor i historie og skriver spionromaner.
    Uansett hva man måtte mene om Berenson så er det påstandene han kommer med som er interessante. Og han er btw ikke de eneste som reiser spørsmål ved vaksinene (ref: Dr Robert Malone, Dr Peter McCullough etc etc).
    Jeg synes det er litt typisk for debatten her inne at alle som sier noe vi ikke liker å høre blir stemplet som konspirasjonsteoretikere, høyreekstremister, sjarlataner etc. Det må da være noen påstander som kan møtes med annet enn karakterdrap? Hva om vaksinene på lang sikt ikke gir ønsket effekt, og kanskje tvert imot forsterker sykdommen? Ville ikke det ha vært trist?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.906
    Sted
    Trondheim
    Uansett hva man måtte mene om Berenson så er det påstandene han kommer med som er interessante.
    Der har vi ordet - påstander.

Definisjon:
    "Påstand er i dagligtalen og i filosofien det som uttrykkes i en setning som enten er sann eller usann. I dagligtalen brukes betegnelsen ofte om noe som hevdes ubegrunnet eller stedig."

Så han hevder noe uten å kunne begrunne det. Du sier det jo selv!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.463
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Uansett hva man måtte mene om Berenson så er det påstandene han kommer med som er interessante. Og han er btw ikke de eneste som reiser spørsmål ved vaksinene (ref: Dr Robert Malone, Dr Peter McCullough etc etc).
    Jeg synes det er litt typisk for debatten her inne at alle som sier noe vi ikke liker å høre blir stemplet som konspirasjonsteoretikere, høyreekstremister, sjarlataner etc. Det må da være noen påstander som kan møtes med annet enn karakterdrap? Hva om vaksinene på lang sikt ikke gir ønsket effekt, og kanskje tvert imot forsterker sykdommen? Ville ikke det ha vært trist?
    Hva om man kunne forholde seg til fakta og data i stedet for å tro? Som for eksempel at 4,4 milliarder vaksinedoser er satt uten noen eksempel på at dette "forsterker sykdommen". Hvordan synes du man bør karakterisere folk som er totalt data-immuniserte og i stedet velger å tro på løse påstander?

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.831
    Svarer Khanate selv om jeg forstår at han ikke ser mine innlegg.
    Jo det ville vært trist om vaksinen ikke fungerte, men snarere forsterket sykdommen. Selvsagt ville det. På samme måte som at det ville vært trist dersom det viste seg at skolen gjør folk dummere og tar fra dem kunnskap, og at sykehusene gjorde folk syke i stedet for å operere dem.

Derfor er det veldig fint å vite at det ikke er sånn det er.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.595
    Jeg liker ikke å høre at vi har en pandemi gående, og jeg liker ikke å høre at vi har store klimautfordringer. Det tror jeg gjelder den opplyste majoritet, forøvrig. Men jeg trekker ikke ned rullgardinen for de dårlige nyhetene og kunnskapen som underbygger de. Det er det du og dine likesinnede som gjør. Men det er vel fort gjort å få et slikt vrengebilde av verden når man lar subjektiviteten styre hva og hvem man velger å tro på.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.906
    Sted
    Trondheim
    Til det er det å si at dette i The Atlantic ble skrevet 1. april i år og tiden siden da har gitt Berenson rett.
    Artikkelen viste til at smittetallene i Israel var på vei ned, og det var nok riktig 1. april, men nå er de på vei rett opp igjen. Du kan jo trykke på den linken i artikkelen så ser du det selv.
    Jeg har lest artikkelen. Der står det f.eks.

Ja, smitten er på vei opp igjen i Israel, men vaksinen beskytter ikke mot smitte, men mot sykdommen den smitten fører til.
    Ifølge tallene Kule-Trygve viser til har ca 65% av Israels befolkning fått første dose. I tillegg har Israel en ganske stor befolkning som nekter vaksine, og fordi mange har begynt å tro at de er beskyttet har de sluttet å følge smittevernreglene. Kan det han noe med saken å gjøre kanskje?

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.463
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Før man bekymrer seg altfor mye over utviklingen i Israel kan det være verdt å merke seg at den imponerende progresjonen i vaksinasjonsrater der etter hvert stoppet opp, og at smitten beveger seg rundt i tettbodde byer og landsbyer med religiøse fundamentalister. En større andel av befolkningen her i Norge kan anses som beskyttet enn i Israel. En bedre beskrivelse av status i Israel er at en tredjedel av befolkningen (ca 3 mill) fortsatt er ubeskyttet og eksponert for sykdom. Det er langt fra å være "fullvaksinert".

1628671539965.png

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    - Data viser at vaksinen beskytter 39 prosent mot å bli smittet av delta-varianten, mens vaksinene beskyttet 85 prosent mot de foregående covid-variantene. Når det gjelder å bli alvorlig syk av delta-varianten, beskytter vaksinen et sted mellom 85 og 88 prosent, sier covid-ekspertkommentator Eyal.

.......

Som alltid; det er hvor mange som blir alvorlig syke som er det viktige, ikke antall smittede. Og de uvaksinerte får skylde seg selv. Man kan ikke stenge et samfunn pga det. Vaksinen beskytter et sted mellom 85 til 88 % mot alvorlig sykdom av Delta. De fleste som likevel blir alvorlig syke, er etter alle solemerker personer med nedsatt immunforsvar fra før av og eldre. Man kan ikke stenge et samfunn pga det heller. Og framfor alt viser det at vaksiner virker.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Ja, smitten er på vei opp igjen i Israel, men vaksinen beskytter ikke mot smitte, men mot sykdommen den smitten fører til.
    Vaksinene ser ikke ut til å virke særlig bra mot hverken smitte eller sykdom (over tid), sånn jeg ser det.
    Om det skyldes Delta eller at vaksineeffekten går ut etter noen mnd spiller ikke så stor rolle, et blindspor er et blindspor.
    Om man er veldig gammel og skrøpelig, og knapt vil overleve Covid, og er villig til å ta vaksinene resten av livet, så kanskje de har noe for seg, men ikke sikker på om det er rette veien for oss andre.
    Og alle bivirkningene og eventuelle dødsfall de fører til, kommer sikkert til å bli en sak etter hvert, også det.

Nå kommer straks de nye smittetallene fra Bergen. Vet fra før at de er på nippet til å stenge ned, etter det jeg har sett på bt.no.
    Erna og Høie vil helst se en annen vei, nå før valget. Passer vel ikke helt med de flotte gjenåpningsplanene deres, det som skjer i Bergen nå.
    Blir spennende å se..

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.831
    Om de stenger ned i Bergen, uten å se i krystallkula at sykehuset blir overbelastet, bør de ha en f... så god forklaring.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    En bedre beskrivelse av status i Israel er at en tredjedel av befolkningen (ca 3 mill) fortsatt er ubeskyttet og eksponert for sykdom. Det er langt fra å være "fullvaksinert".
    Men av de over 60 år er over 90% fullvaksinert og i denne aldersgruppen er også andel fullvaksinerte innlagte også oppe på 90- tallet. Er det jeg har snakket om.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.343
    Torget vurderinger
    4
    Han har noen veldig spesielle briller...

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.886
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Om de stenger ned i Bergen, uten å se i krystallkula at sykehuset blir overbelastet, bør de ha en f... så god forklaring.
    I alt 7 coronainnlagte i Bergen pr. i dag, ingen av dem på intensivbehandling. Er sikker på at Husa kommer til å slite med å forklare nye, inngripende tiltak.

Mvh

K

Khanate

Gjest
    Nå ser det altså ut til at vaksinen ikke beskytter veldig godt mot sykdommen, om vi skal tro seneste tallmateriale fra Israel, og videre at effekten avtar etter noen måneder. Langtidseffektene kan vi umulig kjenne, men dette må jo bare bli bra. Noen har advart mot ADE, men det vil vi ikke høre snakk om. Professor Sir Andrew Pollard anbefaler at man dreier fokuset bort fra vaksiner da de opplagt ikke gir oss flokkimmunitet, men slikt no tror vi ikke på. Vaksiner er redningen, dermed basta. Og dermed beveger vi oss mot to injeksjoner i året, for vi vil jo ha vaksinepasset i orden. Vi vil jo ha frihet ikke sant?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.906
    Sted
    Trondheim
    Kule-Trygve sier «slik jeg ser det». Og det er jo hele problemet. Når man hele tiden leser synsing og tror på uholdbare data kan man se mye rart. Ibsen skrev jo: «Når utgangspunktet er som galest, blir resultatet originalest»

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nå ser det altså ut til at vaksinen ikke beskytter veldig godt mot sykdommen, om vi skal tro seneste tallmateriale fra Israel, og videre at effekten avtar etter noen måneder. Langtidseffektene kan vi umulig kjenne, men dette må jo bare bli bra. Noen har advart mot ADE, men det vil vi ikke høre snakk om. Professor Sir Andrew Pollard anbefaler at man dreier fokuset bort fra vaksiner da de opplagt ikke gir oss flokkimmunitet, men slikt no tror vi ikke på. Vaksiner er redningen, dermed basta. Og dermed beveger vi oss mot to injeksjoner i året, for vi vil jo ha vaksinepasset i orden. Vi vil jo ha frihet ikke sant?
    Eh? Så du dette?

- Når det gjelder å bli alvorlig syk av delta-varianten, beskytter vaksinen et sted mellom 85 og 88 prosent, sier covid-ekspertkommentator Eyal.

....

Det er svært sannsynlig at de 12-15% som likevel kan bli alvorlig syke, er personer med nedsatt immunforsvar og de aller eldste. Da må man kunne konkludere med at vaksinen beskytter svært bra mot alvorlig sykdom forårsaket av Delta.

R

rr30629

Gjest
    Kule-Trygve sier «slik jeg ser det». Og det er jo hele problemet. Når man hele tiden leser synsing og tror på uholdbare data kan man se mye rart. Ibsen skrev jo: «Når utgangspunktet er som rarest, blir resultatet originalest»
    Tror nok at Kule-Trygve kan sin Ibsen så det er nok ikke mye å hente der.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.831
    Khanate må enten ha blokkert Asbjørn, eller han er utsatt for en veldig selektiv forståelse av det som presenteres.
    Så å si alt i hans innlegg #29.899 er jo feil. Det blir jo merkelig å debattere med en som ikke leser motforestillingene, og dermed bare turer fram uten å se noe som helst utenfor skylappene.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Når vi er inne på ignorering er det nok flere her som bedriver slikt. Også av de som mener ignorering er en uting. Denne/disse burde starte med seg selv.

K

Khanate

Gjest
    - Når det gjelder å bli alvorlig syk av delta-varianten, beskytter vaksinen et sted mellom 85 og 88 prosent, sier covid-ekspertkommentator Eyal
    Det høres vakkert ut, men det er ikke mange dager siden en twitter melding fra en Israelsk doktor vandret verden rundt, Han kunne melde at flesteparten av de som havnet på sykehus med Covid var fullvaksinerte. Et eller annet sted på veien må vi begynne å se på hva som faktisk skjer ute i felten. Professor Sir Andrew Pollard har gjort akkurat dette og han anbefaler som sagt at vi begynner å fokusere på noe som virker.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det høres vakkert ut, men det er ikke mange dager siden en twitter melding fra en Israelsk doktor vandret verden rundt, Han kunne melde at flesteparten av de som havnet på sykehus med Covid var fullvaksinerte. Et eller annet sted på veien må vi begynne å se på hva som faktisk skjer ute i felten. Professor Sir Andrew Pollard har gjort akkurat dette og han anbefaler som sagt at vi begynner å fokusere på noe som virker.
    Hva mener Pollard vil virke da? Dersom 85-88% beskyttelse ikke er bra nok?

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.831
    Når vi er inne på ignorering er det nok flere her som bedriver slikt. Også av de som mener ignorering er en uting. Denne/disse burde starte med seg selv.
    Ignorering er som utgangspunkt problematisk.
    Selv har jeg ved en enkelt anledning ignorert en meddebattant, da det ble rimelig spesielt etter hvert.
    Men uten å få brynet seg på mer og mindre skarpskodde meningsmotstandere, lærer vi oss ikke stort. Vi bør takke våre meningsmotstandere, for de tvinger oss til å tenke over egne standpunkter! :)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.463
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Prof Pollard anbefaler at alle blir vaksinert, fordi det er det som virker, og at man fokuserer mer på å få vaksinert hele verden enn å forsterke beskyttelsen ytterligere for de som allerede er beskyttet.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Et eller annet sted på veien må vi begynne å se på hva som faktisk skjer ute i felten.
    Så vi skal ikke bare snakke om den store Vitenskapen forbi det punktet at halvparten av de vaksinerte ligger i graven, er det det du sier...? ;-)

R

rr30629

Gjest
    Ignorering er som utgangspunkt problematisk.
    Selv har jeg ved en enkelt anledning ignorert en meddebattant, da det ble rimelig spesielt etter hvert.
    Men uten å få brynet seg på mer og mindre skarpskodde meningsmotstandere, lærer vi oss ikke stort. Vi bør takke våre meningsmotstandere, for de tvinger oss til å tenke over egne standpunkter! :)
    Det er flere her inne som har ignorert andre og som med stolthet har latt oss andre få vite det. Så dette er ikke noe nytt. Ignorering er for pyser.

Min bestefar sa alltid det til meg, det viktigste du leser er begrunnelsen til dine meningsmotstandere, det er da man utvider horisonten.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er flere her inne som har ignorert andre og med stolthet latt oss andre få vite det. Så dette er ikke noe nytt. Ignorering er for pyser.

Min bestefar sa alltid det til meg, det viktigste du leser er begrunnelsen til dine meningsmotstandere, det er da man utvider horisonten.
    I denne tråden også. Blant de som akkurat nå er med i debatten, og som i tillegg en av de siste dagene har uttrykt at ignorering er en uting. Noe som gjør det hele en smule spesielt.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.831
    Det er flere her inne som har ignorert andre og med stolthet latt oss andre få vite det. Så dette er ikke noe nytt. Ignorering er for pyser.

Problemet er dessverre i økende grad meninger uten begrunnelse. Da sliter jeg. Langt fra nok til å bedrive ignorering, men nok til å utvide ordforrådet i debatten en del.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.831
    I denne tråden også. Blant de som akkurat nå er med i debatten, og som i tillegg en av de siste dagene har uttrykt at ignorering er en uting. Noe som gjør det hele en smule spesielt.
    Siden akkurat den beskrivelsen kunne passet på undertegnede, vil jeg her ile til å si at det gjelder altså ikke meg, da. :)

K

Khanate

Gjest
    Hva mener Pollard vil virke da? Dersom 85-88% beskyttelse ikke er bra nok?
    Det kommer ikke frem i videoklippet. Men jeg kan jo tillate meg å tenke høyt.

• Fokus på å beskytte/isolere utsatte grupper
    • Utvikle behandling av de som har utviklet Covid-19
    • Fokus på prevantive tiltak folk kan gjøre selv
    Det er allerede utført en rekke forsøk med ulike behandlinger blant de som står midt oppe i det. Dette har vi vært innom før, vi snakker om bruk av Steroider for å slå ned lungebetennnelse (en behandling WHO har spesifikt advart mot i sine anbefalinger), bruk av Ivermectin både preventivt og kurativt, bruk av Hydroxychloroquine (HCQ) + sink preventivt og kurativt, bruk av andre sink-ionophores + sink, tilskudd av andre vitaminer og mineraler, intravenøs vitamin C mot lungebetennelse og sepsis. Naturligvis ikke bekreftet med dobbel randomisert blindtest, men dog bekreftet.

Når det gjelder preventive tiltak så har dette vært begrenset til isolasjon, avstand, munnbind, spriting av hender, lockdown. Det er imidlertid mye annet som kan gjøres, f.eks. noe så enkelt som å sikre at vitamin D status er ok. Mosjon, frisk luft, sol, kosthold, gå ned i vekt etc.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.668
    f.eks. noe så enkelt som å sikre at vitamin D status er ok. Mosjon, frisk luft, sol, kosthold, gå ned i vekt etc.
    Det er mye enklere å ta en vaksine. Koster ingenting for den som får den og tar en liten halvtime. Krever ingen endringer i livsstil, ingen nye interesser eller noe annet. Om man skal beskytte seg selv mot Covid-19 er det i alle fall ingen tvil om hva som er enklest og mest effektivt.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det kommer ikke frem i videoklippet. Men jeg kan jo tillate meg å tenke høyt.

• Fokus på å beskytte/isolere utsatte grupper
    • Utvikle behandling av de som har utviklet Covid-19
    • Fokus på prevantive tiltak folk kan gjøre selv
    Det er allerede utført en rekke forsøk med ulike behandlinger blant de som står midt oppe i det. Dette har vi vært innom før, vi snakker om bruk av Steroider for å slå ned lungebetennnelse (en behandling WHO har spesifikt advart mot i sine anbefalinger), bruk av Ivermectin både preventivt og kurativt, bruk av Hydroxychloroquine (HCQ) + sink preventivt og kurativt, bruk av andre sink-ionophores + sink, tilskudd av andre vitaminer og mineraler, intravenøs vitamin C mot lungebetennelse og sepsis. Naturligvis ikke bekreftet med dobbel randomisert blindtest, men dog bekreftet.

Når det gjelder preventive tiltak så har dette vært begrenset til isolasjon, avstand, munnbind, spriting av hender, lockdown. Det er imidlertid mye annet som kan gjøres, f.eks. noe så enkelt som å sikre at vitamin D status er ok. Mosjon, frisk luft, sol, kosthold, gå ned i vekt etc.
    Helt enig i at preventive tiltak er viktige. Samme med behandling. Et sunt kosthold, der man får de mineraler, vitaminer og næringsstoffer man trenger er også viktig- uavhengig av covid-19. Fysisk aktivitet er også viktig for et godt liv.

Men likevel er det hos mange ikke nok. Derfor er vaksiner viktig. Et samspill mellom det du nevner òg vaksiner er det som kan stoppe alvorlig sykdom. Vaksiner har vært svært viktig det siste århundret, og reddet millioner av liv.

Viktig å huske at det er ikke snakk om enten eller, men både og.

Sist redigert:
    K

Khanate

Gjest
    Ingorering? Jeg kaster inn håndkledet når diskusjonen handler om hva som er galt med meg. Sorry guys

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn